دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

آلرژی در دندانپزشکی کودکان

فهرست مطالب

آلرژی در دندانپزشکی کودکان

یکی از مهم ترین مواردی که بهتر است درباره آن اطلاع داشته باشید بروز آلرژی در دندانپزشکی کودکان است. این عارضه  ممکن است در مراحل مختلف درمان ( از زمان معاینه تا ترمیم دندان ) برای دندانپزشک ، پرستار و کودک رخ دهد در این مقاله قصد داریم درباره آن توضیحاتی را مطرح کنیم.

چه مواردی باعث بروز آلرژی در دندانپزشکی کودکان می شود؟

استفاده از دستکش لاتکس

باید بگوییم برخی از کودکان به لاتکس موجود در دستکش و مواد دندانپزشکی حساسیت دارند به همین علت به والدین توصیه می شود در صورت وجود چنین حساسیتی در کودک پیش از آغاز درمان به دندانپزشک کودکان اطلاع دهند تا هنگام معاینه ودرمان از دستکش  غیر لاتکس استفاده کند.

آلرژی به مواد بی حس کننده

بروز آلرژی به مواد بی حس کننده به ندرت اتفاق می افتد و اکثر این عوارض مشکوک به آلرژی در اثر ترس از درمان ایجاد ی شود.

همچنین گاهی برخی از کودکان به دلیل آدرنالین موجود در مواد بی حس کننده دچار تپش قلب می شوند.

قابل ذکر است واکنش های آلرژی و حساسیت  کودکان در دندانپزشکی از سوزش ، بثورات خفیف پوستی ، شوک های آنافیلاکتیک متغییر است.

 

آلرژی در دندانپزشکی کودکان

 

علائم بروز آلرژی در دندانپزشکی کودکان به شرح ذیل می باشد:

همانطور که گفته شد بروز علائم آلرژی در افراد متفاوت می باشد و می تواند به صورت علائمی همچون قرمزی ، آبریزش بینی ، متورم شدن پوست ، عطسه و علائم تنفسی دیده شود.

شدید ترین نوع آلرژی شوک آنافلاکتیک است که با احساس ناراحتی در قفسه سینه ، بروز کهیر ، تنگی نفس و درد در ناحیه شکم دیده می شود.

نکاتی در خصوص جلوگیری از بروز حساسیت و آلرژی در کودکان

  • والدین در صورت بردن کودک به کلینیک دندانپزشکی اطفال حتما متخصص دندانپزشکی اطفال از سابقه حسایت کودک خود مطلع کنند تا پیش از درمان نکات مراقبتی انجام شود.
  • در صورتی که کودک برای اولین بار به دندانپزشکی برده می شود، دندانپزشک کودکان موظف است پیش از شروع درمان و معاینه مقداری از ماده لاتكس را برای تست حساسیت در دهان کودک وارد کند و سپس علائم آلرژی را در کودک بررسی نماید.
  • در صورتی که دندانپزشک تشخیص دهد نیاز به استفاده از درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی است باید مواد بی حسی را براساس وضعیت کودک انتخاب نماید.
  • در صورت مشاهده علائم آلرژی در کودک ، کودک باید سریعات تحت درمان قرار گیرد.

در صورت داشتن سوال درباره آلرژی در دندانپزشکی می توانید از طریق وب سایت یا صفحه اینستاگرام سوالات خود را از دکتر ماندانا حجازی ، متخصص دندانپزشکی کودکان نوجوانان بپرسید و پاسخ آن را دریافت کنید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات