دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

آموزش بهداشت دندان کودکان

فهرست مطالب

آموزش بهداشت دندان کودکان

مهم ترین نقش در آموزش بهداشت دندان کودکان را والدین ایفا می کنند به همین علت است که متخصص دندانپزشکی کودکان به والدین توصیه می کنند که در رعایت دهان و دندان کودک کوشا باشند. والدين بايد از همان سنين ابتدايي بهداشت دهان و دندان كودكان را آغاز نمايند و با اينكار يك عادت بهداشتى را در كودكان ايجاد نمايند.

بهداشت دهان و دندان چیست؟

بهداشت دهان و دندان به معنای داشتن دندان های زیبا و دهانی خوشبو می باشد که با رعایت آموزش بهداشت دهان و دندان به کودکان به دست می آید.

به عبارتی می توان گفت رعایت بهداشت دهان و دندان مزایای ذیل را دارد:

  • دندان های کودک صاف و مرتب رشد می کنند.
  • دندان ها بدون لکه و سفید می باشند.
  • لثه های رنگ طبیعی داشته و با مسواک زدن دچار خونریزی نمی شود.
  • دهان بوی بدی نخواهد داشت.
  • دندان ها دچار جرم و پوسیدگی نمی شوند.
  • همچنين اين عادت در كودك نهادينه شده و سبب خواهد شد كه كودك در آينده نيز داراي دندان هاي سالم باشد.

 

آموزش بهداشت دندان کودکان

 

نحوه آموزش بهداشت دندان کودکان به شرح ذیل می باشد:

والدینی که سوال می کنند چگونه می توان به کودکان رعایت بهداشت را آموزش داد بهتر است این بخش از مقاله را با دقت مطالعه کنند.

  1. بهترین و موثرترین روش آموزش بهداشت دندان کودکان به همراهی والدین و راهنمایی آن ها در مسواک زدن و استفاده از نخ دندان می باشد.
  2. از آنجا که کودک از رفتارهای والدین خود الگو برداری می کند اگر ببین والدین بعد از هر وعده غذایی مسواک می زند او نیز تشویق می شود که این کار را انجام دهد.
  3. سعی کنید با جالب نشان دادن مسواک زدن ، کودک خود را به انجام آن علاقه مند کنید.
  4. به کودک خود این احساس را بدهید که مسواک زدن نوعی سرگرمی است و اجبار نمی باشد و رعایت بهداشت دهان و دندان را با شوخی و خنده به کودک خود آموزش دهید.
  5. به کودک خود اجازه دهید که دندان های شما را مسواك بزند و بعد از آن دندان های خود را مسواک بزند و در صورتی که کودک اجازه داد یک بار هم دندان های کودک را شما انجام دهید.
  6. از دیگر روش های آموز بهداشت دندان به کودکان تشویق کودک به مسواک زدن دندان عروسك های خود می باشد.
  7. انیمیشن بهداشت دهان و دندان را دانلود کرده و برای کودک خود نمایش دهید.
  8. زمانی که دندان های کودک خود را مسواک می زنید به آرامی این کار را انجام دهید تا کودک تان دچار آزردگی نشود.
  9. هنگام مسواک زدن دندان کودك وقت بیشتری برای تمیز کردن دندان های عقب بگذارید چرا که دندان های آسیاب بیشتر مستعد پوسیدگی هستند.
  10. کودک خود را به طور مرتب برای معاینه توسط دندانپزشک کودکان به بهترین کلینیک دندانپزشکی كودكان ببرید.
  11. امروزه آموزش بهداشت دهان و دندان در مدارس نیز رواج یافته است و معلمین به کودکان اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان را توضیح می دهند.

اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان به شرح ذیل می باشد:

  • در صورتی که والدین به رعایت بهداشت دهان و دندان کودک خود بی توجه باشند یا سهل انگاری کنند دندان های کودک در سنین پایین دچار جرم دندان و پوسیدگی می شود.
  • پوسیدگی و جرم دندان جزء مواردی می باشد که باعث درد و ناراحتی کودک و بوی بد دهان و حتی از دست دادن دندان می شود.
  • با از بین رفتن دندان فضای خالی در لثه ایجاد می شود که باعث نامرتبی دندان ها و ظاهر بد در کودک می شود که باعث کاهش اعتماد به نفس او می گردد.
  • با توجه به توضیحات داده شده اهمیت آموزش و رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان مشخص شد.

 

آموزش بهداشت دندان کودکان

 

روش مسواك زدن در كودكان

بسيارى از والدين از متخصص دندانپزشكى كودكان ميپرسند كه چگونه دندانهاى كودك خود را مسواك بزنيم؟ پاسخ متخصصين دندانپزشكى كودكان به اين والدين اين است كه براى مسواك زدن دندانهاى شيرى روش مناسب ، روش مسواك زدن افقي است. به اين صورت كه دندانهاى عقبى را به صورت عقب و جلو و دندانهاى قدامي را به صورت چپ و راست مسواك بزنند. همچنين از سن سه سالگى مى توان از نخ دندان استفاده نمود. نخ دندان هاي دسته دار وسايل ساده اي هستند كه والدين مي توانند براى تميز كردن بين دندانها از آنها استفاده كنند.

آموزش بهداشت دندان كودكان در مركز دندانپزشکی کودکان در کرج :

در مركز دندانپزشكى كودكان در كرج دكتر حجازى ، دكتر حجازى متخصص دندانپزشكى كودكان به والدين ، زمان شروع بهداشت دهان و دندان، تغذيه مناسب در اين سنين و چگونگى مراقبت از دندانهاى كودكان را آموزش مي دهد.

در اين مركز دندانپزشكى كودكان كرج ، با معاينات مرتب و چكاب هاى دوره اي از دندانهاى كودكان مراقبت به عمل آمده و مى توان از سلامت دندانها اطمينان پيدا كرد. بنابراين به والدين توصيه مى شود كه هر سه تا شش ماه يكبار كودكان خود را براي معاينات دوره اي نزد متخصص دندانپزشكى كودكان ببرند.

 

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

( ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات