دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

ارتودنسی به روش دیمون

کودکان نمی‌توانند ارتودنسی کودکان را به عنوان وسیله‌ای برای اصلاح دندان‌هایشان قبول کنند که این امر نشانه‌ای بر بزرگ شدن و ورودِ آن‌ها به سن بلوغ است. بقیه هم از ظاهری که ارتودنسی به آن‌ها می‌دهد، نگران هستند. احساسی که کودکان دارند مسأله‌ای است که شما والدین را نگران می‌کند. در این مقاله درباره ی ارتودنسی به روش دیمون به شما اطلاعات می دهیم.

ارتودنسی به روش دیمون

 

به علل مختلف مانند کجی، همپوشانی دندان‌ها، ازدحام دندان‌ها یا «مال اکولوژن» (اختلاف در اندازه فک بالا و پایین که سبب بد بسته شدن دهان می‌شود)، کودکان ممکن است به ارتودنسی نیاز پیدا کنند. دندانپزشک کودک شما اولین کسی است که مشکل فرزندتان را طی ویزیت‌های منظم درک می‌کند و به شما پیشنهاد می‌کند تا به یک متخصص ارتودنسی کودک مراجعه کنید تا او نوع وسیله لازم برای اصلاح دندان‌های کودکتان را تشخیص دهد .

هیچ سن مشخصی برای اولین مراجعه به متخصص ارتودنسي كودكان توصیه نشده است. بعضی کودکان در ۶ سالگی، بعضی در ۱۰ سالگی و بعضی در نوجوانی مراجعه می‌کنند.

بیشتر ارتودنتیست‌ها سن مراجعه را زمان رشد اولین دندان دائمی و حدود ۷ سالگی می‌دانند. در این سن مشکلات ظاهری دندان، مثل بی‌نظمی آن‌ها، ظاهر می‌شود. شروع این روند در سنین پایین‌تر به معنای نیاز سریع به ارتودنسی نیست، بلکه به متخصص ارتودنسیشانس تشخیص دقیق مشکل و تعیین بهترین زمان برای شروع درمان را می‌دهد.

ارتودنسی یا مرتب کردن دندان‌ها هم مثل خیلی از اقدامات درمانی، دردسرهای خودش را دارد. بعضی‌ها از دشواری تحمل دستگاه‌های بزرگ ارتودنسی روی صورت و چانه‌شان گله دارند و بعضی‌ها هم دوست ندارند وقتی می‌خندند، برق فلزها لبخندشان را بپوشاند. تحلیل ریشه و لقی دندان‌ها هم از عوارض محتمل پس از مرتب کردن دندان‌ها است .

بعضی‌ها هم از رفت و آمدهای تمام نشدنی به مطب شاکی هستند . اما اخیرا روشی به دنیای ارتودنسی معرفی شده که این دردسرها را ندارد و می‌توانید در حالی که شما در حال مرتب کردن دندان‌هایتان هستید ، با خیال راحت لبخند بزنید بدون این که از بابت ظاهر کش‌های رنگی و فلزات نگینی شکل روی دندان های تان نگران باشید . این سیستم جدید ، رفت و آمدهای شما را به مطب نیز کمتر می‌کند ، چرا که در کوتاه ترین زمان ممکن ، شما به نتیجه دلخواه‌تان می‌رسید . دیمون(DAMON) نام این سیستم جدید است.

فهرست مطالب

معرفی سیستم دیمون

دیمون (Damon) یکی از انواع سیستم‌های ارتودنسی است که در آن براکت‌ها قابلیت باز و بسته شدن خودکار دارند . به عبارت دیگر وایر ارتودنسی بدون نیاز به کش یا گره استیل روی براکت‌ها نگه داشته می‌شود . براکت درب کوچکی دارد که پس از قرارگیری وایر داخل آن بسته می‌شود .

در ارتودنسی به روش دیمون براکت‌های دیمون نیازمند ملاقات‌های ۱۰ هفته یکبار بجای هر چهار هفته براکت‌های معمول می‌باشد، زیرا از اُرینگ برای نگه داشتن وایرها استفاده نمی‌شود که نیاز به تعویض و چکاپ مکرر داشته باشد و از سوی دیگر فلسفه سیستم دیمون افزایش تدریجی نیروها است.
به علاوه به دلیل باز و بسته شدن آسان درب براکت‌‌ها Self ligating ، گذاشتن و برداشتن وایر ارتودنسی آسانتر بوده و طول مدت جلسات دوره‌ای نسبت به براکت های معمولی به طور محسوسی کاهش می یابد.

سیستم دیمون از تیوب محکمی بهره می‌گیرد که وایرهای ارتودنسی می‌توانند به خوبی داخل آن حرکت کرده و عمل کنند .

تمامی فعالیت وایرهای اولیه در این سیستم روی سطح بیرونی تیوب و نه کف آن می‌باشد که کاملا برعکس نحوه عملکرد براکت‌های معمولی است .

در براکت‌های معمول سیم ارتودنسی روی قاعده براکتها برای کنترل دندانها بسته می‌شود .

در حالیکه فعالیت روی سطح بیرونی تیوب‌ها با نیروهای اندک اجازه می‌دهد ناردیفی دندانها خیلی سریعتر برطرف شده و همزمان رفع چرخش های دندانی و عمودی کردن دندانهای خوابیده صورت گیرد . این امر در سیستم دیمون نسبت به براکت های معمولی به لحاظ مکانیکی کارآمدتر است.

 

 

مزایای ارتودنسی دیمون

براکت‌های دیمون مزایای متعددی نسبت به براکت‌های معمول دارند که عبارتند از :

براکت‌های دیمون ظاهر بهتری دارد

شفاف بودن براکت‌ها (اگر نوع شفاف انتخاب شود) باعث می‌شود که زیبا به نظر برسند زیرا تقریبا نامریی هستند .

در براکت‌های دیمون زمان درمان سریع‌تر است

مطالعات در این زمینه نشان داده است بیمارانی که از این روش استفاده کرده‌اند درمانشان را ۷ تا ۲ ماه زودتر از کسانی تمام کرده‌اند که از براکت‌های معمول استفاده می کردند .

تعداد ملاقات‌های کمتر

مطالعات نشان داده است که بیماران تقریبا به نصف قرار ملاقات های متعددی که برای تنظیم مجدد دستگاه ارتودنسی دندان صورت می‌گرفت نیاز دارند

مناسب برای کسانی که از راه دور مراجعه می کنند

با توجه به زمان درمان کوتاه‌تر و دفعات مراجعه کمتر این برای کسانی که از شهرهای دیگر و راه دور مراجعه می کنند گزینه مناسبی است.

فشار کمتر بر دندان‌ها و در نتیجه درد کمتر

بیماران گزارش داده‌اند که با براکت‌های دیمون درد آنها تا ۶۰% کاهش پیدا کرده است.

از دیگر مزایای براکت‌های دیمون عبارتند از :

  • ایجاد اصطکاک کمتر که در نتیجه صدمه به ریشه دندان ها نیز کمتر می‌شود.
  • مکان کمتر برای تجمع باکتری ها بر روی براکت‌ها

مطالعات بالینی نشان داده است که براکت‌های دیمون در اصلاح ازدحام شدید دندان ها موثر تر و راحت‌تر است و نرخ بازگشت کمتری دارد.

معایب ارتودنسی دیمون

براکت‌های دیمون نیز بی‌عیب و نقص نیستند. تعدادی از معایب ارتودنسی دیمون عبارت است از :

  1. دارای سیم‌های فلزی می‌باشد که برای دیگران قابل مشاهده است، بنابراین کودک نمی‌تواند به طور کلی از دست فلزی که در دهان است خلاص شود اما می‌تواند براکت‌های شفاف دیمون را انتخاب کند تا از براکت‌های فلزی دوری کرده و دید براکت‌ها را به حداقل برساند.
  2. استفاده از براکت‌های دیمون در چند روز اول کمی آزار دهنده است تا زمانی که کودک به آن عادت کنید.
  3. هزینه‌ی بیشتری نسبت به براکت‌های معمول دارد.

الاینرهای دیگری مانند اینویزیلاین نیز پیشنهاد می‌شود برای شرایطی که بیمار نمی‌خواهد براکت‌های معمول و فلزی روی دندان‌هایش دیده شود.

البته همه ی افراد کاندید خوبی برای اینویزیلاین نیستند.

ارتودنسی به روش دیمون

نتیجه گیری

 نتیجه ی ارتودنسی به روش دیمون می‌توان گفت براکت‌های دیمون یک انتخاب برای کسانی است که می‌خواهند یک راه جایگزین برای براکت‌های معمول داشته باشند.

اما به خاطر داشته باشید فقط یک متخصص ارتودنسی با تجربه می‌تواند براکت های دیمون را به خوبی جایگذاری کند.

 

هزینه

در ارتودنسی به روش دیمون  دندانپزشک پس از معاينه دهان کودک شما و وضعيت دندان‌هايش، هزينه کلی درمان را محاسبه خواهد کرد.

هزينه‌‌ای که بايد بپردازيد به روشی که قرار است برای مرتب کردن دندان‌‌های کودکتان استفاده شود و مدت‌ زمان درمان و … بستگی دارد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات