دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

اقدامات ضروری در موارد افتادن دندان کودک از فک

فهرست مطالب

اقدامات ضروری در موارد افتادن دندان کودک از فک

دندان‌های شیری خیلی راحت‌تر از دندان‌های دائمی می‌افتند ، زیرا عاج (بخش بالایی دندان که در دهان قابل رویت است) دندان بسیار بلندتر از ریشه دندان می‌باشد . (اقدامات ضروری در موارد افتادن دندان کودک از فک )

 

اقدامات ضروری در موارد افتادن دندان کودک از فک

 

والدینی که به سلامت کودکان خود اهمیت می‌دهند ، اغلب برایشان این سوال مطرح می‌شود که اگر دندان کودکشان در اثر ضربه بیافتد ، چه اقداماتی باید انجام دهند . آگاهی والدین در زمینه این اقدامات برای جلوگیری از واردن کردن آسیب به دندان دائمی کودک که زیر این دندان شیری در حال رشد است، ضروری می‌باشد . (اقدامات ضروری در موارد افتادن دندان کودک از فک )

در مواردی که دندان دائمی کودک در اثر ضربه بیافتد نیز ، تا جایی که ممکن است ، والدین خواهان کاشت مجدد دندان در جای خود می‌باشند . هر چند ، در مورد دندان شیری اغلب آنرا دوباره در لثه جاگذاری نمی‌کنند ، زیرا ممکن است منجر به آسیب به دندان‌های دائمی که در حال رشد زیر لثه و دندان شیری کودکان شود .

اقدامات ضروری در موارد افتادن دندان کودک از فک

 

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#6cd0d8″]

هم می‌توان دندان دائمی و هم دندان قدامی شیری کودک را در صورتیکه از فک خارج شده باشد ، دوباره در جای خود کاشت . تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا باید دندان را دوباره در جای خود کاشت ، به سن کودک ، میزان رشد آن دندان، تعداد دندان‌های درآمده کودک، نحوه مراقبت از دندان از جا در آمده، نحوه انتقال آن به کلینیک دندانپزشکی ، اصلاحات انجام شده روی آن قبل از کاشت و میزان همکاری کودک بستگی دارد .

اقدامات ضروری در موارد خارج شدن دندان دائمی کودک از فک 


به عنوان یک قانون کلی ، هر چه زودتر دندان در جای خود کاشته شود ، شانس حفظ و بقاء دندان بالاتر است . (اقدامات ضروری در موارد افتادن دندان کودک از فک )

  • مهم است که دندان خارج شده از فک را پیدا کنید و حتماً آنرا از عاج در دست بگیرید . برای یافتن دندان ، ممکن است لازم باشد اول بررسی کنید که دندان تصادفاً وارد مجرای تنفسی کودک نشده باشد. زیرا ، از آنجایی که رفلاکس کودکان هنوز کام شکل نگرفته ، ممکن است کودک دندان را بلعیده باشد و در گلوی او گیر کرده باشد .
  • دندان را بسیار به آرامی با آب شیر، آب دهان یا محلول نمکی شستشو دهید . مهم این است که ریشه دندان را با دست نسابید، زیرا در اینصورت ممکن است سمنتوم و یا رباط‌هایی که به اتصال دندان به لثه کمک می‌کنند را از بین ببرید و در نتیجه دندان شانس اتصال دائمی به دهان کودک را از دست بدهد .

اقدامات ضروری در موارد خارج شدن دندان دائمی کودک از فک 

  • سعی کنید دندان را به آرامی در جای خود قرار دهید و ثابت نگه دارید . قبل از قرار دادن دندان در جای خود، اول مطمئن شوید که دندان دائمی است ، زیرا در غیر اینصورت ممکن است مانع رشد دندان دائمی زیر لثه شوید . همچنین مطمئن شوید که دندان کودک کامل در آمده ، زیرا اگر قسمتی از آن نزدیک ریشه شکسته باشد ، باید تا مراجعه به دندانپزشک و بررسی امکان نجات آن دندان صبر کنید .
  • اگر به هر دلیلی نمی‌توانید دندان را به جای خود برگردانید، باید آنرا در یک محلول مناسب قرار دهید تا سالم بماند . هدف از این کار ، تمیز نگه داشتن دندان و حفظ سلول‌های رباط‌های اتصال دهنده دندان به لثه می‌باشد. شیر یک گزینه خوب برای این منظور می‌باشد ، اما از نگهداری دندان در آب و خشک کردن سطح دندان و نگه‌داشتن آن در حوله یا دستمال باید اجتناب شود . (اقدامات ضروری در موارد افتادن دندان کودک از فک )

کودک خود را نزد دندانپزشک ببرید . اگر دندان برای کاشت در فک و از سرگیری عملکرد خود مناسب بود ، دندانپزشکان ممکن است بتوانند آنرا با آتل مخصوص به دندان کناری خود بچسبانند تا در محل خود ثابت مانده و زمان لازم برای ترمیم را بدست آورد .

  • آنتی‌بیوتیک مصرف کنید . زیرا امکان استریل کردن دندان قبل از کاشت بدون از بین بردن سلول‌های دندان وجود ندارد ، احتمالاً مقادیر کمی باکتری وارد بدن کودک می‌شود .

اقدامات ضروری در موارد خارج شدن دندان دائمی کودک از فک 

  • بعد از ۷-۱۰ روز برای بر داشتن آتل دوباره به دندانپزشک مراجعه نمایید . اگر آتل بیش از ۷-۱۰ روز روی دندان باقی بماند ، احتمالاً سلول‌های بدن شروع به خوردن و از بین بردن ریشه آن می‌کنند .
  • تا زمان ترمیم دندان، جویدن باید با احتیاط انجام بگیر د . وقتی دندانپزشکان ما آتل را باز کنند ، دندان هنوز امکان کمی جابجا شدن را دارد . زود باز کردن آتل ضروری است ، زیرا زیاد ماندن آتل در دهان کودک مشکلاتی ایجاد می‌کند .
  • برای عصب کشی احتمالی دندان کودک مجدداً به دندانپزشک مراجعه نمایید . اگر دندان تازه درآمده باشد ، ممکن است ریشه آن ترمیم پیدا کند ، اما اگر دندان چند سالی باشد که درآمده باشد و بطور کامل شکل گرفته باشد ، احتمالاً ریشه آن دوام نمی‌آورد . در این موارد ، با اینکه کاشت موفق دندان امکان‌پذیر است ، اما بعداً آن دندان به درمان عصب کشی نیاز خواهد داشت تا بافت ریشه از دست رفته ، تخلیه شده و با مواد سازگار با محیط زیست جایگزین شود .

 

oftadandandan

 

اگر دندان شیری از فک خارج شود چه باید کرد؟


وقتی دندانی که افتاده ، دندان شیری کودک باشد ، شما دو راه حل پیش رو خواهید داشت :

  • دندان شیری افتاده را به حال خود بگذارید . اگر دندان شیری مورد نظر ، به دلیل جوانه زدن دندان دائمی زیرین ، از قبل لق بوده و در صورتیکه ضربه وارده خیلی شدید نبوده ، آنگاه بهتر است اجازه دهید دندان دائمی به‌طور طبیعی در بیاید .
  • یا می‌توانید با کاشت مجدد دندان شیری افتاده، سعی کنید آنرا حفظ کنید . اگر دندان شیری کودک سه ساله شما در اثر ضربه ، از فک او خارج شد ، کاشت مجدد آن منطقی است . اما معمولاً توصیه می‌شود که دندان شیری افتاده را دوباره در جای خود در فک قرار نداد ، زیرا ممکن است به دندان دائمی زیر آن دندان شیری در لثه آسیب وارد کند . (اقدامات ضروری در موارد افتادن دندان کودک از فک )

    اگر دندان شیری از فک خارج شود چه باید کرد؟

حقایقی که درباره دندان شیری افتاده باید در نظر گرفت

در اینجا عواملی که در صورت افتادن دندان شیری کودک ، می‌تواند روی او اثر بگذارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم :

  • اگر دندان نیش (دندان سوم در دو طرف خط وسط دندان) کودک هنوز در نیامده باشد ، از دست دادن یک دندان می‌تواند باعث کوچک شدن فک آنها شده و در نتیجه دندان‌ دائمی کودک برای در آمدن با مشکل مواجه شوند .
  • اگر دندان پیشین (دندان چهارم از جلو) کودک قبل از کامل به حرف افتادن کودک بیافتد ، تا زمانیکه دندان پیشین دائمی او در بیاید ، ممکن است حرف زدن کودک تحت تاثیر قرار بگیرد .
  • در ۷۵% مواردی که دندان پیشین کودک می‌افتد، به دندان دائمی در حال در آمدن آسیب وارد می‌شود . اما این آمار تا حد زیادی به سن کودک بستگی دارد . هرچه دندان پیشین کودک در سن کمتری از فک خارج شود ، خطر اثر آن روی دندان دائمی بیشتر خواهد بود . (اقدامات ضروری در موارد افتادن دندان کودک از فک )

عوامل تعیین کننده در موفقیت کاشت مجدد دندان


کاشت مجدد دندان دائمی

سه عامل در بازگشت دندان کاشته شده به سلامت قبلی خود موثر است، این عوامل به قرار زیر هستند :

  • چه مدت دندان خارج از دهان کودک بوده : اگر این زمان کمتر از نیم ساعت باشد ، احتمال موفقیت و سلامت دندان کاشته شده بالا خواهد بود . اما ، اگر دندان بیش از دو ساعت خارج از دهان کودک بوده ، احتمال سلامت دندان پایین خواهد بود .
  • وضعیت دندان و بافت‌های لثه‌ای آن : اگر دندان از دهان کودکی که دچار بیماری لثه بوده ، بیرون افتاده باشد، یا محفظه دندان هنگام افتادن دندان دچار مشکل شده باشد ، احتمال بقای دندان کاشته شده پایین خواهد بود .
  • مراقبت‌ها و اقدامات انجام شده روی دندان خارج شده از فک چگونه بوده : اگر از دندان خوب و با دقت مراقبت شده باشد ، دندان افتاده، فوری کاشته شده باشد و در محلول نمک نگه‌داری شده باشد ، احتمال موفقیت و بقای دندان کاشته شده بالا خواهد بود .

کاشت مجدد دندان دائمی

اگر کودک خیلی کم سن باشد و برای درآمدن دندان دائمی چند سالی وقت داشته باشد ، کاشت مجدد دندان شیری افتاده بهترین اقدام خواهد بود . اگر دندانپزشک بتواند ریشه دندان شیری را کوتاه کند ، آنگاه ممکن است به دندان دائمی کودک آسیبی وارد نشود . (اقدامات ضروری در موارد افتادن دندان کودک از فک )

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

(ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکــش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات