دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

اوتیسم و دندانپزشکی کودکان

فهرست مطالب

اوتیسم و دندانپزشکی کودکان

اوتیسم و دندانپزشکی کودکان : والدین به این امر باید توجه داشته باشند، در صورتی که کودک شان مبتلا به بیماری اوتیسم است بیشتر به بهداشت دهان و دندان آن ها توجه کنند و آن ها را برای معاینه به بهترین دندانپزشک اطفال ببرند تا سلامت دهان و دندان آن ها حفظ شود.

اوتیسم بیماری است که در تکامل عصبی ایجاد اختلال کرده و در پسران نسبت به دختران رایج تر است.

ویژگی کودکان مبتلا به اوتیسم به شرح ذیل می باشد:

  • اختلال در نحوه صحبت کردن
  • عدم عکس العمل در هنگام صدا زدن نام کودک
  • ناتوان بودن در برقراری ارتباط چشمی
  • انجام فعالیت های تکراری در ساعات متوالی
  • حساس بودن به صدا ، مزه خاص ، بو ، نور و غیره
  • تکرار کلمات گفته شده توسط افراد دیگر
  • این کودکان معمولاً به تنهایی بازی می کنند و دارای قوه تخیل کمی هستند.

 

اوتیسم و دندانپزشکی کودکان

 

 

تاثیر اوتیسم بر سلامت دهان و دندان کودکان :

طبق بررسی های انجام شده بر روی دهان و دندان کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم وضعیت دندانی آن ها از نظر ساختار تفاوتی با کودکان عادی ندارد.

اما تفاوتی که این کودکان با کودکان عادی دارند این است که تمایل زیادی به غذاهای نرم و شیرین دارند و در برخی از موارد دچار ضعف عضلات اطراف دهان و در نتیجه ضعف در جویدن می شود.

این کودکان همچنین تمایل زیادی به نگه داشتن غذا در دهان خود دارند و همین امر باعث افزایش احتمال پوسیدگی دندان در این کودکان می شود.

همچنین این کودکان در گزارش دادن درد دندان و حساسیت های دهانی دارای مشکل هستند به همین علت بهتر است هر چند وقت یکبار والدین کودک خود را کلینیک دندان پزشکی اطفال ببرند.

تفاوت درمان کودکان مبتلا به اوتیسم در دندانپزشکی کودکان با کودکان عادی :

با توجه به ویژگی های ذکر شده درمان دندانپزشکی اطفال مبتلا به بیماری اوتیسم کمی دشوار می باشد و والدین برای آوردن این کودکان به دندانپزشکی و همکاری آن ها با متخصص دندانپزشک کودکان دچار مشکلاتی می شوند.

والدین بهتر است کودک خود را با توضیحاتی با محیط دندانپزشکی آشنا کنند و آن ها را برای درمان به متخصص دندانپزشک کودکان ببرند.

والدین بهتر است به کودک خود اجازه دهند وسایل مورد علاقه خود را به دندانپزشکی بیاورد.

نحوه برخورد با کودکان اوتیسمی در محیط دندانپزشکی :

در جلسه اول مراجعه کودک مبتلا به اوتیسم به او اجازه در دهید در محیط دندانپزشکی کمی باقی بماند تا بتواند با آن محیط کمی ارتباط برقرار کند.

در صورتی که کودک سابقه تشنج دارد حتماً به اطلاع دندانپزشک کودکان برساند.

این کودکان تمایل به انجام کارهای یکنواخت دارند، پس بهتر است والدین کودک خود را برای درمان دندانپزشکی به یک متخصص دندانپزشک اطفال و یک کلینیک دندانپزشکی کودکان ببرند.

در دندانپزشکی ممکن است متخصص دندانپزشکی برای کاهش حرکات ناگهانی این کودکان از وسایل و تجهیزات مخصوص برای نگه داشتن آن ها استفاده کند.

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

( ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات