دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

اولین معاینه دهان و دندان کودکان

فهرست مطالب

اولین معاینه دهان و دندان کودکان

اولين مراجعه کودکان به دندانپزشکی زمانی است كه اولین دندان شيري انها مي رويد كه اين زمان معمولاً در حدود ٦ ماهگي مي باشد . در ادامه درباره ی اولین معاینه دهان و دندان کودکان در اینجا به شما اطلاعاتی خواهيم داد.

 

 

اولین معاینه دهان و دندان کودکان

 

 

اولین معاینه دهان و دندان کودکان :

  • لازم است كودكان خود را برای انجام اولین معاینه دهان و دندان، پس از بیرون آمدن اولین دندان شيري يا حداكثر تا سن يك سالگي به دندانپزشک ببرید .
  • این معاینه بسیار سریع انجام میگیرد و این شانس به والدین داده می شود تا درباره ی بهداشت دهان ، عادت غذایی کودک با دندانپزشک صحبت کنند و اطلاعاتی را از او بگیرند .

 نکاتی برای اولین معاینه دهان و دندان کودکان :

  • برای اطمینان داشتن از سلامت دهان و دندان های کودک توصیه می شود از مایعات و غذا های حاوی مواد قندی کمتر استفاده شود و در مسواک زدن و فلاس کردن دندان ها به او کمک کنید .
  • اگر درخانه دندان های کودک را معاینه کرده باشید دیگر در مطب دندانپزشک مشکل نخواهید داشت و این معاینه به راحتی انجام میگیرد .
  • در خانه می توانید از روش زانو به زانو برای معاینه ی دندان های کودک خود استفاده کنید به گونه ای که به شکل زانو به زانو مقابل یکی از بزرگسالان بشینید و کودک را روی پای او قرار دهید ، بدین ترتیب حتی اگر کودک دندان نداشته باشد برای بررسی لثه های او این کار لازم است .

 نکاتی برای اولین معاینه دهان و دندان کودکان :

  • می توانید کودک خود را به همراه خود به دندانپزشکی ببرید؛ البته باید به این موضوع توجه کنید که آیا مطبی که شما قصد مراجعه به آن را دارید برای کودک شما مناسب است یا خیر .
  • قبل از مراجعه به دندانپزشک ، ابتدا با كودك خود صحبت کنید. از کلمات و جملات ساده و قابل فهم كودك براي توضيح انچه اتفاق خواهد افتاد، استفاده کنید که تا حدی آمادگی رفتن به مطب و دیدن دندانپزشک را پیدا کند .
  • توصیه می شود برای مراجعه به دندانپزشک، کودکتان کاملاً استراحت کرده باشد ، از دادن کافئین و شکر قبل از مراجعه اجتناب کنید ، اگر امکانش را دارید مقداری زود تر از وقتی که برای ویزیت گرفتید در مطب حاضر شوید تا کودک با محیط دندانپزشکی بیشتر آشنا شود.

 نکاتی برای اولین معاینه دهان و دندان کودکان :

  • توصیه می شود برای رفتن به دندانپزشکی خوشحال باشید و وقت دندانپزشکی را موضوعی ساده بگیرید؛ این روند موجب می شود تا کودک رفتار بهتری داشته باشد .
  • وسایلی که موجب آرامش کودک می شود را همراه داشته باشيد بطور مثال عروسکی که مورد علاقه ی او است.

توصیه می شود بعد از ۱ سالگی به کودک اجازه ی استفاده از شیشه شیر را مخصوصاً در شب ندهید  ، از آب میوه ها به دلیل داشتن مقادیر زیادی شکر برای کودک خود استفاده نکنید .

در استفاده از میان وعده ها برای کودک دقت بسیاری کنید و از بیسکوئیت و شیرینی های مشابه استفاده نکنید ، میوه تازه و سبزیجات را جایگزین آن ها کنید .

استفاده ازمیوه هایی مانند :

هلو ، هندوانه ، طالبی ، خربزه و سبزیجاتی مانند : کرفس ، خیار برای کودکان مفید است . از موز و کشمش به دلیل قندی که در آن ها وجود دارد، کمتر استفاده شود.

استفاده ی بیش از اندازه موادی که حاوی کربوهیدرات هستند موجب پوسيدگي دندان ها می شود مواد کربوهیدراتی شامل کیک ها ، آب نبات ، کلوچه ها ، مواد حاوی نشاسته ، چیپس ها و … می باشد.

مراقبت کردن از دندان ها ، همچنین استفاده از مسواک و نخ دندان میتواند از بروز برخی مشکلات و هزینه ها  در آینده جلوگیری کند .

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

(ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکــش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

 

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات