دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

بهم ریختگی دندان کودکان

نامرتبی و بهم ریختگی دندان کودکان یکی از رایج ترین مشکلات دندانی آن ها مي باشد كه در عصر حاضر قابل مشاهده است. این بی نظمی متاسفانه چهره کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث کاهش اعتماد به نفس شان می شود. از دیگر مشکلاتی که این عارضه به وجود می آورد می توان به تمیز کردن دندان ها ، افزایش پوسیدگی دندان و بیماری های لثه در آن ها و از دست دادن عملکرد صحیح دندان اشاره کرد. همچنین نامرتبی دندان باعث می شود، کودک به درستی تکلم و تغذیه نکند. در ادامه دکتر ماندانا حجازی ، دندانپزشک اطفال در کرج درباره این مشکل و راه های درمان آن اطلاعات مفیدی ارائه می دهد. نظر شما را به ادامه مطلب جلب می کنیم.

بهم ریختگی دندان کودکان

فهرست مطالب

علل بهم ریختگی دندان کودکان

از علل بسیار مهم در نامرتبی دندان کودکان می توان به نامتناسب بودن اندازه دندان نسبت به فک و کشیدن دندان شیری پیش از موعد آن اشاره کرد.

این عارضه می تواند بر اثر بزرگی دندان همچنین باقی ماندن طولانی مدت دندان شیری در دهان و ایجاد مشکلاتی در رویش دندان دائمی ایجاد شده باشد.

درمان بهم ریختگی دندان کودکان

گاهاً کودکان برای نامرتبی دندان ها نزد دندانپزشک اطفال برده می شوند. متخصص دندانپزشک اطفال کرج پس از معاینه بهترین راه درمانی را پیشنهاد می دهد، مسلماً ارتودنسی بهترین و مناسب ترین روش برای درمان نامرتبی دندان ها بخصوص در موارد بسیار شدید می باشد.

دقت داشته باشید که اگر کودک دچار مشکلات فکی نباشد، می توان وی را به شرط نداشتن مشکلات لثه درمان کرد. در مواردی که کودک دچار مشکلات فکی و بهم ریختگی دندان باشد، بهتر است قبل از بلوغ برای درمان مراجعه کند. در سنين بالاتر براي درمان مشكلات فكي گاهاً نياز به انجام جراحي ارتوگناتيك مي باشد.

در برخی موارد بهم ریختگی دندان کودکان با مراجعه به موقع به بهترین دندانپزشک کودکان در کرج می توان با کشیدن یک یا چند دندان اضافه مانع از بهم ریختگی دندان شد، پس بهتر است والدین، کودک خود را از سنین پایین به متخصص دندانپزشک کودکان ببرند. در صورتی که دندان هاي کودک بهم ریختگی زیادی نداشته باشد، مي توان با درمان های پیشگیری و استفاده از دستگاه هاي ارتودنسی ، كودک را درمان نمود.

 

 

درمان بهم ریختگی دندان کودکان چه مزایایی دارد؟

  1. باعث افزایش اعتماد به نفس و زیبایی چهره کودکان می شود.
  2. باعث درست جویدن غذا و صحبت کردن کودکان می شود.
  3. دندان های کودک به راحتی قابل تمیز کردن می شود.
  4. پوسیدگی دندان در کودکان کاهش می یابد.

انواع نامرتب بودن دندان کودکان

زمانی که صحبت از بهم ریختگی دندان کودکان می باشد در واقع یکی از انواع ذیل در دهان کودک تشخیص داده شده است.

  • اورجت یا جلو آمدگی دندان های بالایی

زمانی که دندان های جلویی فک بالا به طرف بیرون آمده باشد اورجت تشخیص داده می شود این عارضه معمولا به دلیل مکیدن انگشت و پستانک در کودکان ایجاد می شود.

  • فاصله بین دندان یا شلوغی در دندان ها

این عارضه زمانی رخ می دهد که فضای بین دندان ها بیش از اندازه زیاد یا کم باشد، این مشکل اگر به موقع تشخیص داده نشود باعث می شود که دندان های دائمی کودک به طور نامرتب رشد کند.

  • مطابق نبودن خط میدلاین دندان ها

منظم نبودن خط میانی دندان ها هنگامی تشخیص داده می شود که خط میانی دندان های جلویی فک بالا با خط میانی دندان های جلویی فک پایین منطبق نباشد، این عارضه ممکن است در رشد فک و عملکرد صحیح آن ها مشکل ایجاد کند. بدین ترتیب چنین بهم ریختگی دندان کودکان باید هر چه سریع تر درمان شود.

 

بهم ریختگی دندان کودکان

 

  • اپن بایت

هنگامی که با بسته بودن دهان دندان های آسیاب بر روی هم قرار گیرد ، اما دندان های جلویی بر روی هم منطبق نباشند اپن بایت می گویند. این عارضه علاوه بر کاهش زیبایی چهره باعث بروز مشکلاتی در صحبت کردن و جویدن غذا می شود.

  • اوربایت

یکی از عوامل بهم ریختگی دندان کودکان زمانی است که دندان های جلویی فک بالا بیش از اندازه پایین باشند ، به گونه ای که بر روی دندان های جلویی فک پایین قرار گیرندحالت اوربایت رخ می دهد. این امر موجب می شود دندان های پایینی به سقف دهان برسند و مشکلاتی همچون فرسایش و زخم شدن دهان را در پی داشته باشد.

  • آندربایت

هنگامی که دندان های جلویی فک پایین نسبت به دندان های جلویی فک بالا جلوتر باشد می گویند کودک دچار آندربایت شده است ، این عارضه باعث سایش دندان ها و بروز مشکلاتی در خوردن غذا می شود.

  • کراس بایت

در صورتی که دندان های بالای بر روی دندان متناظر پایینی قرار نگیرد وضعیت کراس بایت رخ داده است ، در این وضعیت دندان های بالایی به جای اینکه در بیرون دندان های پایینی قرار گیرد در داخل آن ها قرار می گیرد.

 

 

جلوگیری از بهم ریختگی دندان کودکان

یکی از روش های کار ساز و موثر در نامرتبی رشد دندان ها ، ارتودنسی دندان کودکان است. بسیاری از عوامل رایج نامرتبی در ترتیب دندان ها شامل مکیدن انگشت ، از دست دادن دندان ، عوامل ژنتیکی و غیره است. عموما این نامرتبی در سال های اول تولد با رویش دندان ها ، خود را نشان می دهد.

اگر کودک شما از چنین مشکلی رنج می برد ، حتما می دانید که مراقبت از چنین دندان هایی بسیار سخت تر است ؛ همچنین این عارضه در اعتماد به نفس کودکان نیز تاثیر می گذارد. در صورتی که قصد جلوگیری از بروز چنین نامنظمی را دارید در وهله اول از عوامل موثر در این ایراد جلوگیری کنید و در وهله دوم با مشورت پزشک ارتودنسی پیشگیری انجام دهید.

هدف از جلوگیری بهم ریختگی دندان کودکان

در صورتی که در ترتیب دندان های کودکان متوجه بی نظمی شدید ، با اقدام های جلوگیرانه می توانید از مزایای زیر برخوردار شوید:

  1. اعتماد به نفس کودک خود را حفظ کنید.
  2. به بهبود رشد فک وی کمک کنید.
  3. از پوسیدگی و خرابی دندان ها جلوگیری به عمل می آورید.
  4. از فشردگی دندان ها در بزرگسالی ، پیشگیری به عمل می آورید.
  5. احتمال بروز مشکلات گفتاری را به حداقل می رسانید.
  6. مدت زمان دوره ارتودنسی را کاهش می دهید.
  7. از ایجاد آسیب هایی در فک و لثه جلوگیری میکنید.

بهترین زمان برای اقدامات پیشگیرانه نامرتب بودن دندان کودکان

با توجه به نحوه رشد دندان ها ، دو مرحله متفاوت سنی برای انجام اقدامات پیشگیرانه بهم ریختگی دندان کودکان در نظر گرفته شده است. این مراحل شامل دوره های سنی زیر هستند.

  1. درمان پیشگیرانه درسنین قبل از بلوغ
  2. درمان ارتودنسی پیشگیرانه دندان بعد از رویش کامل دندانهای دائمی

در ادامه هر یک از این موارد را شرح می دهیم.

مرحله اول : درمان پیشگیرانه ارتودنسی

در طی این مرحله دندانپزشک اطفال در کرج ، برای جلوگیری از بهم ریختگی دندان کودکان به نظم گرفتن دندان های بالا و پایین کمک می کند. برای رسیدن به این هدف ، فضای کافی برای رشد دندان ها مهیا خواهد کرد.

اگر فرزند شما خیلی زود دندان شیری اش را از دست داده است یا اگر با دهان تنفس می کند و یا عادت مکیدن انگشت دارند  ، حتما برای درمان اولیه ، وی را نزد دندانپزشک ببرید.

در طی درمان پیشگیرانه اولیه ناهنجاریهای فکی، عادات مضری مانند مکیدن انگشت شست رفع می شود. در طی این مراجعه به متخصص دندان کودکان ، فضای کافی برای رشد دندان ها ایجاد خواهد شد و بدین ترتیب از کشیدن دندان جلوگیری می شود.

مرحله دوم : ارتودنسی  ثابت

در صورتی که متخصص دندانپزشک اطفال تشخیص دهد ، کودک شما برای صاف شدن دندان ها و بهبود ظاهرشان در سنین بالاتر ، نیازمند استفاده از ارتودنسی کودکان خواهد بود.

هزینه درمان بهم ریختگی دندان کودکان چقدر می باشد؟

هزینه درمان این عارضه با توجه به شدت بهم ریختگی ، دستمزد دندانپزشک کودکان و روش درمانی تعیین می گردد.

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات