دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

بیماری های زبان در کودکان

فهرست مطالب

بیماری های زبان در کودکان و بافت نرم دهان

کودکان به زخم های دهانی متفاوتی مبتلا می شوند حتی اگر این زخم ها بی ضرر باشند اما با درد همراه است . در این مقاله از بیماری های زبان در کودکان صحبت می کنیم .

بیماری های زبان در کودکان
بیماری های زبان در کودکان

بیماری های زبان در کودکان

 

برخی مواقع زخم هایی در دهان کودکان بوجود می آید که برای مادران ناراحت کننده است ، این زخم ها ممکن است ناشی از ضربه و یا بر اثر بیماری بوجود بیاید .

این زخم ها نسبت به زخم های دهانی بزرگسالان جدیت کمتری دارد اما باید بررسی شوند .

این زخم ها در دهان کودکان به دو دسته تقسیم می شوند : زخم های که بیماری نیست و زخم هایی که بیماری محسوب می شود .

زخم هایی که بیماری محسوب نمی شوند :

  • خراش زبان کودکان : هنگامی که دندان ها در قسمت جلویی فک پایین از لثه بیرون می زنند ، امکان دارد که تیزی دندان موجب خراش و زخم هایی زیر زبان  شود . این زخم ها طبیعی هستند و پس از مدتی ازبین می روند .
  • کیست های رویشی : هنگامی که دندانی در حال رشد است بطور معمول خون مردگی در سطح لثه بوجود می آید که به آن کیست رویشی می گویند . این کیست بیماری نیست و عوارضی ندارد و فقط امکان دارد کمی خونریزی کند . این کیست ها معمولا در دندان های عقبی مانند دندان های آسیا اتفاق می افتد .
  • برخی از درمان های دندانپزشکی : ممکن است بر اثر کار های دندانپزشکی مانند بی حسی قسمتی از دهان کودکان آسیب ببیند . تزریق بی حسی در کودکان موجب می شود تا بخشی از دهان که بی حس است را بجوند . زخم هایی که بر اثر جویدن بوجود می آید معمولا شکل بدی دارند و پس از ۲ هفته خوب می شوند .
  • آسیب به بافت نرم : کودکان به دلیل این که همیشه درحال جنب و جوش و فعالیت هستند امکان دارد ضرباتی به دهانشان وارد شود ، برخی ضربات ممکن است به مخاط نرم دهان آسیب وارد کند .

زخم هایی که بیماری محسوب می شوند :

  • التهاب لثه : بیماری ژنژیویت یا همان التهاب لثه به دلیلرعایت نکردن بهداشت دهان و دندان در کودکان رخ می دهد .
  • عفونت های ویروسی : این عفونت ها ممکن است در دهان کودکان زخم ایجاد کند .
  • عفونت های دندان : اگر عفونت های دهان کودکان هر چه زود تر درمان نشوند مزمن می شوند و به صورت چرک از مخاط کنار دندان  های خراب خارج می شوند .
  • عفونت های قارچی : این عفونت ها در دهان کودکان از نوع کاندیدیا آلبیکانس هستند ، این عفونت ممکن است در هنگام خروج کودک از کانال زایمان ایجاد شود .

دلایل بیماری های زبان در کودکان :

کمبود ویتامین ، بیماری های نقص سیستم ایمنی ، سرطان دهان ، اختلال اعصاب ، عوارض برخی از دارو ها .

زبان سالم دارای مشخصات : صورتی رنگ ، پوسیده شده از پرز ،دارای  جوانه های چشایی بین پرز ها است .

بیماری های زبان  و بافت نرم دهان در کودکان

لیکن پلان دهان : پوست مانند فلس ، سفید و سفت است وحس خارش ایجاد می کند . برای پیشگیری باید ازمصرف تنباکو و غذا های تند پرهیز کرد . برای درمان باید از دارو های ضد قارچ به صورت خوراکی و موضعی استفاده شود .

برفک دهانی : تکه های سفید و پنیری شکل بر روی زبان و دهان در  : نوزادان ، افراد مسن ، افراد با نقص سیستم ایمنی ، افراد دیابتی ، افرادی که از دارو های استروئیدی استفاده می کنند ، خانم های باردار ، دیده می شود .

برای پیشگیری از مواد غذایی اسیدی استفاده نکنید ، برای درمان نیز از ترکیبات استروئیدی و دهانشویه استفاده کنید .

 

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

(ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکــش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

 

 

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
زهره محمدیان
زهره محمدیان
6 ماه ها گذشته

سلام لکه های دایره شکل در دخترم روی زبانش ایجاد شده سه سالشه چه کنم

drhejazi2
ادمین
5 ماه ها گذشته
پاسخ دادن به  زهره محمدیان

سلام معمولا این مشکل ممکن است زمینه ژنتیکی داشته باشد ، نیازی به درمان ندارد اما بهتر است از خوردن غذاهای حساسیت زا مانند گوجه، بادمجان،…. خودداری شود و در برخی موارد با مشاوره پزشک دهانشویه های مناسب استفاده شود.