دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

تبخال لب و دهان در کودکان علت علائم و درمان سریع آن

فهرست مطالب

تبخال لب و دهان در کودکان علت  علائم و درمان سریع آن

تبخال‌ها که گاهی اوقات تاول تب نیز نامیده می‌شوند، گروه‌هایی از تاول‌های کوچک بر روی لب و اطراف دهان هستند . پوست اطراف تاول اغلب قرمز، متورم، و دردناک است . در این مقاله به تبخال لب و دهان در کودکان علت علائم و درمان سریع آن می پردازیم . ( تبخال لب و دهان در کودکان علت علائم و درمان سریع آن )

 

تبخال لب و دهان در کودکان علت  علائم و درمان سریع آن

 

تاول‌ها ممکن است بترکند و مایع شفافی از آن خارج شود و پس از چند روز دلمه ببندد . آنها معمولاً ظرف چند روز تا دو هفته بهبود پیدا می‌کنند . تبخال‌ها معمولاً خود به خود پس از چند روز شروع به بهبودی پیدا می‌کنند .

اما اگر تبخال‌ها باعث درد شوند یا موجب خجالت کودک شما باشند، قابل درمان خواهند بود . درمان ممکن است شامل کرم‌های پوست ، پماد ، یا گاهی اوقات قرص باشد . احتمال دارد درمان باعث شود که تبخال‌ها یک یا دو روز زودتر برطرف شوند ، اما می‌تواند به کاهش درد ناشی از تاول‌ها یا دیگر علائم ناراحت کننده کمک کند .

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#6cd0d8″]

علائم اولین تبخال بسیار شدید است . این علائم و نشانه‌ها ممکن است برای چند روز باقی بمانند.اگر حمله شدید بود، شما باید کودک خود را بلافاصله به دندانپزشک نشان دهید. دندانپزشکان داروهایی را برای کاهش دوره حمله تجویز می‌کنند که اگر در هنگام بروز علائم اولیه بیماری باشد بهتر جواب می‌دهد . این داروها اگر در اوایل دوره حمله مصرف شوند اثر بخشی بیشتری خواهند داشت .

چه چیزی باعث تبخال می‌شود؟


تبخال‌ها توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شوند . دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس وجود دارد : HSV-1 و HSV-2 . هر دو نوع ویروس می‌توانند باعث تبخال در اطراف دهان (تبخال لب) و اندام‌ها تناسلی (تبخال تناسلی) شوند . ویروس هرپس سیمپلکس معمولاً از طریق یک زخم در پوست اطراف یا داخل دهان وارد بدن می‌شود .

این ویروس معمولاً وقتی فردی یک تبخال را لمس می‌کند، با مایع آلوده تماس پیدا می‌کند (برای مثال استفاده از ظروف مشترک برای غذا خوردن و یا ریش تراش) ، یک فرد آلوده را می‌بوسد ، یا با بزاق آن شخص تماس پیدا می‌کند ، انتقال می‌یابد .

یکی از والدین که مبتلا به تبخال باشد اغلب از این طریق عفونت را به کودک خود سرایت می‌دهد . تبخال‌ها همچنین می‌توانند به سایر نواحی بدن انتقال پیدا کنند .

محرک‌های شایع تبخال


برخی از محرک‌های شایع که باعث بازگشت تبخال می‌شوند عبارتند از :

  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید، به خصوص لب‌ها
  • استرس یا خستگی
  • عفونت‌های دیگر، مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا
  • حساسیت غذایی
  • درمان دندانپزشکی یا صدمه به لب‌ها یا لثه‌ها
  • اختلال (ضعف) سیستم ایمنی بدن

علائم و نشانه‌ها


dsggf

تبخال‌ها تاول‌هایی بر روی لب‌ها و لبه‌ی دهان هستند که در اثر آلودگی با ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شوند . تبخال‌ها معمولاً می‌ترکند و مایعی شفاف از آن خارج می‌شود و پس از آن پوسته پوسته شده و بعد از چند روز ناپدید می‌شود .

تبخال لب و دهان در کودکان علت علائم و درمان سریع آن شامل موارد زیر باشند:

  • یک زخم در دهان که موجب ناراحتی در هنگام غذا خوردن، نوشیدن و خواب می‌شود. تبخال‌ها می‌توانند دردناک باشد.
  • تب
  • گلو درد
  • تورم غدد لنفاوی در گردن
  • سرازیر شدن آب دهان در کودکان

وقتی که برای اولین بار با ویروس HSV آلوده می‌شوید ممکن است دچار تبخال نشوید . اگر اولین باری که آلوده شدید، تبخال ایجاد شد، احتمال دارد نسبت به دفعات بعد شدیدتر باشد .

در طول اولین مرتبه بروز تبخال‌، ممکن است تاول‌ها به هر بخشی از دهان سرایت کنند. پس از آلوده شدن، ویروس HSV در بدن کودک باقی می‌ماند و ممکن است موجب بازگشت تب‌خال‌ها در طول زندگی فرزندتان شود . (تب خال‌های عود کننده) .

تشخیص


پزشک با معاینه‌ی وی و پرسیدن سوالاتی برای تشخیص آیا کودک با ویروس در تماس بوده می‌تواند بگوید که فرزندتان تبخال دارد یا خیر . احتمالاً نیاز به هیچ آزمایشی نخواهد بود . اگر معلوم نباشد که فرزندتان تبخال دارد ممکن است آزمایش تبخال انجام شود . پزشک یک نمونه از مایع تبخال را گرفته و مورد آزمایش قرار می‌دهد. نمونه گیری معمولاً ناراحت کننده نیست حتی اگر تبخال حساس و دردناک باشد . ( تبخال لب و دهان در کودکان علت علائم و درمان سریع آن )

 

dsvsd

 

درمان


برای درمان تبخال لب و دهان در کودکان علت علائم و درمان سریع آن  :

یخ گذاشتن و خنک کردن

قرار دادن یک حوله خنک و مرطوب بر روی زخم ۳ بار در روز و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه به کاهش قرمزی و تورم کمک می‌کند .

نوشیدن آب و سایر مایعات

کودکی که تب داشته باشد و زخم‌های متعددی در دهان وی مشاهده شود بهتر است برای جلوگیری از کم آبی بدن به مقدار زیاد آب و مایعات دیگر بنوشد .

شست‌شوی دهان

از یک دهان‌شویه که حاوی جوش شیرین باشد برای کاهش زخم دهان استفاده کنید. کودکان بزرگتر که دارای تبخال‌های دردناکی هستند ممکن است گاهی اوقات نیاز به دهان‌شویه‌های دارویی نسخه‌ای جهت کاهش درد داشته باشند .

درمان

کرم‌های موضعی یا پمادها

کرم‌های موضعی یا پمادها، که با یا بدون نسخه در دسترس هستند ، می توانند درد ، خارش ، و مدت زمان بهبودی را کاهش دهند .

داروهای ضد ویروسی خوراکی

داروهای ضد ویروسی خوراکی ، که تنها با نسخه پزشک در دسترس هستند، ، ممکن است زمانی که اولین علائم (مانند سوزش یا خارش) آغاز شوند مورد استفاده قرار گیرند . این داروها پس از ایجاد زخم تاثیر کمی دارند . داروهای ضد ویروس خوراکی همچنین ممکن است برای جلوگیری از بازگشت تبخال‌ها ، به خصوص در افرادی که تبخال بطور مکرر رخ داده و دردناک است به صورت روزانه مصرف شود .

مصرف آنتی بیوتیک

اگر فرزند شما دارای ضعف سیستم ایمنی بدن باشد و دچار تبخال شود ، ممکن است نیاز به دوزهای بالاتر این داروها برای کنترل علائم یا دوزهای روزانه جهت جلوگیری از پیدایش آنها داشته باشد . با اینکه نادر است ، اما کودکان با سیستم ایمنی ضعیف ممکن است برای درمان عفونت‌های باکتریایی که ممکن است بروز پیدا کنند نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک در طول حملات شدید تبخال داشته باشد .

درمان

درمان مکمل

اگر تمایل به امتحان یک راه جایگزین برای کاهش علائم خود دارید چندین درمان مکمل وجود دارند. ویتامین ث، مکمل لیزین و فرنجمشک نمونه‌هایی از درمان‌های مکمل هستند که ممکن است در طی بروز تبخال در تسکین علائم موثر باشند .

  • ویتامین ث را می‌توان به صورت یک قرص خوراکی و یا کرم که می‌توان بر روی تبخال (کرم موضعی) قرار داد استفاده کرد ، و یا به صورت ویتامین ث مایع بر روی تبخال قرار داد . مکمل‌های لیزین به صورت قرص استفاده می‌شود و فرنجمشک به شکل یک کرم موضعی موجود است .
  • کرم موضعی زینک اکسید ممکن است مدت زمان بروز تبخال را کاهش دهد .

ویروس هرپس سیمپلکس است که موجب تبخال می‌شود قابل درمان نیست . پس از آلوده شدن ، ویروس در تمام طول عمر در بدن باقی می‌ماند . اگر به دفعات دچار تبخال می‌شوید درمان می‌تواند تعداد و شدت تبخال‌ها را کاهش دهد . (تبخال لب و دهان در کودکان علت علائم و درمان سریع آن )

پیشگیری


راه‌هایی برای جلوگیری از  تبخال لب و دهان در کودکان علت علائم و درمان سریع آن :

  • از تماس با مایعات بدن فرد آلوده، برای مثال از طریق بوسیدن وی خودداری شود .
  • از مصرف غذاهایی که باعث عود کردن تبخال می‌شوند پرهیز کنید. برخی کودکان دریافته‌اند که اگر آجیل، شکلات، یا ژله نخورند کمتر دچار تبخال می‌شوند .
  • از به اشتراک گذاشتن ظروف، لیوان‌ها ، یا اشیای دیگر که ممکن است یک فرد مبتلا به تبخال مورد استفاده قرار دهد اجتناب کنید .
  • از عواملی که باعث تحریک تبخال فرزندتان می‌شوند مانند استرس و سرماخوردگی یا آنفلوآنزا دوری کنید .
  • همیشه از برق لب و کرم ضد آفتاب بر روی صورت فرزند خود استفاده کنید . نور شدید خورشید می‌تواند باعث بروز تبخال شود .
  • از به اشتراک گذاری حوله، ریش‌تراش ، ظروف نقره‌ای ، مسواک ، یا اشیاء دیگر که ممکن است توسط یک فرد مبتلا به تبخال مورد استفاده قرار گیرد اجتناب کنید .
  • در صورت بروز تبخال بطور مرتب دست‌های کودک خود را بشویید و زخم‌های او را لمس نکنید . این امر می‌تواند از انتقال ویروس به چشم‌ها یا دیگر افراد جلوگیری کند .
  • اگر کودکتان بطور مکرر دچار تبخال می‌شود با پزشک مشورت کنید. ممکن است بتوان با استفاده از قرص‌های تجویزی از بروز تبخال جلوگیری گرد .

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

(ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکــش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

 

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات