دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

ترميم دندانهاي قدامی شيری كودکترميم دندانهاي قدامی شيری كودک

ترميم دندانهاي قدامی شيری كودک : کودکان از زمان تولد مجموعه کامل که شامل  ۲۰ دندان شیری می شود را دارند. این دندان ها در زیر لثه وجود دارند و در زمان مناسب رشد می کنند.

زمان رشد این دندان ها در کودکان متفاوت است.

برخی از والدین در این باور هستند که دندان های شیری به دلیل این که می افتند اهمیتی ندارند اما برای خوردن غذا، صحبت کردن، ظاهر صورت، سالم نگه داشتن آن ها اهمیت دارد.

نگه داری صحیح از آن ها اهمیت دارد زیرا آن ها فضا را برای دندان های دائمی نگه می دارند.

دندان های آسیاب جزو آخرین دندان هایی هستند که می افتند و تا سن ۱۲ سالگی در دهان کودکان وجود دارند.

دندان های شیری ۲۰ عدد هستند که با دندان های دائمی به مرور زمان تعویض می شوند.

بی اهمیتی و عدم مراقبت از دندان های شیری ممکن است باعث دندان درد یا دیگر مشکلات برای کودک شود.

پوسیدگی در دندان های کودکان موجب ایجاد درد و عفونت می شود، به دلیل این که کودکان سن کمی دارند ترمیم و درمان کردن دندان های شیری برای آن ها سخت و دشوار است.

اگر دندان پوسیده کودک جهت درمان کشیده شود رشد دندان های دائمی بهم میریزد و امکان کج شدن یا نهفته ماندن دندان ها وجود دارد.

پوسیدگی دندان کودکان ( ترميم دندانهاي قدامی شيری كودک )

میزان اهمیت دندان های شیری به اندازه دندان های دائمی ، می باشد ؛ اما با این حال بسیاری از والدین به سلامت دندان های شیری کودک خود ، توجه نشان نمی دهند و این مسئله سبب بروز مشکلات جدی برای دندان های کودک آن ها ، می شود .

پوسیدگی دندان اطفال ، جزء شایع ترین بیماری های عفونی است.

لازم به ذکر است عدم مراقبت از دندان های کودکان و پیشرفت پوسيدگى، منجر به بروز مشکلات بسیاری همانند افتادن دندان شیری زودتر از موعد ، عفونت دندان شیری و آسيب به دندان دائمی و از این قبیل موارد می شود ؛ بنابراین در این باره بايد بسیار دقت شود و علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان ، مرتب جهت بررسی وضعیت سلامت دندان های کودک خود ، وی را نزد متخصص دندانپزشکی اطفال ببرید.

علت پوسیدگی دندان در کودکان

پوسیدگی دندان ، زمانی رخ می دهد که درون دهان پر از باکتری باشد ؛ باکتری های موجود در دهان اسید تولید کرده و بدین ترتیب منجر به از بین رفتن مینای دندان می شوند ؛ در ذیل به برخی از دلایل بروز پوسیدگی دندان در اطفال ، اشاره شده است که همگی ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می باشند :

انتقال باكترى دهان والدین به دهان کودکان

باقی ماندن ذرات مواد غذایی در دهان کودکان

شیر خوردن کودکان در زمان خواب

و غیره

جلوگیری از پوسیدگی دندان02-800

با رعایت برخی از مراقبت های بهداشتی همانند رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان ، مراجعه مرتب به متخصص دندانپزشکی کودکان ، کاهش مصرف مواد غذایی شیرین و غیره می توان از بروز بسیاری از مشکلات دهان و دندان جلوگیری کرد ؛ لازم به ذکر است در مواقع مورد نیاز دندانپزشک اطفال ، به منظور جلوگیری از بروز پوسیدگی در دندان های کودکان ، روش های بسیاری همانند فلوراید تراپی ، فیشورسیلانت و از این قبیل موارد را پیشنهاد می دهد ؛ که انجام آن ها تاثیر به سزایی در حفظ سلامت دندان کودکان خواهد داشت .

درمان پوسیدگی دندان در کودکان :

اگر پوسیدگی در دندان های شیری بسیار باشد و نتوان از روش پر کردن استفاده کرد، دندانپزشک اطفال از روکش فلزی استفاده می کند. این روکش فلزی تا زمان رشد دندان های اصلی، از دندان ها محافظت می کند.

زمانی که پوسیدگی به مرکز دندان برسد از پالپوتومی می توان برای برداشتن پوسیدگی استفاده کرد و عصب دندان را درمان کرد.

اگر این عفونت به استخوان برسد موجب آبسه کردن می شود که برای درمان کردن آن از روش کشیدن دندان استفاده می شود.

بعد از کشیدن دندان از ابزار مخصوصی به اسم نگهدارنده فضا جهت حفظ کردن فضای خالی استفاده می شود.

این نگهدارنده فضا ابزاری است که به صورت سفارشی برای بیمار ساخته می شود.

دلایل ترمیم یا پر کردن دندان :

با مراجعه کردن به دندانپزشک می توانید از قیمت فضانگهدارنده دندان مطلع شوید.

سخن آخر مقاله ترميم دندانهاي قدامی شيری كودک

در نهایت ، به والدین توصیه می شود به منظور سلامت دندان کودکان خود ، آن ها را مرتب نزد متخصص دندانپزشک اطفال ، ببرند.

دکتر ماندانا حجازی متخصص دندانپزشکی کودکان ، یکی از بهترین ها در این زمینه می باشند ؛ جهت آشنایی بیشتر با ایشان می توانید به گالری ویدیو سایت مراجعه نمایید .