دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

ترمیم زیبایی در کودکان

فهرست مطالب

تاثیر ترمیم زیبایی در کودکان در اعتماد به نفس آن ها

ترمیم زیبایی در کودکان از جمله خدماتی است که در دندانپزشکی کودکان و نوجوانان  ارائه می شود و باعث بهبود ظاهر نامناسب و بد دندان ها می شود. معمولا دندان های کودکان بر اثر عوامل ذیل دچار ظاهر بدی می شوند :

  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • مراجعه نکردن به دندانپزشک کودکان و معاینه منظم
  • تغذیه نامناسب
  • شکستگی و پوسیدگی دندان
  • سیاه شدن دندان بر اثر قطره آهن
  • تغییر رنگ دندان

این عوامل باعث خجالت کودکان شده و آن ها را منزوی می کند ، والدین در این مواقع بهتر است کودک خود را به دندانپزشکی اطفال ببرند تا تحت درمان زیبایی دندان قرار گیرند.

ترمیم زیبایی در کودکان

عوارض از دست دادن زود هنگام دندان های شیری چیست ؟

از دست دادن زود هنگام دندان های شیری ، می تواند موجب بروز عوارض بسیاری ؛ از جمله اختلال در تکلم ، کاهش توانایی جویدن غذا ، از دست رفتن فضای مورد نیاز جهت رویش دندان دائمی و تحت تاثیر قرار گرفتن زیبایی لبخند و از این قبیل موارد در کودکان گردد.

درمان عوارض بروز یافته در اثر از دست دادن زود هنگام دندان های شیری ، مستلزم روش های پیچیده بوده و هزینه های بسیاری را در پی خواهد داشت ؛ به همین علت به والدین توصیه می شود ، سلامت دندان های شیری را جدی گرفته و در این باره سهل انگاری نکنند. کودکان ، از زمان اولین رویش دندان های شیری باید تحت نظر متخصص دندانپزشک اطفال قرار گیرند.

راه های ترمیم زیبایی در کودکان

با ترمیم زیبایی در کودکان ، اعتماد به نفس آن ها افزایش پیدا کرده و باعث زیباتر شدن چهره آن ها می شود، دندانپزشک کودکان در دندانپزشکی از روش های ذیل برای درمان استفاده می کند:

ترمیم دندان پوسیده به جای کشیدن آن

بسیاری از والدین بر این باورند که زمانی که دندانی پوسیده شد باید آن را کشید در حالی که با مراجعه به دندانپزشکی اطفال ، متخصص دندانپزشک اطفال پس از برداشتن پوسیدگی با استفاده از گلاس آینومر یا آمالگام و کامپوزیت اقدام به درمان پوسیدگی می کند.

متخصص دندانپزشک اطفال زمانى پیشنهاد کشیدن دندان های پوسیده کودکان را می دهد که پوسیدگی دندان ، بسیار افزایش یافته باشد به طوری که امکان ترمیم آن وجود نداشته باشد ؛ بدین ترتیب با کشیدن دندان ، از گسترش پوسیدگی و عفونت جلوگیری می شود.

توصیه می شود برای ترمیم دندان های شیری از چه موادی استفاده شود ؟

در حالت کلی ؛ مواد ترمیم مورد استفاده در دندانپزشکی کودکان ؛ شامل روکش مخصوص دندان های شیری ، مواد همرنگ و غیر همرنگ دندان می باشد که هر کدام از آن ها با توجه به شرایط کودکان و نظر متخصص دندانپزشک اطفال مورد استفاده قرار می گیرند .

ترمیم زیبایی در کودکان

رفع تغییر رنگ دندان ها با روکش

به دلیل اینکه کودکان در دوره کودکی از برخی داروهای تقویتی استفاده می کنند دندان های شان دچار تغییر رنگ می شود، گاهی این عارضه با سیاه شدن دندان های قدامی همراه است، در این مواقع دندانپزشک اطفال می تواند با بروساژ و يا ترميم زیبایی در کودکان در موارد شديدتر، زیبایی دندان کودکان را بازگرداند.

همانطور که گفته شد در اثر بروز عوامل مختلف ، هم چون عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ، اصابت ضربه ، مصرف قطره آهن و غیره امکان تغییر رنگ دندان ها یا ایجاد لکه های رنگی بر روی آن ها وجود دارد ، در این مواقع والدین نباید نسبت به این موضوع سهل انگاری کنند ؛ چرا که تغییر رنگ دندان ها و کاهش زیبایی لبخند کودکان سبب کاهش اعتماد به نفس آنان شده و این موضوع تاثیر مستقیم بر روی روحیه آن ها دارد به طوری که بسیاری از آنان از حضور در اجتماع دوری کنند.

عصب کشی دندان های شیری

دندان های شیری نیز مانند دندان های دائمی دارای ریشه ، تاج و عصب می باشد، زمانی که پوسیدگی دندان به پالپ رسیده باشد دندانپزشک با پالپکتومی اقدام به رفع پوسیدگی دندان می کند، در این روش از مواد مخصوصی برای پر کردن دندان شیری و ترمیم آن استفاده می شود.

سایر راه های ترمیم زیبایی در کودکان

ایجاد فضا نگهدار

زمانی که دندان به دلیل پوسیدگی و عفونت شدید از بین برود و دندانپزشک اطفال ناچار به کشیدن دندان شود برای اینکه استخوان لثه تحلیل نشود و جای دندان تا رویش دندان دائمی حفظ گردد از فضانگهدار استفاده می شود، این دستگاه باعث حفظ فضای دندان از دست رفته می شود.

بعد از كشيدن زود هنگام  دندان هاى شيرى و عدم استفاده از فضا نگه دارنده ها ، دندان های دیگر جای دندان مورد نظر را اشغال کرده و بدین ترتیب فضا برای رشد دندان های دائمی از بين خواهد رفت ؛ در این صورت نامرتبی و کجی دندان ها رخ می دهد و باید جهت رفع نامرتبی دندان ها ارتودنسی انجام گیرد ، بنابراین می توان گفت فضا نگه دارنده یک روش پیشگیری نیز می باشد.

ترمیم زیبایی در کودکان دندان کنده شده

کودکان در اثر بازیگوشی ممکن است دندان هاي دائمي شان کنده شود، در دندانپزشکی کودکان این امکان وجود دارد که دندان کنده شده با تکنیک و تجهیزات خاص در جای خود قرار داد.

ارتودنسی دندان کودکان

یکی دیگر از درمان هاي زیبایی در کودکان ، ارتودنسی می باشد که باعث صاف و ردیف شدن دندان های کودکان می شود و زیبایی صورت و لبخند آن ها را دو چندان می کند.

ارتودنسی ، علاوه بر جنبه زیبایی جنبه درمانی نیز دارد ؛ زیرا برطرف کردن نامرتبی دندان ها از طریق درمان ارتودنسی دندان ، از وارد آمدن فشار بر روی دندان ها جلوگيرى مى كند و علاوه بر آن احتمال بروز پوسیدگی دندان ، در دندان های نامرتب بسیار بیشتر از دندان های منظم می باشد ؛ چرا که در صورت مرتب بودن دندان ها، بهداشت دهان و دندان بهتر انجام می شود و احتمال باقی ماندن باکتری در دهان و در میان دندان ها وجود ندارد ؛ بنابراین با انجام ارتودنسی دندان کودکان ، علاوه بر رفع نامرتبی دندان ها و افزایش زیبایی لبخند آن ها ، می توان از بروز پوسیدگی در دندان های آنان نیز جلوگیری کرد .

روکش دندان

در بسیاری از مواقع تحت تاثیر عوامل مختلف ، بخشی از دندان کودکان شکسته و از بین می رود ؛ در این زمان ، بهترین روش جهت درمان و حفظ زیبایی دندان ها ، روکش دندان می باشد.

روکش فلزی دندان های شیری

بسیاری از والدین ، نسبت به فرم ظاهری روکش فلزی مخصوص دندان های شیری احساس نگرانی می کنند و این حس را به فرزندان خود نیز انتقال می دهند ؛ در این باره باید ذکر شود که این نوع روکش ها بهترین روش درمانی در تخریب گسترده دندان های شیری بوده و استحکام و دوام بالایی نیز دارند ؛ به طوری که به عنوان اصلی ترین ترمیم کننده دندان های شیری ، شناخته می شوند .

معمولا روکش های فلزی ، همزمان با افتادن دندان های شیری به طور خود به خود می افتند .

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات