دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

تعداد دندان های شیری

فهرست مطالب

تعداد دندان های شیری

بسیاری از والدین و افراد جامعه این سوال در ذهن شان ایجاد می شود که تعداد دندان های شیری چند تا است و ترتیب رویش دندان های شیری چگونه می باشد؟

میزان اهمیت دندان شیری چقدر می باشد؟

در این مقاله قصد داریم به پاسخ این سوالات بپردازیم.

تعداد دندان های شیری :

اولین دندان هایی که در دهان کودکان رشد می کنند را دندان های شیری می گویند که ازشش ماهگی شروع به رشد کرده و در ۳ سالگی تکمیل می شوند.

تعداد دندان های شیری در دهان کودکان ۲۰ عدد می باشد که از سن ۵ سالگی دندان های دائمی جای آن ها را می گیرند.

از این ۲۰ عدد دندان شیری در هر آرواره حدود ۱۰ عدد قرار دارد.

 

تعداد دندان های شیری

 

تکامل دندان های شیری :

تکامل دندان های شیری از دوران جنینی آغاز می شود به همین علت است که به مادران باردار توصیه می شود در تغذیه خود دقت نمایند، چرا که تغذیه مناسب سلامت دندان ها کودک را تضمین می کند.

باید گفت که دندان از ۴ بخش تشکیل می شود که عبارت است از :

مینای دندان

عاج دندان

پالپ دندان

ریشه دندان

دندان ها در کودکان طبق اصول و قوانین خاصی شروع به رشد می کند، والدین به این نکته توجه داشته باشند که دندان های قرینه به فاصله ۶ ماه از یکدیگر رشد می کنند و نباید بیشتر از این مدت باشد.

اولین دندان های شیری که در دهان کودک رشد می کند ۴ ثنای میانی پس از آن ۴ ثنای طرفی و سپس ۴ دندان كرسي اول و بعد از آن ۴ دندان نيش و در آخر ۴ دندان کرسی دوم است.

علائم رویش دندان های شیری در کودکان :

زمانی کودکان برای اولین دندان های شان می خواهد رشد کند، لثه دچار التهاب و حساسیت می شود.

برای اینکه درد ناشی از رویش دندان را در کودک تان کاهش دهید بهتر است با انگشت تمیز یا با استفاده از یک قاشق سرد کوچک یا پارچه تمیز و مرطوب به آرامی لثه را مالش دهید.

همچنین می توانید از لاستیک های پلاستیکی تهیه کرده و به دست کودک دهید تا گاز بزند این کار باعث کاهش درد و ناراحتی کودک می شود.

در صورتی که کودک تان نسبت به درد ناشی از رویش دندان بسیار بی قرار بود حتما به متخصص دندانپزشک کودکان مراجعه کنید تا او نکات مورد نیاز را به شما بگوید.

میزان اهمیت دندان های شیری :

والدین باید مراقب باشند تا هر ۲۰ دندان شیری کودک سالم بماند تا دندان های دائمی نیز به صورت صحیح در جای مشخص خود رشد کنند.

در صورتی که سلامت دندان های شیری حفظ شود، باعث رویش دندان های دائمی سالم و مرتب می شود.

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

( ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات