دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

تکنیک مناسب مسواک زدن در کودکان

فهرست مطالب

تکنیک مناسب مسواک زدن در کودکان

برای مسواک زدن روش های متفاوتی وجود دارد که بیشتر افراد طریقه ی صحیح آن  را نمی دانند ، در این مقاله  تکنیک مناسب مسواک زدن در کودکان را به اطلاع شما می رسانیم .

 

 

تکنیک مناسب مسواک زدن در کودکان
تکنیک مناسب مسواک زدن در کودکان

تکنیک مناسب مسواک زدن در کودکان

 

از همان زمانی که اولین دندان رشد می کند باید مسواک زدن و تمیز نگه داشتن آن ها را اغاز کنید .

والدین باید از سن ٦ ماهگی و پس از رويش اولين دندان، دهان و دندانهاي کودک خود را تمیز نگه دارند .

برای تمیز کردن دندان های کودکان زیر دو سال از خمیر دندان استفاده نکنید ،  پس از سه سالگي می توانید برای تمیز کردن دندان ها از خمیر دندان استفاده کنید .

اگر کودک شما علاقه به مسواک زدن دارد اجازه دهید اين كار را انجام دهد و طریقه ی صحیح مسواک زدن را  به او آموزش دهید، اما به ياد داشته باشيد مسئوليت اوليه مسواك زدن تا سن ٧ سالگي بر عهده والدين است.

برای این که بهتر بتوانید دندان های کودک خود را مسواک بزنید ، او را روی پای خود نشانده سر کودک را روی آرنج خود قرار دهید .

در روز دو بار دندان های کودک را مسواک بزنید ، یک  نوبت بعد از صبحانه و یک نوبت شب قبل از خواب .

برای این که کودک به مسواک زدن علاقه پیدا کند :

  • اجازه دهید تا مسواک و خمیر دندان را خودش انتخاب کند ، مسواک هایی که سر کوچک و پرز های نرم داشته باشد برای کودک مناسب است .
  • در ابتدا برای اصولی مسواک زدن کودک سختگیری نکنید تمرکز را روی عادت کردن کودک برای مسواک زدن بگذارید .
  • بهترین راه برای علاقه مند كردن کودک به مسواک زدن اين است كه هم زمان با كودك خود مسواك بزنيد.
  • برای این که كودك مسواک زدن اصولي را یاد بگیرد می توانید مسواک زدن صبح را به او بسپارید و شب ها خودتان دندان هایش را مسواک بزنید .
  • برای مسواک زدن کودک می توانید او را تشویق به انجام این کار کنید ، مثلا هرچیزی که مورد علاقه ی او هست را به عنوان تشویق برای اون تهیه کنید .

 

 

 

تکنیک مناسب مسواک زدن در کودکان

تکنیک مناسب مسواک زدن در کودکان

 

تکنیک های مناسب مسواک زدن عبارت است از :

  • روش چرخشی ( roll) .
  • روش لرزش ( vibrator) .
  • روش دورانی ( circular)  .
  • روش عمومی .
  • روش افقی .

راحت ترین و شایع ترین روش برای مسواک زدن روش افقی است . این روش برای کودکانی که دندان های شیری دارند بسیار مناسب است .

در روش لرزشی از یک مسواک نرم استفاده می شود ، سر مسواک موازی سطح جونده دندان ها قرار داده می شود به گونه ای که سر مسواک ۴ _ ۳ دندان را پوشش بدهد . از انتها ( آخرین دندان ) آغاز می کنیم ، مسواک به طریقی روی دندان ها قرار داده می شود که زاویه ی ۴۵ درجه به وجود آید. با فشاری ملایم مسواک به عقب و جلوحرکت داده می شود ، این حرکت باید به صورت کوتاه انجام شود. پس از اتمام به سراغ دندان های بعدی می رویم.

برای استفاده از مسواک برقی تکنیکی وجود ندارد ، فقط باید برای قرار دادن مسواک بر روی دندان تمرکز داشته باشید و آن را به صورت منظم تکرار کنید . مطالعات نشان داده اند كه مسواك برقي برتري و مزيني از نظر كارايي بر مسواك زدن دستي ندارد، اما به دليل توليد ويبراسيوني شبيه وسايل دندانپزشكي، باعث حساسيت زدايي كودكان نسبت به دندانپزشكي شده و همچنين به دليل صدا و شكل خاص طراحي اين مسواك ها براي كودكان امكان افزايش انگيزه مسواك زدن وجود دارد.

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضو هیئت علمی دانشگاه

(ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکــش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات