دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

تکنیک های پیشگیری از پوسیدگی دندان

یکی از رایج ترین مشکلاتی که والدین با آن مواجه هستند پوسیدگی دندان هاى کودکان شان می باشد ، اما به این نکته مهم توجه کنید که تکنیک های پیشگیری از پوسیدگی دندان بسیاری وجود دارد که در این مقاله از دکتر ماندانا حجازی ، بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان در کرج ، می خواهیم به آن ها بپردازیم. از جمله تکنیک های موثر در جلوگیری از پوسیدگی دندان می توان به فلوراید تراپی ، فیشور سیلانت و مراقبت از دندان کودکان اشاره کرد.

 

تکنیک های پیشگیری از پوسیدگی دندان - دکتر حجازی

 

فهرست مطالب

فلوراید تراپی

فلوراید نوعى ماده معدنی می باشد که به دو صورت وجود دارد :

به صورت سیستمیک :

  • در آب آشامیدنی
  • به صورت قرص و فقط با تجویز بهترین متخصص دندانپزشکی اطفال کرج
  • در سبزیجات و مواد غذایی

به صورت موضعی :

  • وارنیش فلوراید
  • فلوراید موجود در دهانشویه
  • ژل فلوراید
  • فلوراید موجود در خمیر دندان

از مزایای فلورایدتراپی می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

این ماده در صورتی که به مقدار مورد نیاز بر روی دندان ها وجود داشته باشد باعث افزایش استحکام دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان می شود. این روش درمان همچنین برای کسانی که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته اند بسیار حائز اهمیت می باشد. با استفاده از فلوراید تراپی کودکان می توان روند پوسیدگی دندان را کنترل کرد و آن را بهبود بخشید. در این روش از تکنیک های پیشگیری از پوسیدگی دندان کودک پس از مراجعه به بهترین دندانپزشکی کودکان و معاینه توسط یک دندانپزشک کودکان خوب در کرج در صورت نیاز ماده فلوراید تراپی بر روی دندان های او مالیده می شود و پس از مدتی نیز پاک می شود.

فیشورسیلانت

فیشور سیلانت در واقع به معنای شیار پوش می باشد که بر روی سطح دندان های جونده قرار می گیرد و همرنگ خود دندان می باشد، این روش جلوگیری از پوسیدگی باعث می شود که مواد غذایی در میان شیارهای موجود در دندان قرار نگیرد و باعث پوسیدگی نشود.

 

تکنیک های پیشگیری از پوسیدگی دندان - دکتر حجازی

 

مراقبت از دندان کودکان

  1. والدین به این نکته مهم توجه کنند که انجام فلوراید تراپی و فیشور سیلانت به خودی خود مانع از پوسیدگی دندان نمی شود و آن ها نیز باید به بهداشت دهان و دندان کودک خود توجه کنند.
  2. دندان های کودک خود را به طور مرتب و صحیح مسواک بزنند و از نخ دندان و دهانشویه استفاده کنند.
  3. از مواد غذایی که مقدار زیادی کربوهیدرات دارد به کودک خود ندهند.
  4. به صورت مرتب کودک خود را برای معاینه و چک آپ به بهترین دندانپزشکی کودکان کرج ، ببرند تا در صورت وجود پوسیدگی هر چه سریع تر تحت درمان قرار گیرد.

باید بگوییم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره موارد ذکر شده در این مقاله می توانید به مقالات جامعی که تهیه شده و در وب سایت موجود است مراجعه کنید.

آیا هزینه پیشگیری از پوسیدگی دندان زیاد است ؟

باید بگوییم هزینه پیشگیری معمولا کمتر از هزینه درمان می باشد، و هزینه جلوگیری از پوسیدگی دندان با توجه به دستمزد دندانپزشک کودکان ، روش تعیین شده برای پیشگیری از پوسیدگی و غیره تعیین می شود. به این نکته مهم توجه کنید که کودک خود را با رویش اولین دندان شیری نزد دندانپزشک کودکان ببرید.

عادات غذایی موثر از تکنیک های پیشگیری از پوسیدگی دندان

درکنار مسواک زدن مرتب کودکان و استفاده از خمیردندان های مخصوص کودک ، رژیم غذایی نقش موثری در جلوگیری از خرابی دندان ها دارد. یکی از عامل های مهم پوسیدگی دندان کودکان ، استفاده زیاد از قند ، شکر ، شکلات ، غذاهای چرب و چسبنده مانند آدامس ، تافی ، میوه های خشک و غیره است. بنابراین در صورتی که به حفظ زیبایی و سلامت دندان کودکان خود اهمیت می دهید ، به تغذیه سالم آن ها بیاندیشید.
مصرف مواد غذایی سالم حاوی کلسیم و ویتامین دی ، تاثیر مثبتی در جلوگیری از خرابی دندان های کودکان ایفا می کند. البته توجه داشته باشید که میزان کلسیم و ویتامین دی کودکان متناسب باشد ؛ چرا که مصرف بیش از اندازه این ویتامین ها نیز عوارض خود را به دنبال دارد. بهترین راه تامین این ویتامین ها استفاده از سبزیجاتی با برگ سبز تیره ، آب پرتغال و به طور کلی مواد غذایی حاوی کلسیم است.

جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان از نوزادی تا ۱۲ ماهگی

یکی از تکنیک های پیشگیری از پوسیدگی دندان نوزادان آن است که بعد از شیر خوردن یا خوردن غذاهای کمکی ، لثه آن ها را با دستمال استریل ، پاک کنید. با مشاهده اولین دندان ، از مسواک نرم و مناسب کودکان استفاده کنید. در صورتی که نمی دانید بهترین مسواک و خمیردندان را چگونه انتخاب کنید ، حتما از بهترین دندانپزشک اطفال کمک بگیرید.

جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان از ۱۲ ماهگی تا ۳۶ ماهگی

  • در طول روز دو بار دندان کودکان را مسواک کنید ؛ بهترین زمان مسواک زدن ، بعد از صبحانه و قبل از خواب می باشد.
  • اجازه ندهید کودک به مدت طولانی شیشه شیر به دهان داشته باشد یا از آن به عنوان پستانک استفاده کند.
  • بین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی به کودک خود بیاموزید که با فنجان های معمولی آب بنوشد.
  • هرگز فرزندتان را با شیشه شیر یا غذا به رختخواب نفرستید. این اقدام می تواند سبب پوسیدگی زودهنگام دندان ها شود.
  • به کودک آموزش دهید از زبان برای تمیز کردن مواد غذایی چسبنده به دندان استفاده کند.
  • به تغذیه سالم کودک توجه داشه باشید و مطابق با عادات غذایی ذکر شده در این مطلب ، فرزندتان را تنظیم کنیم.
  • بعضی از کودکان ، مواد غذایی را در دهان خون نگه می دارند. تکرار این اقدام می تواند سبب آسیب زود هنگام به دندان آن ها شود. از این رو اگر کودک شما چنین عادتی دارد ، سعی کنید این عادت را از یاد او ببرید. این مورد از مهم ترین تکنیک های پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان می باشد.
  • به طور مرتب فرزندتان را برای معاینه نزد بهترین دندانپزشک کودکان کرج ببرید.
  • در صورت مشاهده اولین پوسیدگی یا شک به این موضوع ، حتما به دندانپزشک کودکان مراجعه فرمایید.

تکنیکی برای توقف پوسیدگی دندان !

همیشه مقداری از باکتری از دهان و دندان ما وجود دارد و به نوعی این امر کاملا طبیعی است. اما افراد می توانند با رعایت اصول بهداشتی و تغذیه ای ، حضور این باکتری ها را گرچه نمی توانند به صفر برسانند ، اما کاهش دهند. بنابراین اصلی ترین تکنیک های پیشگیری از پوسیدگی دندان یا راه توقف آن ، توجه به تغذیه و رعایت بهداشت آن ها است. پس از آن و در کنار رعایت رژیم غذایی و بهداشت روزانه ، استفاده از فلوراید تراپی ، فیشور سیلانت و دیگر مراقبت ها توصیه می شود.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات