دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

جلوگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان ، یکی از رایج ترین مشکلات موجود در میان بزرگسالان و کودکان می باشد ، اما چه راه حل هایی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان وجود دارد ؟ آیا تنها با مسواک زدن می توان از پوسیدگی جلوگیری کرد ؟ چه عواملی باعث بروز پوسیدگی دندان در کودکان و بزرگسالان می شود ؟ دندان ها در اثر عوامل متعددی اعم از رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ، مصرف بیش از اندازه شیرینی جات و شکلات ، وراثت و غیره دچار پوسیدگی می شوند ؛ اولین گام جهت جلوگیری از بروز این مشکل ، رعایت رژیم غذایی سالم ، سبک زندگی صحیح و رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با این مقاله از دکتر ماندانا حجازی ، بهترین دندانپزشک اطفال کرج همراه باشید.

 

فهرست مطالب

جلوگیری از پوسیدگی دندان

 

طبق مطالعات صورت گرفته ، نقش مواد غذایی و نوشیدنی ها در جلوگیری از بروز پوسیدگی در دندان ها ، بسیار مهم می باشد ؛ همانطور که می دانید ، امکان بروز پوسیدگی در دندان کودکان همچون بزرگسالان وجود دارد ؛ اما ممكن است ، علت پوسیدگی دندان های کودکان و بزرگسالان ، متفاوت می باشد. بر خلاف تصور عامه مردم ، سلامت دندان های شیری از اهمیت به سزایی برخوردار است ؛ چرا که بروز پوسیدگی در دندان های شیری کودکان ، موجب آسیب دیدگی دندان های اصلی یا دائمی آن ها می گردد ؛ از این رو ، دارای اهمیت ویژه ای است ؛ بنابراین ، به والدین توصیه می شود ، به هیچ عنوان در این باره سهل انگاری نکنند.

پوسیدگی دندان

منظور از پوسیدگی دندان ، نرم شدن مینای دندان و در نهایت ، آسیب ساختاری دندان ها می باشد ؛ که در اثر اسیدهای ایجاد شده توسط باکتری ها در حین تجزيه قند در دهان ، ایجاد می شوند ؛ در صورتی که از حل شدن مواد معدنی مینای دندان جلوگیری نشود ، در دندان ها حفره هایی بروز می یابد که در طول زمان بسیار بزرگ تر شده و حتی می توانند سبب نابودی کل دندان نیز شوند.

 

 

راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان

اما والدین باید از کودکی به فکر جلوگیری از بروز این عارضه در کودکان خود باشند و آن ها را با رویش اولین دندان به دندانپزشکی کودکان در کرج ببرند تا تحت درمان قرار گیرند ؛ به این ترتیب اولین گام را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان های کودک خود برداشته اید ، اما توصیه می شود روند مراجعه برای معاینه و چکاپ را به صورت مرتب انجام دهید تا در صورت نیاز دندان های کودک به فلوراید تراپی و فیشور سیلانت انجام شود.

فلوراید تراپی

فلوراید یک ماده معدنی می باشد که در آب ، مواد خوراکی و غیره وجود دارد ؛ اما در برخی از مواقع میزان این ماده در آن ها نمی تواند مانع از پوسیدگی دندان کودکان شود ؛ به همین منظور به صورت وارنیش بر روی دندان های کودک زده می شود. فلوراید تراپی ، باعث افزایش استحکام دندان ها در برابر پوسیدگی و غیره می شود. انجام فلوراید تراپی ، به تمامی کودکان حتی آنانی که پوسیدگی دندان ندارند نیز توصیه می شود ؛ چرا که کودکان ، با توجه به سن کم شان توجه کافی نسبت به رعایت بهداشت دهان و دندان خود نشان نمی دهند ؛ از این رو با انجام این روش ، می توان بسیاری از نگرانی ها در رابطه با بروز پوسیدگی در دندان ها ، را کاهش داد. فلوراید تراپی ، در داخل مطب انجام شده و نیاز به بیهوشی یا بی حسی ندارد ؛ چرا که کودکان در حین انجام آن ، دردی را احساس نمی کنند و علاوه بر آن فلوراید ، با طعم های متنوعی در بازار موجود است و برای کودکان آزار دهنده نمی باشد ؛ فلوراید در مطب به صورت ژل ، کف یا وارنیش می باشد و دندانپزشک ، آن را با استفاده از ابزاری همانند قلم مو بر روی دندان ها می زند . لازم به تذکر است که خمیر دندان های فلوراید ، نیز در بازار موجود می باشد ؛ اما استفاده از آن ها بهتر است که تحت نظر متخصص دندانپزشک اطفال خوب در کرج ، صورت گیرد ؛ چرا که استفاده بیش از حد از آن می تواند منجر به مسمومیت در کودکان شود.

 

 

فیشور سیلانت

فیشورسیلانت ، یا شیار پوش از دیگر روش های جلوگیری از پوسیدگی می باشد ، معمولا از این روش برای پوشاندن شیارهای موجود بر روی دندان های آسیا استفاده می شود تا مواد غذایی در میان دندان ها گیر نکرده و باعث پوسیدگی و حفره دار شدن دندان ها نشود ؛ فیشور سیلانت روشی ایمن ، سریع و بدون درد جهت جلوگیری از بروز پوسیدگی در دندان ها می باشد. لازم به تذکر است که از فیشور سیلانت ، تنها برای دندان های عقب ، آسیای بزرگ و کوچک استفاده می شود و در دندان هایی که شیارهای طبیعی بین آن ها کم عمق باشند ، این روش انجام نمی گیرد .

نکاتی که والدین بهتر است بدانند :

  1. به شما والدین محترم و عزیز توصیه می کنیم برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان ، از دادن شیر و آبميوه و غیره با شیشه به هنگام خواب به کودک خود خودداری کنید و سعی کنید بعد از هر بار شیر دادن لثه و دندان های کودک خود را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید.
  2. پس از بزرگ تر شدن کودک با استفاده از مسواک های انگشتی دندان های او را مسواک بزنید و بعد از اینکه کودک تان توانایی مسواک زدن را به دست آورد ، نحوه صحیح مسواک زدن را به او آموزش دهید.
  3. سعی کنید به کودک خود آموزش دهید ، پس از هر بار خوردن خوراکی چسبنده و شیرینی جات دندان هایش را مسواك بزند.
  4. همچنین در صورتی که کودک تان تمایل زیادی برای خوردن نوشیدنی های قندی و آدامس دارد ، نوع بدون قند آن را برای او تهیه کنید.
  5. مراقبت از دندان ها از سنین نوزادی ، انجام می گیرد ؛ چرا که احتمال بروز پوسیدگی از زمان رویش اولین دندان ، وجود خواهد داشت.
  6. با مطالعه در ارتباط با پوسیدگی دندان علائم و علت آن و همچنین ، چگونگی جلوگیری از بروز آن ، می توانید بهتر از دندان های کودک خود محافظت نمایید.

 

 

نقش والدین در جلوگیری از پوسیدگی دندان

  • در برخی از موارد شاهد خواهیم بود كه والدین با بی توجهی به برخی موارد ، از جمله غذا یا آب دادن به کودک با قاشق و لیوان خود و غیره بزاق دهان خود را به دهان کودک انتقال می دهند ؛ بدین ترتیب ، به راحتی باکتری دهان والدین به دهان کودکان منتقل شده و موجب ، بروز بسیاری از این قبیل مشکلات می گردد.
  • باقی ماندن مواد غذایی و همچنین مایعات ( به غیر از آب ) برای طولانی مدت در دهان کودکان ، می تواند موجب بروز پوسیدگی گردد ؛ اما چگونه ؟ باکتری های موجود در دهان ، شکرهای طبیعی و مصنوعی مواد غذایی را به اسید تبدیل می کنند ؛ اسید تولید شده ، به حل لایه رویی دندان پرداخته و بدین ترتیب ، پوشش دندان از بین رفته و پوسیدگی بروز می یابد.

با رعایت موارد فوق می توانید از بروز پوسیدگی دندان در کودک خود جلوگیری کرده و باعث شوید کودک تان دندان های زیبا و سالمی داشته باشد.

عوارض مصرف نوشابه در کودکان

یکی از مواردی که باید در جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان به آن توجه داشته باشید ، عدم مصرف نوشیدنی های گازدار به هر اندازه و یا هر کیفیتی است. چرا که نوشابه های در ذخیره کلسیم در بافت های استخوانی کودک اختلال ایجاد می کنند. به صورتی که با مصرف این نوع نوشیدنی ها ، مقداری از بافت کلسیم بدن کودک از طریق ادرار دفع می شود. به مرور با کاهش ذخیره کلسیم ، کودک به پوکی استخوان زودرس دچار خواهد شد. همچنین باید این نکته را در نظر داشته باشید که تماس نوشابه های گازدار با دندان ها موجب آسیب رساندن به مینای دندان و تخریب آن می شود. برخی والدین معتقد هستند که با دادن نوشابه به فرزند خود می توانند او را به غذا خوردن بیشتر تشویق نمایند. در حالی که این کار بسیار اشتباه بوده ؛ چرا که کم غذا خوردن موجب از بین رفتن کلسیم بدن نمی شود. زمانی که ذخیره کلسیم بدن کودک کم شود ، یک افتادگی ساده موجب شکستگی شدید در نواحی دست و پای کودک خواهد شد.

نگه داشتن غذا در دهان

ممکن است کودک عادت به نگه داشتن غذا در دهان خود داشته باشد. باید بدانید که این عادت نیز از دیگر علل مهم ایجاد پوسیدگی در دندان ها است.

عادات غذایی موثر در جلوگیری از پوسیدگی دندان :

دکتر ماندانا حجازی ، دندانپزشک کودکان خوب در کرج توصیه می کند :

  • داشتن رژیم غذایی سالم در کنار مسواک زدن به صورت منظم در سلامت دندان ها نقش موثری دارد. یکی از عوامل مهم مشکل ساز ، شکر می باشد. هرچه دندان ها برای مدت بیشتری در معرض قندها قرار بگیرند ، حفره های دندانی با شدت بیشتری ایجاد خواهند شد. همچنین غذاهای چسبنده و یا چرب مثل تافی ، کارامل ، میوه های خشک ، آدامس اگر برای مدت طولانی در دهان باقی بماند ، ممکن است آسیب جدی به دندان ها وارد کند.
  • توصیه می شود کودک خود را به خوردن غذاهای سالم که ویتامین دی و کلسیم فراوانی دارند ، تشویق کنید. می توان کلسیم مورد نیاز بدن کودکان را در ۳ یا ۴ وعده غذایی روزانه لبنیات ، سبزیجات سبز ، آب پرتقال غنی شده با کلسیم تامین نمود.

اصلی ترین دلیل آسیب دیدن دندان کودک

بسیاری از والدین با یک شیشه شیر خشک مخلوط با آب ، نوشابه ها ، شیر ، آبمیوه کودک خود را به تختخواب می فرستند و این اجازه را به کودک خود می دهند تا در طول شبانه روز نوشیدنی های قندی زیادی را مصرف کنند. در حالی که مهم ترین و بهترین منبع غذایی برای کودکان شیرخوار ، شیر مادر است. به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان ، به هیچ عنوان در هنگام خواب از نوشیدنی های قندی برای کودک استفاده نکنید. شیردهی مادران حتی اگر مکرر و طولانی مدت باشد ، آسیبی به دندان ها وارد نکرده و سبب پوسیدگی دندان کودک نمی شود. لازم است تمامی مادرها نسبت به بهداشت دهان و دندان کودکان خود دقت داشته باشند و از رژیم غذایی سالمی برای کودک خود استفاده نمایند.

نکته موثر در جلوگیری از پوسیدگی دندان کودک از تولد تا یک سالگی

از زمان زایمان تا ۱۲ ماهگی کودک می توانید از یک دستمال مناسب و مرطوب برای تمیز کردن دهان کودک استفاده نمایید. بعد از مشاهده اولین دندان کودک می توانید از یک مسواک بسیار نرم و کوچک و خمیر دندان به اندازه یک دانه برنج ، اقدام به مسواک زدن دندان کودکان نمایید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
زهرا
زهرا
4 ماه ها گذشته

سلام من دخترم ۵ سالشه و جلوی دندانهایش یک دندان اضافه دارد . آیا این موضوع باعث پوسیدگی بقیه دندان ها میشه و باید آن را بکشم ؟