درمان آبسه دندان

درمان آبسه دندان : آبسه دندان ، یک اصطلاح عمومی می باشد و برای دندان های مبتلا به عفونت و تورم ، به کار می رود ؛ رشد سریع باکتری ها در دندان و لثه ، سبب ايجاد يك واكنش دفاعى در دندان شده و منجر به تشكيل آبسه در دندان مى شود ؛ بیمار ( کودک ۵ ساله ) ، با تورم در ناحیه فک پائین در قسمت خلفی-تحتانی به دندانپزشک کودکان مراجعه نموده ؛ والدین گزارش کردند که این حالت از روز گذشته به طور ناگهانی رخ داده که با گذشت زمان نیز بدتر شده بود.

در بررسی تاریخچه بیمار ، سابقه هیچگونه درمان دندانپزشکی قبلی گزارش نشد.

بعد از معاینه کلینیکی بیمار، مشخص شد ؛ تورم ذکر شده ناشی از پوسیدگی درمان نشده دندان آسیاب دوم شیری سمت راست فک پائین بود که سبب ناقرینگی ( آسیمتری ) صورت در همین سمت شده بود.

ناحیه متورم صورت ، قوام نرم داشت و در لمس کمی گرم بود ، که نشان دهنده این بود که آبسه حاد دندان به سمت ایجاد سلولیت پیش می رفت.

علائم عفونت دندان درمان آبسه دندان

1. احساس درد در دندان ، لثه و سر
  2. حساسیت دندان نسبت به مواد غذایی گرم و سرد
  3. خونریزی پس از استفاده از مسواک و نخ دندان
  4. بروز تورم در لثه ، صورت ، گونه و گردن
  5. تب
    مزه بد دهان

عوارض عفونت آبسه دندان در کودکان ، چیست ؟

در صورت عدم درمان به موقع آبسه دندان در کودکان ، مشکلاتی برای آن ها ایجاد می شود که برخی از آن ها ، عبارت است از :

پیشگیری از آبسه دندان

با رعایت برخی از نکات ؛ از جمله :

1. مراجعه منظم به متخصص دندانپزشکی اطفال
  2. رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان
  3. خودداری از مصرف مداوم نوشیدنی های حاوی قند
  4. رژیم غذایی سالم
  5. و از این قبیل موارد

می توان از بروز بسیاری از مشکلات دندانی ، جلوگیری کرد و سلامت دندان کودکان ، را تضمین نمود .

آیا آبسه دندان در کودکان خطرناک است ؟

عدم درمان به موقع آبسه دندان در کودکان ، می تواند منجر به بروز مشکلات بسیاری در آن ها گردد ؛ که به برخی از آن ها در قسمت عوارض آبسه دندان ، اشاره شده است ؛ دیگر مشکلات آن ها نیز عبارت اند از :

والدین با انجام برخی از اقدامات ، می توانند درد ناشی از آبسه دندان در کودکان ، را کاهش دهند ؛ برخی از این اقدامات عبارت اند از :

1. مصرف مسکن و آنتى بيوتيك ها با تجويز دندانپزشك
  2. دهانشویه آب نمک با آب گرم
  3. مسواک زدن به طور مداوم
  4. و غیره

درمان آبسه دندان

درمان آبسه دندان :

سلولیت عفونت منتشر بافت نرم می باشد که می تواند ناشی از دندان شیری یا دائمی پوسیده باشد. این عفونت در صورت عدم درمان ، امکان پیشرفت داشته که می تواند در برخی موارد نیز خطرناک باشد ؛ بنابراین ، توصیه شده است که در صورت بروز چنین مواردی به سرعت به دندانپزشک کودکان مراجعه نموده تا به صورت اورژانسی به این وضع رسیدگی شود.

در جلسه اول ، پس از برداشت پوسیدگی و پاکسازی دندان ، درمان عصب کشی اولیه ( پالپکتومی ) انجام شد ؛ برای کودک آنتی بیوتیک تجویز شد و وقت بعدی کودک برای یک هفته بعد تنظیم شد تا در این مدت علائم تخفیف پیدا کند.

در جلسه دوم، تورم صورت کودک برطرف شده بود ؛ درمان عصب کشی کامل شد و ریشه های دندان با مواد پر کردنی پر شد و برای دندان به عنوان ترمیم نهایی روکش استیل قرار داده شد.

در مواردی که تخریب شدید دندانی وجود دارد ، بهترین گزینه برای بازسازی دندان ، روکش های استیل می باشد.

این روکش ها با پوشش کامل دندان، ساختار آن را تقویت می کنند و از شکست جلوگیری می نمایند.