دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

درمان دندانهای قدامی فک پایین

درمان دندانهای قدامی فک پایین : بیمار کودکی ۸ ساله، با شکایت از ظاهر دندانهای قدامی فک پائین مراجعه نموده است. در بررسی تاریخجه کودک، سابقه هیچگونه درمان دندانپزشکی وجود نداشت.

در معاینه کلینیکی بیمار، پوسیدگی در بسیاری از دندانها دیده شد که نشاندهنده بهداشت بسیار ضعیف و تغذیه نامناسب کودک بود. در معاینه دو دندان قدامی فک پائین ، لکه های زرد-قهوه ای رنگی بر روی سطح دندان دیده می شد که در بعضی از نقاط سطح مضرس و تخریب شده یود. این نما تحت عنوان هیپوپلازی مینا ( نقص در تشكيل ميناي دندان) نامیده می شود که می تواند به علل مختلفی ایجاد شده باشد.

از این علل می توان به عوامل موضعی یا سیستمیک اشاره کرد.

از علل  سیستمیکی که معمولاً سبب درگیری وسیع دندانها می شود می توان به کمبودهای تغذیه ای مانند کمبود كلسيم، فسفر، ویتامین A،C، D  نام برد. تعدادی از بیماریها نیز می تواند سبب ایجاد اینگونه نقایص مینایی شود.

از جمله عوامل موضعی مسبب نیز می توان به سابقه عفونت ، تروما در دندانهای شیری اشاره نمود که در این مورد با توجه به گزارش والدین در رابطه با پوسیدگی وعفونت قبلی دندانهای شیری ، می توان این عامل را برای ایجاد این ضایعه مطرح نمود.

 

درمان دندانهای قدامی فک پایین

 

درمان دندانهای قدامی فک پایین

ظاهر اين ضايعات در بسياري از موارد خفيف بوده و سبب ايجاد نقاط و حفراتي در ميناي دندان مي شود.

در بعضي موارد كه عوامل مؤثر در تشكيل مينا به صورت طولاني مدت وجود داشته باشد، سبب ايجاد نواحي وسيع تر درگيري در ميناي دندان مي شود.

اين دندان ها به دليل استعداد فراوان در پوسيده شدن نيازمند درمان مي باشند. همچنين در بعضي موارد به دليل نقص موجود، دندان ها حساس مي باشند. استفاده از فلوراید در کاهش حساسیت این دندانها مؤثر است.

در بعضي موارد وجود اين ضايعات بر روي دندان هاي آسياب و درگيري وسيع بر روي دندان باعث مي شود استفاده از روكش هاي استيل بهترين گزينه درماني براي اين دندانها باشد.

در این مورد، پس از برداشت ناحیه تغییر رنگ یافته و حفره دار، دندان توسط مواد همرنگ ترمیم شد.

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

( ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)