دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

درمان دندانپزشکی کودکان خاص

فهرست مطالب

درمان دندانپزشکی کودکان خاص

درمان دندانپزشکی کودکان خاص : دندانپزشکی کودکان رشته تخصصی دندانپزشکی می باشد که در آن با توجه به خواسته ها و نیازهای کودکان عادی و خاص خدمات درمانی ویژه ای ارائه می شود.

هدف از اجرای این برنامه آموزشى تربیت متخصص دندانپزشک کودکان می باشد تا با دانش و سطح آگاهی بالا اقدام به درمان دندانپزشکی کودکان خاص و عادی کند.

یکی از آموزش های مهم در این رشته روانشناسی کودک می باشد که باعث استفاده از روش های مختلف برای برقراری ارتباط و تاکید بر آموزش پیشگیرانه دندانی کودکان می شود.

در ادامه قصد داریم به ارائه توضیحاتی درباره درمان دندانپزشکی کودکان خاص بپردازیم.

 

درمان دندانپزشکی کودکان خاص

 

درمان دندانپزشکی کودکان خاص به شرح ذیل می باشد:

  • در درمان دندانپزشکی کودکان خاص باید مواردی رعایت شود از جمله آماده کردن آن ها برای درمان و معاینه دندان های شان به این صورت که والدین با برخورد مناسب باعث کاهش ترس و اضطراب کودک خود شوند.
  • باید شرایط و محیط دندانپزشکی با روحیات کودک سازگار باشد به گونه ای که کودک در آن جا احساس راحتی داشته و برای مراجعه مجدد به دندانپزشکی اطفال استرس نداشته باشد.
  • در دندانپزشکی اسباب بازی و سرگرمی های مورد علاقه آن ها قرار داده شود.
  • والدین ، کودک خود را حتماً به متخصص دندانپزشک اطفال ببرند چرا که آن ها با روانشناسی کودک آشنا بوده و با برقراری ارتباط درست می توانند اقدام به درمان و معاینه دندان های آن ها کنند.
  • این کودکان به طور کلی با هم سن و سالان خود دارای تفاوت هایی از لحاظ اجتماعی ، جسمی ، ذهنی ، عاطفی و غیره هستند.

این کودکان را می توان به گروه های ذیل دسته بندی کرد:

  • کودکانی که ناسازگار هستند.
  • کودکانی که مبتلا به اختلال حواس ، یادگیری و بیماری هایی همچون صرع هستند.
  • کودکانی که دچار نقص در بینایی ، شنوایی یا گویایی هستند.
  • کودکانی که دچار مشکلات جسمی و ذهنی هستند.
  • کودکانی که باهوش و پر استعداد هستند.

در دندانپزشکی کودکان بهتر است موارد ذیل رعایت شود:

بیمار بدون بیهوشی و به صورت سرپایی طرح درمان خود را بگذارند، به این صورت که دندانپزشک اطفال با روش های مناسب اقدام به آرام کردن کودک کرده تا او اجازه درمان را بدهد، گاهی به کودک اجازه داده شود محیط را آزادانه بازرسی کند تا از ترس و اضطراب او کاسته شود.

در برخی مواقع لازم است درمان تحت بیهوشی و تحت سدیشن درمان شود، البته استفاده از این روش زمانی است که کودک اجازه درمان و معاینه را به متخصص دندانپزشک اطفال ندهد.

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

( ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات