درمان دندان قروچه در کودکان

درمان دندان قروچه در کودکان : دندان قروچه یک اصطلاح پزشکی برای قفل کردن فک و فشردن دندان ها به یکدیگر استفاده می شود این عارضه معمولا در کودکان زیر ۱۱ سال مشاهده می شود و زمانی رخ می دهد دندان های شیری کودک در حال افتادن است، بهتر است بدانید اغلب والدین این عارضه را طبیعی می دانند و زمانی آن را جدی گرفته و اقدام به به درمان آن می کنند که باعث درد و سایش دندان های کودک شده باشد.

از دلایل بروز دندان قروچه در کودکان می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

• وجود استرس ، تشویش ، عصبانیت در کودکان
  • درگیری زیاد ذهنی در کودک
  • سوء تغذیه و ابتلا به بیماری ها مختلف
  • وجود آلرژی در کودک
  • بیماری انگل
  • کمبود ویتامین و املاح معدنى

درمان دندان قروچه در کودکان

علائم دندان قروچه در کودکان چیست ؟

1. در هنگام خواب و استراحت کودک از دهان او صدای سایش دندان ها به یکدیگر شنیده شود.
  2. کودک در ناحیه گوش ، سر و گردن دچار درد شود.
  3. احساس دندان درد پس از بیدار شدن از خواب.
  4. اعمال فشار بر روی دندان ها هنگام عصبانیت.
  5. ترک خوردن مینای دندان و لق شدن دندان .

راه های درمان دندان قروچه در کودکان به شرح ذیل می باشد :

• در صورتی که والدین متوجه این مشکل در فرزند خود شدن حتما برای درمان فرزند خود را نزد بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان ببرند.
  • دندانپزشک کودکان پس از معاینه دندان های کودکان نکات کلیدی برای درمان این مشکل را به والدین توضیح می دهد.
  • همچنین دندانپزشک اطفال برای کنترل و درمان دندان قروچه مى تواند از ابزارهای محافظ و روش های مداخله ای در صورت نياز استفاده می کند.
  • در برخی از مواقع دندان قروچه به دلیل نامرتبی دندان ها اتفاق می افتد به همین علت باید تمامی دندان ها با استفاده از روش ارتودنسی مرتب شود و در صورتی که مشکل فکی نیز در کودک وجود دارد برطرف گردد.

علاوه بر روش های فوق توصیه می شود از روش های فیزیوتراپی نیز استفاده کنید که به شرح ذیل است :

کنترل استرس : از مهم ترین موارد برای ترک عادت دندان قروچه کنترل استرس است، افرادی که به دلیل استرس دچار گرایش به دندان قروچه شده اند توصیه می شود اقدام به کاهش استرس خود کنند.

رفتار درمانی : در صورتی که با مشکل دندان قروچه مواجه هستید از دندانپزشک اطفال بخواهید نحوه صحیح فعالیت دهان و فک را به شما آموزش دهد، آشنایی با نحوه صحیح آن باعث کاهش دندان قروچه می شود.