دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

درمان پوسیدگی دندان در کودکان

فهرست مطالب

بهترین روش درمان پوسیدگی دندان در کودکان

در برخی از مواقع دندان های کودکان دچار پوسیدگی زود هنگام می شود. به والدین توصیه می شود به محض ديدن اين پوسيدگى ها، کودک خود را برای درمان سریع تر نزد دندانپزشک کودکان ببرند تا با درمان پوسیدگی دندان در کودکان مانع از کشیدن و از بین رفتن دندان شوند.

پیش از توضیح درباره درمان پوسیدگی دندان در کودکان می خواهیم درباره عوامل پوسیدگی دندان توضیحاتی را مطرح کنیم.

عواملی که باعث پوسیدگی دندان می شود :

  • یکی از عواملی که در کودکان و نوجوانان باعث پوسیدگی دندان می شود مصرف بیش از حد مواد شیرین می باشد.
  • شیر دادن به هنگام خوابیدن کودک نیز از عوامل دیگر پوسیدگی دندان در کودکان محسوب می شود.
  • همچنین استفاده مشترک از یک قاشق غذا خوری باعث آسیب رسیدن به دندان های کودک تان می شود.
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ، نرفتن به ویزیت های دوره ای از دیگر عوامل بروز پوسیدگی در دندان های کودک می باشد.

درمان پوسیدگی دندان در کودکان

 

آیا مصرف قطره آهن منجر به پوسیدگی دندان در کودکان می شود ؟

خیر ؛ تنها ممکن است موجب ایجاد لکه های رنگی در دندان کودکان شود که آن نیز به راحتی قابل پیشگیری است ؛ در ادامه بیشتر در این باره توضیح داده ایم ، با ما همراه باشید.

معیارهای پیشگیری

به عنوان یک اقدام پیشگیرانه ، سعی کنید از برخورد ترکیب مکمل رقیق شده با دندان های جلویی کودک جلوگیری کنید. برای این کار می توانید از نی استفاده کنید. حتماً دقت کنید که تمام مایع به کودک خورانده شود. کاهش نیاز به مکمل ، می تواند توان بالقوه برای لکه دار شدن دندان ها را کاهش دهد. آکادمی آمریکایی طب اطفال ، مصرف غذاهای غنی از آهن از قبیل گوشت قرمز ، غذاهای تقویت شده با آهن ، سبزیجات غنی از آهن و میوه جات حاوی ویتامین C را به عنوان روشی برای تامین آهن کافی برای کودکان ، معرفی کرده است.

درمان

مسواک زدن کامل ، دو بار در روز ، بخصوص بعد از مصرف مکمل آهن ، به کاهش تغییر رنگ دندان کمک می کند.

یا بعد از مصرف مکمل آهن یک دستمال مرطوب را به آرامی با انگشت بر روی دندان ها بمالید.

ملاحظات

لکه دار شدن دندان در کودکان می تواند از منابع مختلف مثل آبمیوه ها ، داروها و ویتامین ها اتفاق بیافتد و حتی یک باکتری رنگی که به طور طبیعی تولید می شود ، می تواند باعث ایجاد لکه ها در طول دندان و خط لثه شود. خوشبختانه ، اگر لکه های تیره ایجاد شود و به مکمل آهن مربوط باشد ، دندان های شیری کودک با دندان های دائمی جایگزین می شود. در آن زمان مکمل ها ، دیگر مورد نیاز نبوده و لکه دار شدن دندان نیز دیگر موضوع نگران کننده ، نخواهد بود.

راهکارهای درمان پوسیدگی دندان در کودکان به شرح ذیل می باشد:

  • پرکردن دندان

در این روش درمانی ابتدا دندانپزشک اطفال با تهیه عکس از دندان کودک میزان پوسیدگی دندان را تعیین می کند، پس از آن دندانپزشک پوسیدگی دندان را برطرف کرده و با استفاده از مواد مخصوصی اقدام به پرکردن دندان می کند. به این نکته توجه داشته باشید که در هنگام پرکردن دندان ، دندانپزشک کودکان برای انتخاب مواد مناسب عوامل متعددی را در نظر می گیرد.

  • عصب کشی دندان شیری

در برخی از مواقع وسعت پوسیدگی زیاد بوده و به ریشه دندان می رسد که در این صورت دندانپزشک برای حفظ دندان اقدام به عصب کشی دندان می کند، در این روش ابتدا دندانپزشک اقدام به از بین بردن کامل پوسیدگی کرده و بعد از آن با استفاده از مواد مخصوص کانال ( ریشه دندان ) را پر می کند و در صورت نیاز دندان را روکش می نماید.

  • ترمیم دندان به صورت آتروماتیک ( روش محافظه كارانه )

در این روش درمانی پس از برداشتن پوسیدگی با استفاده از وسایل دستی، دندانپزشک حفره ایجاد شده را با گلاس آینومر پر می کند.

  • ترمیم دندان کودکان با بیهوشی

در برخی مواقع کودکان هنگام درمان پوسیدگی دندان دچار ترس و اضطراب می شوند که در این صورت دندانپزشک کودکان برای رفع پوسیدگی از بیهوشی استفاده می کنند. حتما به این نکته توجه داشته باشید که برای درمان دندان ، کودک خود را به دندانپزشک کودکانی که تخصص انجام این کار را دارد بسپارید.

 

 

جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان راه های متفاوتی وجود دارد که در این بخش به آن ها می پردازیم.

  • فيشور سیلانت ( شيارپوش )

فيشور سیلانت یکی از روش های متداول برای پوشاندن شیارهای باز دندان می باشد که در کلینیک دندانپزشکی و توسط یک متخصص دندانپزشک کودکان انجام می شود. با انجام این کار مانع از انباشته شدن باکتری و غذا در درزهای دندان و بروز پوسیدگی در دندان کودکان می شوید.

  • فلورایدتراپی

فلوراید ماده ای است که در مواد غذایی و آب وجود دارد، در صورتی که دندانپزشک کودکان تشخیص دهید که میزان فلوراید دريافتى کم است از این روش برای افزایش مقاومت دندان در مقابل پوسیدگی استفاده می کند.

  • بهداشت دهان دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از مهم ترین راه های جلوگیری از پوسیدگی می باشد که شامل مسواک زدن ، استفاده از نخ دندان و دهانشویه ، ویزیت های مرتب می باشد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات