دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

درمان پوسیدگی دندان های کودکان

یکی از رایج ترین مشکلاتی که کودکان با آن مواجه می شوند، پوسیدگی دندان می باشد. والدین برای درمان پوسیدگی دندان های کودکان بهتر است به متخصص دندانپزشکی اطفال خوب در کرج مراجعه کنند. از ۸۰ درصد پوسیدگی دندان ها، ۲۵ درصد آن در کودکان مشاهده شده است. از نشانه های اولیه پوسیدگی ها خطوط سفید رنگی است که بر روی سطح مینای دندان و در امتداد لثه ایجاد می شود، این خطوط پس از مدتی تغییر رنگ داده و باعث سوراخ شدن دندان می شود. پلاک های دندانی به مجموعه ای از باکتری های تولید کننده اسید گفته می شود که بر روی سطح دندان می چسبند.

 

درمان پوسیدگی دندان های کودکان - دکتر حجازی

 

فهرست مطالب

علائم پوسیدگی دندان کودک

پوسیدگی دندان در کودکان ، می تواند با نشانه های آزار دهنده ای همراه باشد ، که مهمترین این علائم عبارتند از :

بروز لکه های رنگی بر روی دندان ها

مهمترین دلیل ایجاد لکه های رنگی بر روی دندان های کودک ، مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های اسیدی و گازدار می باشد ، که این امر موجب حل شدن مینای دندان می شود. بروز لکه هایی به رنگ زرد ، قهوه ای یا مشکی ، از مهمترین نشانه های حل شدن مینای دندان و پوسیدگی می باشد.

بروز خشکی در دهان

یکی از مهمترین وظایف بزاق در دهان ، از بین بردن باکتری های دهان و حذف ذرات غذا از روی دندان ها می باشد. بزاق با ایجاد تعادل در (PH) دهان از خشکی آن جلوگیری کرده و مانع از پوسیدگی دندان ها می شود. بنابراین خشکی دهان و نداشتن بزاق کافی ، یکی از نشانه های شروع پوسیدگی دندان می باشد.

بوی بد دهان کودک

باکتری های باقی مانده در دهان ، مهم ترین عامل ایجاد بوی بد دهان هستند. البته در موارد اندکی بوی بد دهان ، می تواند ناشی از مشکلاتی چون تجمع آبریزش از بینی در پشت گلو ، عفونت لثه و مشکلات گوارشی و روده باشد.

مراحل پوسیدگی دندان های کودکان

مرحله ابتدایی پوسیدگی

پدیدار شدن لکه های سفید رنگی که در حاشیه لثه ای دندان ، به ویژه در دندان های قدامی فک بالا شکل می گیرند ، اولین نشانه پوسیدگی می باشد. در مراحل پیشرفته پوسیدگی دندان ، این ضایعات به حفره هایی به رنگ زرد روشن تبدیل می شوند و در نهایت ، رنگ قهوه ای به خود می گیرند. پلاک دندانی که سطح این دندان ها را می پوشاند ، در مراحل اولیه به کمک مسواک زدن برداشته می شود. با پیشرفت روند پوسیدگی دندان ، در دندان های قدامی و خلفی ، حفره های تیره رنگی مشاهده می شود که می تواند با فیستول ، آبسه یا درد همراه باشد.

لازم است با مشاهده لکه های سفید رنگ بر روی دندان کودک ، که اولین نشانه پوسیدگی دندان می باشد ، برای درمان فلوراید تراپی در کرج ، کودک را نزد دندانپزشک اطفال ببرید. پس از رفع نشانه های پوسیدگی دندان ، متخصص دندانپزشکی اطفال توصیه های لازم در خصوص بهداشت دهان و دندان های کودک ، را به والدین ارائه می نماید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید ، اینست که لکه های سفید رنگ روی دندان ها ممکن است در حالتی که رطوبت بر روی دندان کودک وجود دارد ، مشاهده نشود پس لازم است در حالتی که دندان ها خشک است ، نیز دهان کودک بررسی شود.

مرحله نهایی پوسیدگی

پوسیدگی در دندان های شیری کودک ، معمولا از دندان های قدامی بالا شروع می شود ، و در نهایت دندان های آسیای شیری پایینی و بالایی را درگیر می کند. بروز حتی یک پوسیدگی کوچک در دهان کودک نیازمند پیگیری و مراجعه به دندانپزشک می باشد.

 

 

فاکتورهای موثر در پوسیدگی دندان کودکان عبارتند از :

  • میزان رعایت بهداشت دهان و دندان
  • تاریخچه خانوادگی پوسیدگی دندان به ویژه در مادر
  • بالا بودن میزان باکتری های دهان
  • وضعیت تغذیه

همچنین خوردن نوشیدنی های قندی ، خوابیدن نوزاد با شیشه شیر یا سینه مادر از مهمترین عوامل بروز پوسیدگی در دوران کودکی می باشند. در مواردی که پوسیدگی دندان شیری کودک بسیار شدید باشد ، پزشک مجبور به کشیدن دندان می شود. در این موارد برای جلوگیری از پر شدن فضای خالی ، توسط دندان های شیری دیگر و حفظ فضای کافی برای رشد دندان دائمی در آینده ، از فضانگهدار در دهان کودک استفاده می شود.

والدین باید در صورت مشاهده موارد زیر ، کودک را برای پیشگیری از گسترش پوسیدگی دندان به نزد دندانپزشک اطفال ببرند:

  1. مشکل در برقراری ارتباط با دیگران
  2. ناتوانی کودک در درست صحبت کردن
  3. بیقراری کودک
  4. مشکل در غذا خوردن و عدم تمایل به جویدن
  5. تورم و قرمزی لثه یا ایجاد جوش های چرکی بر روی آن
  6. بوی بد دهان کودک

و …

مهم ترین عوامل پوسیدگی دندان در کودکان چیست ؟

یکی از مهم ترین عوامل پوسیدگی دندان کودکان ، استفاده زیاد از مواد شیرین می باشد که باعث پایین آمدن PH دهان شده و در شیارهای دندان پوسیدگی ایجاد می کند. یکی از اشتباهات رایج والدین که منجر به پوسیدگی دندان کودکان می شود ، استفاده از مسواک بلافاصله بعد از خوردن غذا می باشد. زیرا اسید موجود در مواد غذایی و نوشیدنی ها باعث نرم شدن مینای دندان شده و مسواک زدن بلافاصله بعد از غذا باعث پوسیدگی دندان می شود. شیر دادن در هنگام شب از جمله موارد تاثیر گذار در پوسیدگی دندان می باشد. استفاده مشترک از یک قاشق توسط بزرگسالان و کودکان باعث آسیب رسیدن به دندان می شود.

جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان

جلوگیری از پوسیدگی دندان بهتر از درمان پوسیدگی دندان های کودکان در کرج می باشد. از جمله راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • پس از رویش اولین دندان شیری بهتر است مراجعه مرتب به بهترین متخصص دندانپزشک اطفال کرج انجام شود.
  • دندان های کودکان تان را بعد از هر بار شیر خوردن تمیز نمایید.
  • یکی از روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان که توسط دندانپزشک کودکان انجام می شود ، استفاده از فیشور سیلانت می باشد.
  • استفاده از آب و خمیر دندان های حاوی فلوراید یکی از مهم ترین موارد جلوگیری از پوسیدگی دندان می باشد.

 

 

درمان پوسیدگی دندان های کودکان

  1. در صورتی که دندان کودک تان دچار پوسیدگی شد ، سریعا به بهترین متخصص دندانپزشک کودکان در کرج مراجعه کنید تا دندان آسیب دیده درمان شود.
  2. در صورتی که دندان دچار پوسیدگی سطحی شده باشد دندانپزشک آن بخش از پوسیدگی را می تراشد و با مواد مخصوصی دندان را پر می کند.
  3. در صورتی که پوسیدگی به ریشه دندان رسیده باشد دندانپزشک اقدام به عصب کشی دندان شیری یا دائمی می کند و بعد از عصب کشی دندان پر می گردد.
  4. در مواقعی که پوسیدگی و صدمه دندان بسیار زیاد باشد یا پوسیدگی باعث ایجاد آبسه در انتهای ریشه دندان و تخريب آن شده باشد دندانپزشک، دندان آسیب دیده را می کشد.
  5. برای درمان دندان درد کودکان در کرج حتما به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید و حدالمقدور از انجام درمان های خانگی خودداری کنید.

پوسیدگی دندان های شیری بر دندان های دائمی کودک چه تاثیری دارد ؟

سالم بودن دندان های شیری در حفظ و سلامت دندان های دائمی نقش بسیاری دارد. زیرا وجود یک دندان پوسیده موجب درگیری سایر دندان ها می شود. در صورتی که دندان شیری کودک پوسیده و خراب شود ، این اتفاق ممکن است منجر به بروز عفونت و التهاب در عصب دندان ها شود که وضعیت ناسالم لثه ها ، فضای مناسبی برای رشد دندان های دائمی نیست. به ازای ۲۰ دندان شیری ، ۳۲ دندان دائمی وجود دارد. بنابراین تصور اشتباهی وجود دارد که برای رشد دندان دائمی ، نیاز به لق شدن و افتادن یک دندان شیری در دوران کودکی است. در حالت کلی هنگامی که هنوز دندان های شیری وجود دارند ، برخی از دندان های دائمی شروع به رشد می کنند و به همین علت است که لثه و دهان کودک باید محل مناسبی برای رشد این دندان ها باشند.

مراحل درمان پوسیدگی دندان های کودکان

خوب است بدانید که درمان پوسیدگی دندان های کودکان در کرج ، تفاوتی با درمان در دوران بزرگسالی ندارد. البته نحوه درمان نسبت به شدت پوسیدگی متفاوت می باشد.

مرحله اول – فلوراید تراپی : قبل از شدت گرفتن پوسیدگی ، قرار دادن وارنیش فلوراید ، موجب استحکام مینای دندان می شود. زمانی که لکه های سفید اولیه بر روی دندان ظاهر می شوند ، این روش کاربرد دارد. همچنین با استفاده از دهانشویه های حاوی فلوراید می توان از گستردگی پوسیدگی دندان ها جلوگیری نمود.

مرحله دوم – فیشورسیلانت : در کودکانی که فرورفتگی و برآمدگی دندان های آن ها زیاد است ، روش فیشورسیلانت توصیه می شود. این ماده هم رنگ دندان ها بوده و در شیارهای سطح دندان نفوذ پیدا می کند وو در نهایت موجب ترمیم و کم عمق شدن شیارهای دندان کودک می شود. زمانی که کودک وعده های غذایی خود را میل می کند ، در شیارهای دندان ، ذراتی از مواد غذایی باقی می ماند. در صورتی که این شیارها عمیق باشند ، با مسواک زدن نیز ممکن است همچنان بخشی این ذرات باقی بماند و موجب پوسیدگی سریع دندان ها شوند. بعد از رویش کامل دندان ها و پیش از شدت گرفتن پوسیدگی دندان ها ، بهترین زمان برای انجام فیشور سیلانت تراپی می باشد.

مرحله سوم – روکش دندان کودکان : در صورتی که پوسیدگی دندان کودکان به قدری شدید باشد که با فلوراید تراپی و یا فیشوسیلانت ، نتوان آن را درمان کرد. لازم است برای ناحیه پوسیدگی از مواد ترمیمی استفاده نمود. انجام این روش از درمان ممکن است با بیهوشی و یا بدون بیهوشی انجام شود. تا زمانی که کودک با پزشک همکاری داشته باشد ، اغلب روکش دندان بدون بیهوشی انجام می شود. با بی حسی ناحیه مورد نظر می توان ترمیم دندان را آغاز کرد. ابتدا ناحیه پوسیده شده توسط دستگاه های مخصوص تراشیده می شود ، سپس با استفاده از مواد ترمیمی ، دندان کودک را پر می کنند. این ماده می تواند همرنگ و یا غیر همرنگ دندان باشد. معمولا به دلیل افزایش مقاومت مواد ترمیمی ، از روکش های ضد زنگ فلزی استفاده می شود.
در شرایطی که پوسیدگی دندان کودک بسیار شدید باشد ، ممکن است دندانپزشک مجبور به عصب کشی دندان شیری کودک شود و حتی در موارد نادر نیز ممکن است دندان کشیده شود.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات