دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

دندانپزشکی متخصص کودکان

فهرست مطالب

دندانپزشکی متخصص کودکان

دندانپزشکی متخصص کودکان همانطور که از نام آن مشخص است با سلامت دهان و دندان کودکان سر و کار دارد، یک دندانپزشک پس از گذراندن دوره عمومی دندانپزشکی و گذراندن آزمون ورودی مقطع تخصص می تواند این رشته را انتخاب کرده و در آن تخصص خود را بگیرد. یک دندانپزشک کودکان به مدت ۳ سال در مقطع تخصص تحصیل کرده و به طور عملی و تئوری تمامی آموزش های لازم را برای درمان آسیب های دهان کودک می گذارند و می تواند در یک کلینیک تخصصی دندانپزشکی کودکان مشغول به کار شود.

همچنین با گذراندن آزمون بورد تخصصی می تواند به عنوان استاد دانشگاه و هیئت علمی در دانشگاه نیز فعالیت کند.

دندانپزشکی متخصص کودکان

یک دندانپزشکی متخصص کودکان خدمات مختلفی در مطب خود به بیماران ارائه می کند از جمله :

  • دندانپزشکی تحت بیهوشی
  • فلورایدتراپی
  • جرمگیری و بروساژ
  • عصب کشی و کشیدن دندان
  • ارتودنسی دندان
  • فیشورسیلانت
  • کشیدن دندان
  • هدایت رفتاری کودکان و غیره.

در مورد هر یک از خدماتی که در یک کلینیک دندانپزشکی ارائه می شود به طور جامع درباره آن ها توضیحاتی را مطرح نموده ایم که می توانید برای کسب اطلاعات به آن ها مراجعه نمایید همچنین درباره برخی از این خدمات ویدیوهایی تهیه شده و در کانال آپارات و تلگرام موجود است که می توانید آن ها را مشاهده کنید.

دندانپزشکی تحت بیهوشی

در بسیاری از مواقع ، وجود ترس از اعمال دندانپزشکی در کودکان ، موجب عدم درمان دندان آن ها می شود ؛ در این مواقع دندانپزشک اطفال ، توصیه به انجام دندانپزشکی تحت بیهوشی می کند ؛ بسیاری از والدین در برابر این نوع درمان مقاومت می کند ؛ در این باره لازم به ذکر می باشد در صورت مراجعه به پزشک ماهر و چیره دست ، نه تنها هیچ گونه مشکلی کودک شما را تهدید نمی کند ، بلکه درمان او نیز با تمام دقت انجام می گیرد ؛ بنابراین به دندانپزشک کودک خود اطمینان نمایید چرا که ایشان در همه حال بهترین روش درمانی را برای کودکان انتخاب می کنند.

فلورایدتراپی

فلوراید ، ماده ای است که به طور طبیعی در مواد غذایی وجود دارد ؛ بنابراین می توان گفت این روش درمانی ، هیچ گونه خطری برای کودکان ندارد ؛ در این روش درمانی به منظور رفع یا پیشگیری از پوسیدگی دندان ، از فلوراید استفاده می کنند ؛ به این صورت که فلوراید را به صورت ژل یا کف بر روی دندان ها قرارمى دهند ؛ لازم به ذکر است که این روش درمانی ، هیچ گونه دردی ندارد و از این رو نیاز به بی حسی نیز ندارد.

عصب کشی و کشیدن دندان کودکان

در مواقعی که نسبت به درمان دندان اطفال توجه نشود ، عفونت موجود در دندان آن ها به ریشه می رسد و در این زمان نیاز به انجام عصب کشی دندان است.

بسیاری از والدین نسبت به درمان دندان شیری کودک خود ، توجه نشان نمی دهند ؛ چرا که طبق گفته آن ها دندان های شیری ، پس از گذشت مدت زمانی از بین رفته و می افتند ؛ در این باره نیاز به ذکر می باشد که وجود دندان های شیری نقش به سزایی در سلامت دندان های دائمی دارند ؛ زیرا در صورتی که عفونت دندان های شیری به ریشه رسیده و نسبت به درمان آن اقدام نشود ، امکان درگیری جوانه دندان دائمی و خرابی آن نیز وجود دارد.

در اکثر مواقع با توجه به میزان پیشرفت پوسیدگی در دندان های کودکان ، از روش هاى درمانی مختلفى مانند پالپوتومى و پالپكتومى استفاده می شود. در مواقعی که عفونت دندان کودکان ، بسیار جدی باشد ؛ دندانپزشک کودکان ، کشیدن دندان را به والدین پیشنهاد می دهد .

 

متخصص دندانپزشکی کودکان در کرج

در شهر کرج متخصصین دندانپزشکی کودکان زیادی وجود دارد که دکتر ماندانا حجازی یکی از بهترین آن ها می باشد، ایشان دوره دندانپزشکی خود را در دانشکده دندانپزشکی بابل گذرانده و با بهترین رتبه در دوره تخصص دندانپزشکی اطفال پذیرفته شده اند و پس از گذراندن دوره تخصص و دریافت بورد تخصصی خود در کرج مشغول به فعالیت هستند و در دانشگاه دندانپزشکی قزوین نیز جزء هیئت علمی بوده اند.

چگونه یک دندانپزشک اطفال خوب در تهران یا کرج انتخاب کنیم؟

  • از جمله سوالات متداولی که والدین هنگام بردن کودک خود به دندانپزشکی کودکان با آن مواجه می شوند درباره انتخاب دندانپزشکی متخصص کودکان است.
  • برای انتخاب یک دندانپزشک متخصص اطفال خوب و با تجربه راه های مختلفی وجود دارد که یکی از متداول ترین آن ها پرس و جو از دوستان و جستجو در گوگل می باشد.
  • شما پس از تهیه لیستی از بهترین متخصصین دندانپزشکی کودکان برای مشاوره و آشنایی کودک با آن محیط به آن جا بروید و به کودک خود اجازه دهید دندانپزشک خود را انتخاب کند.
  • حتما هنگام انتخاب دندانپزشک کودکان به نحوه برخورد او و محیط دندانپزشکی توجه کنید.
  • محیط دندانپزشکی باید دارای فضای مجزا برای کودکان باشد تا آن ها در آنجا منتظر نوبت خود شوند.

ویژگی بهترین دندانپزشک متخصص کودکان

  1. بهترین متخصص دندانپزشک اطفال ، علاوه بر در نظر گرفتن مشکلات فعلی دندان های کودکان ، وضعیت دندان های آنان در آینده را نیز مورد بررسی قرار داده و با توجه به این موارد بهترین روش درمانی را برای آنان برمی گزیند.
  2. بهترین متخصص دندانپزشک اطفال ، باید بروز هر گونه مشکلات دندانی در کودکان را تشخیص داده و بهترین روش های پیشگیری را به والدین کودکان آموزش دهد ، تا کودکان از بروز هر گونه مشکلات دندانی در امان بمانند.
  3. تخصص دندانپزشکی کودکان ، رشته ای مبتنی بر روانشناسى می باشد ؛ به همین علت دندانپزشک اطفال ، باید بر تمامی روش های کنترل رفتار کودکان تسلط داشته باشد.
  4. بهترین دندانپزشک اطفال ، باید توانایی ایجاد حس آرامش در کودکان را داشته باشد تا بدین ترتیب بتواند سبب از بین رفتن ترس آن ها از امور دندانپزشکی شود.
  5. بهترین دندانپزشک کودکان ، باید بسیار صبور باشد تا بتواند در برابر بی قراری های کودکان با آرامش برخورد کرده و در آن زمان روشی مناسب برای آرام کردن آن ها انتخاب کند.

اهمیت مراجعه به دندانپزشکی متخصص کودکان چیست ؟

مراجعه به یک دندانپزشکی متخصص کودکان از آن جهت حائز اهمیت است که آن ها به روانشناسی کودکان مسلط بوده و آموزش ها لازم را در خصوص نحوه برخورد با کودکان و کاهش استرس و اضطراب آن ها دیده اند.

به این ترتیب کودک دیگر هنگام مراجعات بعدی به دندانپزشکی دچار اضطراب نشده و به آسانی اجازه معاینه و درمان به دندانپزشک کودکان می دهد.

دندانپزشکی متخصص کودکان

هزینه دندانپزشکی متخصص کودکان چقدر می باشد؟

برخی از والدین بر این باورند که مراجعه به یک متخصص دندانپزشکی کودکان گران است اما این چنین نبوده و آن ها با توجه به نوع عارضه و روش درمان هزینه پرداخت می کنند و مهم تر است همه این که توسط یک فرد که نحوه برخورد با کودکان را آموزش دیده و روش های درمانی و کاهش استرس آن ها را می داند درمان می شود.

اهمیت سلامت دندان کودکان

سلامت دهان و دندان کودکان ، از اهمیت به سزایی برخوردار است ؛ چرا که ارتباط مستقیم با تغذیه و رشد آن ها دارد.

لازم به ذکر است اکثر کودکانی که دچار مشکلات دندانی می باشند تمایل کمتری نسبت به دیگر کودکان به غذا خوردن نشان می دهند ؛ چرا که توانایی جویدن برخی از مواد غذایی را ندارند ، بدین ترتیب رشد و تکامل جنسی و ذهنی آنان نیز تحت تاثیر خواهد گرفت.

علاوه بر سلامت کودکان ، دندان های آسیب دیده سبب بروز اختلال در زیبایی چهره آنان می شود و بدین ترتیب کودکان که تمایل به زیبا دیده شدن دارند اعتماد به نفس خود را جهت حضور در اجتماع از دست خواهند داد.

تفاوت میان متخصص دندانپزشک کودکان با دیگر دندانپزشک ها

همانطور که گفته شده است دندانپزشکی اطفال ، یکی از رشته های تخصصی دندانپزشکی است ، دانشجویان این رشته در هنگام تحصیل با تمامی مشکلات دهان و دندان کودکان و روش های درمان آن ها آشنا خواهند شد ، علاوه بر این آنان آموزش هاى حرفه ای نیز در زمینه مسائل روانشناختی و کنترل رفتار کودکان  خواهند دید.

علاوه بر موارد ذکر شده دانشجویان رشته دندانپزشکی کودکان ، در زمینه امور مربوط به دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی کودکان نیز آموزش می بینند.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات