دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

دندانپزشکی کودکان در کرج

فهرست مطالب

دندانپزشکی کودکان در کرج

دندانپزشکی کودکان در کرج  : از آنجا که سلامت دندان های شیری و دائمی اهمیت زیادی دارد ، بهتر است والدین در فواصل زمانی مشخص کودک خود را برای معاینه نزد متخصص دندانپزشکی کودکان ببرند.

والدین برای انتخاب یک دندانپزشک کودکان خوب در ناحیه محل سکونت خود می توانند در گوگل به عنوان مثال دندانپزشکی کودکان کرج ، متخصص دندانپزشکی کودکان در فردیس کرج ، مرکز دندانپزشکی کودکان در کرج ، دندانپزشکی شبانه روزی کودکان در کرج و غیره را جستجو کنند تا با آن ها آشنا شوند.

يافتن يك متخصص دندانپزشكى كودكان در نزديكى محل سكونت شما سبب خواهد شد كه بتوانيد به صورت مرتب و ماهيانه با مراجعه به آن ها ، كودك خود را تحت نظر داشته باشيد و از سلامت دهان و دندان آن ها اطمينان حاصل نماييد و در صورت ايجاد مشكل به سرعت و با كمترين هزينه اين مشكلات را برطرف نماييد.

حال ممکن است این سوال برای والدین ایجاد شود که چرا حفظ سلامت دندان های شیری و دائمی کودکان بسیار حائز اهمیت می باشد.

اهمیت سلامت دندان های شیری و دائمی :

از آن جایی که پس از دندان های شیری ، دندان های دائمی شروع به رشد می کنند ؛ پس حفظ سلامت آن ها ضروری می باشد ؛ چرا که اگر دندان شیری دچار عفونت ، پوسیدگی و غیره شود ممکن است به دلیل دیر مراجعه کردن، کودک دندان خود را از دست بدهد و دچار مشکلاتی نیز در لثه شود که بر روی دندان های دائمی نیز اثر می گذارد.

در صورتی که دندان شیری زودتر از موعد خود به دلایل مختلف از دهان خارج شود، باعث می شود که دندان های دائمی به طور نامرتب رشد کنند ؛ رویش دندان ها به طور نامنظم بر روی تکلم کودک و جویدن غذا و از این قبیل موارد تاثیر می گذارد و باعث کاهش اعتماد به نفس او می شود.

نقش دندانپزشکی کودکان چیست ؟

بهتر است بدانید که در زیر هر دندان شیری یک جوانه دندان دائمی وجود دارد. همچنین فضای کافی برای رویش دندان دائمی نیز فراهم شده است.

همانطور که گفته شد از دست رفتن دندان شیری باعث بهم ریختگی دندان های دائمی می شود که در این صورت والدین باید هزینه ارتودنسی را برای مرتب شدن دندان های کودک خود بپردازند.

در واقع می توانیم بگوییم که دندانپزشکی کودکان با حفظ سلامت دندان های کودک و آموزش های صحیح درباره رعایت بهداشت دهان و دندان باعث حفظ سلامت آن ها در کودکی و بزرگسالى می شود.

دندانپزشکی کودکان در کرج

دندانپزشك كودكان با دادن اطلاعات به والدين در رابطه با چگونگى تغذيه كودك و مراقبت از دندان هاى شيرى بعد از رويش مى تواند والدين را در زمينه مراقبت از دندان هاى كودكان آگاه نمايد.

به والدين توصيه مى شود كه بعد از رويش اولين دندان شيرى در شش ماهگى به دندانپزشك كودكان مراجعه نمايند تا آموزش هاى لازم در رابطه با تغذيه و بهداشت در اين سنين را بياموزند. سپس توصيه مى شود كه هر شش ماه يكبار اين معاينات ادامه يابد تا بتوان از سلامت دندان و رويش مناسب آن ها اطمينان حاصل نمود.  

چگونه می توان بهترین دندانپزشکی کودکان در کرج را انتخاب کرد:

همانطور که گفته شد امروزه با پیشرفت دنیای الکترونیک و اینترنت ، والدین می توانند با جستجو در گوگل لیستی از بهترین کلینیک های دندانپزشکی کودکان و بهترین متخصصین دندانپزشکی کودکان تهیه کنند و با رفتن به مطب آن ها و مشاوره بهترین آن ها را انتخاب کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که نظر کودک خود را نیز در انتخاب یک متخصص دندانپزشکی اطفال بپرسید چرا که او می خواهد توسط آن دندانپزشک تحت درمان و معاینه قرار گیرد و با این کار شما میزان ترس و اضطراب ناشی از مراجعه به دندانپزشکی را در کودک خود کاهش می دهید.

درباره نحوه انتخاب بهترین دندانپزشکی کودکان در کرج در مقالات مرتبط به طور کامل توضیحاتی را مطرح نموده ایم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به آن ها مراجعه کنید.

ویژگی های یک دندانپزشک کودکان خوب به شرح ذیل می باشد:دندانپزشکی کودکان در کرج

  • یک دندانپزشک خوب نباید والدین را به دلیل سهل انگاری در روند درمان دندان های کودکان سرزنش کند.
  • باید به علم روانشناسی آگاه باشد تا بتواند به درستی با کودک رفتار کند.
  • وقت شناس باشد و در زمان مشخص در مطب حضور داشته باشد.
  • زمان کافی را برای معاینه و درمان بیمار بگذارد.
  • از بهترین روش های درمانی استفاده کند.
  • صرفا به فکر منافع شخصی خود نباشد و سلامت بیمار را اولویت کار خود قرار دهد.

خدمات دندانپزشکی کودکان به شرح ذیل می باشد:

به دلیل اینکه در مقالات دیگر درباره هر یک از خدمات زیر به طور کامل توضیحاتی را مطرح کرده ایم در این بخش فقط آن ها را نام می بریم، برای کسب آگاهی بیشتر درباره هر یک از آن ها می توانید به مقالات مرتبط مراجعه کنید.

از جمله خدمات دندانپزشکی کودکان و نوجوانان می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • ارتودنسی پیشگیری دندانپزشکی کودکان در کرج
  • ارتودنسی کودکان
  • اصلاح طرح لبخند
  • پالپوتومی و پالپکتومی
  • عصب کشی دندان
  • سفید کردن دندان
  • فلوراید تراپی
  • جرمگیری و برساژ دندان
  • و غیره.

درمان دندانپزشكى كودكان غير همكار ، ناتوان و معلول نيز از جمله خدماتى است كه در يك كلينيك تخصصى دندانپزشكى كودكان ارائه مى شود. متخصص دندانپزشكى كودكان ابتدا با معاينه اوليه كودك سعى در برقرارى ارتباط با كودك مى نمايد.

گاهى به دليل سن كم و ناتوانى كودك در ايجاد ارتباط و همچنين به دليل مشكلات فراوان دندانى و نياز به انجام درمان اورژانسى، متخصص دندانپزشكى كودكان درمان اين كودكان را تحت بيهوشى انجام خواهد داد.

درمان دندانپزشكى كودكان تحت بيهوشى در يك جلسه انجام خواهد شد و تمامى دندان هاى كودك در طي  اين جلسه درمان خواهد شد.

متخصص دندانپزشكى كودكان براى انجام درمان هاى دندانپزشكى تحت بيهوشى آموزش هاى لازم را ديده است و بنابراين والدين مى توانند با يافتن يك متخصص دندانپزشكى كودكان از انجام درمان مناسب اطمينان حاصل نمايند.  

بنابراين در نهايت مى توان گفت كه بهتر است والدين كودكان خود را از همان ابتداى دوران كودكى تحت نظر يك متخصص دندانپزشكى كودكان قرار دهند تا آن ها نيز با دادن اطلاعات كافى در رابطه با مراقبت هاى دندانى، به سلامت دهان و دندان كودكان كمك كنند.

ارتودنسی پیشگیری

در معاینات دوره ای که والدین فرزند خود را به کلینیک دندانپزشکی کودکان می برند ممکن است دندانپزشک کودکان تشخیص دهد که دندان ها و فک کودک به درستی رشد نمی کند و ممکن است در بزرگسالی باعث بروز مشکلات جدی برای او شود.

در اين مواقع دندانپزشک ، کودک را به یک متخصص ارتودنسی خوب و مجرب معرفی می کند تا با همکاری یکدیگر و استفاده از روش ارتودنسی پیشگیری اقدام به جلوگیری از بروز مشکلاتی همچون نامرتبی دندان های ، اپن بایت ، آندربایت و غیره شود.

نکته حائز اهمیت این است که والدین باید این درمان های پیشگیری را جدی بگیرند و در روند آن وقفه نیندازند.

عصب کشی دندان

زمانی که والدین به بهداشت دهان و دندان فرزند خود اهمیت ندهند ممکن است دندان پس از مدتی دچار پوسیدگی شدید شود.

دندانپزشکی کودکان در کرج

در این مواقع دندانپزشک پس از معاینه و عکسبرداری از دندان اقدام به برداشتن پوسیدگی از تاج و ریشه دندان می کند و پس از آن با مواد مخصوصی دندان و ریشه را پر می نماید.

عصب کشی دندان یکی از روش های کاربردی برای جلوگیری از کشیدن دندان می باشد.

اما در صورتی که پوسیدگی دندان بسیار زیاد باشد و با عصب کشی نتوان آن را حفظ کرد دندانپزشک مجبور به کشیدن آن می شود.

فلوراید تراپی

فلوراید تراپی یکی از تکنیک های ایمن برای جلوگیری از پوسیدگی دندان می باشد.

در این روش درمانی ، وارنیش فلوراید توسط دندانپزشک کودکان بر روی سطح دندان زده می شود.

این ماده زمانی که بر روی سطح دندان ها زده می شود استحکام دندان را در مقابل پوسیدگی و غیره افزایش می دهد.

فیشورسیلانت

فیشور سیلانت یا شیار پوش روش دیگری برای جلوگیری از پوسیدگی دندان می باشد که در آن ماده سیلانت بر روی سطح دندان ها ، زده می شود و باعث پوشانده شدن شیارهای دندان ها و مانع از گیر کردن مواد خوراکی در آن شده و از پوسیدگی دندان جلوگیری می شود.

کشیدن دندان

زمانی که دندان در اثر پوسیدگی یا برخورد ضربه به طور کامل از بین رفته باشد و با هیچ یک از روش های ترمیم نتوان آن را در دهان حفظ کرد دندانپزشک کودکان ناچار به کشیدن آن می شود.

در صورتی که دندان کشیده شده شیری باشد دندانپزشک برای حفظ فضای دندان از از فضا نگهدار استفاده می کند.

استفاده از فضا نگهدار باعث می شود فضای لازم برای رشد دندان دائمی در دهان کودک حفظ شود و کودک دچار نامرتبی دندان نشود.

درباره دکتر ماندانا حجازیدندانپزشکی کودکان در کرج

دکتر ماندانا حجازی ، دندانپزشکی کودکان در کرج ، یکی از بهترین متخصصین دندانپزشکی کودکان در کرج و تهران می باشند که در سال ۱۳۸۳ در دوره عمومی دندانپزشکی پذیرفته شد. ایشان در این دوره به عنوان دانشجوی ممتاز و فعال در فعالیت های آموزشی و پژوهشی شناخته شده اند.

دکتر ماندانا حجازی در سال ۱۳۸۹ با رتبه عالی در دوره تخصص دندانپزشکی کودکان پذیرفته شد و با موفقیت این دوره را سپری کردند.

ایشان در سال ۱۳۹۴ آزمون بورد تخصصی قبول شده و هم اکنون به عنوان مدرس در دانشگاه دندانپزشکی قزوین فعالیت می کنند.

والدین عزیز برای درمان و معاینه می توانند کودکان خود را به مطب دکتر ماندانا حجازی ، دندانپزشکی کودکان در کرج ، ببرند همچنین در صورتی که سوالی داشتند می توانند از طریق وب سایت یا صفحه اینستاگرام سوالات خود را بپرسند.

سوالات متداول دندانپزشکی کودکان

مسواک مناسب دندان کودکان باید چه ویژگی داشته باشد ؟

مسواک مناسب کودکان ، باید نرم بوده تا به لثه ها آسیب وارد نکند و اندازه سر آن نیز باید متناسب با سایز دهان کودکان باشد و معمولاً دسته بزرگى داشته باشد تا امكان در دست نگه داشتن و كنترل مسواك براى كودكان آسان گردد.

از چه سنی باید بهداشت دهان و دندان کودکان رعایت شود ؟

از بدو تولد والدین باید به رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان ، اهمیت نشان دهند و پس از شیردهی ، با دستمال نرم لثه آن ها را تمیز کنند.

بهترین زمان جهت اولین ویزیت دندانپزشکی چه سنی است ؟

به والدین توصیه می شود ، پس از رویش اولین دندان شیری در کودکان جهت انجام معاینات مورد نیاز به دندانپزشک اطفال مراجعه کنند.

آیا نگه داری از دندان های شیری اهمیت دارد ؟

بله ، برخلاف تصورات عامه مردم دندان های شیری و سلامت آن ها از اهمیت به سزایی برخوردار است ؛ چرا که در صورت خرابی آن ها ، احتمال رسیدن آسيب به دندان های دائمی نیز وجود دارد و در این صورت دندان های دائمی نیز در معرض خطر قرار می گیرند ، علاوه بر آن در صورت نبود دندان های شیری ، فضای مورد نیاز جهت رشد دندان های دائمی نیز از بین می رود.

آیا قطره آهن باعث خرابی دندان های کودکان می شود ؟

خیر ، تنها در صورت عدم رعایت بهداشت پس از مصرف قطره آهن ، احتمال تغییر رنگ دندان ها و ایجاد لکه های قهوه ای رنگ بر روی آن ها وجود دارد.

کودکان هر چند وقت یک بار باید به دندانپزشک اطفال مراجعه کنند ؟

توصیه می شود والدین کودکان خود را هر ۶ ماه یک بار جهت انجام معاینات مورد نیاز نزد متخصص دندانپزشک اطفال ببرند.

چه چیزی باعث بروز پوسیدگی در دندان های کودکان می شود ؟

عدم رعایت بهداشت مهم ترین عامل پوسیدگی دندان های کودکان می باشد.

کودکان باید چه مدت زمان صرف مسواک زدن کنند ؟

مسواک کودکان باید ۲ الی ۳ دقیقه به طول بیانجامد. حداقل دو بار مسواك زدن در روز مخصوصاً وعده شب قبل از خواب بسيار اهميت دارد.

زمان رویش دندان های شیری از چه سنی می باشد ؟

معمولا رویش دندان های شیری ، از شش ماهگی آغاز شده و تا دو و نیم سالگی ادامه دارد ؛ لازم به تذکر است تعداد دندان های شیری ۲۰ عدد می باشد.

والدین در هنگام پوسیدگی دندان های شیری باید چه واکنشی نشان دهند ؟

والدین زمانی که متوجه پوسیدگی دندان های شیری کودکان خود شدند ، باید سریعا به متخصص دندانپزشک اطفال مراجعه نمایند.

در مقاله ای با عنوان سوالات متداول دندانپزشکی کودکان برخی از سوالات والدین را پاسخ داده ایم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنید.

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات