دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

دکتر متخصص ارتودنسی اطفال

فهرست مطالب

دکتر متخصص ارتودنسی اطفال

دکتر متخصص ارتودنسی اطفال : در برخی از مواقع دندانپزشک پس از معاینه دندان های کودک متوجه می شود که کودک نیاز به انجام ارتودنسی دارد و او را به یک دکتر متخصص ارتودنسی اطفال خوب و مجرب معرفی می کند تا روند درمان را آغاز کند.

دكتر متخصص ارتودنسى اطفال ، پس از معاينه كودك، مشكلات و ناهنجاري هاى دندانى و فكى كودك را شناسايي و ارزيابى مى كند. بسيارى از والدين تصور مى كنند كه ارتودنسى تنها زمانى قابل انجام مى باشد كه تمامى دندان هاى شيرى افتاده باشند و دندان هاي دائمى رشد کرده باشند.

دکتر متخصص ارتودنسی اطفال

اما بايد به اين والدين يادآور شد كه بسيارى از مشكلات و ناهنجاري هاى ارتودنسى در سنين پائين قابل شناسايي بوده و در صورت درمان به موقع ديگر نيازى به درمان هاى با هزينه بيشتر و طولانى تر در بزرگسالى نخواهد بود.

بنابراين دكتر متخصص ارتودنسى اطفال در صورتى كه تشخيص دهد مشكلات بيمار در همين سنين قابل درمان مى باشد، پس از تهیه عکس هاى راديوگرافى و فتوگرافى ، انجام قالب گيرى و قرار دادن وسايل ارتودنسى در دهان كودك اقدام به درمان مى نمايد.

در دوران کودکی ، بسیاری از مشکلات و ناهنجاری های فکی قابل تشخیص می باشد ؛ از این رو گفته می شود ارتودنسی در کودکان ، می تواند جنبه پیشگیری نیز داشته و بدین ترتیب منجر به تشخيص زود هنگام مشکلات ، کاهش دوره درمانی ، دریافت نتایج بهتر از درمان ، کاهش هزینه و از این قبیل موارد شود .

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی در واقع از دو بخش ” ارتو ” به معنای دندان و ” دنسی ” به معنای مرتب کردن تشکیل شده است.

ارتودنسی یکی از روش های درمانی در دندانپزشکی می باشد که در آن فوق تخصص ارتودنسی با توجه به دانش و مهارت خود اقدام به مرتب کردن دندان های بیمار می کند.

در این روش متخصص دندانپزشک از دستگاه ها و وسایل مخصوصی برای رفع ناهنجاری های دندانی بیمار استفاده می کند.

بسيارى از مشكلات در سنين پایین قابل تشخيص بوده و با استفاده از ارتودنسى متحرك قابل درمان مى باشد، چرا كه كودكان در حال رشد بوده و با استفاده از رشد كودك مى توان بسيارى از ناهنجاري ها را برطرف نمود.

اما برخى از مشكلات در سنين پائين قابل تشخيص يا درمان نبوده و در سنين بالاتر نيازمند درمان با ارتودنسى ثابت مى باشند. در ارتودنسى ثابت دندان ها با استفاده از سيم و براكت ها حركت داده مى شوند.

مواردی که نشان می دهند کودک به درمان ارتودنسی پیشگیری نیاز دارد :

در مواردی که والدین ، مشکلات زیر را در کودک خود مشاهده کنند ، لازم است برای بررسی نیاز کودک به انجام ارتودنسی پیشگیرانه ، به متخصص اطفال مراجعه کنند. این موارد عبارتند از :

  • افتادن زودتر از موعد یا دیر هنگام ، دندان های شیری
  • مشکل در غذا خوردن و جویدن غذا ها
  • داشتن تنفس از راه دهان
  • فشار دادن دندان ها بر روی یکدیگر
  • داشتن عادت مکرر مکیدن انگشت ها
  • مشکلات در تکلم
  • وجود دندان های جلو آمده یا بیرون زده ، در کودک
  • جلوتر بودن فک پایین
  • عدم وجود تقارن در صورت

چرا ارتودنسی پیشگیرانه در کودک ضرورت دارد ؟

ارث ، بروز آسیب های دهانی و تداوم و تکرار عادت های غلط ، می تواند سبب بروز مشکلات دهان و دندانی ، همچون وجود فضای بیش از اندازه بین دندان ها ، جلو آمدن و به هم فشردگی دندان ها ، بروز مشکلات در فک ها و … شود ، که معمولا به کمک درمان ارتودنسی برطرف می شوند. معمولا کودکان تا سن ۱۳ سالگی ، همه دندان های شیری خود را از دست می دهند و دندان های دائمی جایگزین آن ها می شود.

هر چه کودک به سنین نوجوانی و در ادامه آن بزرگسالی نزدیک تر شود ، به دلیل رشد و تکامل یافتن استخوان های فک ، این استخوان ها در جای خود سخت تر می شوند و درمان آن ها نیز مدت زمان بیشتری به طول می انجامد و در بعضی موارد ، درمان تنها با کشیدن دندان یا انجام عمل جراحی فک ، امکان پذیر می باشد و دیگر درمان ارتودنسی کاربردی ندارد.

انجام درمان ارتودنسی در سنین کودکی ، بهترین راه پیشگیری از انجام درمان های ارتودنسی طولانی مدت در سنین بزرگسالی ، و عدم ایجاد مشکلات سخت دهان و دندان در این سنین است. بنابراین دوران کودکی ، بعنوان فرصتی طلایی برای درمان های ارتودنسی شناخته می شود.

والدین باید هشیار باشند ، و در صورت بروز هر یک از علائمی که نشان دهنده نیاز کودک به درمان ارتودنسی پیشگیرانه باشد ، کودک خود را برای معاینه و بررسی نزد ، یک متخصص ارتودنسی اطفال ماهر و با تجربه ببرند. ارتودنتیست اطفال ماهر ، برای اینکه از لبخند زیبای کودک شما مراقبت نماید ، در صورت ضرورت ارتودنسی پیشگیرانه را توصیه نموده و اقدام به انجام آن می کند.

مزایای ارتودنسی در کودکان

  1. ارتودنسی در سنین کودکی ، با برطرف کردن ناهنجاری های دهان و دندان و جلوگیری از شدت یافتن آن ها ، فرد را از انجام درمان های تهاجمی مانند جراحی در بزرگسالی ، بی نیاز می کند.
  2. درمان ارتودنسی مشکلات گفتاری و تلفظی کودکان در هنگام صحبت کردن ، را که ناشی از مشکلات فک و دندان آن هاست ، برطرف می کند.
  3. با قرار گرفتن دندان ها و فک ها در موقعیت مناسب و ردیف و مرتب بودن آن ها ، نظافت دندان ها به آسانی انجام می شود و از بروز پوسیدگی در دندان ها ، پیشگیری می شود.
  4. داشتن دندان های منظم ، چهره ای متقارن و نرمال و لبخندی زیبا ، می تواند جذابیت چهره کودک را افزایش داده و اعتماد به نفس بیشتری ، برای او به ارمغان آورد.

سن مناسب ارتودنسی کودکان چه زمانی می باشد؟

باید بگوییم بهترین بازه سنی برای ويزيت اوليه ارتودنسی کودکان ۷ سالگى می باشد،  مراجعه به دکتر متخصص ارتودنسی اطفال در این سنین باعث بهبود و رفع سریع ناهنجاری ها شده و احتمال بازگشت كمترى در پی دارد.

همچنین گاهى درمان زود هنگام ناهنجاری های دندان مانع از بروز مشکلات فکی و دندانی در آينده خواهد شد. مثلاً در كودكى كه به دليل تنگى قوس فك بالا، در هنگام بستن دهان، فك خود را به يك سمت حركت مى دهد.

اين وضعيت سبب بروز مشكلاتى نظير رشد نا متقارن فكين و آسيب به مفصل فكى خواهد شد . بنابراين با تشخيص به موقع و درمان زود هنگام مى توان از بروز چنين مشكلاتى جلوگيرى نمود.

اما گاهى نيز درمان زود هنگام برخى از ناهنجاري ها تنها سبب  طولانى شدن مدت درمان و صرف هزينه بيشتر خواهد شد. همچنين گاهى درمان ارتودنسى چند مرحله اى و طولانى سبب خواهد شد همكارى كودك براى انجام درمان ارتودنسى از بين برود و درمان ارتودنسى ناتمام بماند.

بنابراين با مراجعه به يك دكتر متخصص ارتودنسى اطفال ، مى توان شرايط موجود را بررسى نمود و بهترين تصميم گيرى را در مورد زمان درمان ارتودنسى گرفت.

بهترین دکتر متخصص ارتودنسی اطفال کیست؟

باید بگوییم در شهرهای مختلف متخصص دندانپزشکی اطفال و متخصص ارتودنسی های زیادی وجود دارد که برای انتخاب می توانید در شهر خود از دوستان و آشنایان پرس و جو کنید یا در گوگل متخصص ارتودنسی خوب در کرج را جستجو کنید.

والدین همچنین می توانند از دندانپزشک اطفال درباره بهترین دکتر متخصص ارتودنسی اطفال در آن ناحیه سوال کرده و کودک خود را برای درمان نزد او ببرند.

حتما پیش از آغاز درمان کودک خود را نزد دکتر متخصص ارتودنسی کودکان ببرید تا از نزدیک و پیش از آغاز درمان با او آشنا شود.

دکتر فرزین اصلانی یکی از بهترین متخصصین ارتودنسی کرج می باشند که با همکاری دکتر ماندانا حجازی متخصص دندانپزشک اطفال اقدام به رفع نامرتبی های دندان کودکان در کرج می کنند.

 

متخصص ارتودنسی اطفال کرج

دکتر ماندانا حجازی متخصص دندانپزشکی کودکان ، دارای بورد تخصصی بوده و يكى از  بهترین متخصصين دندانپزشکی اطفال در کرج ، می باشند ؛ از دیگر خدمات ایشان باید به مواردی که در ذیل ذکر شده اند ، اشاره کنیم :

  1. درمان عفونت دندان کودکان
  2. جلوگیری از پوسیدگی دندان
  3. عصب کشی دندان
  4. پر کردن دندان کودکان
  5. جرمگیری دندان کودکان
  6. دندانپزشکی تحت بیهوشی
  7. فلوراید تراپی در کودکان
  8. فیشور سیلانت در کودکان
  9. فضا نگهدارنده دندان شیری
  10. ترمیم زیبایی در کودکان
  11. و غیره

در چه مواقعی کودک به ارتودنسی نیاز دارد؟

دکتر متخصص ارتودنسی اطفال دلایل نیاز کودک به ارتودنسی را موارد ذیل ذکر کرده اند:

  • در مواقعی که دندان های شیری زود یا دیر بیوفتد.
  • در موقعى كه كودك تعدادى دندان اضافه داشته باشد يا بالعكس كودك تعدادى از دندان هاى خود را به صورت مادرزادي نداشته باشد.
  • زمانى كه كودك  فك بالا يا پائين بزرگتر و كوچكتر از حد نرمال خود داشته باشد.
  • در صورتی که کودک در جویدن و گاز زدن با دندان ها مشکل داشته باشند.
  • در صورتی که کودک تا سنین ۵ یا ۷ سالگی همچنان عادت مکیدن انگشت را دارد.
  • در صورتی که کودک در تکلم خود مشکل داشته باشد.
  • در مواقعی که دندان ها به طور درست بر روی هم قرار نمی گیرند.
  • شلوغی دندان ها از دیگر عواملی است که باعث می شود که کودک نیاز به ارتودنسی پیدا کند.

مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان به شرح ذیل می باشد:

در درمان ارتودنسی دندان کودکان مهم ترین عامل در به دست آوردن نتیجه خوب رعایت مراقبت های بعد از ارتودنسی می باشد که دکتر متخصص ارتودنسی اطفال توصیه کرده است.

  • کودک باید به طور مرتب مسواک زده و از نخ دندان استفاده کند.
  • جلسات معاینه را به طور مرتب شرکت کند و با دندانپزشک همکاری داشته باشد.
  • از خوردن مواد غذایی که سفت هستند پرهیز کند.
  • بسيارى از كودكان براى درمان ارتودنسى خود از وسايل متحرك ارتودنسى استفاده مى كنند. اين كودكان بايد براى به دست آوردن بهترين نتيجه درمان از دستورات دكتر متخصص ارتودنسى خود پيروى كنند و از اين وسايل به صورت تمام وقت استفاده نمايند.

رژیم غذایی کودکان در دوران ارتودنسی

والدین ، باید توجه نمایند که در روزهای ابتدائی درمان با ارتودنسی ، تنها مواد غذایی آبکی و نرم همچون سوپ ، پوره سیب زمینی ، شیر برنج ، سبزیجات پخته و از این قبیل موارد را  در رژیم غذایی کودکان خود قرار داده و به مرور مواد غذایی سفت تر را جایگزین نمایند .

لازم به ذکر است کودکان ، طبق توصیه متخصص دندانپزشکی اطفال ، باید از مصرف مواد غذایی سفت و چسبناک همانند آجیل ، ته دیگ ، ذرت بو داده ، سیب ، هویج و از این قبیل موارد خودداری کرده و در صورت تمایل به مصرف ، آن ها را تکه تکه یا آسیاب نمایند ؛ چرا که در حین مصرف مواد غذایی سفت که نیاز به جویدن طولانی مدت دارند ، احتمال آسیب دیدگی براکت های ارتودنسی ، افزایش می یابد .

والدین باید توجه نمایند که کودکان پس از مصرف مواد غذایی شیرین ، بلافاصله دندان های خود را مسواک بزنند ؛ چرا که در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران ارتودنسی ، احتمال بروز پوسیدگی در دندان ها افزایش می یابد .

هزینه ارتودنسی کودکان

تعیین هزینه ارتودنسی در کودکان ، نیازمند انجام معاینات و بررسی پارامترهای بسیار توسط متخصص دندانپزشک اطفال است ؛ از این رو در صورت تمایل به رفع نامرتبی دندان کودکان خود و اطلاع از هزینه دقیق آن باید به متخصص دندانپزشکی کودکان ، مراجعه نمایید .

سوالات رایج ارتودنسی اطفال

آیا انجام روش درمانی زیبایی ارتودنسی ، سبب افزایش طول عمر دندان ها می شود ؟

بله ، با رفع نامرتبی دندان ها و قرار گیری آن ها در مکان اصلی خود از میزان فشار وارده بر روی ریشه دندان ها کاسته شده و علاوه بر آن منظم و مرتب شدن دندان ها سبب راحت تمیز شدن دندان ها نیز می شود ؛ به همین علت گفته می شود انجام ارتودنسی ، به کاهش احتمال بروز پوسیدگی در دندان ها کمک می کند.

نحوه عملکرد ارتودنسی چگونه است ؟

براکت های ارتودنسی ، با اعمال فشار بر روی دندان ها سبب حرکت آنان به سمت مکان اصلی خود می شوند.

آیا روش درمانی زیبایی ارتودنسی ، دردناک است ؟

در اثر فشار نیرو بر روی دندان ها ، احتمال بروز اندکی درد مسئله ای طبیعی خواهد بود ؛ لازم به ذکر است ناراحتی و درد ناشی از ارتودنسی ، در روزهای ابتدائی درمان طبيعى بوده و پس از آن بیماران به آن عادت خواهند کرد.

آیا می توان در دوره دندان های شیری نیز از روش درمانی ارتودنسی استفاده کرد ؟

در سنین پایین برای رفع برخی از عادات کودکان هم چون مکیدن انگشت ، پستانک و غیره از روش درمانی ارتودنسی پيشگيرى استفاده می شود.

دکتر متخصص ارتودنسی اطفال

آیا در دوره درمانی ارتودنسی نیاز به رعایت رژیم غذایی خاصی است ؟

بله ، کودکانی که برای رفع نامرتبی دندان های خود از ارتودنسی استفاده می کنند باید از مصرف مواد غذایی سفت ، چسبناک هم چون آجیل ، آدامس و از این قبیل موارد خودداری کنند ؛ چرا که در صورت مصرف موارد فوق احتمال آسیب دیدگی براکت های ارتودنسی افزایش می یابد و هم چنین بهتر است کودکان از گاز زدن مواد غذایی متفاوت خودداری کرده و آن ها را به تکه های کوچک تقسیم کنند.

آیا در دوره درمانی زیبایی ارتودنسی ، رعایت بهداشت دهان و دندان دستورالعمل خاصی دارد ؟

بله ، کودکان زمانی که از ارتودنسی استفاده می کنند باید برای شستشوی دهان و دندان های خود از ابزار های مخصوص استفاده کنند ؛ هم چنین کودکان باید بلافاصله پس از هر وعده غذایی دهان و دندان های خود را بشویند.

آیا نتیجه درمان روش ارتودنسی دائمی است ؟

در صورت تکمیل فرایند درمان ارتودنسی و استفاده درست از ريتينرها، احتمال بازگشت دندان ها به حالت اولیه خود وجود ندارد.

هزینه درمان ارتودنسی کودکان چقدر می باشد؟

باید بگوییم هزینه درمان ارتودنسی در کودکان با توجه به دستمزد بهترین دکتر متخصص ارتودنسی اطفال ، شدت ناهنجاری و طول درمان تعیین می شود.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات