دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

دیر در آمدن دندان شیری

فهرست مطالب

دیر در آمدن دندان شیری

دیر در آمدن دندان شیری : اولين دندان های شیری در حدود ٦ ماهگی رشد كرده و در سنین ۶ الي ۷ سالگی اولين دندان شيري می افتد و دندان های دائمی جای آن ها را می گیرد.

برخی از والدین نگران دیر در آمدن دندان شیری کودک خود هستند و این سوال در ذهن شان ایجاد می شود که کودک از چند ماهگی اولین دندان هایش شروع به رویش می کند و تاخیر در رویش دندان ها تا چه زمانی طبیعی می باشد؟

باید گفت عوامل مختلفی در دیر در آمدن دندان شیری تاثیر گذار است.

 

دیر در آمدن دندان شیری

 

عواملی که در رشد دندان تاثیر می گذارند؟

باید گفت حرکت رشد دندان ها بعد از آهکی شدن تاج دندان ، در حالی که ریشه شروع به تشکیل شدن می کند به سمت دهان آغاز می شود بنابراین رشد و نمو ریشه در رویش دندان ها تاثیر بسزایی دارد.

تغییراتی در رگ و عصب ( پالپ ) از دیگر عوامل رویش دندان می باشد.

تغییراتی که در بافت های همبند اطراف دندان و استخوان آلوئول فک ، بافت های انتهای ریشه دندان به وجود می اید از دیگر عوامل تاثیر گذار در رویش دندان است.

تاخیر در رویش دندان تا چه زمانی نگران کننده نیست؟

دندان های کودکان می تواند با شش ماه تاخیر رشد کنند، یعنی اولین دندان آن ها مي تواند در یک سال و دو ماهگی از لثه بیرون آید.

تا این سن جای نگرانی نیست.

دلایل دیر در آمدن دندان شیری در کودکان به شرح ذیل می باشد:

برخی از والدین زمانی که کودک شان دیر دندان در می آورند این سوال در ذهن شان ایجاد می شود که علت در نیامدن دندان شیری چیست؟

باید پاسخ داد یکی از عواملی که باعث تاخیر در رویش دندان شیری می شود ژنتیک می باشد که از پدر و مادر یا بستگان نزدیک به کودک ارث رسیده است.

از دیگر عوامل تاثیر گذار در دیر در آمدن دندان شیری می توان به تغذیه نادرست اشاره کرد، شیر مادر بهترین و مقوی ترین غذا برای کودک می باشد.

کم کاری تیروئید باعث افزایش اختلال در دیر در آمدن دندان شیری در کودک می شود.

ویتامین D در بدن کودک باعث می شود از کلسیم برای رشد استخوان و دندان استفاده کند، پس والدين باید به این نکته نیز توجه کنند.

توصیه مهم به والدین :

متخصص دندانپزشکی کودکان توصیه می کند که کودک خود را حتما به دندانپزشکی کودکان ببرند تا از کودکی تحت نظر متخصص دندانپزشک اطفال قرار گیرد و در صورتی که با مشکلاتی همچون دیر در آمدن دندان شیری مواجه شد، تحت درمان قرار گیرد.

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

( ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات