دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

راه انتقال ایدز در دندانپزشکی

فهرست مطالب

راه انتقال ایدز در دندانپزشکی

یکی از دغدغه های افرادی که برای درمان به دندانپزشکی مراجعه می کنند منتقل شدن بیماری هايي است که مهم ترین و همچنین خطرناک ترین آن ها ایدز مي باشد . در اینجا راه انتقال ایدز در دندانپزشکی را برای شما شرح می دهیم .

 

راه انتقال ایدز در دندانپزشکی

 

به دلیل مشکلات که این بیماری دارد و درگیری هایی که برای بیماران بوجود می آورد، ايدز بیماری خطرناکی محسوب می شود.

راه های انتقال این بیماری :

  • از طریق خون .
  • از طریق رابطه جنسی .
  • از راه مادر به فرزند .
  • تزریقات غیر بهداشتی .

انتقال آن توسط دریافت خون به دلیل کم خونی نیز اتفاق می افتد .

این ویروس در مقابل مواد ضد عفونی کننده خیلی ضعیف است و نابودی آن به سرعت انجام میگیرد.

ویروس ایدز درخون، در معرض هوا پس از ۲۰ دقیقه ازبین می رود .

راه های انتقال ایدز و هپاتيت در دندانپزشکی

  • این روز ها در دندانپزشكی از وسایل یکبار مصرف استفاده می شود و پس از استفاده به سطل زباله انتقال پیدا می یابند ، وسایلی که امکان یکبار مصرف کردن آن ها وجود ندارد، پس از هر بار استفاده شسته می شوند و سپس در مواد ضد عفونی قوی قرار می گیرند.
  • این مواد ضد عفونی کننده به گونه ای است که ویروس های ایدز و هپاتیت را پس از ۲ دقیقه ازبین می برد .
  • وسايل دندانپزشكي پس از استریل شدن در پک هایی مخصوص بدون درز در دستگاه اتوکلاو قرار می گیرند.
  • به این دليل که دندانپزشک و پرسنل دندانپزشکی اولین کسانی هستند که در معرض ابتلا به این ویروس ها هستند پس تمامی نکات را برای کنترل کردن عفونت بیماری انجام می دهند .

پک های بسته بندی شده شامل : سینی یکبار مصرف ، سر سوزن یکبار مصرف ، سر ساکشن یکبار مصرف ، پیش بند یکبار مصرف ، سرپوار یکبار مصرف ، غلاف ساکشن ، روکش پوار ، سوند و آیینه ، این پک ها در مقابل بیمار باز می شوند .

مطمئن باشید با رعایت کردن این موارد انتقال هپاتیت در دندانپزشکی وجود ندارد .

درمان بیماری ایدز :

  • اولین کاری که پزشک برای درمان باید انجام دهد این است که قبل از درمان این بیماری ، فرد مورد نظر را از نظر روانی معالجه کند . بیمار باید به این باور برسد که بیماری او بهبود می یابد و جای نگرانی نیست . لازم است بیمار تا حدی از راه درمان بیماری خود اطلاعات داشته باشد .
  • ابتدا آزمایش خون و آزمون پادتن ضد ویروس ایدز گرفته می شود ، از این طریق است که می توان وجود بیماری را تشخیص داد . اگر در فردی بیماری ایدز تشخیص داده شد باید از نظر بیماری های آمیزشی و دیگر عفونت ها مانند سل بررسی شوند و اگر نیاز به بستری شدن باشد ، بستری شوند .

توصیه می شود حتی اگر در سلامت کامل هستید به پزشک مراجعه کنید و چکاب شوید که اگر در معرض خطر هستید زود تر مراحل درمان را پیش بگیرید . (راه انتقال ایدز در دندانپزشکی)

اگر قصد حامله شدن را دارید حتما آزمون ایدز را انجام دهید که درصورت ابتلا به این بیماری با استفاده از درمان های مخصوص انتقال  این بیماری را به نوزاد به حداقل برسانید .

برای افراد مبتلا به این بیماری میزان فعالیت کردن بستگی به میزان سلامت آن ها دارد اما توصیه می شود ورزش را حتما انجام دهید.

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

(ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکــش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات