دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

سلامت دهان و دندان کودکان اوتیسمی

فهرست مطالب

سلامت دهان و دندان کودکان اوتیسمی

سلامت دهان و دندان کودکان اوتیسمی : اوتیسم نوعی اختلال در تکامل عصبی می باشد که در سال ۱۹۴۳ شناخته شده است، این بیماری در کودکان در سه سال اول زندگی تشخیص داده می شود و در پسرها ۴ برابر دختر ها است.

از بارزترین علائم این بیماری می توان به اختلال در صحبت کردن ، عدم برقراری ارتباطات اجتماعی و اشکالات یادگیری اشاره کرد.

دکتر ماندانا حجازی متخصص دندانپزشک کودکان توصیه می کنند، حفظ سلامت دهان و دندان کودکان اوتیسمی نیازمند توجه ویژه ای می باشد.

اما متاسفانه به دلیل آگاهی کم برخی از والدین در حفظ و نگهداری سلامت دهان و دندان در کودکان ، آن ها دچار التهاب لثه و پوسیدگی های شدید دندان می شوند.

 

سلامت دهان و دندان کودکان اوتیسمی

 

وضعیت دهان و دندان در کودکان اوتیسمی :

این کودکان طبق بررسی های انجام شده ساختار دندانی یکسانی با کودکان عادی دارند اما به دلیل تمایل زیاد آن ها به غذاهای نرم و شیرین در برخی مواقع دچار ضعف عضلات اطراف دهان و در نتیجه باعث کاهش کارایی در جویدن می شود.

این کودکان در برخی مواقع تمایل به نگه داشتن غذا به مدت طولانی در دهان شان دارند و این امر باعث افزایش پوسیدگی دندان در آن ها می شود.

این کودکان همچنین به دلیل نا توان بودن در مسواک زدن به طور صحیح و عدم همکاری با والدین بیشتر در معرض بروز التهاب لثه و پوسیدگی دندان هستند.

درمان دهان و دندان کودکان اوتیسمی چه تفاوتی با کودکان عادی دارد؟

با توجه به ویژگی های رفتاری که این کودکان دارند مسلماً والدین آن ها برای مراجعه به دندانپزشک اطفال و درمان مشکلات دندانی این کودکان دچار چالش هایی می شوند.

این کودکان در دندانپزشکی اطفال به دلیل اینکه نمی توانند به نحو صحیح محیط اطراف ، صداهای دستگاه ها ، نور یونیت دندانپزشکی و غیره را پردازش کنند، سبب بروز عکس العمل هایی در آن ها می شود.

همچنین به دلیل اینکه این کودکان نمی توانند به نحو صحیح ارتباط کلامی و چشمی برقرار کنند و کاهش تمرکز ، انجام حرکات ناگهانی بدن باعث دشوار شدن درمان دندان های آن ها توسط دندانپزشک اطفال می شود.

در محیط دندانپزشکی با کودکان اوتیسمی چه باید کرد؟

در جلسه معاینه متخصص دندانپزشک اطفال به کودک اجازه دهد در محیط دندانپزشکی به مدت اندکی باقی بماند تا حس آشنایی اولیه با محیط برقرار کند.

در صورتی که کودک سابقه تشنج دارد حتما والدین باید به اطلاع دندانپزشک اطفال برسانند.

والدین به کودک اجازه آوردن عروسک یا وسیله مورد علاقه خود به دندانپزشکی کودکان را بدهند.

از آن جا که کودکان مبتلا به اوتیسم تمایل به انجام کارهای یکنواخت دارند، بهتر است درمان و معاینه دندان های آن ها توسط یک دندانپزشک و در یک محیط انجام شود، چرا که این کار باعث بهبود همکاری کودک می شود.

اما گاهی نیز به دلیل تعداد بالای نیازهایی درمانی در کودکان و عدم همکاری آنها تنها راه حل درمانی مناسب برای این کودکان، درمان تحت بیهوشی کامل می باشد.

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

( ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات