دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

سیم کشی دندان کودکان

سیم کشی دندان کودکان در زمان بروز ناهنجاری های فکی و دندانی در کودک از اهمیت زیادی برخوردار است. در سن ۷ سالگی در دهان کودکان هم دندان شیری و هم دندان دائمی وجود دارد ، در صورتی که والدین کودکان خود را به طور مرتب برای درمان دندانپزشکی کودکان ببرند ، دندانپزشک کودکان با معاینه دندان های کودک می تواند نامرتبی ، فشردگی و شلوغی دندان ، جلو یا عقب بودن آن ها را تشخیص دهند و بهترین زمان شروع درمان ارتودنسی را برای کودک تعیین کنند.

سیم کشی دندان کودکان

به این نکته مهم توجه کنید که ارتودنسی دندان ، برای تمامی کودکان ضروری نیست و مراجعه و تشخیص به موقع ناهنجاری های فکی و دندان ، باعث کوتاه تر شدن دوره درمانی می شود.

فهرست مطالب

چگونه می توان تشخیص داد کودک به ارتودنسی نیاز دارد ؟

یک دندانپزشک کودکان خوب ، با توجه به عادت ها و نشانه ها می تواند نیاز به سیم کشی دندان کودکان را تشخیص دهند که عبارتند از :

  • اختلال های گفتاری
  • به درستی روی هم قرار نگرفتن دندان ها بر روی هم
  • تنفس از راه دهان
  • دشواری در جویدن و گاز زدن
  • زود یا دیر افتادن دندان های شیری
  • مکیدن انگشت و پستانک در طولانی مدت

سیم کشی دندان کودکان چه مزایایی دارد ؟

  1. انجام ارتودنسی در کودکان ، باعث می شود که روند رشد فک کودک کنترل و هدایت شود.
  2. باعث جلوگیری از وارد شدن فشار به دندان های جلویی در دهان کودک می شود.
  3. اعتماد به نفس کودک را افزایش می دهد.
  4. احتمال نیاز به جراحی فک در بزرگسالی را کاهش می دهد.

مدت زمان سیم کشی دندان کودکان چقدر می باشد ؟

یکی از متداول ترین سوال هایی که والدین از دندانپزشک کودکان ، می پرسند ؛ درباره مدت زمان سیم کشی دندان در کودکان است ، باشد ؛ بگوییم که مدت زمان ارتودنسی در افراد مختلف متفاوت می باشد ؛ اما به طور معمول ارتودنسی دندان در کودکان ، از ۱۲ ماه تا ۲۴ ماه می باشد ؛ اما در صورتی که نامرتبی دندان در کودکان زیاد باشد ، ممکن است این مدت بیشتر شود.

 

 

انواع بریس های ارتودنسی

پرکاربردترین بریس ها برای کودکان عبارتند از :

  • ارتودنسی سرامیکی
  • ارتودنسی نامرئی
  • ارتودنسی لینگوال یا پشت دندان
  • ارتودنسی فلزی
  • پلاک نگه دارنده یا ریتینر

انواع سیم کشی دندان کودکان

در کنار سیم کشی های دندان ، که از اولیه ترین و بهترین درمان های ارتودنسی در کودکان محسوب می شوند ، امروزه تجهیزات مختلفی برای این درمان وجود دارد. سیم کشی دندان کودکان ، برای صاف و ردیف کردن دندان های کودکان و اعمال فشار بر روی فک ها و دندان ها ، به منظور هدایت آن ها برای قرار گرفتن در موقعیت صحیح می باشد.

رایج ترین دستگاه های ارتودنسی مورد استفاده برای کودکان عبارتند از :

ارتودنسی سنتی فلزی

این دستگاه ارتودنسی ثابت ، متشکل از سیم های قوسی شکل و براکت های فلزی از جنس فولاد ضد زنگ می باشد ، که توسط کش های لاستیکی در رنگ های مختلف به یکدیگر اتصال می یابند. براکت های فلزی توسط چسب مخصوص به دندان ها چسبانده شده و سپس سیم های ارتودنسی ، از بین آن ها عبور کرده و برای اعمال فشار به فک و دندان ها ، بین دندان ها کشیده می شوند. ارتودنسی ثابت فلزی قادر است پیچیده ترین مشکلات فکی و دندانی را برطرف نماید و طول درمان ارتودنسی با این روش ، نسبت به روش های ارتودنسی متحرک کوتاه تر می باشد. همچنین نسبت به سایر روش های ارتودنسی ، هزینه مناسب تری دارد. مهم ترین عیب ارتودنسی فلزی اینست که دستگاه ارتودنسی ، قابل مشاهده می باشد و ممکن است برای کودکان جذاب نباشد.

ارتودنسی سرامیکی

تنها تفاوت ارتودنسی سرامیکی با ارتودنسی سنتی ، در جنس بریس ها می باشد. بریس های ارتودنسی سرامیکی برای آن که کمتر دیده شوند ، همرنگ دندان و شفاف ساخته می شوند. استفاده از سیم های هم رنگ با دندان ، به کمتر دیده شدن تجهیرات ارتودنسی در دهان کودک کمک می کند. هزینه ارتودنسی سرامیکی بیشتر از ارتودنسی فلزی بوده و بریس های سرامیکی ، برای جلوگیری از لک شدن و شکستن نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال متشکل از براکت ها و سیم های ارتودنسی فلزی می باشد ، که برای دیده نشدن در دهان کودک در پشت دندان های او نصب می شوند. این تجهیزات در ابتدا می توانند درد زیادی را در کودک ایجاد کنند و به سبب موقعیت قرار گرفتن آن ها ، تمیز کردن دندان ها نیز دشوارتر خواهد بود. همچنین طول مدت جلسات تنظیم ارتودنسی نیز بیشتر از ارتودنسی فلزی می باشد. مهمترین مزیت ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی ، عدم دیده شدن تجهیزات ارتودنسی در دهان می باشد.

 

 

ارتودنسی نامرئی

اینویزیلاین ها ، معروفترین پلاک های ارتودنسی نامرئی می باشند ، که پلاک های متحرک از جنس پلاستیک شفاف بوده و ظاهری مشابه محافظ های دهانی دارند. این پلاک ها در ابتدای درمان پس از قالب گیری از دندان های بیمار ، در لابراتوارها ساخته می شوند و لازم است هر دو هفته یکبار ، با پلاک شماره بعدی تعویض شوند. از ارتودنسی نامرئی نمی توان در درمان مشکلات شدید و پیچیده ارتودنسی استفاده کرد. مهم ترین مزیت این دستگاه ها متحرک بودن آن می باشد. می توانید در هنگام غذا خوردن و مسواک زدن ، آن را از دهان خارج کرده و مجددا در جای خود قرار دهید. اینویزیلاین ها از گران ترین انواع درمان های ارتودنسی هستند.

مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان

رعایت مواردی که در ذیل ذکر شده ، بسیار حائز اهمیت بوده و به هیچ عنوان نباید نسبت به آن ها ، سهل انگاری گردد.

  1. والدین باید پس از انجام ارتودنسی دندان کودکان به بهداشت دهان و دندان آن ها بیشتر توجه کنند ؛ چرا که اگر کودک بهداشت دهانی خود را رعایت نکند ، ممکن است دچار پوسیدگی دندان شود.
  2. والدین باید کودک را به طور مرتب برای معاینه به دندانپزشکی ببرند ، تا وضعیت دندانی آن ها بررسی شود.
  3. در این مدت توصیه می شود ؛ از مواد غذایی سفت خورده نشود ؛ چرا که ممکن است به دندان و دستگاه ارتودنسی آسیب وارد شود.
  4. رعایت بهداشت دهان و دندان ( استفاده از مسواک مخصوص ، نخ دندان و دهان شویه ) در دوران ارتودنسی ، از اهمیت به سزایی برخوردار است و عدم توجه به آن ، موجب بروز پوسیدگی در دندان ها و بسیاری از این قبیل مشکلات ، می گردد ؛ به همین علت ، به والدین توصیه می گردد ، به این مورد بسیار توجه نمایند .
  5. مصرف مواد غذایی سفت ؛ از جمله آجیل ، ذرت بو داده ، هویج ، سیب ، ته دیگ و از این قبیل موارد موجب آسیب دیدگی براکت های ارتودنسی ، می شود ؛ بنابراین ، در صورت تمایل به مصرف این موارد ، آن ها را تکه ، تکه یا آسیاب نمایید ؛ همچنین ، در این دوران باید از مصرف مواد غذایی چسبناک از قبیل شکلات ، آبنبات و غیره نیز خودداری شود .
  6. در صورت آسیب دیدگی دستگاه ارتودنسی ، سریعا به پزشک معالج خود مراجعه نمایید . ( در صورتی که سیم ارتودنسی ، از جای خود خارج شد ؛ جهت جلوگیری از آسیب دیدگی لب و دهان ، تا زمان مراجعه به پزشک ، بر روی قسمت تیز آن موم قرار دهید . )
  7. در زمان انجام ورزش هایی که احتمال اصابت ضربه به دهان و دندان در حین آن ها ، وجود دارد ؛ به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی دستگاه ارتودنسی ، از محافظ دهان ، استفاده نمایید .

 

سیم کشی دندان کودکان

 

هزینه سیم کشی دندان چقدر می باشد ؟

اطلاع از هزینه ارتودنسی کودکان ، نیازمند مراجعه به پزشک و قرارگیری تحت معانیه می باشد ؛ چرا که ، هزینه این روش درمانی ، زیبایی با توجه به ناهنجاری های موجود در هر فرد ، متفاوت می باشد .

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات