دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

عصب كشي دندان

فهرست مطالب

عصب كشي دندان

عصب كشي دندان یکی از روش های ترمیم ریشه دندان می باشد که باعث حفظ دندان در دهان می شود، معمولا با ذکر درمان عصب کشی اغلب کودکان دچار استرس و ترس می شوند به همین علت در این مقاله علاوه بر پرداختن به موضوع عصب کشی قصد داریم نحوه آماده سازی کودک برای این درمان را توضیح دهیم.

بسیاری از والدین تصور می کنند دندان های شیری کودکان ، ریشه ندارد و هنگامی که دندانپزشک کودکان به آن ها انجام عصب کشی را توصیه می کند تعجب می کنند ، لازم به ذکر است دندان های شیری ، تمامی اجزای دندان های دائمی را دارند و درمان آن ها بسیار مهم می باشد.

زمانی که پوسیدگی دندان در مراحل اولیه است ، تنها مینای دندان را درگیر می کند اما در صورت پیشرفت ، باعث درگیری پالپ یا عصب دندان ها می شود.

پالپ ، به محفظه داخلی دندان که حاوی رگ و عصب است گفته می شود زمانی که پالپ دندان ها عفونی شود تنها راه درمان دندان ، تخلیه آن می باشد ؛ در این صورت دندانپزشک اطفال ، اقدام به انجام عصب کشی دندان می کند.

عصب كشي دندان

عصب كشي دندان چگونه انجام می شود:

زمانی که پوسیدگی و التهاب به ریشه دندان رسیده باشد ، متخصص دندانپزشکی پس از بررسی عکس های رادیوگرافی دندان مورد نظر را بی حسی کرده و با استفاده از وسایل مخصوصی اقدام به برداشتن پوسیدگی دندان می کند.

پس از برداشته شدن پوسیدگی ، متخصص دندانپزشکی کودکان به راحتی به عصب ( پالپ دندان ) دسترسی می یابد و پس از پاکسازی ان ناحیه با استفاده از مواد مخصوصی اقدام به پر کردن کانال یا ریشه دندان می کند.

در برخی از مواقع انجام این پروسه در دو جلسه انجام می شود، برای حفظ بهتر دندان پس از ترمیم و پر کردن دندانپزشک اقدام به روکش دندان می کند.

مراحل انجام عصب کشی دندان های شیری ، با عصب کشی دندان های دائمی متفاوت می باشد.

هنگامی که متخصص دندانپزشک کودکان ، به شما می گوید پوسیدگی دندان کودک جدی است و تنها راه درمانی برای او انجام عصب کشی می باشد ، منظور او این است که پوسیدگی دندان بیش از حد پیشرفت کرده و به ناحیه عصب دندان رسیده است در این صورت کودکان درد بسیار شدیدی را ممكن است تحمل كنند و دندان پوسیده او در برابر مواد غذایی سرد و گرم بسیار حساس شود.

عصب کشی مکرر دندان

در بعضی از مواقع متخصص دندانپزشک کودک ، مجبور به انجام دوباره عصب کشی دندان می شود ؛ برخی از آن زمان ها عبارت اند از  :

هنگامی که در زیر دندان عصب کشی شده ، پوسیدگی ثانویه رخ دهد ؛ در این زمان به منظور جلوگیری از رسیدن پوسیدگی به ریشه انتهایی دندان و بروز عفونت باید عصب کشی مجدد انجام شود.

عوارض عصب کشی دندان

در هنگام انجام عصب کشی دندان ، احتمال شکستن دندان به علت ضعیف شدن دندان در اثر پوسیدگی وجود دارد ، بنابراین والدین برای جلوگیری از این اتفاق باید درمان دندان کودک خود را به دست بهترین متخصص دندانپزشک اطفال بسپارند.

مزایای عصب کشی دندان شیری

  • باعث تسکین درد کودک می شود.
  • فضای مورد نیاز جهت رویش دندان دائمی را حفظ می کند.
  • در صورت نبود دندان ، ممکن است کودک در هنگام صحبت کردن و غذا خوردن با مشکل رو به رو شود ؛ در صورت درمان و حفظ دندان ، دیگر امکان بروز این مشکلات وجود ندارد.
  • از شکستگی دندان جلوگیری می کند.

زمانی که شما علائمی هم چون درد شدید به هنگام لمس دندان، حساسیت دندان نسبت به غذاهای گرم و سرد ، تغییر رنگ دندان ، عفونت دندان ، ایجاد آبسه و غیره را مشاهده کنید ، انجام عصب کشی دندان مورد نظر ضرورت می یابد و باید سریعا جهت درمان آن اقدام کنید و با این کار از بروز عوارض احتمالی دیگر جلوگیری کنید.

عصب كشي دندان درد دارد ؟

هر روش درمانی با مقدار کمی درد همراه است ، از آن جا که این روش تحت بی حسی موضعی انجام می شود کودک در حین درمان دردی احساس نمی کند و ممکن است پس از رفع بی حسی کمی درد داشته باشد که بهترین متخصص دندانپزشک اطفال برای کاهش آن داروهای مسکن تجویز می کند تا در صورت داشتن درد از ان استفاده کند.

نکات قابل توجه برای آمادگی کودکان برای عصب كشي دندان  به شرح ذیل می باشد:

  • در دندانپزشکی کودکان به جای استفاده از عبارت عصب کشی از واژه درمان ریشه استفاده کنید، چرا که عبارت عصب کشی باعث ایجاد ترس و دلهره در کودک می شود.
  • در صورتی که کودک از درمان های قبلی در دندانپزشکی تجربه خوبی نداشته برای آماده سازی او برای درمان عصب کشی از متخصص دندانپزشک کودکان کمک بگیرید.
  • در مقابل کودک از تجربه های تلخ دندانپزشکی خود صحبت نکرده و این اجازه را نیز به اطرافیان خود ندهید.
  • به هیچ وجه کودک خود را از آمپول و دندانپزشک نترسانید چرا که در درمان دندانپزشکی برای بی حس کردن دندان مورد نظر از آمپول استفاده می شود.
  • از دادن وعده برای بردن کودک به دندانپزشکی خودداری کنید چرا که بر روی رفتار او تاثیر نامطلوبی می گذارد.
  • در صورتی که کودک در حین درمان گریه کرد یا فرياد کشید او را با منطق سعی کنید آرام کنید و از پرخاشگری جدا پرهیز نمایید.

هزینه عصب كشي دندان چقدر می باشد؟

هزینه عصب كشي دندان  با توجه به شدت عارضه وارد شده به دندان ، تعداد کانال های دندان و غیره مشخص می شود.

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات