دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

علت افتادن زود هنگام دندان شیری

علت افتادن زود هنگام دندان شیری

دندانها به صورت مستقيم يا غير مستقيم بر روی سلامتی  انسان تاثیر می گذارند. در این مقاله درباره ی علت افتادن زود هنگام دندان شیری صحبت خواهیم کرد .

 

علت افتادن زود هنگام دندان شیری

 

به طور معمول ٦ سالگی سن افتادن اولین دندان شیری است که پس از ان، دندانهاي دائمي دندانهاي دائمي

جایگزین دندان های شيري می شوند.

علت افتادن زود هنگام دندان شیری كه از جمله انها مي توان به صدمات وارد به دندانها، پوسيدگي وسيع دندان، بيماريهاي سيستميك،….نام برد . اما بايد توجه نمود كه تنها در مواردي كه از دست رفتن دندانهاي شيري قبل از سن ٥ سالگي رخ داده باشد نياز به بررسي هاي لازم جهت رد نمودن بيماريهاي سيستميك مي باشد و بعد ازاين سن از دست رفتن دندان شيري طبيعي مي باشد.

والدین باید دقت داشته باشند که در اين زمان مانع مکیدن انگشت کودک خود و یا هر عادت دیگری که دارند شوند، زيرا ادامه اين عادت سبب ايجاد تغييراتي در رشد و تكامل دندانها و فكين مي شود .

از آنجایی که دندان های شیری نقش بسیار مهمی در شکل گیری دندان های اصلی دارند امکان دارد زود افتادن آن ها تاثیر گذار باشد که در صورت بروز اين موارد می توان از ارتودنسی برای مرتب کردن آن ها استفاده نمود.

دندان های شیری حدودا از شش ماهگی نوزاد رشد می کنند و مانند دندان های دائمی عمل می کنند. دندان های شیری همانند راهی هستند که مسیر رشد دندان های اصلی را هموار می کنند .

راه های جلوگیری از زود افتادن دندان های شیری و جلوگیری از رشد نادرست دندان های  اصلی :

  • از مواد قندی و شیرینی جات کمتر برای کودکان استفاده شود .
  • دندان های شیری تمیز نگه داشته شوند تا از پوسیدگی دندان شیری کودکان و خرابی آن ها جلوگیری شود .
  • برای معاینه هر ساله کودک را به دندانپزشک برده و از سلامت دندان های شیری او مطمئن شوید .
  • اگر پوسیدگی مشاهده کردید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید .
  • اگر دندانی پوسیده شد و نیاز به کشیدن آن بود حتما با یک دندانپزشک مشورت کنید .

اگر یکی از دندان های شیری در زمان نامناسبی کشیده شود دندانی که در کنار آن قرار دارد به تدریج  به سمت جلو حرکت می کند و جای خالی آن دندان را می گیرد ، درنتیجه دندان اصلی جایی برای رشد ندارد ، یا به صورت نهفته باقی می ماند و یا در مسیر دیگری رشد می کند ، پس اگر ناچار به کشیدن دندان شیری شدید، بايد از فضا نگهدار استفاده شود تا جای آن حفظ شود .

علت افتادن زود هنگام دندان شیری

تنها با مراقبت کردن از دندان های کودک خود ، می توانید انتظار رشد صحیح دندان های اصلی را داشته باشید . اخرين دندان های شیری معمولا درسن ١١-١٢سالگی مي افتند و سپس جای خود را به دندان های اصلی می دهند .

موادی که برای استحکام دندان کودکان مفید هستند و خانم های باردار باید رعایت کنند  شامل : کلسیم و فسفر که در لبنیات موجود هستند ، ویتامین D که در روغن ماهی وگوشت ماهی و کره و پنیر و … موجود هستند ، ویتامین C که در پرتقال و گوجه فرنگی و سبزیجات و … موجود هستند ، دیگر ویتامین ها مانند A  و B که در جگر و غلات موجود هستند .

پوسیدگی عاملی مسری است بطوری که اگر مادر دندان های پوسیده ای داشته باشد در دندان های کودک نیز این پوسیدگی ها دیده می شود ولی اگر مادر در دوران بارداری این پوسیدگی را کنترل  کنند پوسیدگی در دندان کودک کمتر می شود .

با استفاده از یک مسواک و یا گاز استریل دندان کودک خود را تمیز کنید ، از همان ابتدا که دندان کودک بیرون می زند باید این کار را انجام دهید . زمانی که سن کودک بیشتر شد لازم است از مسواک مناسب سن او استفاده شود .

از سه سالگی کودک می تواند از خمیردندان استفاده کند اما حجم آن کم باشد .

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

(ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکــش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات