دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

علت و درمان انواع دندانهای اضافه در کودکان

فهرست مطالب

علت و درمان انواع دندانهای اضافه در کودکان

اگر دندان اضافه کودکان مانع درآمدن دندان دائمی او ‌شود ، آنگاه دندانپزشک کودک ، دندان اضافه را خارج می‌کند ، در غیر این صورت ، تا زمان مناسب برای کشیدن آن صبر می‌کند . دندان اضافه در ردیف دندان‌های جلو ، ظاهری نامناسب به دندان‌های کودکتان می‌دهد . در اینمقاله درباره ی علت و درمان انواع دندانهای اضافه در کودکان صحبت می کنیم .

 

علت و درمان انواع دندانهای اضافه در کودکان

 

 از طرفی دیگر، دندان اضافه بیشتر در معرض پوسیدگی قرار دارد ، زیرا باعث نامرتبی دندان‌ها در دهان کودک شده و مسواک زدن دندان‌ها را مشکل می‌کند که این امر خود احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد . بنابراین ، بهتر است برای آموزش مناسب‌ترین روش‌های حفظ بهداشت دهان و دندان (لینک به مقاله بهداشت دهان و دندان) کودکتان با دندانپزشک او مشورت نمایید .

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#6cd0d8″]

اگر متوجه وجود دندان اضافه در دهان کودک خود شدید ، بهتر است به دندانپزشک مراجعه نمایید . منتظر نمانید تا دندان شیری کودکتان بیافتد تا برای کمک به کودک خود به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید . چون در این‌صورت ، گزینه‌های درمانی کودک خود را محدود خواهید نمود .

معمولاً ، مشکل پر دندانی نیازمند کشیدن دندان است . مگر اینکه برای دندان دائمی کودک مشکلی ایجاد نکند یا عوارش و مشکل دیگری ایجاد نکند . متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی کودکان دکتر حجازی پس از معاینه وضعیت دندان اضافه در دهان کودک، می‌توانند تصمیم بگیرند که کشیدن دندان اضافه یا به حال خود گذاشتن آن ، کدامیک  اقدام مناسب‌تری خواهد بود. درمان دندان اضافه برای هر کودک متفاوت است.

هایپردونتیای (عارضه دندان اضافه) کودکان چیست؟


ینتذریس

هایپردونتیا مشکلی است که منجر به ایجاد دندان اضافه در دهان کودک می‌شود که جزء شرایط نادر بوده و از هر چهار کودک، یکی با مشکل دندان اضافه مشاهده می‌شود . همچنین ، تعداد پسران دارای دندان اضافه از تعداد دختران دارای این مشکل بیشتر است .

هر چند مشکل دندان اضافه به نظر دردسر ساز می‌رسد، ولی کودک شما در ایجاد آن نقش چندانی ندارد. مشکل ظاهری آن به کنار، دانستن یک سری حقایق خاص در این زمینه، به والدین کمک می‌کند تا با مشکل دندان اضافه کودک خود راحت‌تر کنار بیایند و تصمیم آگاهانه‌تری درباره درمان آن بگیرند . (علت و درمان انواع دندانهای اضافه در کودکان )

انواع دندان اضافه در کودکان


دندانپزشکان، دندان‌های اضافه را بر اساس شکل و موقعیتشان در دهان طبقه‌بندی می‌کنند . اناوع مختلف دندان اضافه در کودکان به قرار زیر است :

دندان اضافه مزیودنس

زکذمیب

دندان اضافه مزیودنس معمول‌ترین نوع دندان اضافه مشاهده شده در کودکان است . در این نوع ، دندان اضافه بین دو دندان پیشین بالا رشد پیدا می‌کند . دندان‌های مزیودنس خود به دو دسته تقسیم می‌شوند :

  • دندان‌های یومورف (همشکل). دندان اضافه یومورف شبیه یک دندان پیشین معمولی است .
  • دندان‌های دیسمورف (با شکل متفاوت) . این نوع دندان اضافه، شکل و اندازه متفاوتی از دندان پیشین معمولی دارد ، به همین دلیل به راحتی از دندان‌های مجاور خود قابل تشخیص هستند .

دندان پارامولار (کنار آسیا)

سیرسیری

همانطور که ازاسم آن پیداست ، دندان‌های پارامولار ، دندان‌های اضافه‌ای هستند که نزدیک دندان آسیاب رشد می‌کنند و معمولاً خارج از ردیف دندان و کنار دندان‌ طبیعی درمی‌آیند و اندازه کوچکی دارند .

 

انواع دندان اضافه در کودکان

دیستومولار

بیکح

دیستومولار به دندان آسیاب اضافه‌ای که پشت دندان آسیای سوم رشد می‌کند، اطلاق می‌شود. ظهور همچین دندان اضافه‌ای نادر است.

دندان ساپلیمنتال (مکمل)

jdkfbdf

دندان اضافه مکمل، با شکل ظاهری دندان معمولی و اندازه کوچکتر ، در ردیف معمول دندان کودک در می‌آیند و شبیه دندان معمولی کودک هستند و فقط اندازه کوچکتر آنها اجازه تشخیص و تمایز آنها را از دندان‌های طبیعی فراهم می‌کند .

علت‌های ظهور دندان اضافه در کودکان


علت دقیق دندان اضافه در کودکان هنوز شناخته نشده است. اگرچه ، عوامل مختلفی مثل ژنتیک و محیط پیرامونی می‌توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند. کودکان به سندرم‌ها و نقایص زیر می‌توانند دچار مشکل دندان اضافه شوند :

شکاف لب و کام

lsdv

کودکانی که با مشکل مادرزادی شکاف لب و کام متولد می‌شوند، معمولا دندان اضافه در می‌آورند. این دندان‌های اضافه کوچک و مخروطی شکل بوده و معمولاً، در دو طرف شکاف لب یا روی شکاف کام واقع شده‌اند.

کلودیوکرانیال دیسپلاشیا

lksddjvsdk

کلودیوکرانیال دیسپلاشیا عارضه‌ای است که در آن، استخوان ترقوه یا بخشی از آن ، از بدو تولد کودک تشکیل نشده است .

این عارضه منجر می‌شود سقف دهان کودک در معرض دائم عفونت و شکاف کام قرار بگیرد. کودکانی که با این مشکب به دنیا می‌آیند ، معمولاً دچار مشکل دندان اضافه نیز می‌شوند .

علت‌های ظهور دندان اضافه در کودکان

سندروم گاردنر

سندرم گاردنر یکی دیگر از مشکلات شایع در کودکان می‌باشد که با تشکیل پلیپ‌های بزرگ و متعدد در روده، تومورهای خوش‌خیم در فک و کیست‌های پوستی همراه است.

این سندرم منجر به مشکل دندان اضافه می‌شود . (علت و درمان انواع دندانهای اضافه در کودکان )

 

شسبب

 

مشکلات ناشی از دندان اضافه


معمولاً هیچ علائمی که دال بر وجود دندان اضافه در دهان کودکان باشد ، وجود ندارد و پیدا کردن و تشخیص دندان اضافه معمولاً به‌صورت تصادفی اتفاق می‌افتد، وقتی که شما کودک خود را به یکی از دلایل زیر نزد دندانپزشک می‌برید :

در نیامدن دندان دائمی کودک

به دلیل وجود دندان اضافه، ممکن است دندان‌های دائمی مجاور دندان اضافه رشد نکنند .

جابجایی دندان‌های دائمی

ممکن است متوجه شوید که دندان دائمی کودکتان از مسیر اصلی خود خارج می‌شود. این جابجایی می‌تواند چرخش متوسط یا کامل دندان‌ها را در بر بگیرد .

بی نظمی و شلوغی دندان‌ها

دهان و خط لثه کودک طوری طراحی شده‌اند که هر تعداد دندان را که می‌توانند به‌طور طبیعی در خود نگه دارند. بنابراین، اگر دندان اضافه در دهان کودک وجود داشته باشد، منجر به روی هم قرار گرفتن و بی نظمی دندان‌های دیگر می‌شود.

مشکلات گفتاری

وجود تعداد زیادی دندان در دهان کودک دارای دندان اضافه، روی توانایی کودک در واضح و شفاف صحبت کردن اثر می‌گذارد .

ظاهر غیر طبیعی چهره

دندان‌های شیری نیز در شکل گرفته ظاهر چهره کودکتان تاثیر دارند. وجود تعداد زیاد دندان‌ها در دهان کودک ، حالت چهره او را از حالت طبیعی خارج می‌کند . (علت و درمان انواع دندانهای اضافه در کودکان )

درمان‌ها


برخی از روش‌های تشخیص و درمان دندان اضافه در کودکان، به قرار زیر است :

چک آپ منظم دندانپزشکی

dgfdhgfn

باید قبل از رسیدن به سن یک سالگی ، چک آپ‌های دندانپزشکی کودک خود را آغاز کنید . به این ترتیب ، دندانپزشک کودکان می‌تواند سلامت دهان کودکتان را کنترل کند و دندان اضافه را در مراحل اولیه رشدشان درمان نمایند .

اگر دندان اضافه را به حال خود رها نمایید ، می‌توانند آسیب‌های بیشتری به سایر دندان‌ها، چه شیری و چه دائمی وارد نمایند .

کشیدن دندانfdgbf

کشیدن دندان ، موثرترین راه درمان دندان‌های اضافه است . دندانپزشکان دندان شیری اضافه را تنها در صورتی حذف می‌کنند که دندانها لق شده باشند و احتمال خفگی وجود داشته باشد ، زیرا دندان می‌تواند وارد ریه شود .

وگرنه، کشیدن دندان اضافه ، می‌تواند بعد از رویش دندان‌های دائمی اتفاق بیافتد . (علت و درمان انواع دندانهای اضافه در کودکان )

درمان‌ها

درمان ارتودنسی

sdgdfgbdf

دندان اضافه می‌تواند باعث کج شدن دندا‌ن‌های دیگر شود . در این مورد ، دندانپزشک کودکتان ، بعد از کشیدن دندان اضافه ، از روش‌های ارتودنسی برای صاف و مرتب کردن دندان‌های کج شده مجاور آن استفاده می‌کند .

جراحی اندودونتیک

جراحی اندودنتیک یک تکنیک جراحی دهان بزرگ است و دندانپزشک کودک شما ، فقط وقتی اقدام به استفاده از این روش می‌نمایند که دندان اضافه و دندان دائمی به هم جوش خورده باشند .

در این روش ، دندانپزشک ابتدا بافت اطراف ریشه دندان جوش خورده را بلند کرده، و سپس با جراحی ، دندان جوش خورده را حذف می‌کنند ، زیرا ریشه دندان درگیر شده و تنها راه رفع مشکل ، از طریق جراحی می‌باشد .

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

(ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکــش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

 

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات