دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

عوارض دندانپزشکی مکیدن انگشت شست در کودکان

فهرست مطالب

عوارض دندانپزشکی مکیدن انگشت شست در کودکان

عادت مکیدن انگشت شست توسط کودک یکی از نگرانی‌های عمده‌ی والدین می‌باشد. بعد از امتحان کردن هر روشی در خانه از جمله استفاده از مواد بدمزه روی انگشت و روش تشویقی و سیستم پاداش، اغلب به والدین توصیه می‌شود که از پلاک‌های عادت‌شکن در دهان کودک خود استفاده کنند. این عادت‌شکن‌ها به صورت پیچ در پیچ می‌باشند. این وسایل به این دلیل پیشنهاد می‌شوند که متخصصین دندانپزشکی کودکان از اثرات مضر مکیدن طولانی مدت انگشتان بر رشد دهان و نحوه‌ی‌ حرف زدن آگاهی دارند. ( عوارض دندانپزشکی مکیدن انگشت شست در کودکان )

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#6cd0d8″]

 

در صورتی که سن فرزندتان بیشتر از ۳ سال است و همچنان انگشت خود را می‌مکد نگران نباشید. حتی در مواردی که مقداری آسیب نیز ایجاد شده باشد، درمان‌هایی جهت بازگرداندن دندان‌ها و فک به محل اصلی خود وجود دارد.

p

آیا عادت مکیدن انگشت در کودکان طبیعی است؟


نوزادان بطور غریزی دارای رفلکس مکیدن هستند و استفاده از پستانک نیز با کاهش خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد مرتبط می‌باشد، بنابراین مکیدن انگشت در کودکان در واقع در ماه‌های اول زندگی می‌تواند یک امر مثبت باشد. علاوه بر این در زمان‌هایی که نوزاد در حال مکیدن پستانک یا انگشت خود نیست، در حال شیر خوردن یا مکیدن بطری شیر و یا فرو بردن هر چیزی که به دستش می‌رسد به داخل دهان خود است. بنابراین تنها کاری که می‌توانند انجام دهند همین است. با این حال در صورتی که عادت مکیدن انگشت یا پستانک طولانی شود، تبدیل به یک مشکل می‌گردد.

محدودیت سنی برای مکیدن انگشت و استفاده از پستانک


کودکان در واقع انگشتان خود را زمانی که در رحم مادر هستند می‌مکند. این عمل برای آنها آرامش‌بخش بوده و بعد از اینکه به دنیا می‌آیند این کار موجب می‌شود که احساس امنیت داشته باشند. مکیدن انگشت و استفاده از پستانک در ابتدا کاملاً عادی است و اکثر کودکان بین سنین دو تا چهار سالگی این عادت را قطع می‌کنند. متخصصان اطفال توصیه‌های مختلفی دارند اما بسیاری از آنها پیشنهاد می‌کنند که کودک باید مکیدن انگشت یا پستانک را تا سن دو سالگی قطع کند یا حداقل آن را محدود کند.

بدیهی است که جدا کردن کودک از پستانک بسیار آسان‌تر از جدا کردن او از انگشتش می‌باشد. خواستن از یک کودک نوپا برای توقف مکیدن انگشت خود که بسیار به آن وابسته است نیاز به ممارست زیادی دارد. قبل از ٤ سالگي مکیدن انگشت و پستانک تاثیری بر دندان‌های کودک شما نخواهد داشت.

مشکلات دندانی مکیدن انگشت و پستانک


در صورتی که مکیدن انگشت یا استفاده از پستانک برای مدت زمان زیادی ادامه پیدا کند، ممکن است مشکلات دندانی رخ دهد. این عادت می‌تواند مانع رشد مناسب دهان و فک شود، موجب بی‌نظمی دندان‌ها شود و تغییراتی را در شکل سقف دهان ایجاد کند. کودکانی که به شدت دارای عادت مکیدن انگشت یا پستانک هستند ممکن است مشکلاتی در دندان‌های شیری نیز برایشان ایجاد شود.

با توجه به یک مطالعه در این زمینه عدم درمان زود هنگام عادت مکیدن انگشت، می‌تواند منجر به تغییرات استخوان‌بندی فک، اپن بایت (به هم نرسیدن دندان‌ها) و اورجت زیاد که معمولاً به عنوان اوربایت شناخته می‌شود، گردد. در موارد شدید ممکن است برای اصلاح این مشکلات علاوه بر درمان ارتودنسی، در نهایت نیاز به جراحی فک نیز باشد.

نکاتی برای قطع عادت مکیدن انگشت و پستانک توسط کودک


در ادامه نکاتی در مورد چگونگی بازداشتن کودکان از مکیدن انگشت خود یا گرفتن آنها از پستانک ارائه می‌شود:

  • پرهیز از ایراد گرفتن. هیچگاه به علت استفاده از پستانک یا مکیدن انگشت بر سر کودکان خود فریاد نزنید. اگر کودک احساس کند که از آنها ایراد گرفته می‌شود حالت تدافعی به خود می‌گیرد. به جای این کار زمانی که از انجام این عمل خودداری می‌کنند آنها را تشویق کنید.
  • به فرزند خود جایزه بدهید. زمانی که فرزندتان برای مدتی از مکیدن انگشت یا استفاده از پستانک پرهیز کرد به او پاداش دهید مثلاً اجازه دهید که یک تفریح خانوادگی انتخاب کند یا او را به سفر یا سینما ببرید.

عوارض دندانپزشکی مکیدن انگشت شست در کودکان

  • پیشرفت آنها را روی تقویم یادداشت کنید. برای مثال یک ستاره یا علامت را به ازای هر دوره‌ای که کودک انگشت خود را نمی‌مکد روی تقویم قرار دهید (مثلاً یک روز یا هفته). در صورتی که یک دوره را با موفقیت پشت سر گذاشت او را به گردش ببرید یا یک اسباب‌بازی بخرید.

 

  • یادآوری. دستان فرزند خود را داخل دستکش کنید تا یک یادآوری برای او جهت پرهیز از مکیدن انگشتش باشد یا یک رنگ ناخن بد مزه (موجود در داروخانه‌ها) بر روی انگشتان او بمالید. قرار دادن چسب زخم بر روی انگشت در زمان خواب نیز یک روش یادآوری دیگر می‌باشد.

 

  • اضطراب فرزند خود را کم کنید. بیشتر کودکان به صورت ناخودآگاه هنگامی که مضطرب هستند و نیاز به دلداری دارند، انگشت خود یا پستانک را می‌مکند. علت حال او را تشخیص دهید و برای آرام کردن او اقدام کنید. همچنین یاد دادن روش‌هایی به فرزندتان برای تسکین دادن خود نیز می‌تواند موثر باشد.

 

  • تغییر عادت‌های زمان خواب. در صورتی که کودک برای به خواب رفتن نیاز به پستانک داشته باشد یا قبل از خواب هنگامی که خسته است انگشت خود را می‌مکد، یک روال دیگر را برای زمان خواب او ترتیب دهید که شامل چیزهایی باشد که برای او آرامش‌بخش است مثلاً خواندن داستان یا حمام گرفتن.
  • در هنگام شب یک بانداژ بر روی انگشت او قرار دهید یا دستش را داخل جوراب کنید تا کودک بطور ناخودآگاه این عادت را انجام ندهد.

عوارض دندانپزشکی مکیدن انگشت شست در کودکان

 

 

عوارض دندانپزشکی مکیدن انگشت شست در کودکان

 

 

  • از ما کمک بخواهید. در صورتی که فرزندتان پستانک یا انگشتان خود را می‌مکد ما به شما کمک خواهیم کرد. می‌توانیم با او صحبت کرده و کمک کنیم تا این عادت را ترک کند. در صورت لزوم می‌توان از یک وسیله‌ی مخصوص در دهان که بریس ثابت سقف دهان نامیده می‌شود استفاده کرد که بطور فیزیکی مانع از مکیدن انگشت شده و معمولاً در چند ماه این عادت را از بین می‌برد.

p2

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات