دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

فضا نگهدار دندان کودک

فضا نگهدار دندان کودک ، ابزار ساده ای می باشد که هنگام از بین رفتن دندان شیری در دهان کودک قرار داده می شود ، تا دندان های دائمی شروع به رشد در موقعيت صحيح کند. دکتر ماندانا حجازی بهترین دندانپزشک کودکان ، کلیه خدمات دندانپزشکی کودکان را ارائه می نمایند.

فضا نگهدار دندان کودک

فهرست مطالب

موارد استفاده از فضا نگهدار دندان کودک به شرح ذیل می باشد :

زمانی که دندان های شیری کودک زودتر از زمان موعد از بین می رود یا به هر دلیلی کشیده می شود ، در آن بخش از دهان فضای خالی ایجاد می شود ، دندان های کودک تمایل زیادی برای حرکت به سمت فضای خالی دارد تا آن بخش را پر کند.

در چنین شرایطی ، به دلیل اینکه رویش دندان های دائمی در آینده نامرتب و در هم ریخته نباشد بهترین دندانپزشک کودکان برای جلوگیری از بروز آن مشکلات از فضا نگهدار دندان کودک استفاده می کند.

فضانگهدار

  1. فضا نگهدار دندان کودک ، معمولا از جنس فلز ضد زنگ بوده و دارای دو نوع متحرک و ثابت می باشد.
  2. فضانگهدار متحرک از جنس آکریلیک یا پلاستیک ساخته می شود.
  3. دندانپزشک کودکان با توجه به شرایط کودک یکی از انواع فضانگهدار را انتخاب می کند.
  4. قابل ذکر است که فضا نگهدار دارای یک یا دو حلقه فلزی می باشد که دور دندان آسیاب قرار گرفته و قسمت دیگر دستگاه فضای خالی ایجاد شده را حفظ می کند.

انواع فضا نگهدارنده دندان

فضا نگهدار دندان کودک ، معمولا از پلاستیک و استیل های ضد زنگ ساخته می شوند به این صورت که ابتدا از دهان کودک قالب گرفته می شود و سپس فضا نگه دارنده ها ، در لابراتوار دندانپزشكى از روی قالب ها ساخته می شوند و در نهایت در جای دندان های افتاده قرار می گیرند و همانطور که گفته شد فضا نگهدار دارای دو نوع متحرک و ثابت می باشد.

  • فضا نگهدارنده متحرک

فضانگهدار متحرک شبیه به پلاک نگهدارنده می باشد که قابلیت در آوردن در هر هنگامی از دهان را دارد. این نوع فضا نگهدار معمولا برای بخش های مشخصی از دهان قابل استفاده مى باشد. از این نوع فضا نگهدارنده ها ، برای دندان های آسیاب خلفى کودکان استفاده می شود.

معمولا متخصص دندانپزشکی اطفال ، استفاده از این نوع فضا نگهدارنده ها را به کودکان بزرگتر ، که توانایی همكارى و مراقبت از آن را دارند ، پیشنهاد می دهد.

  • فضانگهدار ثابت

با روش هایی هم چون استفاده از بند و لوپ و غیره فضا نگه دارنده را ثابت نگه می دارند و به وسیله چسب مخصوص دنداپزشکی آن ها را به دندان کودک می چسبانند. این نوع از فضا نگه دارنده ها ، برای کودکانی که دندان های عقبی خود را از دست داده اند یا کودکانی که سن آن ها کم است مناسب می باشد .

 

 

فضا نگه دارنده ثابت ، نسبت به فضا نگه دارنده متحرک پر کاربرد تر می باشند.

فضا نگه دارنده از دو بخش بند و لوپ تشکیل می شود ؛ بند در پشت دندان از دست رفته جایگذاری می شود و لوپ بر روی لثه و دندان جلویی قرار می گیرد. بند و لوپ از رفتن دندان های دیگر به سمت فضای خالی جلوگیری می کنند و فضای خالی را تا زمان رویش دندان دائمی نگه می دارند. هنگامی که دندانپزشك کودک ، متوجه رویش دندان دائمی شود فضا نگه دارنده را خارج می کند.

فضا نگهدار دندان کودکان چگونه عمل می کند ؟

همانطور که در بالا گفته شد فضا نگهدارنده ها ، ابزارهایی هستند که به منظور حفظ جایگاه دندان های شیری ، قرار داده می شوند ؛ جنس آن ها از فلز یا رزين بوده و مطابق با فرم دهان و دندان کودکان ساخته می شوند ، زمانی که دندان های شیری ، به هر دلیلی زودتر از موعد اصلی خود از بین رفته یا می افتند ، امکان اینکه سایر دندان ها جای آن را اشغال کنند ، بسیار زیاد است ؛ در این مواقع به منظور حفظ جای دندان های شیری ، تا زمان رویش دندان دائمی ، فضا نگهدارنده ها قرار داده می شوند ؛ در حقیقت فضا نگهدار دندان کودکان ، به منظور حفظ و مدیریت قوس براى رويش دندان هاى دائمی ساخته شده است.

مدت زمان استفاده از فضا نگهدارنده ها

از فضا نگهدارنده ها ، به منظور حفظ جای دندان های شیری استفاده می شود ، بنابراین تا زمان رویش دندان های دائمی ، باید از فضا نگهدارنده ها استفاده کرد.

نکات مراقبت از فضا نگهدارنده ها

  1. به هیچ عنوان ، سیم دستگاه را با استفاده از زبان و دست ، دستكارى نكنيد؛ چرا که منجر به آسیب دیدگی فضا نگهدارنده می شود.
  2. به فضا نگهدارنده ها ، فشار وارد نکنيد و از خوردن مواد غذايى سفت و چسبناك خوددارى كنيد.
  3. در صورت بروز هر گونه اتفاق همانند شکستگی ، خم و لق شدن ، جدا شدن و از این قبیل موارد به متخصص دندانپزشکی اطفال ، مراجعه نمایید.
  4. در صورت بروز ناگهانی درد دندان یا لثه در کودکان ، سریعا به متخصص دندانپزشکی کودکان مراجعه کنید.
  5. به طور منظم و مرتب به دندانپزشک اطفال ، جهت بررسی و تنظیم مجدد فضا نگهدارنده ها مراجعه کرده و در این باره سهل انگاری نکنید.
  6. بهداشت دهان و دندان خود را در زمان استفاده از فضانگهدارها فراموش نكنيد.

 

 

رعایت بهداشت هنگام استفاده از فضانگهدار

  • به این نکته توجه کنید که هنگام استفاده از فضانگهدار نباید به کودک مواد غذایی چسبناک داد.
  • از خوراكى هايى همچون پفک ، چیپس که پس از استفاده در میان دندان ها گیر کرده و نظافت آن ها دشوار می باشد ، استفاده نشود.
  • در صورتی که قطعات غذا در میان دندان و دستگاه فضانگهدار گیر کرد با استفاده از مسواک کوچکی اقدام به تمیز کردن آن کنید ؛ چرا که باقی ماندن آن باعث پوسیدگی دندان می شود.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان کودک به وسیله والدین
  • عدم دستکاری فضا نگه دارنده توسط کودک
  • کوکانی که فضا نگه دارنده در بین دندان هایشان ، دارند باید کمتر از شیرینی و مواد غذایی سفت ؛ همچون ته دیگ استفاده کنند.
  • کودکان باید به طور مرتب تحت معاینه متخصص دندانپزشک کودکان قرار گیرند.

آیا در صورت عدم استفاده از فضا نگه دارنده ، کودک با مشکل خواهد شد ؟

در صورتی که از فضا نگه دارنده استفاده نشود ، دندان ها به سمت فضای خالی بینشان حرکت می کنند ؛ در این صورت هنگام رویش دندان های دائمی با کمبود فضا مواجه خواهیم شد و دندان ها به صورت نا مرتب و بر روی یک دیگر قرار می گیرند.

آیا استفاده از فضا نگه دارنده ها دردناک است ؟

در روزهای ابتدائی پس از درمان ، وجود فضا نگه دارنده کمی آزار دهنده است ، اما به مرور و به سرعت ، كودكان به آن عادت می کنند ؛ در صورت بروز احساس درد پس از تجويز متخصص دندانپزشکی اطفال ، می توان از مسکن استفاده کرد.

عوارض فضا نگهدار دندان

فضا نگه دارنده ها ، عوارضی برای کودکان به همراه ندارند ، تنها ممکن است کودک در روزهای اول به آن عادت نداشته باشد که به مرور زمان به آن عادت خواهد کرد.

آیا فضا نگهدارنده ها موجب آسیب دیدگی سایر دندان ها می شوند ؟

خیر ؛ از فضا نگهدارنده ها ، به عنوان وسایل غيرفعال یاد می شود ؛ یعنی موجب حرکت دندان ها ، نمی شوند ؛ بنابراین ، منجر به بروز احساس ناراحتی و درد در کودکان نیز نخواهند نشد ؛ با خیال آسوده و بدون نگرانی ، کودک خود را جهت انجام این روش ، نزد متخصص دندانپزشک اطفال ، ببرید. زمانى كه كودكان در دهان خود فضانگهدار دارند ، نياز است تا مراقبت هاى بهداشتى دهان و دندان را با دقت بيشترى انجام دهند تا از بروز پوسيدگى و التهاب لثه جلوگيرى شود.

 

 

آیا جایگذاری فضا نگهدارنده ها دردناک است ؟

خیر ؛ مراحل قالب گیری و قرار دادن فضا نگهدارنده درون دهان کودکان ، بدون درد می باشد ؛ به طوری که حتی نیاز به بی حسی نیز نخواهد داشت.

لازم به ذکر است ؛ قرارگیری فضا نگهدارنده در دهان کودکان در روزهای ابتدایی آن ، ممکن است کمی آزاردهنده باشد ؛ اما کودکان به مرور به آن عادت خواهند کرد.

علت افتادن دندان های شیری زودتر از موعد چیست ؟

افتادن دندان های شیری زودتر از موعد ، می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که برخی از آن ها عبارت اند از : اصابت ضربه به دندان ، بروز پوسیدگی شدید دندان ، ابتلای کودک به برخی از بیمارها و از این قبیل موارد.

قیمت فضا نگهدار دندان کودک چقدر است ؟

هزینه فضا نگهدار دندان در هر کودک ، با توجه به فاکتورهای متعدد تعیین شده و از این رو ، نسبت به یکدیگر متغیر می باشد ؛ تعیین هزینه نهایی فضا نگهدارنده ها ، نیازمند مراجعه به متخصص دندانپزشک اطفال و قرار گیری تحت معاینه می باشد ؛ بنابراین ، در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این باره ، کودک خود را نزد متخصص دندانپزشک کودکان ، ببرید ؛ ایشان پس از انجام بررسی های مورد نیاز به شما هزینه نهایی این روش را اعلام خواهند کرد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات