دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

فلورایدتراپی در کودکان

انجام فلورایدتراپی در کودکان ، یکی از مهم ترین خدمات دندانپزشکی اطفال می باشد ؛ که جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان انجام می شود ، در این مقاله دکتر حجازی ، بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان در کرج ، توضیحات جامعی در این خصوص مطرح نموده اند که توصیه می شود حتما این مقاله را مطالعه کنید و از مزایای این روش مطلع شوید. دندان ها ، از اعضایمهم بدن بوده که علاوه بر نقش عملکردی آن ها در سلامت عمومی بدن ، سبب افزایش زیبایی لبخند افراد نیز می شوند ؛ بنابراین نگهداری از آن ها اهمیت بسیاری داشته و نباید در رابطه با آن سهل انگاری شود.

 

فهرست مطالب

فلورایدتراپی در کودکان - دکتر حجازی

 

فلورایدتراپی در کودکان

فلوراید ، در واقع نوعی ماده معدنی می باشد که می توان آن را به منابع آب طبیعی اضافه نمود و به همین علت ، هیچ عارضه ای برای کودک ندارد ؛ این ماده علاوه بر آب در خمیر دندان ها و دهانشویه ها نیز وجود دارد. البته باید بگوییم که این ماده باید میزان مشخصی استفاده شود به همین منظور می توانید از متخصص دندانپزشکی اطفال کمک بگیرید. پس از انجام این روش درمانی ، فلوراید به مینای دندان نفوذ کرده و بدین ترتیب میزان مقاومت دندان ها را در برابر اسیدهای موجود در مواد غذایی و باکتری های دهان افزایش می دهد ؛ در نتیجه ، انجام این روش منجر به پیشگیری از پوسیدگی دندان ها می گردد.

فلوراید تراپی در کرج

درمان دندان با فلورایدتراپی در کودکان در کرج ، به همراه شیارپوش كردن دندان ، یکی از موثرترین روش ها در جلوگیری از پوسیدگی دندان ها و یک روش فوق العاده برای حفظ سلامت دندان ها در کودکان می باشد. درمان های فلوراید در کاهش دادن شیوع حفره ها در دندان کودکان ، تا ۹۵% ، در زمان ترکیب با فیشورسیلانت دندان، موثر و بی خطر می باشد. فلوراید با غیر قابل نفوذ تر کردن دندان ها در برابر حملات اسیدی ، که در اثر مواد قندی و باکتری پلاک دندان در دهان بوجود می آید، بعنوان یک سپر برای لایه مینای خارجی دندان ها عمل کرده و در واقع در برخی موارد ، دارای توانایی معکوس نمودن پوسیدگی زودرس دندان در کودکان می باشد.

چرا کودکان به فلوراید تراپی نیاز دارند ؟

در دهه ۱۹۳۰ ، محققان دریافتند که افرادی که آب نوشیدنی آنها حاوی فلوراید بوده و در طول رشد خود این نوع آب را نوشیده اند ، در مقایسه با افرادی که آب نوشیدنی آنها فاقد فلوراید بوده است ، تا حدود ۶۶ درصد ، کمتر دچار ایجاد حفره های دندانی شده اند. از آن زمان به بعد ، تحقیقات ثابت کرد که آب نوشیدنی حاوی فلوراید ، سطوح پوسیدگی دندان در جوامع مختلف را کاهش می دهد. فلورایدتراپی در کودکان برای تمامی آن ها مفید می باشد ، چون برای دندان های جوان در برابر آسیب دیدگی ناشی از اسید ، مثل یک سپر عمل کرده و علائم زودرس پوسیدگی دندان را از بین می برد. اسیدهای بسیار مضر ، در نتیجه ترکیب باکتری ها با مواد قندی در دهان ، تشکیل می شود. این اسیدها به لایه محافظ سخت خارجی دندان که مینا نامیده می شود ، آسیب می رساند. مواد معدنی بر یک مبنای روزانه ، از دست می روند و از طریق فرایند ترمیم طبیعی دندان های آسیب دیده و با استفاده از یونهای کلسیم ، فسفات و فلوراید ، به لایه مینای دندان اضافه می شود. مواد معدنی ، در زمان حمله اسیدها به مینای دندان از بین می روند ، و مواد معدنی از قبیل فسفات ، کلسیم و فلوراید ( که باعث تقویت دندان ها می شود) در زمان نوشیدن آب یا خوردن غذاهای حاوی این مواد معدنی توسط کودکان ، دوباره اضافه می شود.

فلوراید تراپی چقدر برای کودک من بی خطر است ؟

آکادمی آمریکایی دندانپزشکی کودکان(AAPD) ، انجمن دندانپزشکی امریکا(ADA) و مراکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) ادعا می کنند که آب های حاوی فلوراید برای کودکان ، بی خطر بوده و یک عامل موثر در حفظ سلامت دندان می باشد. در واقع ، دریافت فلوراید برای رشد دندان کودک که از سن شش ماهگی شروع شده و تا شش سالگی ادامه دارد ، از اهمیت بالایی برخوردار است. این ، فاصله زمانی است که در طول آن ، تمامی دندان های شیری و دائمی ، خراب می شوند.

چه زمانی کودک من باید استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید ، را آغاز کند ؟

آکادمی آمریکایی دندانپزشکی کودکان(AAPD) استفاده از مقدار بسیار جزئی از خمیردندان های حاوی فلوراید را از زمان پدیدار شدن اولین دندان ، تا سن ۳ سالگی کودک، توصیه می کند. در سن ۳ سالگی ، استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید ، به اندازه یک نخود را می توان آغاز نمود. از دندانپزشک کودک خود درباره مقدار مجاز استفاده از فلوراید برای کودک تان ، بخصوص در سن زیر ۶ سالگی ، سوال کنید.

فلورایدتراپی در کودکان چگونه انجام می شود ؟

فلورایدتراپی در کرج ؛ از جمله ایمن ترین و موثرترین روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان ، می باشد که در آن بهترین دندانپزشک اطفال ابتدا اقدام به تمیز کردن و شستشوی دندان های کودک کرده و پس از آن ، برای مقاوم سازی دندان ها در برابر پوسیدگی ، انجام فلوراید تراپی را شروع می کند. بهترین دندانپزشک کودکان ، توصیه می کند که فلوراید تراپی در کودکان بهتر است در کلینیک دندانپزشکی و توسط یک متخصص دندانپزشکی کودکان و در زمانی که همه دندان های شیری رشد کردند ، انجام شود. از آن جا که کودکان زیر سه سال ، نمی توانند آب دهان خود را خارج کنند از خمیر دندان برای آن ها نمی توان استفاده كرد ، بنابراین شاید استفاده از فلوراید ، برای مراقبت از دندان ها مفید باشد.

بعد از فلوراید تراپی کودکان چه باید کرد ؟

  1. مدت زمان فلوراید تراپی حدود ۴ دقیقه بوده و پس از اتمام آن کودک باید آب دهان خود را به طور کامل خالی کند.
  2. برای اینکه مدت زمان اثر بخشی فلوراید ، بیشتر شود تا فردای آن روز کودک از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خودداری کند و بعد از آن مدت ، به طور مرتب بهداشتن دهان و دندان خود را رعایت کند.
  3. والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که کودک ، حدود نیم ساعت پس از فلورایدتراپی ، نباید آب یا هر نوع خوراكی مصرف كند ؛ چرا که ماده فلوراید موجود بر روی مینای دندان های وی هنوز سفت نشده و امکان جدا شدن آن به محض خوردن و جویدن مواد غذایی وجود دارد ؛ از این رو بهتر است کودک پیش از انجام فلوراید تراپی ، تغذیه مناسبی داشته باشد.
  4. والدین باید برای اولین وعده غذایی بعد از فلورایدتراپی ، برای کودک خود غذاهای نرم و خنك تهیه کنند ؛ این کار موجب افزایش مقاومت و دوام فلوراید بر روی دندان های کودکان می گردد. توصیه می شود مسواك زدن كودك ٢٤ ساعت بعد از فلورایدتراپی انجام گیرد.
  5. فلوراید تراپی باید هر ٣ تا ٦ ماه یکبار انجام گیرد ، به والدین توصیه می شود سر وقت جهت تکرار فلوراید تراپی به بهترین متخصص دندانپزشک اطفال کرج ، مراجعه نمایند.

مزایای فلوراید تراپی در کودکان

  • فلورایدتراپی در کودکان ، سبب حفظ سلامت دندان های آن ها می شود.
  • وارنیش فلوراید ، همرنگ دندان ها است ؛ بنابراین استفاده از آن در ظاهر دندان های کودکان مشخص نمی شود.
  • مدت زمان انجام فلوراید تراپی در کودکان ، بسیار کوتاه می باشد.

 

 

توجه

تغییر رنگ دندان ها پس از انجام فلوراید تراپی ، مسئله ای طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی ندارد ؛ چرا که در طی چند روز برطرف شده و رنگ دندان ها به حالت اولیه خود باز می گردد.

بهترین سن انجام فلورایدتراپی در کودکان

همانطور که می دانید میزان اهمیت دندان های شیری به اندازه دندان های دائمی می باشد ؛ از این رو به والدین توصیه می کنیم ، کودک خود را جهت انجام معاینات مورد نیاز و همچنین تشخیص بهترین زمان به منظور انجام این روش درمانی نزد متخصص دندانپزشک اطفال ، ببرند.

عوارض همراه با فلوراید تراپی در کودکان چیست ؟

برخی از افراد تصور می کنند این پروسه درمانی بسیار خطرناک بوده و برای کودکان مناسب نمی باشد. اما تحقیقات انجام شده نشان می دهد ، بکارگیری از فلوراید در دوزهای بسیار کم ، تحت نظر دندانپزشک حاذق هیچ مشکلی را برای ان ها به وجود نمی آورد .یکی از شایع ترین عوارض همراه با فلورایدتراپی در کودکان تغییر رنگ دندان ها می باشد. اما این تغییر رنگ موقتی است و پس از گذشت ۲۴ ساعت برطرف می شود امروزه وارنیش های فلوراید بدون رنگ هم وجود دارد که این مشکل را برطرف می نماید. توصیه می شود فلوراید تراپی هر سه تا شش ماه یکبار جهت ایجاد مقاومت دندان در برابر پوسیدگی انجام شود .

بهترین دندانپزشک کودکان کیست ؟

بسیاری از والدین به دنبال بهترین دندانپزشک کودکان در کرج ، برای درمان و فلوراید تراپی دندان های کودک خود هستند ، که باید به آن ها بگوییم برای انتخاب بهترین دندانپزشک اطفال ، راه های متفاوتی وجود دارد ؛ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره متخصص دندانپزشک اطفال خوب ، می توانید به مقالات مرتبط به آن که تهیه شده و در وب سایت موجود است ، مراجعه کنید.

چه مقدار فلوراید در روز باید مصرف شود ؟

مقدار فلوراید توصیه شده در هر روز به صورت زیر است :

  • از تولد تا ۳ سالگی حدود ۰.۱ تا ۱.۵ میلی گرم
  • از ۴ تا ۶ سالگی حدود ۱ تا ۲.۵ میلی گرم
  • از ۷ تا ۱۰ سالگی حدود ۱.۵ تا ۲.۵ میلی گرم
  • در نوجوانان و جوانان چیزی در حدود ۱.۵ تا ۴ میلی گرم

فلوراید در کودکان چگونه استفاده می شود ؟

در صورتی که کودک زیر ۳ سال دارید ، لازم است با نظارت دقیق والدین دندان ها را مسواک بزند. برای انجام این عمل مقدار بسیار کوچکی از خمیر دندان که حاوی فلوراید است را روی مسواک کودک خود قرار دهید. برای کودکان در این سن ، مقدار مناسب در حدود یک دانه برنج می باشد. برای کودکان ۳ تا ۶ سال این مقدار به اندازه یک نخود می باشد. حتما کودک خود را در هنگام مسواک زدن تحت نظارت داشته باشید و دقت کنید تا خمیر دندان را از دهان خود بیرون بریزد.

چه کودکانی به فلوراید درمانی نیاز دارند ؟

طبق نظر انجمن دندانپزشکی آمریکا لازم است درمان با فلوراید با توجه به وضعیت سلامت دهان و دندان هر ۶ الی ۱۲ ماه یکبار انجام شود و در صورتی که احتمال پوسیدگی دندان بیشتر باشد ، دهانشویه حاوی فلوراید تجویز می شود که لازم است به صورت مرتب مورد استفاده قرار بگیرد.

انواع استفاده فلوراید

  • به صورت سیستمیک : که این نوع فلوراید در آب آشامیدنی ، سبزیجات و برخی غذاها وجود دارد و یا می توان با تجویز دندانپزشک به صورت قرص از آن استفاده نمود.
  • به صورت موضعی : ژل فلوراید ، وارنیش فلوراید ، فلوراید موجود در خمیردندان و دهانشویه را می توان در این گروه جای داد.

نقش فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی دندان ها

یکی از بهترین و کم هزینه ترین روش ها برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان ، فلوراید تراپی می باشد. انجام دادن این درمان هر ۶ ماه یکبار در سلامت دهان و دندان ها تاثیر زیادی دارد. این ماده در تماس با دندان ، موجب مقاوم تر کردن ساختمان دندان ها شده و از روند پوسیدگی دندان پیشگیری می کند. این پروسه درمانی نیای به تزریق آمپول و استفاده از بی حسی موضعی ندارد و به همین دلیل به هیچ عنوان برای کودکان دردناک و آزاردهنده نمی باشد.

فاصله زمانی فلورایدتراپی در کودکان

با توجه به شرایط دهانی و دندانی کودکان ، فاصله زمانی انجام فلورایدتراپی در کودکان متفاوت می باشد. علاوه بر شرایط سلامت دهان و دندان کودک لازم است پارامترهای زیر نیز در نظر گرفته شود :

  • سن کودک
  • جنس دندان
  • عوامل وراثتی
  • نوع بزاق دهان
  • تغذیه مصرفی
  • محل سکونت با توجه به مصرف آب آشامیدنی که مقدار فلوراید آن متفاوت می باشد.
  • تنفس کودک
  • داشتن بیماری های زمینه ای مثل شیمی درمانی ، مصرف داروهایی که منجر به خشک شدن حفره دهان می شود و غیره

راهنمای مراقبت بعد از فلوراید تراپی با ژل فلوراید :

  • توصیه می شود بعد از انجام این پروسه بعد از گذشت ۳۰ دقیقه ، یک لیوان شیر نوشیده شود.
  • به مدت ۳۰ دقیقه از نوشیدن ، خوردن و شستن دهان خودداری شود.
  • هر ۳ ماه تا ۶ ماه توجه به وضعیت و شاخص پوسیدگی دندان کودک ، فلوراید تراپی باید انجام شود.

 

فلورایدتراپی در کودکان - دکتر حجازی

سوالات رایج در رابطه با فلوراید تراپی

  • آیا از فلوراید تراپی تنها در امور مربوط به دندانپزشکی کودکان ، استفاده می شود ؟

خیر ، این روش برای بزرگسالان نیز کاربرد دارد ؛ فلوراید تراپی ، نه تنها از بروز پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند ؛ بلکه سبب به تاخیر انداختن روند پوسیدگی دندان ها نیز می شود.

  • آیا احتمال اینکه فلوراید تراپی سبب بروز مسمویت در افراد شود ، وجود دارد ؟

خیر ، فلورایدتراپی در کودکان ، در دندانپزشکی ، تحت نظر دندانپزشک اطفال خوب در کرج ، انجام می شود ؛ بنابراین احتمال بروز مسمویت در اثر فلوراید تراپی در افراد وجود ندارد ؛ لازم به ذکر است در صورتی که افراد خودسرانه اقدام به استفاده از خمیر دندان و دهانشویه حاوی فلوراید کنند ، بروز مسمویت در اثر آن وجود دارد.

  • آیا انجام فلوراید تراپی به تمامی کودکان توصیه می شود ؟

بله ، با توجه به کاربرد فلوراید تراپی در دندانپزشکی کودکان ، به تمامی نوجوانان و کودکان توصیه می شود ، به منظور جلوگیری از بروز پوسیدگی و افزایش مقاومت دندان ها ، این روش درمانی را انجام دهند.

  • آیا دهان شویه و خمیر دندان حاوی فلوراید کاربرد دارد ؟

بله ، اما لازم به ذکر می باشد که استفاده از دهان شویه و خمیر دندان حاوی فلوراید ، تحت نظر دندانپزشک اطفال انجام گیرد ، چرا که استفاده بیش از حد از آن ، می تواند سبب بروز مسمویت در کودکان شود.

  • آیا فلوراید موجود در خمیر دندان کافی بوده و دیگر نیاز به فلوراید تراپی نمی باشد ؟

استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید ، بسیار خوب است ؛ اما به صورت مكمل می توان جهت جلوگیری از بروز پوسیدگی دندان های کودکان از فلوراید تراپی نیز استفاده كرد.

  • فلورایدتراپی در کودکان طی چه فواصل زمانی باید انجام شود ؟

یک دندانپزشک اطفال ، با توجه به وضعیت دندان های کودک فاصله های زمانی فلورایدتراپی را تعیین می کند ؛ اما در بیشتر کودکان ، فلورایدتراپی در فاصله های زمانی ۳ الی ۶ ماه انجام می شود.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات