دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

فلوراید تراپی کودکان

یکی از راه های محافظت از مینای دندان در مقابل پوسیدگی فلوراید تراپی کودکان می باشد که با مراجعه به دندانپزشکی کودکان انجام می شود. دندان به دلایل متفاوتی از جمله رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان دچار پوسیدگی می شود، همچنین بهتر است بدانید که بزاق دهان نیز تاثیر بسزایی در از بین بردن اسیدهاى مضر در دهان دارد در صورتی که بزاق دهان کاهش یابد احتمال پوسیدگی دندان نيزافزایش می یابد. دکتر ماندانا حجازی بهترین دندانپزشک کودکان در تهران مقاله زیرا جهت کسب اطلاعات بیشتر شما عزیزان تهیه کرده است آن را به خوبی مطالعه نمایید.

 

فلوراید تراپی کودکان

فهرست مطالب

فلوراید تراپی کودکان با دکتر ماندانا حجازی در تهران

فلوراید ، یک ماده معدنی طبیعی می باشد که به داشتن دندان های قوی و پیشگیری از پوسیدگی ، کمک می کند. به نقل از مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ( CDC ) ، آب حاوی فلوراید ، پوسیدگی دندان را تا ۲۵ درصد کاهش داده است. درمان های فلوراید ، مزایای مهمی برای حفاظت از دندان ها دارند ؛ این درمان ها می تواند برای افراد در معرض خطر پوسیدگی دندان ، مفید باشد ، ولی برای همگان ، روش کارسازی محسوب نمی شود.

فلوراید تراپی کودکان با دکتر ماندانا حجازی

فلوراید تراپی ها درمان های حرفه ای هستند که حاوی غلظت های بالایی از فلوراید می باشد که دندانپزشک ، به منظور بهبود سلامت و کاهش خطر پوسیدگی ، در دندان های فرد مورد استفاده قرار می دهد ؛ این درمان که در مطب پزشک قابل اجرا می باشد ، به شکل یک محلول ، ژل ، فوم یا وارنیش قابل استفاده است. همچنین برخی درمان های فلوراید با غلظت بالا نیز وجود دارند که می توان در منزل ، البته تحت دستورالعمل ویژه متخصص دندانپزشک کودکان ، انجام داد. فلورایدی که دندانپزشکان برای این درمان ها مورد استفاده قرار می دهند ، شبیه فلورایدی است که در خمیر دندان وجود دارد. البته ، این درمان ، حاوی دوزهای بسیار بالاتر بوده و مزایای سریع تری را نیز به دست می دهد.

آیا آب حاوی فلوراید برای کودک من ، بی خطر است ؟

آکادمی آمریکایی پزشکان اطفال و انجمن دندانپزشکی آمریکا و مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ، اتفاق نظر دارند که آب حاوی فلوراید و فلوراید تراپی کودکان ، بی خطر بوده و از پوسیدگی دندان پیشگیری می کند.

چرا کودکان به فلوراید نیاز دارند ؟

فلوراید تراپی کودکان بعنوان یک ماده معدنی طبیعی ، برای کند کردن یا جلوگیری از شکل گیری حفره ها ، در دندان ها الزامی می باشد ؛ باکتری های موجود در دهان با قند ترکیب شده و ماده اسیدی را می سازند که به لایه بیرونی دندان ( مینا ) آسیب می زند ؛ فلوراید ، از این آسیب دیدگی جلوگیری کرده و به بازسازی مینا کمک می کند.

فلوراید تراپی کودکان چگونه از دندان ها مراقبت می کند ؟

  • باید بگوییم که فلوراید نوعی ماده معدنی می باشد که در آب آشامیدنی و برخی از مواد غذایی وجود دارد.
  • این ماده همچنین در خمیر دندان ها و دهانشویه ها نیز وجود دارد.
  • اما در برخی از مواقع دندانپزشک کودکان تشخیص می دهد که برای جلوگیری از بروز پوسیدگی در کودکان فلوراید تراپی در مطب انجام شود که در این صورت مقدار مشخصی وارنیش فلوراید بر روی دندان ها مالیده می شود.

مراحل انجام فلوراید تراپی به شرح ذیل می باشد:

  1. سطح تمامی دندان ها با استفاده از مسواک مخصوص توسط بهترین دندانپزشک کودکان تمیز می شود.
  2. پس ازان دندان ها با استفاده از گاز استریل تمیز می شود.
  3. پس از آن دندانپزشک سطح کل دندان ها را به وارنیش فلوراید آغشته می کند.
  4. بهتر است ٤ دقیقه فلورايد با ايزولاسيون مناسب بر سطح دندان  باشد.
  5. به این نکته مهم توجه شود در طی فلوراید تراپی وضعیت کودک به گونه ای است که نتواند ماده وارنیش فلوراید را ببلعد.
  6. انجام فلورایدتراپی با صلاح دید دندانپزشک کودکان هر ۶ ماه یک بار انجام می شود.

مزایای فلوراید تراپی کودکان چیست ؟

یکی از مهم ترین مزایای این روش افزایش استحکام دندان در مقابل پوسیدگی می باشد، همچنین در مواردی این ماده باعث كاهش حساسيت دندان مى شود. این روش در افرادی که نیاز به مراقبت های خاص از دهان و دندان دارند حائز اهمیت می باشد به عنوان مثال افرادی که ارتودنسی انجام می دهند برای جلوگیری از پوسیدگی باید فلورایدتراپی انجام دهند.

نکات درباره فلوراید تراپی کودکان

پس از انجام فلورایدتراپی به این نکته توجه کنید که کودک نباید دهانش را بشوید و تا نیم ساعت از خوردن و آشامیدن جدا پرهیز کند. در صورتی که بزاق در این مدت بزاق در دهان کودک جمع شد آن را از دهان خود خارج کند. فلورايد تراپى را مى توان بر روي دندانهاى شيرى از ٦ ماهگى تا ١٦ سالگى براى كودكانى كه داراى ريسك پوسيدگى هستند استفاده نمود  البته در سنين بالاتر هم همچنان مى توان در مواردى كه احتمال و ريسك ايجاد پوسيدگى بالاست استفاده كرد.

عوارض فلوراید تراپی در کودکان چیست ؟

باید بگوییم که اگر این روش درمانی در دندانپزشکی و توسط یک متخصص دندانپزشکی اطفال خوب انجام شودهیچ گونه عارضه ای برای کودک نخواهد داشت.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات