دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

قطره آهن و پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن یک عنصر بسیار ضروری برای سلول های بدن است ؛ چرا که جزء اصلی تشکیل دهنده هموگلوبین در گلبول های قرمز محسوب می شود. آهن نقش اصلی در اکسیژن رسانی به سلول های بدن را ایفا می کنند. اما یکی از مشکلات بزرگی که والدین با این ماده مفید دارند ، ارتباط قطره آهن و پوسیدگی دندان کودکان است. در ادامه دکتر حجازی ، دندانپزشکزبده کودکان در این باره اطلاعات مفیدی ارائه می دهد.

قطره آهن و پوسیدگی دندان کودکان

برخی از والدین به دلیل اینکه تصور می کنند قطره آهن موجب پوسیدگی دندان هاي کودکان شان می شود از مصرف آن اجتناب می کنند، دکتر ماندانا حجازی ، متخصص دندانپزشک کودکان به والدین می گویند که قطره آهن نه تنها باعث پوسیدگی دندان نمی شود بلکه در برخی موارد از پوسیدگی دندان نیز جلوگیری می کند.

در صورتي که دندان سالم باشد قطره آهن باعث تغییر رنگ جزئی در دندان های کودک شده و در پایان دو سالگی و با قطع مصرف قطره آهن این تغییر رنگ نیز از بین رفته و به صورت مختصر باقی می ماند که نگران کننده نیست.

در کودکانی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی کنند و مصرف شیرینی جات در آن ها زیاد است پوسیدگی دندان رخ می دهد. همچنین بهتر است بدانید با مصرف قطره آهن ، این ماده وارد نواحی خلل و فرج پوسیدگی شده و باعث تیره تر شدن آن نواحی می گردد و کمک می کند پوسیدگی که تا آن زمان از دید والدین مخفی مانده است دیده شده و تحت درمان قرار گیرد.

فهرست مطالب

فقر آهن در کودکان

فقر آهن در کودکان ، یک دغدغه رایج است و طبق برآوردهای انجام شده ، ۶ تا ۱۵ درصد کودکان دچار فقر آهن هستند. پیشگیری از آن ، در سال های اولیه رشد ، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است ، چون عملکرد کاهش یافته ذهنی ، فیزیکی و رفتاری می تواند در صورت کم اهمیت بر شمردن آن ، اتفاق بیافتد.

عوامل متعددی از قبیل رشد سریع یا جذب ضعیف آهن ، می تواند باعث بروز این نوع فقر یا کمبود شود. از آنجایی که یک رژیم غذایی فقیر از آهن ، رایج ترین علت فقر آهن در این گروه سنی می باشد ، استفاده از مکمل ها اغلب توصیه می شود.

متاسفانه ، عارضه جانبی مصرف مکمل های آهن ، لکه دار شدن دندان می باشد ، ولی باعث پوسیدگی دندان ها نمی شود. در واقع قطره آهن و پوسیدگی دندان کودکان با یکدیگر ارتباطی ندارند.

علائم متعددی وجود دارد که به عنوان هشدار یا زنگ خطر برای کمبود آهن در کودک شما محسوب می شوند. نداشتن انرژی و خستگی ، رنگ پریدگی به دلیل افت سطح هموگلوبین ، ناخن های شکننده ، زبان قرمزتر از حد نرمال و ترک هایی در کنار لب ، نشانه های فقر و کمبود آهن در کودکان می باشند.

قطره آهن

قطره آهن و پوسیدگی دندان کودکان : قطره آهن از محتویاتی ساخته شده است که در صورت عدم رعایت نکات و مراقبت های مصرف قطره آهن ، به مرور زمان سبب تیرگی دندان کودکان شده اما تاثیری بر روی بروز پوسیدگی در دندان های آنان ندارد .

بنابراین دریافتیم که مصرف قطره آهن ، سبب بروز پوسیدگی دندان در کودکان نمی شود از عواملی که بر روی پوسیدگی دندان های کودکان تاثیر گذار است می توانیم به مواردی هم چون عدم رعایت بهداشت دهان و مصرف مداوم خوراکی هایی هم چون چیپس ، پفک ، کیک ، بیسکویت و غیره اشاره کنیم.

طبق توصیه بهترین متخصص دندانپزشک اطفال ، والدین باید از سن ۶ ماهگی مصرف قطره آهن در کودکان را شروع کرده و تا اتمام ۲ سالگی ادامه دهند.

بسیاری از والدین که کودکان آن ها شیر خشک مصرف می کنند ، قطره آهن را در شیشه شیر ریخته و از این طریق به کودکان خود می دهند در صورتی که این کار اشتباه است و بهتر است که آنان برای مصرف قطره آهن ، از قاشق یا قطره چکان استفاده کنند .

 

مصرف قطره آهن ، تاثیر به سزایی بر روی ساختار گلبول های قرمز خون و در نهایت اکسیژن ‌رسانی دارد ؛ به همین علت در صورت کمبود آهن در بدن ، رشد طبیعی بدن مانند قد و وزن و مواردی هم چون ‌هوش ، قدرت یادگیری ، قدرت مقاومت بدن کودکان در برابر بیماری و غیره با مشکل رو به رو می‌ شود و بدین ترتیب سبب بروز اختلالاتی همانند خستگی زودرس ، احساس ضعف و بی حالی ، کم اشتهایی و غیره در آن ها می شود.

قطره آهن و پوسیدگی دندان کودکان

مکمل آهن برای کودکان ، اغلب به شکل مایع می باشد ، چون کودکان در این سن ، معمولاً قادر به قورت دادن قرص نمی باشند. مکمل مایع ، تیره رنگ و قهوه ای مایل به قرمز می باشد. این ماده بر خلاف تصور عموم ، باعث ایجاد پوسیدگی در دندان ها نمی شود .

اغلب بر روی دندان ها لکه ایجاد می کند. بر اساس تحقیقات انجام شده ، یک لکه تیره بر روی دندان و خط لثه ایجاد می شود. لکه در طول زمان ، بلافاصله نمایان می شود. بعلاوه ، حتی بعد از برداشتن سریع این لکه ها ، در صورت ادامه مصرف مکمل آهن ، می تواند دوباره بر روی دندان تشکیل شود.

جلوگیری از سیاه شدن دندان با قطره آهن

آیا قطره اهن دندان را سیاه میکند ؟ جهت دریافت پاسخ این پرسش ، با ما همراه باشید.

بسیاری از والدین تصور می کنند قطره آهن ، عامل پوسیدگی دندان بوده و زیبایی دندان کودکان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد ؛ در صورتی که قطره آهن به تنهایی موجب بروز مشکل در دندان های کودکان نبوده و رژیم غذایی ناسالم و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان  در این امر موثر است ؛ به همین منظور به والدین توصیه می شود در حین دادن قطره آهن به کودکان ، به نکات ذیل توجه نمایند :

  • از دادن قطره آهن به کودکان خود پیش از خواب ، خودداری کرده و در طول روز به آن ها دهید ، تا باقی مانده آن بر روی دندان با مصرف مواد غذایی متفاوت از روی سطح دندان ها پاک شود.
  • قطره آهن ، را در ته حلق کودک بریزید ؛ بدین ترتیب با دندان های آن ها تماس نخواهد داشت.
  • مکمل آهن را در مقداری آب یا آبمیوه به منظور جلوگیری از ایجاد لکه ، رقیق کنید. سعی کنید مکمل آهن را به آب پرتقال اضافه کنید ، چون ویتامین C ، جذب آهن را آسان می کند. از اضافه کردن آن به شیر خودداری کنید ، چون شیر می تواند در جذب صحیح آهن ، اختلال ایجاد نماید.

علت ایجاد پوسیدگی در دندان کودکان

برخی از والدین از ترس ایجاد پوسیدگی دندان کودکان خود ، از دادن قطره آهن به آن اجتناب می کنند. در حالی که قطره های آهن به خودی خود هرگزسبب ایجاد پوسیدگی نمی شوند. علت اصلی خرابی دندان ها شیرخوردن هنگام شب است.

مادرانی که قصد دارند از پوسیدگی دندان های کودکان خود جلوگیری کنند ، بهتر است بعد از شش ماهگی عادت شیر خوردن کودکان را هنگام شب به مرور از بین ببرند. همچنین بهتر است بعد از خوردن شیر،  دندان های کودک به وسیله گاز استریل مرطوب ، تمیز شود. دلیل تاثیر ناگوار شیر روی دندان ها وجود قند در شیر مادر است. در نظر داشته باشید که شیر خشک هم به دلیل وجود قند ، احتمال پوسیدگی را افزایش می دهد.

نکته مهم در رابطه با قطره آهن و پوسیدگی دندان کودکان

از مهم ترین نکات در رابطه با مصرف قطره آهن ، باید به این نکته اشاره کنیم که بلافاصله پس از دادن آن به کودک ، دندان های آن ها را با استفاده از دستمال خیس و تمیز ، پاک کنید.

در صورت رعایت موارد فوق ، احتمال رنگ گرفتن دندان های کودکان بسیار کاهش می یابد ؛ لازم به ذکر است در صورت رنگ گرفتن دندان های اطفال ، نیز نگران نباشید ؛ چرا که به مرور کم رنگ شده و علاوه بر آن ، دندان های شیری بعد از مدتی می افتند ؛ در صورت تمایل می توانید به متخصص دندانپزشک کودکان ، مراجعه کرده و با مشورت ایشان مشکل به وجود آمده را برطرف نمایید ؛ زیرا روش های بسیاری به منظور سفید کردن دندان کودکان ، وجود دارد که دندانپزشک اطفال ، با توجه به شرایط کودک یکی از بهترین آن ها را انتخاب می کند ؛ در ادامه مقاله به برخی از این روش ها اشاره شده است.

برخی از روش های سفید کردن دندان کودکان كه مى توان نام برد شامل تميز كردن دندان با بروساژ، كامپوزيت دندان و يا استفاده از روش هاى سفيد كردن ( بليچينگ) مى باشد.

زمان مصرف قطره آهن

کودکان در سنین رشد بین ۶ ماهگی تا ۲ سال ، ممکن است دچار فقر آهن شوند ، اگر می خواهید بدانید که کودک شما فقر آهن دارد یا خیر ، باید نشانه های این عارضه را بشناسید. علائمی نظیر رنگ پریدگی ، بی حالی ، خستگی ، تپش قلب ، بی قراری ، کمبود اشتها ، کاهش ضریب هوشی ، از مهم ترین علائم فقر آهن است.

در صورتی که قطره آهن به درستی و در زمان مناسب استفاده کنید ، رشد و تکامل کودک به بهترین نحو طی می شود و روی ضریب هوشی کودک نیز تاثیر مثبت می گذارد. در نظر داشته باشید که اگر در زمان مناسب ، آهن کافی به بدن کودک شما وارد نشود ، ممکن است هنگام تحصیل در رده دانش آموزان متوسط یا پایین قرار گیرد.

عدم مصرف قطره آهن

لازم به ذکر است اولین مشکلی که کودکان در صورت عدم مصرف قطره آهن با آن رو به رو می شوند ، کم خونی می باشد. بنابراین والدین باید توجه خاصی به مصرف به موقع و مرتب قطره آهن کرده و در این باره سهل انگاری نکنند .

بسیاری از والدین تصور می کنند که قطره مولتی ویتامین حاوی قطره آهن می باشد در صورتی که این گونه نیست و مصرف قطره آهن در کنار مولتی ویتامین ضروری است.

والدین در مصرف قطره اهن بهتر است به موارد ذیل توجه کنند :

  • قطره آهن را با قطره چکان به عمق دهان کودک بریزید و پس از آن مقداری آب به کودک بدهید و دندان های او را با گاز استریل مرطوب یا مسواک تمیز کنید.
  • می توانید قطره آهن را با آب پرتقال ترکیب کرده و به کودک خود بدهید چرا که ویتامین c موجود در آن باعث افزایش جذب آهن می شود.
  • جذب آهن با جذب کلسیم تداخل دارد به همین علت قطره آهن را هرگز به شیر اضافه نکنید و قطره اهن را در فواصل شیردهی به کودک بخورانید.

اقدامات پیشگیرانه از پوسیدگی دندان کودکان

اگر در دندان های کودک تان به مرور زمان خط های تیره رنگی مشاهده کردید یا دندان ها رو به خرابی رفتند ، می توانید از شیار پوش دندان یا فیشور سیلانت بهره ببرید. البته لازم به ذکر است که مراجعه به بهترین دندان پزشکی اطفال نیز می تواند بسیار کمک کننده باشد. در واقع دندانپزشک ، بهترین شخصی است که می تواند تاثیر قطره آهن و پوسیدگی دندان کودکان را شرح دهد و از ایجاد آن جلوگیری به عمل آورد. در ادامه با دیگر اقدامات پیشگیرانه آشنا شوید:

  • روزانه با استفاده از یک مسواک نرم اقدام به تمیز کردن دندان های کودک خود کنید.
  • پس از یک سالگی دفعات شیردهی از سینه یا شیشه شیر را در طول شب کاهش دهید.
  • از دادن مواد قندی به میزان زیاد به كودك خود اجتناب کنید.
  • از دادن آب میوه در داخل شیشه شیر به کودک خود پرهیز کنید.
  • کودک خود را از زمان رویش اولین دندان شیری به دندانپزشکی کودکان برده تا تحت نظر متخصص دندانپزشک اطفال باشد و با محیط دندانپزشکی آشنا شده تا در سنین بالاتر هنگام مراجعه به دندانپزشک اطفال دچار ترس و اضطراب نشود.
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات