دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

لق شدن دندان دائمی و شیری کودکان و اطفال

فهرست مطالب

لق شدن دندان دائمی و شیری کودکان و اطفال

هر کودک ۲۰ دندان دارد. در سنین ۵ تا ۶ سالگی دندان کودکان شروع به لق شدن می‌کند. دندان کودکان لق شده و می‌افتد و دندان‌های دائمی به جای آن رشد می‌کند. لقی دندان‌ها هیجان‌انگیز است و یک مرحله گذار بوده که نشان می‌دهد کودک در حال بزرگ شدن است؛ اما لق شدن دندان‌ها می‌تواند ایجاد زخم کرده و کمی اشکال ایجاد کند. پس از اینکه دندان‌ها افتاد، دندان‌های در حال رشد نمایان می‌شوند. باید خود را برای نوک‌زبانی حرف زدن کودک یا بیرون ریختن بزاق از بین فاصله بین دندان‌ها آماده کنید. در این مقاله لق شدن دندان دائمی و شیری کودکان و اطفال را توضیح خواهیم داد.

لق-شدن-دندان-دائمی-و-شیری-کودکان-و-اطفال

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#6cd0d8″]

زمانی که دندان‌های دائمی در حال رشد هستند ممکن است کودک احساس درد، تورم یا سردرد داشته باشد یا شاید هم هیچ چیزی احساس نکند. لقی دندان در کودکان امری عادی و پذیرفته‌شده است اما لق شدن دندان‌های دائمی موضوع دیگری است که می‌تواند نشانه وجود برخی بیماری‌ها باشد. اگر دندان‌های دائمی کودک شما لق شده است شما باید او را نزد یک متخصص کودکان یا دندانپزشک ببرید. تثبیت دندان‌ها با محافظ‌های شبانه می‌تواند از تأثیر دندان قروچه بکاهد و از دندان‌های او حفاظت کند. با درمان بیماری و مراقبت‌های دندانپزشکی و رعایت بهداشت دهان و دندان کودک شما می‌تواند دندان لق شده را حفظ کرده و از افتادن آن پیشگیری کند.[/alert]

لق شدن دندان شیری


زمان افتادن دندان‌های شیری

lagh1

همان‌گونه که تعیین زمان دقیق رشد اولین دندان کودک غیرممکن است، این موضوع در مورد لقی دندان‌های شیری هم صادق است. به طور کلی کودکان تمایل دارند دندان‌های شیری آنها قبل از همکلاسی‌هایشان بیفتد اما سن شش سالگی معمولاً سن افتادن اولین دندان شیری است. دندان‌های دائمی (که به آنها دندان‌های ثانویه نیز گفته می‌شود) از زیر لثه شروع به هل دادن دندان‌های شیری کرده و باعث می‌شوند این دندان‌های از ریشه لق شوند. در برخی موارد برخی از دندان‌های جدید قبل از اینکه دندان‌های شیری بیفتند درمی‌آیند و باعث می‌شوند که کودک دو ردیف دندان داشته باشد که البته موقتی است. انتظار می‌رود که الگوی رشد دندان‌های دائمی کودک مشابه الگوی رشد اولیه دندان‌های نوزاد باشد.

معمولاً دندان‌های شیری کودک به همان ترتیبی که درآمده‌اند، می‌افتند. دو دندان وسطی پایینی (دندان مرکزی پایینی ثنایا) معمولاً اولین دندان‌هایی هستند که می‌افتند سپس دو دندان بالایی لق شده و می‌افتند. اگر دندان شیری کودک شما قبل از سن ۴ سالگی افتاد با یک پزشک متخصص اطفال یا یک دندانپزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که بیماری زمینه‌ای دیگری وجود نداشته باشد (در برخی موارد دندان‌های شیری کودک به دلیل پوسیدگی زودتر می‌افتد). همچنین اگر دندان شیری کودک شما تا سن ۸ سالگی شروع به افتادن نکرد با دندانپزشک صحبت کنید.

به دندان لق شده زمان بدهید

lagh2

معمولاً چند ماه بین لقی دندان شیری تا افتادن آن فاصله می‌افتد. در برخی موارد دندان کودک در هنگام غذا خوردن با گیر کردن غذا به آنها به‌ خودی‌ خود می‌افتد. اگر دندان لق شده، کودک شما را آزار می‌دهد می‌توانید او را تشویق کنید تا با تکان دادن آرام آن کمک کند تا دندان لق شده زودتر بیفتد اما به او یادآوری کنید که نباید قبل از آماده شدن دندان با تکان‌های شدید باعث افتادن آن شود. تکان‌های شدید باعث تخریب ریشه دندان می‌شود و فضایی برای رشد باکتری‌ها و عفونت‌ها در آن ایجاد می‌کند. اگر دندان لق شده برای چند ماه در محل خود باقی مانده است آن را به دندانپزشک نشان دهید. ممکن است این دندان نیاز به کشیده شدن داشته باشد که باید به صورت حرفه‌ای انجام شود.

مفهوم لق شدن دندان شیری

lagh3

در حالی که لقی دندان در کودکان امری طبیعی است اما می‌تواند در برخی موارد با درجاتی از درد همراه باشد. زمانی که دندان از عصب انتهایی ریشه جدا می‌شود، نواحی اطراف آن ممکن است متورم، قرمز و دردناک شود. این اتفاق مخصوصاً زمانی که دندان زودتر از زمان مقرر به دلیل آسیب‌دیدگی یا ضربه لق شده باشد می‌افتد. لثه کودک ممکن است شروع به خونریزی کمی کند اما در صورتی که خونریزی شدید شد باید مراقبت‌های پزشکی لازم انجام شود.

مدیریت درد دندان

lagh4

  • کمپرس سرد: برخی روش‌ها می‌تواند به کاهش درد ناشی از لقی دندان در کودکان کمک کند. این روش‌ها شامل به کار بردن کمپرس سرد در خارج از دهان کودک برای کاهش درد و تورم می‌شود.
  • داروهای ضدالتهابی: اگر درد لق شدگی دندان در کودک شما شدید باشد، داروهای ضدالتهابی می‌تواند به کاهش تورم و درد کمک کند.

لق شدن دندان‌های دائمی کودکان


لق شدن دندان‌های دائمی کودک ممکن است به دلایل متعددی اتفاق بیفتد:

دندان قروچه

lagh5

ترومای اکلوزال اولیه: زمانی اتفاق می‌افتد که کودک چیزی را بیش از حد توان خود گاز بگیرد. این عارضه ممکن است به دلیل دندان قروچه نیز ایجاد شود.

ترومای اکلوزال ثانویه: ممکن است با اینکه فشار بر دندان‌ها در حد نرمال و عادی است اما دندان‌ها به دلیل ضعف استخوانی و جدا شدن از بافت لثه فشار و استرس زیادی را احساس کنند. عادت دندان قروچه همراه با ضعف استخوان و لثه فقط باعث تسریع روند و وخیم‌تر شدن آسیب‌دیدگی می‌شوند.

بیماری‌های لثه

lagh6

شایع‌ترین دلیل لقی دندان، ترومای ثانویه است که به دلیل بیماری‌های لثه به وجود می‌آید. تجمع پلاک‌های باکتریایی روی دندان که به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است باعث عفونت‌های مزمن می‌شود، در نهایت اتصال دندان به لثه را تضعیف می‌کند. لق شدن دندان از آخرین نشانه‌های آسیب‌دیدگی است.

درمان دندان‌های لق شده به دلیل بیماری‌های لثه

درمان لق شدگی‌های دندان ناشی از بیماری رویکردی دوگانه دارد:

جرم‌گیری

lagh7

نخست، ما دندان‌ها، ریشه و سطح لثه را به طور کامل از پلاک‌ها و کلکیولوس ها (تجمع پلاک‌های سخت شده) تمیز و جرمگیری کره تا عفونت و تورم کاهش یافته و سلامت بافت‌ها بازگردد. این معمولاً همراه با درمان‌های آنتی‌بیوتیکی برای کاهش تجمع باکتری در زیر بافت‌های لثه است.

درمان دندان‌های لق شده

lagh8

برای دندان‌هایی که به‌ خودی‌ خود لق شده‌اند، ما فشارهای اعمال شده بر آنها را در زمانی که لثه و استخوان‌ها در حال بهبود هستند اصلاح می‌کنیم:

  • تغییر شکل سطح گاز گرفتن: یک روش برای کاهش فشار از روی دندان‌ها تغییر شکل آنها و تغییر سطح گاز گرفتن در دندان‌ها است.
  • اسپلینت دندان‌ها: برای لقی‌های شدید و زیاد ما از اسپلینت های دندان استفاده می‌کنیم که می‌توانند به کمک دندان‌های مجاور دندان لق شده را محافظت کنند. به صورت موقت ما می‌توانیم از مواد اسپلینگ کردن در خارج از دندان‌های لق شده و دندان‌های ثابت استفاده کرده یا یک کانال کوچک در آنها ایجاد کرده و از مواد بانداژ برای متصل کردن دندان‌های لق شده به دندان‌های سالم استفاده کنیم.

دندان‌ها لق شده اما به طور کامل نمی‌افتند

 لق شدن دندان دائمی و شیری کودکان و اطفال

اگر دندان در اثر ضربه افتاد به دندانپزشک مراجعه کنید تا راهنمایی‌های لازم را به شما بدهد. او به کودک شما توصیه خواهد کرد که در چند روز آینده غذاهای نرم بخورد تا دندان در فک دوباره رشد کند. متناسب با شدت آسیب‌دیدگی، دندانپزشک ممکن است نیاز بداند که به وسیله اشعه ایکس از دندان عکس گرفته شود. این یک اقدام احتیاطی برای مشخص کردن این موضوع است که آیا عصب یا دندان‌های ثانویه آسیب دیده‌اند یا نه.

دندانی که بر اثر ضربه می‌افتد

lagh10

بلافاصله برای تعیین یک وقت ملاقات فوری با دندانپزشک ما تماس بگیرید. باید در کمتر از ۳۰ دقیقه کودک را به همراه دندان افتاده او نزد دندانپزشک ببرید زیرا ممکن است وی بتواند دندان را مجدداً در فک او بکارد. نگهداری مناسب از دندان و انجام مراقبت‌های اورژانسی احتمال موفقیت کاشت مجدد دندان را به شدت افزایش می‌دهد. قبل از رسیدن به دندانپزشک اقدامات زیر را انجام دهید:

 

  • دندان را حفظ کنید.
  • آن را با ملایمت با آب بشورید ولی آن را نسایید (ساییدن می‌تواند به سلول‌های ریشه که برای کاشت مجدد دندان در استخوان فک مورد نیاز هستند آسیب وارد کند).
  • دندان را مرطوب نگه دارید. اگر کودک به اندازه‌ای بزرگ شده که دندان را نبلعد می‌توان آن را بین گونه و لثه او قرار داد. در غیر این صورت ان را در پارچه‌ای تمیز قرار داده و در شیر، آب نمک یا آب نگه دارید به طوری که مایع تمام سطح آن را بپوشاند.

lagh