دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

لق شدن دندان شیری

لق شدن دندان شیری یکی از مواردی است که به دلایل مختلف کودکان با آن مواجه می شوند، در این مواقع والدین دقیقا نمی دانند که آیا دندان لق شده را بکشند یا بهتر است ، صبر کنند تا دندان خود از لثه جدا شود. اما بهترین راه حل ، مراجعه به متخصص دندانپزشک کودکان است. بهترین متخصص دندانپزشککودکان در کرج با معاینه و بررسی دندان لق شده راه درمانی مناسب کودک را شرح می دهد. دکتر ماندانا حجازی ، بهترین دندانپزشک اطفال کرج در ادامه اطلاعاتی در باره لق شدن دندان های شیری شرح می دهد. از این رو از شما دعوت می کنیم در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

لق شدن دندان شیری

فهرست مطالب

دلایل لق شدن دندان شیری

  •  بر اثر ضربه
  • برای رویش دندان دائمی

سن لق شدن دندان شیری

برخی از والدین این سوال در ذهن شان ایجاد می شود که سن افتادن اولین دندان شیری چه موقع می باشد؟

متخصص دندانپزشک اطفال پاسخ می دهند : همانطور که نمی توان زمان رویش اولین دندان شیری را تعیین کرد، در لق شدن دندان شیری نیز این موضوع صادق است.

اما جالب است بدانید که کودکان تمایل دارند دندان های شیری شان قبل از هم کلاسی های شان بیافتد. سن شش سالگی سنی است که اولین دندان شیری شروع به لق شدن و افتادن می کند.

در برخی از مواقع پیش از این که دندان شیری لق شود و بیافتد دندان دائمی رشد می کند و باعث می شود که کودک دو ردیف دندان داشته باشد که جای نگرانی نیست چرا که این موضوع موقتی می باشد.

ترتیب افتادن و لق شدن دندان ها شیری مانند ترتیب رشد دندان ها می باشد.

زمان لازم برای افتادن دندان لق شده

هنگام لق شدن دندان شیری می شود از زمان لق شدن تا افتادن آن حدود چند ماه طول می کشد. لق شدن دندان ممکن است باعث آزار و ناراحتی کودک شود به همین علت با مراجه به دندانپزشکی کودکان ، متخصص دندانپزشک کودکان راهنمایی های لازم را به والدین می کند.

به عنوان مثال دندانپزشک اطفال به والدین توصیه می کند که به کودک خود آموزش دهند با تکان دادن دندان به آرامی باعث افتادن دندان لق شده شوند، اما مراقب باشند در صورتی که دندان آماده افتادن نشده و هنوز برای افتادن آماده نیست با تکان ها شدید باعث افتادن آن نشوند.

در صورتی که دندان لق شده پس از گذشت چند ماه همچنان در محل خود باقی مانده باشد بهتر است به دندانپزشک کودکان مراجعه شود شاید نیاز به کشیدن دندان شیری لق شده باشد.

معنای لق شدن دندان شیری

با اینکه لق شدن دندان های شیری در کودکان امری طبیعی است اما ممکن است در برخی مواقع با درد همراه باشد.

زمانی که دندان شیری از انتهای ریشه شروع به جدا شدن می کند باعث تورم و قرمزی و درد در اطراف آن ناحیه می شود.

این اتفاق زمانی رخ می دهد که دندان زودتر از زمان مقرر به دلیل ضربه یا آسیب دیدگی شروع به افتادن می کند.

مدیریت درد دندان

در این مواقع توصیه ما به والدين عزیز این است که از مسواك و نخ دندان براى تميز نمودن دندانها استفاده کنند یا با تجويز دندانپزشك از مسكن هاى خوراكى استفاده كنند .

  • استفاده از کمپرس سرد

در این مواقع برای کاهش درد و تورم ناشی از لق شدن دندان شیری می توانید کمپرس سرد را بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید به این ترتیب درد آن کاهش می یابد.

دندان دائمى که در اثر برخورد ضربه می افتد!

در این مواقع سریعا به یک بهترین دندانپزشک کودکان در کرج مراجعه نمایید تا نکات مربوط را به طور دقیق به شما توضیح دهد.

معمولا توصیه می شود در این مواقع کودک را همراه با دندان بيرون افتاده نزد دندانپزشک کودکان ببرید چرا که ممکن است دندانپزشک بتواند دندان بيرون افتاده را در جای خود با تکنیک های مخصوص ترمیم کند.

قبل از رسیدن به دندان پزشکی دندان را با آب بشویید ولی آن را دستكارى نكنيد.

دندان را مرطوب نگه دارید، در صورتی که کودکان آنقدر بزرگ شده که دندان را نبلعد آن را بین گونه و لثه او قرار دهید ؛ در غیر این صورت دندان را بین یک دستمال تمیز در شیر و آب نمک نگه دارید.

در صورتی که نتوان دندان شكسته شده يا بيرون افتاده را ترمیم نمود و دندانپزشک ناچار به خارج کردن کامل دندان شود برای حفظ فضا برای رشد دندان دائمی ممكن است در دهان کودک فضانگهدار قرار دهد.

 

 

درمان دندان های لق شده

برای دندان هایی که در اثر ضربه لق شده اند با انجام کارهای ذیل توسط متخصص دندانپزشکی کودکان در کرج فشارهای اعمال شده بر آن ها را هنگامی که دندان در حال بهبود هست اصلاح می نماییم:

  • تغییر سطح گاز گرفتن

یکی از کارهایی که باعث کاهش اعمال فشار بر روی دندان ها می شود ، تغییر در سطح گاز گرفتن دندان است.

  • اسپلینت دندان ها

در برخی از مواقع برای دندان هایی که دچار لقی شدید شده اند از اسپلینت دندان استفاده می نماییم که می تواند به کمک دندان های مجاور از دندان لق شده محافظت کند تا مجدداً در موقعيت قرار گيرد و محكم شود.

در صورت داشتن سوال در خصوص لق شدن دندان شیری کودکان خود می توانید از طریق اینستاگرام یا وب سایت سوالات خود را بپرسید و پاسخ آن ها را دریافت کنید. همچنین می توانید به مقاله مربوط به سوالات متداول مراجعه نمایید.

چند روش بدون درد برای افتادن دندان شیری لق شده

لق شدن دندان شیری در کودکان اگر بر اثر رویش دندان دائمی باشد ، پروسه ای طبیعی و لازم است. هنگامی که دندان بیش از اندازه لق شده است ، پدر و مادر می توانند به کمک بعضی از اقدام ها به کودک خود کمک کنند. این اقدام ها را در ادامه این مطلب شرح می دهیم.

  • تکان دندان

به کودک ، آموزش دهید با زبان خود دندان را به سمت عقب و جلو هدایت کند. همچنین می تواند این تکان دادن را به کمک انگشت خود انجام دهد. این اقدام در طی مدت زمان کمی ، فرزندتان را از شر دندان مزاحم خلاص می کند.

  • خوردن غذاهای سفت

خوردن مواد غذایی سخت نظیر سبزیجات ترد و میوه های سفت نظیر سیب ، به افتادن دندان لق کمک می کند. اما دقت داشته باشید که حین خوردن این مواد غذایی ، کودک دندان را قورت ندهد.

  • استفاده از نخ دندان

نخ دندان را در بین لثه و دندان قرار دهید و سپس آن را با حرکتی سریع به سمت بیرون بکشید. این اقدام برای دندان های لق اما مقاومی که قصد افتادن ندارند و بدین سبب کودک شما را آزار می دهند ، بسیار کارساز است.

  • کمی صبر کنید !

صبر کنید تا دندان خود کنده شود. دندان لق شده بالاخره از سر جای خود کنده می شود. این روش طبیعی و بدون درد و ناراحتی می باشد. در این صورت احتمال رشد بهتر دندان دائمی نیز وجود دارد. چرا که دندان به صورت طبیعی و بدن دخالت ، افتاده است.

کشیدن دندان شیری لق در زمان نامناسب چه خطراتی دارد؟

در بعضی مواقع والدین دندان شیری کودک را در زمانی نامناسب می کشند. به طور کلی پیشنهاد می دهیم با لق شدن دندان شیری ، اجازه دهید خود دندان به آرامی از لثه جدا شود ، اما در مواردی که این پروسه طی نمی شود ، عارضه های زیر در کودک ایجاد خواهد شد.

  • خون ریزی

بعضی از والدین متاسفانه در زمان بسیار نادرست و هنگامی که هنوز لق شدن دندان شیری به اندازه کافی نیست ، اقدام به کشیدن آن می کنند. در این صورت لثه خون ریزی می کند. اگر شما نیز دچار چنین مشکلی شدید ، یک تکه گاز مرطوب شده با آب سرد را در محل خون ریزی قرار دهید. بدین ترتیب بعد از چند دقیقه خون ریزی متوقف می شود.

  • درد

در صورتی که دندان شیری لق شده ، کشیده شود به دلیل حساس بودن لثه ، احتمال پاره شدن آن وجود دارد. همچنین تورم و درد و ناراحتی در کودک ایجاد می کند. دقت داشته باشید که درد ناشی از کشیدگی پس از گذشت چند دقیقه در کودکان به اتمام می رسد ؛

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات