دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

متخصص ارتودنسی کودکان کرج

فهرست مطالب

بهترین متخصص ارتودنسی کودکان کرج

متخصص ارتودنسی کودکان کرج کیست ؟ بسيارى از كودكان داراى مشكلات و ناهنجارى در دندان ها و فكين خود هستند كه بسيارى از اين مشكلات جنبه ارثى و بسيارى جنيه محيطى دارند. تشخيص اين مشكلات با مراجعه در سنين ٧ سالگى به يك متخصص دندانپزشكى كودكان امكانپذير است.

متخصص دندانپزشكى كودكان با معاينه كودك و بررسى تاريخچه خانوادگى او ، سعى در پيدا كردن علت و راه حلى براى رفع مشكل مى كند. برخى از اين مشكلات در سنين پائين قابليت درمان و پيشگيرى دارند و برخى نيازمند درمان پيچيده تر در سنين بالاتر هستند.

متخصص ارتودنسی کودکان کرج

در صورتى كه دندانپزشك متخصص اطفال لازم بداند كودك را به يك متخصص ارتودنسى ارجاع مى دهد تا اقدامات درمانى لازم براى درمان مشكل كودك را انجام دهد.

بنابراين معمولا والدین برای درمان نامرتبی دندان های کودک خود به دنبال یک متخصص ارتودنسی کودکان هستند تا با مراجعه به او نتیجه ایده آل و مطلوبی از درمان به دست آورند.

یک متخصص ارتودنسی پس از گذراندن دوره دندانپزشکی عمومی و دادن آزمون وارد دوره تخصصی شده و پس از سه سال گذراندن واحدهای عملی و تئوری به عنوان متخصص می تواند فعالیت کند.

ارتودنسی چیست ؟

ارتودنسی از دو بخش ” ارتو ” به معنای دندان و ” دنسی ” به معنای مرتب کردن تشکیل شده است در واقع ارتودنسی به معنای صاف و مرتب کردن دندان می باشد.

از این روش درمانی برای رفع اپن بایت ، رفع فاصله بین دندان ها ، رفع بهم ریختگی و فشردگی دندان ها و غیره استفاده می شود.

کسانی که می خواهند درمان ارتودنسی انجام دهند به این نکته توجه داشته باشند که طول درمان این روش طولانی بوده و نیازمند همکاری میان دندانپزشک و بیمار است تا نتیجه خوبی حاصل شود.

 

 

همچنین بیمار باید بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کند تا دچار پوسیدگی و جرم دندان نشود. بنابراين بسيار مهم است كه كودك خود خواستار انجام درمان ارتودنسى باشد زيرا درمان ارتودنسى نياز به همكارى بيمار داشته و در صورت عدم همكارى او نتايج مطلوبى حاصل نخواهد شد.

والدین چه زمانی باید کودک خود را به متخصص ارتودنسی کودکان ببرند ؟

باید پاسخ داد در صورتی که متخصص دندانپزشکی اطفال پس از معاینه و بررسی دندان های کودک شما تشخیص دهد که کودک نیاز به درمان ارتودنسی دارد او را به یک متخصص ارتودنسی خوب معرفی می کند.

در این هنگام والدین با مراجعه به متخصص ارتودنسی کودکان می توانند اقدام به درمان ناهنجاری ها و نامرتبی های دندان کودک خود کنند. بهترين زمان جهت معاينه ارتودنسى كودك براى تشخيص مشكلات ارتودنسى ، ٧ سالگى است.

در اين سن بسيارى از مشكلات و ناهنجاري ها قابل تشخيص بوده و درمان آن ها بر اساس علت و شدت مشكل ، در سنين مختلف انجام مى شود.

بنابراين به والدين توصيه مى شود كه با مراجعه منظم به متخصص دندانپزشكى كودكان ، تمامى شرايط رشدى كودك را در جنبه هاى مختلف مانند رشد فك ، رشد و رويش دندان ها تحت نظر داشته باشند و در صورت تشخيص اختلال ، سعى در شناسايى علت و درمان آن بپردازند و در صورتى كه نياز به درمان در سنين بالاتر بود ، متخصص دندانپزشكى اطفال بيمار را در زمان مناسب به يك دكتر متخصص ارتودنسى كودكان ارجاع خواهد داد.

در سنين بالاتر بسيارى از درمان هاى ارتودنسى به صورت سيم كشى دندان مى باشد اما در سنين پایین معمولاً مشكلات به وسيله پلاك هاى متحرك قابل درمان هستند. بنابراين بسته به سن بيمار و نوع مشكل ، مى توان از وسايل مختلفى براى درمان استفاده كرد.

مزایای ارتودنسی در کودکان

ارتقا و بهبود سلامتی دهان و دندان

یکی از مهم ترین فوایدی که ارتودنسی برای کودکان دارد ، اینست که با منظم و مرتب کردن دندان ها ، سبب تسهیل در روند تمیزی و بهداشت دهان و دندان می شود. مسواک زدن ، استفاده از نخ دندان و یا سایر مراقبت های بهداشتی ، زمانی که دندان ها دچار نامرتبی باشند ، برای کودک مشکل است. همین دشواری سبب می شود ، که کودکان تمایلی به رعایت بهداشت دهان و دندان نداشته باشند و در سنین بالاتر ، دچار پوسیدگی دندان و دیگر مشکلات مربوط به دندانپزشکی شوند.

بهبود توانایی صحبت کردن و جویدن غذا

عدم وجود دندان ها در موقعیت مناسب ، می تواند سبب بروز مشکل در هنگام صحبت کردن یا جویدن غذا ، برای کودک شود. در صورتی که غذا به درستی جویده نشود ، می تواند مشکلات گوارشی را در کودک ایجاد کند. همچنین عدم تلفظ صحیح کلمات در حین صحبت کردن ، می تواند منجر به مسخره شدن کودک از جانب همسالان شده ، و باعث جمع گریزی او شود.

بهبود اعتماد به نفس کودکان

ارتودنسی به داشتن یک لبخند زیبا کمک می کند ؛ همین امر می تواند سبب افزایش اعتماد به نفس کودکان ، در جمع همسالان خودشان شود. داشتن دندان های نامنظم و مشکلات فک سبب می شود ، از زیبایی صورت کم شده و به سبب تمسخر و اذیت همسالان ، کودک اعتماد به نفس خود را از دست بدهد. ارتودنسی با ردیف و مرتب کردن دندان ها و فک های کودک ، می تواند لبخندی زیبا در او خلق کند.

جلوگیری از به هدر رفتن زمان

در صورتی که دندان ها یا فک کودک ، دچار بی نظمی باشند ، در نهایت باید تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرد. اگر در کودکی درمان را شروع نکنید ، در بزرگسالی مجبور به قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی هستید. ولی درمان ارتودنسی در بزرگسالی ، با کودکی دارای تفاوت های بسیاری است. در سنین خردسالی ساختارهای دهان و دندان ، هنوز در حال رشد بوده و به تکامل خود نرسیده اند. بنابراین درمان ارتودنسی در سنین کودکی ، علاوه بر اینکه راحت تر انجام شده و به زمان کمتری نیاز دارد ، دغدغه ای برای کودک به سبب نداشتن مسئولیت اجتماعی و مشغله کاری ، ایجاد نمی کند. در حالی که فرد بزرگسال ، به دلیل نداشتن زمان خالی برای درمان ارتودنسی ، نمی تواند پروسه زمانبر درمان ارتودنسی در بزرگسالی ، را شروع کند.

صرفه جویی در هزینه ارتودنسی

اگر فرد در سنین بزرگسالی ، اقدام به درمان ارتودنسی کند ، به دلیل سخت تر بودن و زمان بر بودن درمان و دفعات مراجعه بیشتر ، باید هزینه بیشتری را نیز پرداخت کند. ولی درمان ارتودنسی در کودکان ، در مدت زمان کوتاه تری انجام می شود و تعداد دفعات مراجعه کمتری ، نیاز دارد. بنابراین انجام درمان ارتودنسی در کودکی ، نسبت به بزرگسالی ، مقرون به صرفه است.

متخصص ارتودنسی کودکان کرج

بهترین متخصص ارتودنسی کودکان کرج کیست ؟

برای انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی در کرج شما می توانید از دوستان و آشنایان خود پرس و جو کنید یا در گوگل جستجو نمایید.

برای اینکه بتوانید کودک خود را نزد یک متخصص ارتودنسی کودکان خوب ببرید می توانید از دندانپزشک کودک خود نیز سوال کنید.

بسيارى از خانواده ها تحت نظارت يك دندانپزشك خانوادگى مورد اعتماد هستند. بنابراين در صورت وجود مشكل ، دندانپزشك آن ها را به يك همكار متخصص ارتودنسی کودکان کرج ارجاع خواهد داد.

به این نکته توجه داشته باشید که بخاطر هزینه در درمان کودک خود سهل انگاری نکنید چرا که نامرتبی دندان باعث بروز مشکلاتی در کودک می شود.

بنابراين گاهى درمان ارتودنسى نكردن سبب ايجاد مشكلاتى خواهد شد كه ممكن است هزينه هاى بيشترى براى فرد داشته باشد.

مثلاً نامرتب بودن دندانها سبب ايجاد پوسيدگى هاى دندانى خواهد شد كه درمان آنها ممكن است هزينه هاى بيشترى براى فرد داشته باشد يا گاهى تأخير در درمان ارتودنسى سبب مى شود براى به دست آوردن نتيجه مطلوب درمان هاى پيچيده تر و هزينه برترى انجام شود بنابراين زمان انجام درمان ارتودنسى نيز بسيار مهم است.

ویژگی های یک متخصص ارتودنسی خوب به شرح ذیل می باشد :

  • یک دندانپزشک خوب باید در تمامی مراحل درمانی به تعهد کاری خود پایبند باشد.
  • با بیماران به خوبی برخورد کرده و در مورد مراحل درمان به توضیحات جامعی بدهد. استفاده از ابزارهاى بصرى مانند ويديو براى توضيح مسائل  و مشكلات به بيماران از جمله موارد مهم در كار يك متخصص ارتودنسى است.
  • در حرفه و تخصص خود باتجربه باشد و شهرت خوبی در شهری که فعالیت می کند داشته باشد. با پرس و جو و ديدن نمونه كارهاى ارتودنسى انجام شده توسط يك متخصص ارتودنسى خوب مى توان با شيوه كار و تجربه دندانپزشك آشنايي پيدا كرد.

 

 

متخصص ارتودنسی کودکان کرج و فردیس

یکی از مشکلاتی که مردم فردیس با آن مواجه هستند این است که بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان در فردیس کرج مطب نداشته و یک کلینیک ارتودنسی مجهز در آن جا وجود ندارد به همین علت به ساکنین این منطقه توصیه می شود برای درمان های ارتودنسی پیشگیری به بهترین مرکز دندانپزشکی کودکان در کرج مراجعه کنند.

بايد در نظر داشت از آنجايي كه درمان ارتودنسى نيازمند مهارت و تخصص بوده و يافتن يك متخصص ارتودنسی کودکان کرج بسيار مهم است ، بنابراين رفتن به يك كلينيك ارتودنسى خوب در كرج حتى با وجود مسافت زياد گاهى اهميت دارد و به بيماران توصيه مى شود اولويت خود را بر يافتن يك متخصص ارتودنسی کودکان کرج بگذارند و تنها به دليل نزديك بودن يك مركز را براى درمان ارتودنسى خود انتخاب نكنند.

هر چند كه به دليل طولانى بودن درمان ارتودنسى نزديك بودن مطب تخصصى ارتودنسى اهميت دارد اما اولويت نيست.

کلینیک ارتودنسی در کرج

دکتر ماندانا حجازی متخصص دندانپزشکی کودکان در کرج هستند که با دانش و تجربه خود بهترین خدمات دندانپزشکی را به کودکان و نوجوانان ارائه می کنند.

ایشان با همکاری دکتر فرزین اصلانی بهترین و تنها متخصص ارتودنسی کودکان کرج است که در کلینیک دندانپزشکی خود بهترین و مناسب ترین خدمات ارتودنسی و دندانپزشکی را به افراد مراجعه کنند ارائه می کنند.

بنابراين كودكان در اين مركز از سنين پائين تحت نظر ارتودنسى قرار مى گيرند و همچنان تا سنين بزرگسالى  اين نطارت ادامه بافته و در صورت نياز درمان آن ها در سنين بالاتر نيز پيگيرى خواهد شد.

مشکلات دهان و دندان کودک ، که به کمک ارتودنسی درمان می شوند

در صورتی یک یا چند مورد از مشکلات زیر را ، در کودک خود مشاهده نمودید ، بهتر است برای بررسی و درمان سریع به همراه کودک خود ، به متخصص ارتودنسی کودکان ، مراجعه نمایید :

  • عدم رعایت ترتیب درست در روییدن دندان ها
  • مشکل اپن بایت
  • مشکل دیپ بایت
  • مشکل کراس بایت
  • اورجت
  • وجود فاصله بین دندان ها
  • شلوغی و به هم فشردگی دندان ها
  • مشکل بودن گاز زدن و جویدن برای کودک
  • مشکل مکیدن انگشت توسط کودک
  • ایجاد جابه جایی و صدا در فک ها
  • اختلال در صحبت کردن کودک
  • ساییدن دندان ها بر روی یکدیگر یا دندان قرچه
  • وجود عدم تطابق در خط میانی دندان ها

 

 

انواع سیم کشی دندان کودکان

سیم کشی بعنوان یکی از مهمترین و اولیه ترین ابزار ، برای اصلاح نامرتبی های دندان و ردیف کردن آن ها می باشد. سیم کشی از طریق وارد آوردن فشار به دندان ها و فک های کودک ، آن ها را به موقعیت مناسب خود هدایت می کند. امروزه تجهیزات ارتودنسی پیشرفته ای موجود می باشد ، که می توان به جای پوشاندن کل دهان با بریس های فلزی و براق ، از آن ها استفاده کرد.

سیم کشی های فلزی

در سیم کشی های ارتودنسی فلزی امروزی ، از براکت های کوچکتر که کمتر در دهان خود نمایی می کنند استفاده می شود. همچنین برای حرکت دادن و هدایت سریعتر دندان ها و فک ها ، به موقعیت مناسب و احساس درد کمتر ، از سیم های قوس دار حرارتی استفاده می شود. این سیم ها برای فعال شدن از حرارت بدن استفاده می کنند. این نوع سیم کشی دارای کمترین هزینه در بین روش های دیگر ارتودنسی می باشد ؛ ولی بریس ها و سیم کشی های ارتودنسی ، کاملا در دهان به چشم می آیند.

سیم کشی های سرامیکی

تفاوت بریس ها و سیم کشی های دندان سرامیکی با نوع فلزی آن ها ، اینست که در این نوع ارتودنسی از براکت های شفاف همرنگ دندان استفاده می شود ؛ همچنین از سیم کشی های هم رنگ دندان استفاده می شود ، که موجب می شود کمتر به چشم آیند. این نوع سیم کشی نسبت به بریس های نامرئی ، می تواند به حرکت سریع دندان ها به موقعیت خود کمک کند. تنها عیبی که براکت های سرامیکی دارند ، اینست که هزینه بیشتری نسبت به سیم کشی های فلزی دارند ، و ممکن است در صورت عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان ، لک شوند. همچنین بسیار شکننده تر از براکت های فلزی هستند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

سیم کشی های لینگوال

این نوع ارتودنسی همانند ارتودنسی فلزی می باشد ، با این تفاوت که برای اینکه براکت ها و سیم کشی ها دیده نشوند ، در پشت دندان ها و سطح داخلی آن ها نصب می شوند. استفاده از این نوع سیم کشی در موارد ناهنجاری های شدید دندانی توصیه نمی شود ، و ممکن است اوایل احساس ناراحتی و مشکلاتی در بیمار ایجاد کنند. همچنین تنظیم سیم کشی ها نیز دشوارتر می باشد.

سیم کشی های ارتودنسی نامرئی

در این نوع ارتودنسی که به آن اینویزیلاین نیز گفته می شود ، از پلاک های پلاستیکی شفاف مشابه محافظ های دهان استفاده می شود. به دلیل متحرک بودن این نوع ارتودنسی ، معمولا پلاک ها هر دو هفته یک بار جایگزین می شوند. این نوع ارتودنسی نامرئی بوده و مشاهده نمی شود ؛ ولی برای استفاده نوجوانان و بزرگسالان توصیه می شود. در موارد ناهنجاری های شدید درمانی روش مناسبی نیستند ، و گران ترین نوع درمان های ارتودنسی به شمار می روند.

متخصص ارتودنسی کودکان کرج

سوالات رایج در رابطه با متخصص ارتودنسی کودکان کرج

آیا درمان ارتودنسی سبب افزایش طول عمر دندان ها می شود ؟

بله ، رفع نامرتبی دندان ها سب قرارگیری آن ها در موقعیت صحیح و مطلوب شده که نتیجه آن ، پخش نیرو به طور مساوی بر روی دندان ها و رفع فشار از روی ریشه دندان ها می شود ؛ علاوه بر این مورد ، رفع نامرتبی دندان ها به رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان کمک کرده و احتمال باقی ماندن باکتری ها را در داخل دهان کاهش می دهد.

آیا انجام درمان ارتودنسی تاثیری بر رفع مشکلات گوارشی دارد ؟

بله ، در حالت طبیعی دندان های بالا و پایین باید با هم در تماس باشند ؛ اما این تماس در افرادی که دارای دندان های نامرتب هستند ، وجود ندارد ؛ بنابراین مواد غذایی به خوبی توسط دندان های آن ها آسیاب نشده و این موضوع سبب بروز مشکلات گوارشی می شود.

آیا در دوران درمان با ارتودنسی ، نیاز به رعایت رژیم غذایی خاصی می باشد ؟

بله ، کسانی که جهت رفع نامرتبی دندان های خود تحت درمان با روش ارتودنسی می باشند ، باید از مصرف مواد غذایی سفت و چسبناک همچون آدامس ، هویج ، آجیل و از این قبیل موارد خودداری کنند و در صورت خودرن اين مواد، آن ها را آسیاب کرده یا به قطعات کوچک تبدیل کنند.

آیا در دوران ارتودنسی بیماران مستلزم رعایت روش خاصی جهت تمیز کردن دندان های خود می باشند ؟

بیمارانی که تحت درمان با ارتودنسی هستند ، باید جهت تمیز کردن دندان های خود از ابزارهای مخصوص استفاده کنند.

آیا احتمال برگشت دندان ها پس از درمان با ارتودنسی وجود دارد ؟

پس از پايان درمان ارتودنسى، متخصص ارتودنسى با تحويل وسايلى به نام ريتينر كه مى تواند به صورت ثابت يا متحرك باشد سعى در حفظ نتيجه به دست آمده از درمان ارتودنسى مى نمايد. اما در صورتى كه بيمار از اين وسايل به صورت نامناسب استفاده كند، احتمال بازگشت نتايج هم وجود دارد.

آیا روش درمانی زیبایی ارتودنسی دردناک است ؟

در رابطه با درد ناشی از ارتودنسی باید ذکر شود که بیماران در روزهای ابتدائی درمان کمی درد احساس کرده و این موضوع سبب ناراحتی آن ها می شود اما پس از گذشت مدت زمان کوتاهی ، آن ها به سیم و براکت های ارتودنسی عادت کرده و از درد ناشی از آن شکایت نخواهند کرد.

آیا روش ارتودنسی ، بر روی دندان های شیری نیز انجام می شود ؟

در بسیاری از مواقع مشکلات کودکان به قدری جدی است که نیاز به درمان زود هنگام دارند.

 

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات