دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

متخصص دندانپزشک کودکان

فهرست مطالب

متخصص دندانپزشک کودکان

یک متخصص دندانپزشک کودکان کسی است که دوره عمومی دندانپزشکی را گذرانده و پس از قبولی در دوره تخصص دندانپزشکی کودکان آموزش های لازم را در خصوص درمان بیماری ها و بهداشت دهان و دندان کودک را فرا دیده است.

دوره تخصص دندانپزشکی کودکان ۳ سال می باشد و فرد بعد از گذراندن این دوره و دادن امتحان بورد تخصصى می تواند به عنوان متخصص شروع به فعالیت کند. توجه داشته باشيد كه تنها متخصصيني كه داراى بورد تخصصى هستند مى توانند به عنوان يكى از اعضاى هئيت علمى و به عنوان يكى از اساتيد دانشگاه هاى علوم پزشكى كشور مشغول تدريس باشند .

یک متخصص دندانپزشکی کودکان با عشق و علاقه اقدام به درمان بیماری های کودک شما کرده و به دلیل اینکه با روانشناسی کودکان آشنا هستند می توانند به خوبی با کودک شما برخورد کرده و ترس و اضطراب آن ها را کاهش دهند.

شاید این سوال در ذهن تان ایجاد شود که بهترین متخصص دندانپزشک کودکان در کرج یا سایر شهر را چگونه می توان انتخاب کرد و به آن مراجعه کرد؟

در مقالات مربوط به دندانپزشک اطفال ( کودکان ) درخصوص ویژگی ها و نحوه انتخاب یک متخصص دندانپزشک خوب صحبت کرده ایم و در سایت موجود است که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به آن ها مراجعه کنید.

بهترین متخصص دندانپزشک کودکان در کرج :

دکتر ماندانا حجازی یکی از بهترین متخصصین دندانپزشکی اطفال در کرج می باشند که پس از گذراندن دوره عمومی دندانپزشکی در بابل ، در آزمون تخصص شرکت کرده و با رتبه عالی وارد مقطع تخصص دندانپزشکی کودکان شدند.

پس از اتمام دوره تخصص ایشان در آزمون بورد تخصصی شرکت کرده و بورد تخصصی خود را گرفتند ، و به عنوان هئيت علمى در دانشكده دندانپزشكى قزوين مشغول به كار شدند. ایشان در حال  حاضر در شهر كرج مشغول درمان تخصصى دندانپزشكى كودكان مى باشند.

 

تخصص دندانپزشک کودکان

 

واکنش یک متخصص دندانپزشک کودکان در مقابل بدرفتاری های کودک :

همانطور که می دانید برخی از کودکان هنگام مراجعه به دندانپزشکی کودکان بدرفتاری می کنند که در این صورت والدین بهتر است به زور کودک را به دندانپزشکی نیاورند و ابتدا با دندانپزشک کودکان مشورت کرده و از او راهنمایی بخواهند.

متخصص دندانپزشکی کودکان شما را راهنمایی می کند تا چگونه کودک خود را به کلینیک دندانپزشکی ببرید. در آنجا دندانپزشک ابتدا اجازه می دهد کودک در محیط دندانپزشکی آزادانه جستجو کند تا کمی از ترس و اضطراب او کاسته شود پس از آن با او صحبت کرده و او را متقاعد می کند تا تحت درمان قرار گیرد.

استفاده از روش هايى مانند تماشاى والدين يا خواهر و برادر در حين انجام درمان دندانپزشكى، صحبت كودك با دوستان و همسالان خود كه تجربه مثبتي از دندانپزشكى داشته اند، توضيح ساده و به زبان كودكانه در رابطه با آنچه قرار است اتفاق بيفتد، همگى مى توانند در ايجاد رفتار مثبت در كودك در يك مطب تخصصى دندانپزشكى كمك كننده باشند.

برخى از والدين به دليل وجود درد در كودك و عليرغم عدم همكارى كودك با دندانپزشك اصرار بر درمان در اين شرايط را دارند و بعضاً مى خواهند كه با گرفتن دست و پاي كودك او را مجبور به انجام درمان كنند.

اما بايد به اين والدين ياد آور شد كه درمان تحت اين شرايط نه تنها درمان مناسب و با كيفيتى نخواهد بود ، بلكه سبب آسيب هاى روحى و روانى در كودك خواهد شد كه تا سنين بزرگسالى نيز اثر خود را نشان خواهد داد.

در برخی مواقع که کودک همچنان دچار ترس و اضطراب باشد متخصص دندانپزشکی اطفال از روش بیهوشی برای درمان استفاده می کند. امروزه انجام درمان دندانپزشكى تحت بيهوشى به بكى از روش هاى درمانى در كودكان كم سن و سال و كودكان غيرهمكار با مشكلات دندانى فراوان تبديل شده است. استفاده از اين روش پس از بررسى هاى كامل جسمانى كودك و تأئيد متخصص كودكان بلامانع بوده و خطرى براى كودك نخواهد داشت.

 

تخصص دندانپزشک کودکان

 

چرا باید کودک را نزد متخصص دندانپزشک کودکان ببریم ؟

زیرا متخصص دندانپزشکی کودکان تمامی آموزش های لازم را در خصوص نحوه برخورد با کودکان و درمان های دهان و دندان فرا گرفته به بهترین نحو می تواند مشکلات دندانی کودک را برطرف کند.

بسيارى از دندانپزشكان به دليل عدم داشتن اطلاعات علمى در زمينه بيماريهاى كودكان و همچنين عدم تجربه و تبحر در درمان كودكان قادر به درمان دندانپزشكى كودكان نيستند بنابراين توصيه مى شود براى انجام درمانهاى دندانپزشكى كودك خود به يك متخصص دندانپزشكى كودكان مراجعه نمائيد تا آنها با دانش خود، بهترين روش درمان را براى كودك شما انتخاب نمايند.

همچنین یک دندانپزشک کودکان در مطب خود ابزارها و وسایل مورد نیاز را برای کودکان و نوجوانان معلول جسمی و روانی دارند.

آن ها می توانند با  آموزش هایی که به کودک می دهند او را تشویق به رعایت بهداشت دهان و دندان کنند.

خدمات کلینیک دندانپزشکی کودکان

خدماتی که یک دندانپزشک کودکان در كلينيك تخصصى دندانپزشكى كودكان خود ارائه می کند به شرح ذیل می باشد:

  • فیشورسیلانت

این روش یکی از تکنیک های جلوگیری از پوسیدگی دندان محسوب می شود و به معنای شیار پوش است، در این روش سطوح دندان های جونده که بیشتر از سایر دندان ها در معرض پوسیدگی قرار دارد با استفاده از مواد مخصوصی توسط بهترین دندانپزشک کودکان پر می شود.

از مزایای این روش می توان به کاهش ۳۳ الی ۷۱ درصدی پوسیدگی دندان اشاره کرد، اين كار از پوسيدگى دندان های دائمی کودکان که حال رشد است جلوگیری می کند.

  • ترميم دندان شيرى

برخی از والدین گمان می کنند چون دندان شیری موقتی می باشد نیازی به ترمیم و مراقبت ندارد در حالی که چنین نبوده و مراقبت و ترمیم دندان شیری باعث رویش دندان دائمی سالم در دهان و دندان کودکان می شود.

والدین با مشاهده پوسیدگی ، شکستگی و غیره در دهان کودک خود ، او را برای ترمیم و بازسازی به دندانپزشکی کودکان ببرند تا دندان از بین نرفته و مجبور به کشیدن آن نشوند.

  • ارتودنسی کودکان

در برخی از مواقع دندانپزشک کودکان با معاینه دندان های کودک متوجه می شود که دندان ها به صورت نامرتب در حال رشد هستند و در صورتی که ارتودنسی پیشگیری انجام نشود در بزرگسالی کودک دچار مشکلاتی می شود به همین علت با همکاری یک متخصص ارتودنسی خوب اقدام به ارتودنسی پیشگیرانه می کند و به این ترتیب دندان هاى کودک مرتب رشد کرده و دچار عوارض ناشی از نامرتبی دندان نمی شود.

  • فلورایدتراپی

از دیگر روش های پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان در کودکان می توان به فلوراید تراپی اشاره کرد، بهتر است بدانید که فلوراید نوعی ماده معدنی می باشد در مواد غذایی و آب وجود دارد اما در برخی از مواقع لازم است که از این ماده به صورت موضعی بر روی دندان ها استفاده شود که به آن فلوراید تراپی گفته می شود.

در این روش ژل مخصوص فلوراید بر روی دندان مالیده شده و پس از مدتی از روی دندان پاک می شود به این ترتیب مقاوت مینای دندان در برابر عوامل پوسیده کننده دندان افزایش می یابد.

  • جرمگیری دندان

در این روش درمانی با استفاده از ابزار مخصوصی باکتری و جرم هایی را که بر روی دندان تجمع یافته است برداشته و به این ترتیب از پوسیدگی و از بین رفتن دندان جلوگیری می شود.

  • اصلاح طرح لبخند

در این روش تمامی ایرادات موجود در دندان کودکان اعم از نامرتبی ، بدرنگی و غیره برطرف می شود و به این ترتیب دندان های کودک زیباتر می شود.

  • عصب کشی دندان

زمانی که میزان پوسیدگی دندان کودک زیاد باشد به گونه ای که به ریشه یا عصب دندان رسیده باشد دندانپزشک پس از برطرف کردن پوسیدگی و ضدعفونی کردن آن ناحیه اقدام به پر کردن عصب دندان با مواد مخصوص می کند و در این صورت دیگر نیازی به کشیدن دندان نمی باشد.

 

متخصص دندانپزشک کودکان

 

هزینه متخصص دندانپزشک کودکان چقدر می باشد؟

باید بگوییم هزینه درمان یک متخصص دندانپزشک کودکان با توجه به دستمزد بهترین متخصص دندانپزشکی اطفال ، میزان عارضه و غیره تعیین می شود.

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

( ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات