دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

متخصص دندان اطفال

فهرست مطالب

متخصص دندان اطفال

زمانی که کودکی اولین دندان های شیریش شروع به رشد کرد، بهتر است والدین او را برای اولین ویزیت به نزد متخصص دندان اطفال ببرند تا معاینه شود و با بیان نکات مورد نیاز برای بهداشت دهان و دندان ، فرزندشان دارای لبخند و دندان زیبایی شود.

بهتر است بدانید وسعت خدمات ارائه شده در كلينيك هاى تخصصي دندانپزشكى كودكان توسط متخصص دندان اطفال بسیار گسترده می باشد و شامل مراحل جلوگیری و درمان بیماری های دهانی و دندانی ، ارتودنسی پیشگیری و غیره می باشد.

متخصص دندانپزشكي اطفال در معاينه دهان و دندانهاى كودك، بررسي كاملى از صورت و دهان و دندانهاى كودك انجام مى دهد. همچنين متخصص دندانپزشكى كودكان، به جنبه هاي رفتارى و شناختي كودك نيز مى پردازد.

دندانپزشك متخصص كودكان از همان ابتداى ورود كودك، رفتارهاى او را زير نظر گرفته و با استفاده از آموزه هاي روانشناسي كودك، سعى در برقراري ارتباط با كودك مى كند. بعد از برقرارى ارتباط با كودك ، متخصص دندان اطفال، معاينه كاملى از دهان و دندانهاى كودك انجام مى دهد و در صورت وجود مشكل در فكين يا دندانهاى كودك، مشاوره كاملى را به والدين ارائه مى دهد.

در اين مشاوره، متخصص دندانپزشكي كودكان نكات مورد نياز والدين در رابطه با تغذيه و بهداشت دهان و دندان را در اختيار آنها مى گذارد.

 

متخصص دندان اطفال

 

از نظر یک متخصص دندان اطفال عوامل پوسیدگی دندان کودکان چیست؟

متخصص دندانپزشكى اطفال با بررسي وضعيت بهداشت و تغذيه كودك، مى تواند عوامل مسبب ايجاد پوسيدگى در كودك را شناسايي كند. پوسيدگى دندانهاى جلويي كودكان، كه از آن به عنوان پوسيدگى شيشه شير نيز ياد مى شود، از شايع ترين پوسيدگى دندان مودكان در سنين زير سه سال مى باشد.

همانطور كه از اسم آن مشخص است، علت اين پوسيدگي در دندان كودكان، استفاده از شير در طول شب مى باشد. بنابراين متخصص دندان اطفال به والدين توصيه مى كند تغذيه كودك با شيرتنها در طول روز باشد و از دادن شير در طول شب به كودكان خوددارى كنند.

در بررسى علل پوسيدگى، متخصصين دندانپزشكي كودكان به اين نتيجه رسيده اند كه استفاده بیش از حد از مواد قندى در طول روز نيز مي تواند باعث ايجاد پوسيدگى دندان در كودكان شود. از ديگر عواملي كه متخصصين دندانپزشكى كودكان به آن اشاره مى كنند، عدم رعايت مناسب بهداشت در كودكان است.

متخصص دندانپزشكي اطفال در معاينات اوليه كودكان، سن شروع استفاده از مسواك و آموزش مسواك زدن كودكان را به آنها ياد داده و نكات مورد نياز در زمينه چگونگى استفاده از خميردندان كودك را به آنها يادآور مي شود.

متخصص دندان اطفال خوب

  • با  توجه به توضيحات داده شده ، مشخص مى شود كه با مراجعه به بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان می توان بسیاری از شرایط دشوار رفتاری و مشکلات کودک را تشخیص داد و اقدام به درمان آن کرد.
  • متخصص دندان اطفال خوب ، با معاينه كودك، مشكلات را شناسايي كرده و با استفاده از دانشي كه در زمينه برقراري ارتباط با كودك دارد، سعى مى كند درمانهاى دندانپزشكي كودك را در محيطي آرام بخش و شاد انجام دهد.
  • یک متخصص دندان اطفال معمولا از تکنیک های متنوعی برای هدایت رفتاری کودک و تشویق او برای رعایت بهداشت دهان و دندان استفاده می کند. متخصص دندان اطفال با استفاده از صحبت هاى داستان گونه، كودك را با وسايل دندانپزشكى آشنا مى كند و با توضيحات ساده ، كودك را با آنچه كه قرار است در جلسات درمانى اتفاق بيفتد آشنا مى كند.
  • والدين بايد بدانند ، متخصص دندانپزشكي كودكان با آموزش هايي كه ديده است، توانايي كنترل كودك و آماده سازى كودك براى انجام درمانهاى دندانپزشكي را دارد. بنابراين والدين بايد به متخصص دندانپزشكى اطفال اعتماد كرده و از دستورات او پيروي كنند تا دندانپزشك اطفال بتواند درمان كودك را مرحله به مرحله پيش ببرد.
  • گاهى متخصص دندانپزشكي كودكان از والدين ميخواهد كه اتاق را ترك نموده و اجازه دهند دندانپزشك اطفال بتواند با كودك ارتباط برقرار كنند، اما گاهى والدين با اين تصميم مخالفت مى كنند .
  • بايد بدانيم براى برقراري ارتباط با كودك، بك رابطه ي دو طرفه بين كودك و متخصص دندان اطفال مورد نياز است كه والدين با حضور خود، حواس كودك را پرت نموده و از ايجاد ارتباط مناسب جلوگيري مى كنند.

 

متخصص دندان اطفال

 

متخصص دندان اطفال خوب در كرج

  • با توجه به اهميت كار با كودكان و تخصصي شدن درمانهاي دندانپزشكي كودكان، والدين بايد به دنبال يافتن بهترين متخصص دندانپزشكى كودكان در كرج باشند.
  • با توجه به جمعيت زياد شهر كرج، مي توان به جرأت گفت كه تعداد بسيار كمى متخصص دندانپزشكي كودكان در كرج مشغول مى باشند . بنابراين يافتن بهترين متخصص دندان پزشكى كودكان ممكن است براى بسيارى از والدين سخت باشد.
  • والدين برای انتخاب متخصص دندان اطفال خوب در کرج می توانند از دوستان و آشنایان خود پرس و جو کنند یا در گوگل بهترین دندانپزشک اطفال در کرج را جستجو نمایند تجربه مثبت قبلي دوستان و آشنايان از يك متخصص دندانپزشكى اطفال مى تواند والدين را براي بردن كودك خود به آن كلينيك تخصصي دندانپزشكي كودكان راغب كند.
  • والدين مى توانند تصاوير مطب يك متخصص دندانپزشكي كودكان را در اينترنت جستجو كنند و تا بتوانند امكانات موجود در مطب دندانپزشكى كودكان را ارزيابي كنند. والدين بايد فرزند خود را برای ارتباط به مطب دكتر دندانپزشك اطفال ببرید و مطمئن شوید کودک تان از مطب خوشش آمده است. اجازه دهید متخصص دندانپزشک کودکان با فرزندتان صحبت کند و رضایت او را جلب کند.
  • بهتر است بگوییم در برخی مواقع نظر فرزند خود را در مورد متخصص دندان اطفال جویا شوید. گاهى كودكان با يك متخصص دندانپزشكي كودكان ارتباط مناسبي برقرار مى كنند اما با يك متخصص دندانپزشكى كودكان ديگر نمى توانند اين ارتباط را برقرار كنند. بنابراين نظر كودكان در رابطه با دندانپزشك متخصص كودكان بسيار حائز اهميت بوده و والدين نيز بايد براي يافتن بهترين متخصص دندانپزشكى كودكان كه بتواند با كودك آنها ارتباط برقرار كند، تلاش كنند.

كلينيك تخصصى دندانپزشكى كودكان

مطب یک متخصص دندانپزشک اطفال مجهز به ابزار و وسایل آرام كننده کودکان می باشد و يك متخصص دندانپزشكى اطفال خوب، می تواند به خوبی با کودکان و نوجوانان سالم و معلول جسمی و روانی برخورد کنند.

با بردن کودک به كلينيك تخصصى دندانپزشکی کودکان می توانید او را با محیط دندانپزشکی آشنا کنید و از ترس و اظطراب او بکاهید. درمانگاه هاى تخصصي دندانپزشكى كودكان داراي تصاوير و رنگ هاى كودكانه مى بلشد تا سبب ايجاد نشاط در كودكان شود و از استرس آنها بكاهد.

در كلينيك هاي تخصصي دندانپزشكي كودكان، محيطي براى بازى كودكان تعبيه شده تا كودكان با  همسالان خود بازى نموده و براي يكديگر ازتجربيات خوب دندانپزشكي صحبت كنند. اتاق درمان در كلينيك هاى تخصصى دندانپزشكى كودكان ، دور از محيط بازى كودكان مي باشد تا كودكان صداي دستگاه هاى دندانپزشكى را نشنوند زيرا گاهى همين صداها سبب ايجاد اضطراب در كودكان مى شود.

در كلينيك تخصصي دندانپزشكي كودكان ، پس از انجام درمان به كودكان جايزه اي داده مى شود تا پاداشي براي رفتار خوب آنها در حين درمان باشد و آنها براى انجام درمان در جلسات بعدي انگيزه پيدا كنند.

متخصص دندانپزشكي كودكان معمولاً بدون اينكه قبل از درمان را شروع كند ، به كودك قول جايزه نمى دهد، زيرا در اينصورت دادن جايزه نقش رشوه پيدا مى كند و كودك اينطور تصور مى كند كه به دليل سختى كار قرار است جايزه اى به او داده شود تا درمان انجام شود.

بنابراين متخصص دندانپزشكى اطفال نيز به والدين توصيه مى كند قبل از انجام درمان هيچگونه جايزه اي به كودك داده نشود و تنها پس از درمان و در صورت داشتن رفتار خوب، به او پاداش داده شود.

 

متخصص دندان اطفال

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی کودکان در كرج

دکتر ماندانا حجازی متخصص دندانپزشکی کودکان در کلینیک تخصصی دندانپزشکی کودکان در کرج با آگاهی به علم روانشناسی کودکان اقدام به درمان آن ها می کند.

در اين كلينيك تخصصی دندانپزشکی کودکان محیطی مناسب و بدون اضطراب برای کودک فراهم شده است. در مطب تخصصي دندانپزشكي كودكان دكتر حجازي، تمامي خدمات درمانى كودكان از جمله فيشورسيلانت ، فلورايد تراپي ، ترميم ، عصب كشي دندان شيرى و….ارائه مى شود.

كودكان از ابتداي مراجعه زير نظر تيم تخصصي ارتودنسي كه شامل يك متخصص دندانپزشكي كودكان و متخصص ارتودنسي مى باشد، قرار مى گيرند تا در صورت نياز درمانهاى ارتودنسى پيشگيرانه در سنين پائين انجام شود و از ايجاد اختلالات فكي و ناهنجاريهاي بعدي جلوگيري شود.

تمامى مراحل ارتودنسي كودكان به دقت بررسي مى شود و تا سنين جواني نيز تحت تظر قرار مى گيرند و در صورت نياز ارتودنسي ثابت نيز در سنين بالاتر براي آنها انجام خواهد شد.

خدماتی که یک متخصص دندان اطفال ارائه می کند:

از جمله مهم ترین خدماتی که یک دندانپزشک کودکان و نوجوانان ارائه می نماید عبارتند از :

  • ارتودنسی پیشگری
  • جلوگیری از پوسیدگی دندان با استفاده از رو ش های مختلف
  • رفع پوسیدگی دندان
  • درمان دندان تحت بیهوشی
  • رفع عادات بد دهانی
  • دندانپزشکی کودکان خاص
  • و غیره.

در رابطه با موارد فوق به طور جامع مقالاتی تهیه شده و در وب سایت موجود است که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به ان مراجعه کنید.

نکاتی در رابطه با مراقبت از دندان

اولین و مهم ترین مورد در رابطه با مراقبت از دندان کودکان این است که والدین با رویش اولین دندان شیری کودک را برای معاینه نزد بهترین دندانپزشک کودکان ببرند و پس از آن هر ۴ الی ۶ ماه یکبار به طور مرتب برای چکاپ به مطب دندانپزشکی کودکان مراجعه شود.

در این جلسات متخصص دندانپزشکی کودکان تمامی نکات مربوط به نحوه صحیح مسواک زدن ، تمیز کردن دندان و غیره را به شما آموزش می دهد و همین امر باعث می شود که کودک آموزش لازم برای مراقبت از دندان را فرا گیرد.

در جلسات معاینه در صورتی که دندانپزشک کودکان تشخیص دهد فلوراید یا فیشورسیلانت برای افزایش مقاومت دندان در برابر پوسیدگی به دندان زده می شود.

 

 

تفاوت دندانپزشک کودکان با دندانپزشکی عمومی چیست؟

یک دندانپزشک عمومی فقط دوره دندانپزشکی عمومی را گذرانده و وارد مقطع تخصص نشده است اما یک متخصص دندانپزشک کودکان پس از سپری کردن این دوره در آزمون تخصص شرکت کرده و این دوره را به صورت تخصصی می گذراند.

در دوره تخصص ، متخصصین دندانپزشکی اطفال تمام موارد در رابطه با روش های دندانپزشکی و رفتار مناسب با کودکان را فرا می گیرند و می توانند بهترین خدمات را بهکودکان ارائه کنند و مانع از ترس و اضطراب کودک شوند.

همچنین در صورتی که کودک دچار استرس و ترس باشد یک متخصص دندانپزشک با توجه به درس های تخصصی که گذرانده است می تواند میزان استرس کودک را کاهش دهد.

درباره دکتر ماندانا حجازی متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان

دکتر ماندانا حجازی دهاقانی در سال ۱۳۸۳ در دوره دندانپزشکی عمومی قبول شده و این دوره را به عنوان دانشجوی ممتاز و فعال در فعالیت های آموزشی و پژوهشی با موفقیت سپری کردند.

ایشان در سال  ۱۳۹۱در آزمون دستیاری با رتبه عالی وارد مقطع تخصصی دندانپزشکی کودکان شدند و در سال ۱۳۹۴ با موفقیت در آزمون بورد تخصصی توانستند به عنوان هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی قزوین مشغول به کار شدند.

ایشان در حال حاضر در کلینیک دندانپزشکی در کرج مشغول به فعالیت هستند.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات