دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

مراقبت از دندان کودکان

بهداشت دهان و دندان کودکان جزء مهم ترین مواردی است که باید والدین با رویش اولین دندان های شیری در کودک شان به آن توجه کنند و با مشورت با بهترین دندانپزشک اطفال مراقبت از دندان کودکان خود را رعایت کنند. ما در این مقاله از دکتر ماندانا حجازی ، بهترین دندانپزشک اطفال کرج قصد داریم تا نکات مهمی را در همین راستا بیان نماییم و به تمامی سوالات و دغدغه های شما عزیزان در رابطه با مراقبت و نگهداری از دندان کودکتان پاسخ دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

مراقبت از دندان کودکان - دکتر حجازی

 

فهرست مطالب

چرا رعایت بهداشت دندان کودکان حائز اهمیت می باشد ؟

باید بگوییم در صورتی که والدین از زمان کودکی به بهداشت دهان و دندان کودک خود توجه کنند باعث ایجاد عادت در کودک شده و او با افزایش سن نیز سعی در مراقبت از دندان های خود می کند. همچنین در صورتی که والدین به بهداشت دهانی کودک خود توجه کنند خرابی دندان کودکان کمتر شده و به این ترتیب آن ها دندان های دائمی سالم و زیباتری خواهند داشت.

مراقبت از دندان کودکان به شرح ذیل می باشد

  1. والدین به این نکته توجه داشته باشند که با جوانه زدن اولین دندان شیری فرزند خود با یک گاز استریل مرطوب به طور مرتب پس از هر با شیر دادن لثه و دندان کودک خود را تمیز کنند.
  2. از قرار دادن شیشه شیر یا پستانک آغشته شده به مواد شیری در دهان کودک خود هنگام خواب خودداری کنند، چرا که باعث افزایش میزان پوسیدگی دندان در آن ها می شود.
  3. پس از اینکه حدود دو الی سه دندان کودکان رشد کرد زمان آن فرا رسیده که کودک خود را به یک متخصص دندانپزشکی اطفال ببرید تا دندان ها او را معاینه کند.
  4. برای مسواک زدن دندان های کودک خود ابتدا یک مسواک نرم که انگشت تان در آن به راحتی قرار گیرد تهیه کنید و بعد از آن دندان های کودک خود را مرتب مسواک بزنید.
  5. پس از سن ۳ سالگی که دندان های کودک تان به طور کامل رشد کرد او را برای فلورایدتراپی به دندانپزشکی اطفال ببرید.
  6. در صورتی که کودک تان تمایل زیادی به جویدن آدامس و نوشیدن نوشابه داشت نوع بدون قند آن را برای او تهیه کنید.
  7. به این نکته در مراقبت از دندان کودکان توجه داشته باشید که با بزرگ تر شدن کودک تان استفاده از دهانشویه و نخ دندان را نیز به او آموزش دهید تا با رعایت آن ها دندان های زیبا و سالمی داشته باشند.
  8. حتما روزانه سه لیوان شیر به کودک خود بدهید چرا که کلسیم موجود در آن میزان استحکام دندان های کودک را افزایش می دهد.

نکاتی درباره مراقبت از دندان دائمی

  • به این نکته توجه داشته باشید که دندان های دائمی و حتی شیری در صورتی که دچار پوسیدگی شد کودک خود را سریعاً به متخصص دندانپزشکی ببرید تا با برداشتن پوسیدگی و پر کردن آن دندان کودک حفظ شود.
  • در صورتی که متخصص دندانپزشکی اطفال تشخیص داد که کودک تان نیاز به ارتودنسی پیشگیری دارد او را به متخصص ارتودنسی که او معرفی می کند ببرید تا دندان های کودکان مرتب شود.
  • دندان های نامرتب و فشرده میزان پوسیدگی دندان را افزایش می دهد چرا که تمیز کردن آن دشوار تر است.
  • همچنین با پیشگیری هزینه درمان را کاهش می دهید.

زمان مناسب برای مراجعه به دندانپزشکی کودکان

بسیاری از والدین گمان می کنند که فقط برای درمان و رفع آسیب دیدگی دندان است که باید به یک متخصص دندانپزشکی کودکان خوب در کرج مراجعه کرد. در حالی که چنین نبوده و شما کودک خود را با رویش اولین دندان های شیری به دندانپزشکی ببرید تا روند جلوگیری از پوسیدگی و نامرتبی دندان انجام شود و کودک تان با محیط دندانپزشکی آشنا شده و در صورت مراجعه به دندانپزشکی رفتارهای نادرستی از خود نشان ندهد.

صحبت های دکتر ماندانا حجازی ، دندانپزشک اطفال کرج در رابطه با مراقبت از دندان کودکان

 

راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان

علاوه بر مراقبت هایی که توضیح داده شد راه های دیگری نیز برای مراقبت از دندان کودکان وجود دارد از جمله راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان فلورایدتراپی و فیشور سیلانت را مى توان نام برد. امروزه با توجه به اهمیت سلامت دندان کودکان ، فلوراید تراپی در مدارس نیز انجام می شود. حال شاید این سوال در ذهن والدین ایجاد شود که فلورایدتراپی یا فیشورسیلانت چیست؟ فلوراید یک نوع ماده معدنی است که در مواد خوراکی ، آب و غیره وجود دارد اما در برخی از مواقع دندانپزشکان کودک برای افزایش استحکام دندان ها آن را به صورت وارنیش بر روی سطح دندان ها می زنند. این ماده دندان ها از دندان ها در مقابل پوسیدگی و غیره محافظت می کند. فقط والدین پس از آغشته شدن دندان به این ماده باید توجه داشته باشند که کودک شان تا نيم ساعت از خوردن و آشامیدن پرهیز کند.

فیشور سیلانت

فیشورسیلانت یا شیارپوش در واقع ماده ای است که بر روی سطح دندان های آسیاب زده می شود تا شیارهای موجود بر روی آن را بپوشاند و از باقی ماندن مواد خوراکی در آن فضاها جلوگیری می کند. به این ترتیب این دو ماده از دندان های کودکان بیشتر محافظت کرده و مقاومت آن ها را در مقابل عوامل پوسیده کننده افزایش داده است.

 

مراقبت از دندان کودکان - دکتر حجازی

 

راه های جلوگیری از نامرتبی دندان ها

ارتودنسی پیشگیری

از این تکنیک برای مراقبت از دندان کودکان ، زمانی استفاده می شود که بهترین دندانپزشک کودکان کرج تشخیص دهد دندان های کودک به صورت نامرتب در حال رشد هستند در این صورت کودک را برای انجام خدمات دندانپزشکی به یک متخصص ارتودنسی خوب و مجرب معرفی می کند و با همکاری یکدیگر از نامرتب شدن و ناهنجاری های فکی در کودک در سنین بالا جلوگیری می کنند. توصیه ما به والدین عزیز این است که حتما تمامی مواردی که در این مقاله ذکر شده است را جدی بگیرند و سعی کنند آن ها را رعایت نمایند و به کودک خود اهمیت مراقبت از دندان را آموزش دهند.

استفاده از فضانگهدار

در برخی از مواقع دندان شیری در اثر عواملی همچون پوسیدگی شدید یا ضربه به صورت کامل از بین رفته و از جای آن در دهان خالی است. در این مواقع دندانپزشک برای اینکه دندان ها به صورت نامرتب رشد نکنند و فضای دندان برای رشد دندان دائمی حفظ گردد از فضا نگهدار استفاده می شود. فضانگهدار باعث می شود که دندان ها به سمت فضای خالی حرکت نکنند و به صورت مرتب در جای خود رشد نمایند.

سوالات متداول در رابطه با مراقبت از دندان کودکان

در رابطه با مراقبت های دندان کودکان سوالات و پرسش های بسیاری از سمت والدین وجود دارد. از این رو در ادامه تلاش شده است به مهم ترین و پر تکرار ترین سوالات شما عزیزان در رابطه با این موضوع پاسخ داده شود.

  • انتخاب خمیر دندان برای کودکان بر چه اساسی باید باشد ؟

تا قبل از دو سالگی ، برای مسواک زدن و تمیز کردن دندان کودک نیازی به استفاده از خمیر دندان نیست اما بعد از دو سالگی بهتر است از خمیر دندان هایی استفاده نمایید که حاوی مقداری فلوراید هستند . توصیه می شود با انتخاب متخصص دندانپزشکی اطفال خوب در کرج ، خمیر دندان مناسب برای کودک خود را تهیه نمایید.

  • در صورتی که کودک مقداری از خمیر دندان را قورت دهد ، چه اتفاقی رخ می دهد ؟

اگر میزان خمیر دندانی که کودک قورت می دهد بسیار باشد ، ممکن است به فلوئوروزیس دندانی دچار شود. به همین دلیل توصیه می شود هنگام مسواک زدن تا زمانی که کودک به خوبی آموزش ببیند ، کنار او باشید و به میزان بسیار کم خمیر دندان روی مسواک قرار دهید و از او بخواهید کف و بقایای خمیر دندان را از دهان خارج نماید و به هیچ عنوان قورت ندهد.

  • مسواک زدن کودکان از چه زمانی باید آغاز شود ؟

از زمان رشد اولین دندان ، مراقبت از دندان کودکان آغاز می شود. هر چه مسواک زدن از سنین کمتری شروع شود ، به یک عادت روزانه تبدیل شده و در سنین بزرگسالی از بسیاری از مشکلات مربوط به دهان و دندان ها جلوگیری می شود.

  • آیا استفاده از فلوراید برای کودکان خطرناک است ؟

برای تقویت و محافظت از مینای دندان کودکان ، فلوراید دارای اهمیت بسیاری است. میزان فلوراید باید توسط دندانپزشک کودکان تعیین شود. والدین باید مراقب کودک خود باشند تا به اشتباه مقدار زیادی فلوراید قورت داده نشود.

  • آیا کودکان می توانند از دهانشویه استفاده نمایند ؟

تا زمانی که کودک قادر به خارج کردن مایع دهانشویه از دهان خود نیست ، استفاده از آن توصیه نمی شود. بعد از ۵ سالگی و به کمک آموزش های لازم ، کودک می تواند در کنار استفاده از نخ دندان و مسواک از دهانشویه نیز استفاده نماید. لازم به ذکر است که تمیز کردن و شستشوی دهان با آب بعد از غذا ، در جلوگیری از پوسیدگی دندان ها تاثیر بسزایی دارد.

  • کودک روزی چند بار باید دندان های خود را مسواک بزند ؟

لازم است کودکان حداقل تا دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنند. بهترین زمان برای مسواک زدن دندان های کودک قبل از خواب و بعد از صرف صبحانه می باشد. مسواک زدن پیش از خوابیدن به سلامت دندان ها تا صبح کمک کرده و به کاهش بزاق دهان در طول شب کمک می کند.

  • چگونه دندان های کودک خود را مسواک بزنیم ؟

بهتر است برای این کار در مراقبت از دندان کودکان ، از مسواک هایی که داری برس گرد ، نرم و کوچک هستند ، استفاده نمایید. حرکات باید زاویه دار و به صورت دایره ای شکل و آرام انجام شود. نباید در زمان مسواک زدن آسیبی به لثه های کودک وارد شود.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات