دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

نکات مهم در دندانپزشکی کودکان

فهرست مطالب

نکات مهم در دندانپزشکی کودکان

مراقبت و نگهداری از دندان های کودکان بسیار مهم می باشد به همین علت در این مقاله می خواهیم به بیان نکات مهم در دندانپزشکی کودکان بپردازیم.

دندان های شیری کودک از شش یا هشت ماهگی شروع به رشد کردن می کند و از سن ۶ سالگی نیز دندان های دائمی رشد می کنند اما دندان عقل در سن ۱۵ تا  ۱۸سالگی رويش پيدا مى كند.

برای اینکه فرزند شما در کودکی و بزرگسالی دندان های سالمی داشته باشد بهتر است به موارد ذیل توجه کنید.

نکات هم در دندانپزشکی کودکان به شرح ذیل می باشد:

والدین بهتر است بدانند که برای کودکان نوع مسواک و خمیر دندان بسیار حائز اهمیت می باشد، چرا که اگر مسواک کودک زبر و نامناسب باشد باعث بروز حساسیت دندانی و سایش و تحلیل لثه می شود، همچنین در صورتی که کودک حس ناراحتی داشته باشد باعث می شود که از مسواک زدن اجتناب کند، بنابراین برای کودک مسواکی را تهیه کنید که سر آن نرم و متناسب با سایز دهان کودک باشد.

از نکات مهم دیگری که باید بگوییم این است که والدین در این دوره حتما از نخ دندان برای کودک استفاده نمایید، باید به والدین بگوییم بهتر است نخ دندان را تا پایان سن ۶ سالگی خود برای کودک انجام دهند و از سن ۶ الی ۱۲ سالگی مسواک زدن و استفاده از نخ دندان توسط کودک زیر نظر آن ها انجام شود.

والدین به صورت مرتب باید کوک خود را برای چکاپ به دندانپزشکی کودکان ببرند تا وضعیت دندان های آن ها بررسی شود و در صورتی که دندان نیاز به جرمگیری و ترمیم داشت انجام شود.

 

 

نکات مهم در دندانپزشکی کودکان

 

عواملی که باعث پوسیدگی دندان می شود:

یکی از عواملی که والدین به آن زیاد توجه نمی کنند و باعث پوسیدگی دندان های کودک شان می شود قرار دادن شیشه شیر یا سینه مادر به مدت طولانی به خصوص در هنگام خواب در دهان کودک می باشد.

همچنین مصرف بیش از اندازه کودک از مواد خوراکی شیرین و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان نیز باعث بروز پوسیدگی در دندان های کودک می شود.

مراجعه نکردن به یک متخصص دندانپزشکی کودکان خوب برای درمان و چکاپ های دوره ای نیز می تواند جزء عوامل تشدید کننده پوسیدگی دندان کودک باشد.

استفاده از راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان

زمانی که والدین کودک خود را به طور مرتب برای چکاپ به دندانپزشکی ببرند در صورتی که دندان های کودک نیاز به استفاده از تکنیک های پیشگیری از پوسیدگی داشته باشد دندانپزشک از آن ها استفاده می کند.

از جمله روش های پیشگیری از بروز پوسیدگی در دندان های کودکان می توان به فلوراید تراپی و فیشورسیلانت اشاره کرد.

درباره این دو تکنیک جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان در مقالات مرتبط به صورت جامع صحبت کرده ایم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به آن ها مراجعه کنید.

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

( ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات