دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

پر کردن دندان

بسیارى از والدین تصور مى کنند که به این دلیل که دندان هاى شیرى مى افتند، در صورت ایجاد پوسیدگى نیازى به درمان ندارند و باید صبر کرد تا دندان بیفتد و یا اگر درد دندان شیرى در کودکان شروع شد باید با مراجعه به یک دندانپزشک کودکان ، دندان شیرى را کشید. اما همه ما میدانیم که پیشگیرى بهتر از درمان است. توصیه متخصصین دندانپزشکى کودکان این است که به محض رویش دندانهاى شیرى، کودک را به یک مرکز دندانپزشکى کودکان ببرند تا متخصص دندانپزشکی کودکان بعد از معاینه کودک نکات مهم در رابطه با تغذیه و بهداشت دهان و دندان کودکان را به والدین گوشزد کند.از آنجایی که دندانهاى شیرى در سنین متفاوتى مى رویند، در سنین مختلفى نیز از دست مى روند. دندانهاى آسیاب شیرى معمولاً در سنین ١٠-١٢ سالگى از مى افتند. بنابراین مراقبت از آنها تا این سن علاوه بر زیبایی، حفظ اعتماد به نفس در کودکان و تغذیه مناسب، سبب حفظ فضای دندانهاى دائمى که قرار است در سنین ١٠-١٢ سالگى در بیایند ، مى شود. بنابراین با ایجاد کوچکترین پوسیدگى در دندانهای شیرى به متخصص دندانپزشکی کودکان مراجعه نمایید. یکى از متداول ترین راه هاى درمان پوسیدگی دندان کودکان استفاده از مواد پرکننده دندان می باشد که دندانپزشک اطفال با برداشتن پوسیدگی اقدام به پر کردن دندان کودکان می کند. این روش هم بر روی دندان های شیری و هم بر روی دندان های دائمی انجام می شود و این روش درمانی باعث حفظ دندان در دهان کودک می شود. دکتر ماندانا حجازی متخصص دندانپزشکی کودکان در کرج مطلب زیر را جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان با این پروسه درمانی تهیه کرده است بهتر است با دقت آن را مطالعه نمایید.

فهرست مطالب

دلایل پر کردن دندان کودکان چیست ؟

با پر کردن می توان دندانی را که دچار مشکل شده است را ترمیم کرد و آن را در دهان حفظ نمود. عواملی که باعث مى شود که نیاز به پر کردن دندان کودکان می شود، به شرح ذیل می باشد:

  • پوسیدگی دندان
  • ترک یا شکسته شدن دندان
  • وجود نقایصی در شکل دندان
  • از بین رفتن ریشه دندان و عصب کشی آن
  • پالپوتومی

 

پر کردن دندان

 

انواع روش های پر کردن دندان به شرح ذیل می باشد

  •  آمالگام

شایع ترین ماده پرکردگی در دندان آمالگام است. از آمالگام معمولا برای پر کردن دندان های آسیاب و عقب دندان استفاده می شود این نوع ماده ترکیبی از عناصر مختلف از جمله نقره می باشد. از ویژگی های این نوع ماده برای  پر کردن می توان به استحکام آن اشاره کرد، همچنین پر کردن دندان با این ماده مدت زمانی کمتری وقت مى برد و ارزانتر است. بسیارى تصور مى کنند که به دلیل وجود جیوه در آمالگام، این ماده براى بدن سمى است. اما مطالعات مختلفى انجام شده است و هنوز مدرک معتبرى دال بر سمى بودن این ماده وجود ندارد.

  •  کامپوزیت

یکی از مواد پرکردن دندان، کامپوزیت ها مى باشند.  کامپوزیت رزینی به مواد سفید رنگی گفته می شود که برای پر کردن دندان از آن استفاده می شود. این ماده شبیه به کوارتز بوده و همرنگ دندان می باشد و پس از قرار گرفتن بر روی دندان با نور ابی رنگی محکم می شود. با این ماده می توان هر شکاف ریزی را بر روی دندان پوشاند و باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان شد. این ماده به دلیل همرنگ بودن با دندان به عنوان یک ترمیم زیبایی محسوب مى شود و بسیار طرفدار دارد. بسیارى از والدین اصرار دارند که بعد از هر درمان بر روى دندان هاى شیرى از این مواد استفاده شود. اما باید توضیح داد که به دلیل شرایط خاص این ماده، تنها در موارد خاصى مى توان از آن استفاده نمود. مثلاً در ترمیم هاى قدامى و یا پرکردگى هاى سطحی امکان استفاده از این مواد وجود دارد اما در پوسیدگى هاى عمیق و یا درمان عصب کشى دندان ها بهتر است از این مواد استفاده نشود.

  • مواد براق رنگی

این مواد پر کننده جدید بوده و شامل ۷ رنگ براق می باشد، زمانی که کودک از انجام خدمات دندانپزشکی مانند ترمیم و پر کردن دندان واهمه داشته باشد دندانپزشک کودکان برای این که کودک ترس خود را فراموش کند با استفاده از این نوع مواد سعی می کند درمان را برای او جذاب نماید. به این صورت که نظر کودک را درباره رنگ مورد نظر پرسیده و از آن برای پر کردن استفاده می کند. اما باید دانست که این مواد محدودیت هاى خاص خود را دارد و گاهى به دلیل رنگشان نیز مورد پذیرش والدین نمى باشد.

  • زینک اکساید اوژنول

اوژنول با زینک اکساید زمانی که استفاده می شود باعث کاهش درد کودک و مانع از التهاب ریشه دندان می شود. این به دلیل خاصیت اوژنول موجود در ترکیب می باشد که دارای خواص ضد التهاب و درد مى باشد. معمولاً از این مواد به عنوان پانسمان و ترمیم هاى موقت استفاده مى شود.

  • گلاس آینومر

گلاس آینومر ها مواد پرکردن دندان مى باشند که به دلیل آزاد سازى فلوراید دارای خواص درمانى می باشند. اما از این مواد نمى توان به عنوان ترمیم طولانی مدت استفاده کرد، زیرا امکان سایش و نشت در این ترمیم زیاد است. استفاده از این مواد پر کننده برای کودکانی مناسب است که به دندانپزشک اطفال توجه نکرده و نمی توانند مدت زیادی بر روی یونیت دندانپزشکی بمانند، این مواد به دلیل اینکه آرام بخش بوده استفاده می شود. زیرا این مواد برخلاف ترمیم هاى کامپوزیتى به رطوبت حساس نیست و مى تواند در شرایطى که کودک همکار نیست و امکان ایزولاسیون مناسب وجود ندارد، استفاده کرد.

پر کردن دندان

فرآیند پر کردن دندان شیری

آماده کردن کودک: قبل از اینکه دکتر شروع به پر کردن دندان کند ، دستیار اقدام به آماده کردن کودکان می کند تا در دندانپزشکی هیچ گونه استرسی نداشته باشند و احساس راحتی کنند.

معاینه دندانپزشکی قبل از پر کردن : متخصص دندانپزشک ، طی معاینه ای پوسیدگی دندان ها را مشخص می کند و با عکسبرداری دندان ، نواحی پوسیده دندان کودکان را مشخص می کند.

بی حسی : دندانپزشک از طریق بی حسی ، دندان هایی که قرار است در آن ها ترمیم انجام دهد را به طور موضعی بی حس می کند.  قبل از وارد کردن ماده بی حسی در جهت تزریق ، از یک ژل بی حسی برای بی حس شدن دندان و عدم احساس درد ناشی از تزریق آمپول بی حسی و کسب تجربه خوب از دندانپزشکی استفاده می کند.

برداشت پوسیدگی دندان : هنگام بی حس شدن دندان ، دندانپزشک اقدام به  تراشیدن ناحیه پوسیده دندان می کند. در این هنگام دستیار دندانپزشک ، تمام آلودگی حاصل از پوسیدگی را توسط دستگاه مکش از دهان کودک خارج می کند تا در طول دوره ترمیم ، دندان تمیز باشد و کودک حس راحتی داشته باشد.

پر کردن دندان : دنداپزشک بعد از خالی کردن پوسیدگی دندان ، حفره های دندان را با ماده ای نقره ای رنگ به نام آمالگام یا کامپوزیت که همرنگ دندان می باشد را برای پر کردن به کار می برد. پس از قرار گرفتن ماده پرکننده  با هر کدام از دو نوعی که نام برده شد ، دندان پزشک از کودک می خواهد تا دندان هایش را روی هم گذاشته و از اندازه مناسب دندان پر شده مطمئن شود. در پایان با یک شستشوی سریع برای خروج مواد پر شده در دهان ، مرحله ترمیم پوسیدگی دندان کامل می شود. مدت زمان این پروسه معمولا نیم ساعت طول می کشد.

نحوه پر کردن دندان چگونه می باشد ؟

متخصص دندانپزشکی کودکان ابتدا سعی در آرام کردن کودک می کند و پس از آن میزان دردی را که قرار است کودک تحمل کند و روند درمان را به او توضیح می دهد تا میزان اضطراب او کاهش یابد. پس از ان دندانپزشک بعد از انجام بی حسی موضعی، پوسیدگی موجود بر روی دندان را برداشته و با یکی از مواد پر کننده فوق اقدام به پر کردن می کند. البته باید بگوییم گاهی ترمیم دندان کودکان با بیهوشی انجام می شود که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله مزبور مراجعه کنید. پس از اتمام فرآیند پر کردن ، متخصص دندانپزشکی کودکان نکات لازم درباره نحوه مراقبت های بعد از پر کردن دندان را به کودک و والدین او توضیح می دهد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات