دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

پلاک های متحرک

پلاک های متحرک یکی از ابزارهای مورد نیاز در ارتودنسی است که در حین ارتودنسی در کنار بریس ها جهت اصلاح ظاهر فک و دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند. ابزار و پلاک های ارتودنسی به منظور جا به جایی جزئی دندان ها در دوران درمان به خصوص برای کودکان استفاده می شوند. در ادامه دکتر ماندانا حجازی ، متخصص دندان پزشکی اطفال ، اطلاعات کاملی در این رابطه ارائه می دهد. از این رو پیشنهاد می دهیم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

پلاک های متحرک

فهرست مطالب

پلاک های متحرک چیست ؟

پلاک های متحرک ، یکی از کاربردی ترین ابزارها در ارتودنسی متحرک می باشند. بدنه پلاستیکی و ضخیم و گاهی همراه با سیم هایی متناسب با اندازه دندان ، اجزای این پلاک ها را تشکیل می دهند. یکی از رایج ترین کاربردهای این پلاک ها ، استفاده از آن ها برای تثبیت نتیجه درمان پس از ارتودنسی ثابت می باشد. بسته به اینکه این پلاک ها در قسمت کام یالا یا سقف دهان و یا فک پایینی نصب شوند ، می توانند به دندان ها نظم بخشیده و به چینش صحیح آن ها کمک کنند.

پلاک های متحرک

این پلاک ها به دو دلیل مورد استفاده قرار می گیرند که شامل : گسترش عرض فک بالا، حرکت های تک دندانی در کودکان، درمان های فانکشنال.

انواع این پلاک ها عبارت اند از :

  • پلاک های ساده
  •  پلاک های نگه دارنده
  •  پلاک فانکشنال
  •  پلاک sagittal
  •   پلاک quadhelix
  •  پلاک invisalign

پلاک های متحرک در چه زمانی مورد استفاده قرار می گیرند ؟

پلاک های ارتودنسی مورد استفاده در کودکان می توان به پلاک های ساده و فانکشنال که با هدف اصلاح رشد فک می باشد، اشاره کرد.

پلاک های ساده و شفاف بعد از ارتودنسی به منظور تثبیت نتیجه درمان مورد استفاده قرار می گیرند.

نحوه استفاده و مراقبت از پلاک های متحرک چگونه می باشد؟

  • پلاک های ارتودنسی در طی ۲۴ ساعت باید در دهان کودک باشند و فقط در هنگام غذا خوردن و مسواک زدن از دهانشان خارج شوند که این کار توسط والدین انجام می گیرد. برای اطلاعات بیشتر از نحوه مسواک زدن ، می توانید مقاله تکنیک مناسب مسواک زدن در کودکان را مطالعه کنید.
  • به دلیل زیاد بودن هزینه ارتودنسی متحرک ، بهتر است هنگام خارج کردن آن ها از دهان کودکان در جایی مناسب و دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شوند.
  • بهتر است والدین برای تمیز کردن پلاک ها از مسواک تمیز به همراه خمیردندان استفاده کنند و همچنین توجه داشته باشند که از آب گرم یا جوش برای تمیز کردن پلاک ها استفاده نکنند.
  • برای تمیز کردن پلاک ها خوب است والدین آن ها را هفته ای یک بار در محلول تمیز کننده قرار دهند زیرا این محلول موجب می شود تا آلودگی و جرم از روی پلاک ها پاک شوند.
  • ممکن است پس از گذشت ۳ _ ۲ روز از قرار دادن پلاک ها در دهان، مقداری بزاق در دهان ترشح شود که امری طبیعی می باشد.
  • لاز است والدین جهت خارج کردن و قرار دادن پلاک ارتودنسی متحرک در دهان کودکان به نکات و راهنمایی های پزشک معالج توجه نمایند.
  • به کودک خود آموزش دهید که از بازی با پلاک در دهان و خارج کردن آن پرهیز کنند.
  • در صورتی که والدین احساس کردند پلاک دندان کودکشان نیاز به اصلاح دارد، به دندانپزشک اطفال مراجعه کنند .

بهترین کاندیداهای استفاده از پلاک متحرک

همانطور که پیش تر گفتیم ، یکی از مهم ترین پلاک های متحرک ، پلاک های نگهدارنده یا ریتینرها هستند ، که پس از درمان ارتودنسی ثابت ، به تثبیت موقعیت جدید دندان ها کمک می کنند. حفظ فضا ، جایگاه و موقعیت دندان ها ، ایجاد فضای کافی برای رویش دندان ها و تکمیل درمان ارتودنسی ، از دیگر کاربردهای این پلاک ها می باشد. همچنین این پلاک ها می توانند کمک چشمگیری ، به افرادی که فک کوچکی دارند ، کنند. بنابراین همه افراد به منظور درمان ارتودنسی یا تثبیت بعد از درمان های ارتودنسی ، با صلاحدید متخصص ارتودنسی می توانند از این پلاک ها استفاده کنند.

مهم ترین کاربردهای پلاک های متحرک

حفظ موقعیت دندان ها یا تثبیت آن

پس از پایان درمان ارتودنسی ثابت و خارج کردن بریس ها و دستگاه های ارتودنسی ، به منظور جلوگیری از حرکت دندان ها به موقعیت قبل و حفظ و تثبیت دندان ها در موقعیت جدیدشان ، از این پلاک ها نگهدارنده استفاده می شود.

فراهم آوردن فضای مناسب رشد دندان ها

در مواردی که دندان های شیری زودتر از موعد از دست بروند  ، برای اینکه فضای خالی رویش این دندان ها توسط دندان های دیگر اشغال نشده و بی نظمی در دهان اتفاق نیفتد ، از پلاک های متحرک در دهان استفاده می شود. معمولا درمان های ارتودنسی در سنین کودکی و قبل از کامل شدن رشد فک انجام می شوند. از این رو ارتودنتیست می تواند برای حفظ فضای کافی برای رویش دندان ها، تا زمان جوانه زدن این دندان ها به کمک پلاک های ارتودنسی ، این فضا را حفظ کند.

هزینه پلاک های متحرک

این پلاک ها از تجهیزات ارتودنسی متحرک محسوب می شوند و هزینه آن ها تا حد زیادی ، به نوع پلاک ها بستگی دارد. به علاوه جلسات تنظیم پلاک ها ، دفعات بازسازی پلاک ها و دیگر مراحل  درمانی ، تعیین کننده میزان هزینه این دستگاه ارتودنسی هستند. برای کسب اطلاعات دقیق در خصوص هزینه این پلاک ها ، لازم است به ارتودنتیست مراجعه نمایید.

سخن آخر

همانطور که خواندید در این مطلب اطلاعات مهمی از پلاک های متحرک ارائه دادیم. درباره چیستی این پلاک ها ، مهم ترین کاربرد ها ، بهترین کاندیدا ، همچنین نحوه استفاده از آن ها اطلاعات کاملی شرح دادیم. پلاک های ارتودنسی ، با زیبا سازی فک کودکان شما و ایجاد فضا برای رشد دندان جدید کمک می کند. اطلاعات این پروسه فراتر از آن است که در طول مقاله بگنجد. از این رو برای اطلاعات بیشتر ، همچنین دریافت سوالات خود پیشنهاد می دهیم با مطلب دکتر تماس حاصل فرمایید.

 

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
fatimaalipoor
fatimaalipoor
6 ماه ها گذشته

با سلام خدمت شما پسرم ده سالشه و دندان اصلی خراب شد و کشیدن الان پزشک عکس دید تشخیص داد که باید پلاک بشه دندانهای جدید داره روهم در میاد. پلاک درد داره؟ بیهوشی داره؟ لارزمه حتما انجام بشه؟ چه مدت باید باشه؟

drhejazi2
ادمین
4 ماه ها گذشته
پاسخ دادن به  fatimaalipoor

سلام خیر پلاک دردی ندارد تجویز و استفاده از آن نیز نیاز به معاینه دارد.