دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

پوسیدگی دندان در کودکان

فهرست مطالب

بهترین روش درمان پوسیدگی دندان در کودکان

امکان بروز پوسیدگی دندان در کودکان نیز همچون دندان بزرگسالان وجود دارد ؛ اما علت آن در کودکان با بزرگسالان ، متفاوت می باشد ؛ لازم به ذکر است در صورت بروز پوسیدگی در دندان کودکان و عدم درمان به موقع آن ، امکان آسیب دیدگی دندان های دائمی نیز وجود دارد.

رشد دندان های شیری ، از ۶ ماهگی شروع شده و تا ۲ سالگی ادامه دارد ؛ دندان های شیری تا سن ۱۰ الی ۱۲ سالگی در دهان باقی می مانند ؛ لازم به ذکر است ، در برخی از کودکان دندان های شیری بیشتر از این سن نیز باقی می مانند ؛ در مقابل در بعضی از کودکان نیز این دندان ها زودتر از موعد خراب شده و از بین می روند.

پوسیدگی دندان در کودکان زمانی ایجاد می شود که کودک مقدار زیادی کربوهیدرات استفاده کند، کربوهیدرات ها اسیدی در دهان تولید می کنند که باعث ایجاد پوسیدگی در عاج و مینای دندان می شود. بهتر است بدانید که پوسیدگی دندان در مراحل اولیه علائمی ندارد و تنها دندانپزشک کودکان قادر به تشخیص آن می باشد.

بنابراین والدین به این موضوع توجه کنند که با رویش اولین دندان ، کودک خود را برای معاینه به دندانپزشکی کودکان ببرند بدین ترتیب کودک دچار پوسیدگی زود هنگام نخواهد شد.

پوسیدگی دندان در کودکان

پوسیدگی دندان کودکان

در حال حاضر سلامت دندان های کودکان به علت افزایش بروز پوسیدگی دندان ها به خطر افتاده است ، یکی از عوامل تاثیر گذار در پوسیدگی دندان های کودکان ، تغییر رژیم غذایی آن ها می باشد ؛ لازم به ذکر است عدم درمان به موقع پوسیدگی دندان ها سبب بروز عوارض جبران ناپذیری شده و درمان را نیز سخت تر می کند.

در اکثر مواقع زمانی والدین به متخصص دندانپزشک کودکان مراجعه می کنند که پوسیدگی دندان کودک آن ها در مراحل پیشرفته بوده و دچار آبسه و درد شدید شده اند ، در حالی که آنان باید پس از رویش اولین دندان شیری به متخصص دندانپزشک اطفال مراجعه کرده و از سلامت دندان های کودکان خود اطمینان یابند ، چرا که خرابی دندان های شیری سلامت دندان های دائمی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و علاوه بر آن سبب بروز اختلالاتی در صحبت کردن ، جویدن مواد غذایی و از این قبیل موارد نیز خواهد شد.

یکی از نکات بسیار مهم در رابطه با مشکلات دندانی کودکان ، تحت تاثیر قرار گرفتن اعتماد به نفس آن ها بوده و بدین ترتیب احتمال دارد به علت عدم اعتماد به نفس و خجالت از حضور در اجتماع امتناع ورزند.

آیا مصرف قطره آهن سبب پوسیدگی دندان های کودکان می شود ؟

بسیاری از والدین تصور کرده مصرف قطره آهن احتمال پوسیدگی دندان های کودکان را افزایش می دهد ، به همین علت از دادن آن به کودکان خود امتناع می کنند ؛ در این باره باید ذکر شود که احتمال افزایش پوسیدگی دندان های کودکان در اثر مصرف قطره آهن وجود نداشته و قطره آهن تنها سبب تغییر رنگ دندان ها می شود که آن نیز در اثر عدم رعایت بهداشت دندان ها پس از مصرف قطره آهن رخ می دهد.

راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان

  • مراجعه منظم به دندانپزشک اطفال
  • رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان
  • رژیم غذایی سالم
  • رفع عادات بد دهانی و تغذیه ای
  • لازم به ذکر است که پوسیدگی دندان ، یک بیماری مسری می باشد و از آنجایی که میکروب های ایجاد کننده آن از دهان والدین ( بخصوص مادر ) به نوزاد منتقل می گردد ، به آن ها توصیه می شود پیش از اقدام به بچه دار شدن ، به فکر سلامت دندان های خود بوده و به درمان پوسیدگی آن ها بپردازند.

چه عواملی باعث بروز پوسیدگی دندان در کودکان می شود ؟

  1. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان توسط کودک و والدین از رویش اولین دندان
  2. رژیم غذایی ناسالم
  3. مصرف مکرر میان وعده از جمله شکلات و تنقلات
  4. استفاده مکرر از شیشه شیر در طول روز و بخصوص شب
  5. کاهش جریان بزاق در حین خواب در کودکان
  6. عدم اطلاعات صحیح در رابطه با اقدامات پیشگیری از بروز پوسیدگی
  7. مراجعه نکردن به دندانپزشک اطفال برای چکاپ
  8. مصرف بیش از اندازه کربوهیدرات ها
  9. وراثت

کدام دندان ها بیشتر در معرض پوسیدگی قرار دارند ؟

از جمله دندان های کودکان که بیشتر از سایر دندان ها در معرض پوسیدگی قرار می گیرند ، باید به مواردی که در ذیل ذکر شده اند ، اشاره کنیم :

  • چهار دندان پیشین شیری فک بالا
  • دندان های نیش شیری فک پایین
  • آسیاهای اول شیری هر دو فک

دندان های پیشین شیری فک پایین ، معمولا در معرض پوسیدگی قرار نمی گیرند ؛ علت آن ، باید به قرار گیری دهانه مجرای غدد بزاقی در پشت این دندان ها مربوط باشد كه مى تواند سبب شستشوى مكرر اين دندان ها شود.

دندان های آسیای دوم شیری نیز به علت رشد در سنین بالاتر ، معمولا در معرض پوسیدگی قرار نمی گیرند.

راه درمان پوسیدگی دندان کودکان

در صورتی که دندان کودک دچار پوسیدگی شده باشد با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی کودکان ، دندانپزشک کودکان اقدام به استفاده از وسایل مخصوصی اقدام به برداشتن بخش پوسیده دندان می کند.

پس از برداشتن بخش پوسیده دندان ، با مواد پرکننده مخصوصی دندان پر می شود. به این نکته مهم توجه کنید در صورتی که برای درمان دندان پوسیده دیر به دندانپزشک مراجعه کنید ممکن است دندان دیگر ترمیم نشود و کشیده شود.

جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان

در مقاله مربوط به تکنیک های پیشگیری از پوسیدگی دندان به طور جامع درباره روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان صحبت کردیم.

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ، کودک باید بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کند.

با مراجعه به دندانپزشکی کودکان ، بهترین دندانپزشک اطفال به منظور افزایش استحکام دندان در مقابل عوامل پوسیده کننده دندان از فلوراید تراپی استفاده می کند. فلوراید به طور طبیعی نیز وجود دارد اما مقدار آن ممکن است برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کافی نباشد به همین منظور دندانپزشک از وارنیش فلوراید استفاده می کند.

استفاده از فیشور سیلانت نیز به منظور کاهش احتمال پوسیدگی دندان های عقب استفاده می شود، این ماده توسط بهترین دندانپزشک کودکان بر روی سطح دندان مالیده می شود و تمامی شیارهای موجود بر روی دندان را می پوشاند.

به این ترتیب مواد غذایی در آن ها گیر نکرده و باعث پوسیدگی دندان نمی شود.

ترمیم دندان کودکان با بیهوشی

برخی از کودکان در هنگام مراجعه به دندانپزشک دچار ترس شده و رفتارهای نامناسبی از خود نشان می دهند، دندانپزشک با استفاده از تکنیک های روانشناسی کودک سعی در آرام کردن او می کند اما در صورتی که کودک آرام نشد با استفاده از روش دندانپزشکی تحت بیهوشی اقدام به معانیه و درمان دندان آسیب دیده درکودک می کند.

برای کسب هر یک از موارد ذکر شده در این مقاله می توانید به مقاله مربوط به آن که به طور جامع تهیه شده و در وب سایت موجود است ، مراجعه کنید و از طریق سایت یا صفحه اینستاگرام تمامی سوالات خود را بپرسید.

هزینه درمان پوسیدگی دندان کودکان

پارامترهای بسیاری سبب تغییر هزینه درمان پوسیدگی دندان ها از فردی به فرد دیگر می شود ، از این رو نمی توان پیش از انجام معاینات مورد نیاز، قیمت نهایی درمان پوسیدگی دندان های کودکان را بیان کرد ، والدینی که قصد اطلاع از هزینه درمان پوسیدگی دندان کودکان خود را داشته باید فرزند خود را نزد متخصص دندانپزشک اطفال ببرند ، پس از انجام معاینات مورد نیاز و انتخاب بهترین روش درمانی هزینه درمان پوسیدگی دندان کودک مشخص می گردد.

خلاصه

پوسیدگی دندان ، تجزیه یا تخریب مینای دندان است و منجر به ایجاد حفره در دندان می شود ؛ در اوایل کودکی ، با تجمع پلاک های دندانی در مینای دندان و ایجاد سوراخ اتفاق می افتد.

باکتری های دهان ، از قندهای موجود در غذاها و نوشیدنی ها تغذیه می کنند ؛ این باکتری ها با سنتز مواد غذایی اسید تولید می کنند ؛ پلاک ، ماده چسبنده ای است که دندان ها را می پوشاند و از ترکیب باکتری دهان با غذا ، اسید و بزاق تشکیل می شوند و با گذشت زمان ، به مینای دندان آسیب می رساند و باعث ایجاد حفره یا سوراخ در دندان ، می شود.

بزاق به ترمیم آسیب ، کمک می کند ؛ اما جریان بزاق در هنگام خواب ، کم است و بنابراین از آسیب محافظت نمی کند ؛ در این حالت ، قند لاکتوز موجود در شیر ، باعث تغذیه باکتری های عامل پوسیدگی هنگام خواب کودک می شود.

بعضی حفره ها ، علائمی ندارند و قابل شناسایی نیستند.

برنامه ریزی ویزیت های منظم دندانپزشکی ، ضروری است ؛ دندانپزشک ، می تواند برای جلوگیری از پوسیدگی بیشتر دندان ، حفره ها را زود شناسایی و درمان کند ؛ از علائم پوسیدگی ، می توان به دندان درد ، حساسیت به گرما یا سرما ، لکه های قهوه ای ، سیاه یا سفید روی دندان ، بوی بد دهان ، طعم ناخوشایند در دهان و تورم اشاره کرد.

علائم پوسیدگی دندان در کودکان ، به طور کلی مانند بزرگسالان است ؛ اما ممکن است تورم لثه ، تحریک پذیری و تب نیز باشد که نشان دهنده عفونت است.

مسواک زدن و استفاده منظم نخ دندان برای از بین بردن پلاک ، استحکام و سلامت دندان ها لازم است. حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید ؛ ترشح ناکافی بزاق برای شستشوی پلاک و باکتری ، شکاف عمیق و کمبود فلوراید پوسیدگی دندان را افزایش می دهد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات