دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری و درمان

فهرست مطالب

همه چیز درباره پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری و درمان

پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری و درمان چگونه است ؟ پوسیدگی دندان به سوراخ‌های ایجاد شده بر روی دندان می‌گویند که با گذر زمان رشد کرده و بزرگ می‌شوند. پوسیدگی زمانی رخ می‌دهد که عاج و مینای دندان کودک توسط اسیدهای تولید شده در اثر خوردن غذاهای شکردار تخریب شوند. با گذشت زمان، اسید یک پوسیدگی (سوراخ) بر روی دندان ایجاد می‌کند. در صورتی‌ که دندان‌ها کودک شما دچار پوسیدگی شده‌اند، ترمیم آن‌ها بسیار مهم است.

پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری و درمان

پوسیدگی در مراحل اولیه‌ی خود علائمی را بروز نمی‌دهد ولی دندان‌پزشكان  قادرند با معاینه‌ی فیزیکی و یا استفاده از عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس، پوسیدگی را در مراحل اولیه‌ی آن تشخیص دهند. کودک شما باید به‌ طور مرتب به دندان‌پزشک مراجعه کند چرا که درمان پوسیدگی‌های کوچک بسیار راحت‌تر از پوسیدگی‌های پیشرفته است.

در صورتی ‌که شما کودک خود را به دندانپزشکی نبرید، ممکن است اسیدهای داخل دهان راه خود را به درون مینای دندان باز کرده و باعث تخریب ساختارهای درونی دندان شوند.

پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری و درمان

چه عواملی سبب پوسیدگی دندان می‌شوند ؟

پوسیدگی دندان در اثر اسیدهای پلاک ایجاد می‌شود که به‌ تدریج مینا و عاج دندان را در خود حل کرده و آن را خراب می‌کنند. پوسیدگی سبب آسیب دیدن دندان‌های کودک شما شده و ممکن است لازم باشد تا دندان پرشده و یا کشیده شود.

پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری و درمان

چرا دندان کودکان دچار پوسیدگی می‌شود؟

پوسیدگی دندان در کودکان ، زمانی ایجاد می‌شود که شکر موجود در غذا و نوشیدنی‌ها توسط باکتری‌های داخل دهان خورده شده و تولید اسید کند. هر زمانی که کودک شما غذایی حاوی شکر می‌خورد، این اسیدها به مینای دندان حمله کرده و باعث نرم شدن و خراب شدن آن می‌شوند. حمله‌ی اسیدها ممکن است تا یک ساعت پس از خوردن یا آشامیدن خوراکی‌های شکردار ادامه داشته باشد، تا زمانی که نمک‌های طبیعی موجود در بزاق دوباره مینای دندان را در برگرفته و آن را سفت کنند. تنها شکر نیست که می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند: دیگر انواع کربوهیدرات‌ها نیز می‌توانند مورد مصرف باکتری‌ها قرارگرفته و اسید تولید کنند. (این‌ها کربوهیدرات‌های “تخمیرپذیر” هستند: برای مثال “قندهای مخفی” در غذاهای فراوری‌شده، قندهای طبیعی در میوه‌ها و نشاسته‌ی پخته‌شده.) همیشه به محتویات توجه داشته باشید، معمولاً هر چیزی که پسوند “اوز” داشته باشد نوعی قند است مثل ساکاروز، مالتوز و غیره.

خوردن غذاهای قندی و اسیدی و نوشیدن نوشیدنی در بین غذاها می‌تواند احتمال پوسیدگی را افزایش دهد چرا که دندان‌های کودک شما مدام تحت حمله قرار گرفته و زمانی را برای بازیابی پیدا نمی‌کنند. به همین دلیل مهم است که کودک در طول روز به ‌طور مداوم از خوراکی‌های قندی استفاده نکند.

پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری و درمان

همه چیز درباره پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری و درمان

چه مناطقی از دندان‌های کودک نسبت به پوسیدگی آسیب‌پذیرترند؟

سطوح دندان‌ها و فاصله‌ی بین دندان‌ها نسبت به پوسیدگی آسیب‌پذیرترند چرا که باکتری‌ها و باقی‌مانده‌ی غذاها بیشتر در این مناطق انباشته می‌شوند. البته هر نقطه‌ای از دندان ممکن است در معرض خطر باشد.پ

پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری و درمان

در صورتی ‌که دندان‌های کودک شما دچار پوسیدگی شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

زمانی که پوسیدگی به عاج دندان برسد، دندان حساس شده و به‌ خصوص زمانی که کودک شما خوراکی‌های قندی و یا داغ می‌خورد، ایجاد درد می‌کنند. با نزدیک شدن پوسیدگی به پالپ دندان، ممکن است کودک شما به دندان‌درد دچار شود. در صورتی‌ که دندان‌درد به دلیل خوراکی‌های شیرین یا داغ ایجاد شده باشد، تنها به مدت چند ثانیه باقی خواهد ماند. با نزدیک‌تر شدن پوسیدگی به پالپ دندان، درد پایدارتر شده و ممکن است برای کنترل آن لازم باشد تا از داروهای مسکن درد مثل پاراستامول و ایبوپروفن استفاده شود. دندان دچار پوسیدگی در حال خراب شدن است و به همین دلیل ضروری است که هر چه سریع‌تر به یک دندان‌پزشک مراجعه شود. در صورت درمان نشدن پوسیدگی دندان ممکن است آبسه رخ دهد.

پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری و درمان

در صورتی‌ که پوسیدگی دندان به ‌موقع درمان نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

دندان‌درد نشانه‌ای است برای مراجعه‌ی فوری به دندانپزشک کودکان . دندان‌درد به شما نشان می‌دهد که مشکلی در بدن وجود دارد. در صورتی ‌که کودک خود را به نزد دندانپزشک نبرید، ممکن است وضعیت او وخیم‌تر شده و حتی یک دندان را از دست بدهد.

پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری و درمان

همه چیز درباره پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری و درمان

دندان‌پزشکان چگونه می‌توانند در مورد پوسیدگی دندان به کودک شما کمک کنند؟

دندان‌پزشکان با دقت تمام دندان‌های کودک شما را معاینه کرده و ممکن است با استفاده از اشعه‌ی ایکس از آن‌ها عکس‌برداری کنند. سپس در صورت تشخیص پوسیدگی می‌توانند با برداشتن قسمت آسیب‌دیده‌ی دندان با استفاده از یک دریل مخصوص آن را درمان کنند. بعد از آن، دندان‌پزشک ما با استفاده از مواد مخصوصی، درون سوراخ ایجاد شده را پر می‌کند.

کودک شما به چه درمان‌هایی نیاز خواهد داشت؟

در اولین مراحل پوسیدگی، دندان‌پزشکان دندان‌ها را با یک محلول فلورایدی لعاب می‌دهند. این کار می‌تواند جلوی خرابی بیشتر را بگیرد.

پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری و درمان

اگر پوسیدگی زیاد جدی نیست، دندانپزشک  آن را برداشته و جای آن را با مواد مخصوص پر می‌کند. در برخی از موارد، عصب گذرنده از میان دندان آسیب می‌بیند. در این صورت، لازم است تا دندانپزشک درمان روت کانال‌تراپی یا عصب‌کشی دندان را انجام دهد که در طی آن، عصب دندان خارج ‌شده و دندان با مواد مخصوص پر شده و روکش می‌شود. در صورتی‌ که دندان به‌ شدت دچار پوسیدگی شده و امکان ترمیم آن وجود نداشته باشد، ممکن است کشیدن دندان لازم شود.

پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری و درمان

جلوگیری

دندان‌پزشکان چگونه می‌توانند دندان‌های کودک شما را در مقابل پوسیدگی محافظت کنند؟

پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری و درمان

با ظاهر شدن هر یک از دندان‌های آسیاب اصلی، و در صورتی‌ که دندان دچار هیچ‌ گونه پوسیدگی نباشد، می‌توان از مواد مخصوصی برای پوشاندن سطح آن و محافظت در مقابل خراب شدن استفاده کرد. این مواد شیارها و فرورفتگی‌های سطح دندان را پر کرده و با صاف کردن سطح آن، کار پاکسازی را آسان‌تر می‌کند. بزرگسالان نیز در صورتی‌ که دندان‌هایشان دچار پوسیدگی نباشد می‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند. دندانپزشکان، با شما در مورد مناسب بودن این روش برای کودکان گفتگو خواهند کرد. کودکان می‌توانند از لعاب فلورایدی بر روی دندان نیز برای کاهش احتمال ایجاد پوسیدگی استفاده کنند که این کار دو بار در سال انجام می‌شود.

همه چیز درباره پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری و درمان

والدین چه کارهایی را می‌توانند برای پیشگیری از پوسیدگی در دندان‌های کودک خود انجام دهند؟

  • سلامت دهان و دندان: بهترین راه برای پیشگیری از ایجاد پوسیدگی و خراب شدن دندان، مسواک زدن مرتب دندان‌ها به‌ عنوان آخرین کار در شب و حداقل یک مرتبه‌ی دیگر در طول روز با استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید می‌باشد. مطمئن شوید که کودک شما به خوبی تمام سطوح دندان‌های خود را مسواک می‌کند. با استفاده از مسواک‌ها مخصوص و نخ دندان می‌توانید باکتری‌ها و باقی‌مانده‌ی غذاها را از فاصله‌ی بین دندان‌ها و محل اتصال آن‌ها به لثه خارج کرد. یک مسواک معمولی قادر به تمیز کردن این مناطق نخواهد بود.
    جویدن آدامس‌های بدون شکر به مدت ۲۰ دقیقه پس از خوردن یک وعده‌ی غذایی می‌تواند ترشح بزاق بیشتر در دهان کودک شما را تحریک کرده و اثر اسیدهای ایجاد شده را از بین ببرد.

پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری و درمان

  • مراجعه‌ی مرتب به دندان‌پزشک: به ‌طور مرتب به دندانپزشك  مراجعه کنید. از غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی و قندی کمتر استفاده کنید. از غذا خوردن دوباره در بین وعده‌های غذایی خود پرهیز کنید. این کارها می‌توانند میزان حملات اسید به دندان‌های کودک شما را کاهش دهند. دندان‌پزشکان به کودک شما آموزش می‌دهند که از چه مناطقی از دهان خود بیشترین مراقبت را بکنند. آن‌ها همچنین نحوه‌ی صحیح مسواک زدن را به کودک شما آموزش می‌دهند.
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات