دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

کشیدن دندان کودکان

فهرست مطالب

کشیدن دندان کودکان

کشیدن دندان کودکان  : با توجه به آنچه بارها بر آن تأكيد شد، دندانهاى شيرى نقش مهمى در رشد مناسب و تكامل فكين دارند. بنابراين حفظ و نگهدارى دندانهاى شيرى در صورت ايجاد پوسيدگى در اولويت قرار دارد.

اما گاهى به دليل پوسيدگى وسيع و ابسه هاى دندانى ممكن است نياز باشد اين دندانها كشيده شوند. البته گاهى دلايلى ديگرى نيز براى كشيدن دندان شيرى وجود دارد كه در زير به آن اشاره شده است.

کشیدن دندان کودکان عملی است که در آن متخصص دندانپزشکی کودکان دندان را از حفره استخوانی آن خارج می کند، بهتر است بدانید که کشیدن دندان آخرین راه کار درمانی می باشد.

کشیدن دندان کودکان ممکن است برای كودك ترسناک باشد، اما در صورتی که به کودک آموزش های لازم داده شود کودک ترس کمتری خواهد داشت.

 

کشیدن دندان کودکان

 

کشیدن دندان کودکان به چه دلایلی انجام می شود؟

  • درمان ارتودنسی

در صورتی که در دهان کودک دندان اضافی وجود داشته باشد که باعث نامرتب شدن دندان ها شود، متخصص ارتودنسی هنگام درمان ارتودنسی ، دندان اضافه را کشیده تا دندان ها بتوانند درموقعیت اصلی خود قرار گیرند. گاهى نيز به دليل كمبود فضا براى رويش مناسب دندانهاى دائمى، نياز است تعدادى از دندانهاى شيرى و يا در برخى موارد حتى دندانهاى دائمى كشيده شوند تا فضاى كافى براى رشد منظم ساير دندانها ايجاد شود.

  • نيفتادن دندان شیرى

در مواقعی که دندان شیری در محل خود نباشد یا در زمان مشخص نیوفتد و مانع از رویش دندان دائمی شود کشیدن دندان ضروري می باشد. کشیدن دندان شیری لق زمانی انجام می شود که دندان کاملا لق شده باشد و آماده افتادن باشد ولى به دليل درد و ناراحتى كودك حين غذاخوردن و يا مسواك زدن مجبور به كشيدن زودتر آنها باشيم.

  • شکستگی دندان

در برخی مواقع شکستگی دندان با روکش یا عصب کشی قابل درمان می باشد اما در صورتی که با هیچ کدام از روش ها نتوان دندان را حفظ کرد دندان کشیده می شود.

  • پوسیدگی دندان

در صورتی که دندان به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان دچار پوسیدگی وسیعی شده باشد و با راه های درمانی مانند عصب كشى دندان شيرى و يا ترميم دندان شيرى نتوان آن را درمان کرد، دندان کشیده می شود.

 

 

کشیدن دندان کودکان

 

نحوه کشیدن دندان کودکان به شرح ذیل می باشد:

به این نکته توجه داشته باشید که سهولت کشیدن دندان به عواملی همچون اندازه ، طول و تعداد ریشه های دندان و همچنین منطقه دندان بستگی دارد.

با تهيه عكس هاى راديوگرافى قبل از كشيدن دندان شيرى، مى توان از ميزان و طول ريشه ها و ارتباط آنها با جوانه دندان دائمى اطلاعات كسب نمود زيرا گاهى ريشه دندان هاى شيرى ، جوانه دندانهاى دائمى را در بر گرفته و نياز به تغيير روش كشيدن دندان شيرى مى باشيم تا آسيبى به جوانه دندان دائمى وارد نشود.

ابتدا برای تشخیص شدت عارضه از دندان عکس گرفته می شود تا در صورتی که بتوان درمان کرد تحت درمان قرار می گیرد در غیر این صورت دندان در زمان دیگری کشیده می شود.

در صورتى كه آبسه دندان به شكل حاد و به تازگى ايجاد شده باشد ،تا زمان کشیدن دندان کودک برای جلوگیری از عفونت باید آنتی بیوتیک استفاده کند. اما در صورتى كه دندان داراي آبسه مزمن و قديمى باشد و كودك ما نيز سالم باشد نيازى به تجويز آنتى بيوتيك نيست.

به این نکته توجه داشته باشید در صورتی که کودک بیش از اندازه برای کشیدن دندان مضطرب باشد، با مشورت پزشک مى توان   قبل از مراجعه به کلینیک دندانپزشکی کودکان به کودک داروی ضد اضطراب داده شود  تا میزان اضطراب و استرس او کاهش یابد.

متخصص دندانپزشکی اطفال برای کاهش درد کودک از آمپول بی حسی موضعی ، ژل های بی حس کننده ، آرام بخش های وریدی یا بیهوشی عمومی استفاده می کنند.

متخصص دندانپزشكى كودكان براى كنترل كودك براى كشيدن دندان شيرى از روش هاى مختلفى از جمله روش بگو-نمايش بده-عمل كن استفاده مى نمايد .

در اين روش متخصص دندانپزشكى كودكان قبل از انجام عمل كشيدن دندان به كودك ميزان حركت و فشارى كه ممكن است در اثر كشيدن ايجاد شود را نشان خواهد داد تا كودك به طور ناگهانى با اين فشار روبرو نشود. متخصص دندانپزشكى اطفال با توضيحات ساده و كودكانه او ر براى كشيدن دندان آماده مى نمايد.

اما بايد به والدين گوشزد كرد كه هيچگاه در مقابل كودكان خود از اصطلاحاتى مانند كشيدن دندان ، كندو دندان، درآوردن دندان استفاده ننمايند تا كودكان دچار ترس و اضطراب نشوند.

دندانپزشک کودکان پس از اینکه دندان کودک بی حس شد از جدا کننده و انبر برای لق یا شل کردن دندان استفاده می کند و بعد از آن دندان را از حفره خارج می کنند.

 

کشیدن دندان کودکان

 

مراقبت بعد از کشیدن دندان شیری کودکان به شرح ذیل می باشد:

  • با رعايت نكات و دستورات بعد از كشيدن دندان شيرى مى توان از بروز مشكلات بعدى جلوگيرى نمود و خونريزى بهد از كشيدن دندان را كنترل نمود.
  • به کودک توصیه شود گار استریلی را که در محل کشیدن دندان کودک قرار داده شده است تا ۱ ساعت نگه دارد.
  • کودک به مدت ۱۲ ساعت بعد از کشیده شدن دندان از خارج کردن آب دهان خود اجتناب کند.
  • کودک از مکیدن محل دندان کشیده شده جدا پرهیز کند.
  • به مدت ١ساعت کودک از خوردن و آشامیدن خودداری نماید و بعد از آن تا ۲۴ ساعت از مایعات و غذاهای نرم و خنک استفاده کند.
  • کودک در هنگام مصرف مایعات از نی استفاده نکند. نوشيدنى هاى خود را با ليوان بخورد.
  • تا ۱۲ ساعت از شستشوی دهان با آب یا هر ماده دهانشویه دیگری خودداری کنید.
  • داروهایی را که پزشک برای کودک تجویز کرده است راس ساعت استفاده شود.
  • در صورتی که میزان خونریزی بعد از کشیدن دندان زیاد بود حتما به دندانپزشک کودکان مراجعه کنید.

هزينه كشيدن دندان شيرى

هزينه كشيدن دندان شيرى بر حسب نوع دندان كه در قدام باشد و يا خلف و يا تك ريشه و چند ريشه اي بودن، سختى جرحى و كشيدن دندان و دستمزد متخصص دندانپزشكى كودكان و غيره تعيين حواهد شد .

گاهى نيز نياز است كه پس از كشيدن دندان شيرى به دلايلى كه قبلاً توضيح داده شده وسيله اى به نام فضانگهدار ساخته شود تا فضاى دندان كشيده شده حفظ شود كه اين مبلغ نيز مى تواند به هزينه كشيدن دندان اضافه گردد.

 

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

( ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات