دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

کنترل عفونت در دندانپزشکی کودکان

فهرست مطالب

کنترل عفونت در دندانپزشکی کودکان

در این مقاله قصد داریم درباره کنترل عفونت در دندانپزشکی کودکان به بیان توضیحاتی بپردازیم. از نشانه های عفونت دندان، درد ضربان داری می باشد که باعث بیدار شدن کودک از خواب می شود، عفونت دندان زمانی ایجاد می شود که باکتری های عفونت زا در داخل دندان ، لثه ها و بافت های اطراف پخش شده باشند.

 کنترل عفونت در دندانپزشکی کودکان

عفونت دندان با ورم روی لثه و در مواردی که عفونت بسیار زیاد باشد با ورم روی صورت ایجاد می شود.

همچنین عفونت ممکن است باعث تب و احساس بی حالی در کودک شود.

علت بروز عفونت دندان

دندان کودکان زمانى عفونت و آبسه  مى كند که باکتری ها در داخل دهان کودکان تجمع کرده باشند ؛ بنابراین مهم ترین علت بروز عفونت دندان در کودکان ، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد ؛ از دیگر دلایلی که می تواند منجر به بروز عفونت دندان در کودکان ، شود می توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم :

  1. مصرف بیش از حد مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی نشاسته و قند هم چون شیرینی ، آدامس و غیره.
  2. پیشرفت پوسیدگی دندان ( یکی دیگر از رایج ترین دلایل بروز عفونت دندان ، عدم درمان به موقع پوسیدگی دندان کودکان و پیشرفت آن می باشد. )

نکات مهم هنگام بروز عفونت

  • برای کنترل عفونت می توانید از دهان شویه یا آب نمک گرم استفاده کنید و از کودک خود بخواهید دهان خود را با آن ها شستشو دهد.
  • زمانی که دندان دچار عفونت شد، سریعاً به متخصص دندانپزشکی کودکان بروید تا با روش های درست اقدام به کنترل عفونت در دندانپزشکی کودکان کند.
  • برای کاهش درد و محدود کردن عفونت و عوارض آن از آنتی بیوتیک استفاده کنید، اما به این نکته توجه داشته باشید که آنتی بیوتیک نمي تواند عفونت را به صورت قطعی درمان کند.
  • تا زمانی که علت عفونت در داخل دندان است و تحت درمان توسط دندانپزشک اطفال قرار نگیرد ، عفونت به صورت مزمن ادامه پیدا می کند.
  • التهاب لثه یا پریودنتیت در اثر عفونت لثه ایجاد می شود که برآمدگی قرمز و متورم در لثه ، حساسیت و تورم همان سمت صورت ، درد زق زق کننده ، درد زیر گوش ، ورم غده هاي گردن  را ایجاد مي نمايد.
  • در دندان های شیری پیله دندان در صورتی که تحت معاینه و درمان توسط دندانپزشک کودکان قرار نگیرد باعث آسیب به دندان دائمی می شود.
  • هنگامی که کودکان ، دچار عفونت و آبسه دهانی مى شوند، نبايد از بهداشت دهان و دندان آنهاغافل شد.
  • استفاده از مسكن ها، نیز تاثیر به سزایی در کاهش درد کودکان ناشی از عفونت دندان دارد، البته تنها پس از معاينه و تجويز توسط دندانپزشك مى توان ازآنها استفاده كرد.

راه های درمان عفونت دندان در دندانپزشکی کودکان

با مراجعه کودک به دندانپزشکی کودکان اقدامات لازم جهت کنترل عفونت در دندانپزشکی کودکان آغاز می شود.

دندانپزشک اطفال با بی حسی درمان را آغاز کرده و از طریق شکافتن لثه یا کشیدن دندان در صورتي که برای حفظ دندان راهی وجود نداشته باشد عفونت دندان را برطرف می کند.

پس از درمان والدین مراقب بهداشت دهان و دندان کودک خود باشند تا به دلیل رعایت نکردن بهداشت های دهان و دندان مجدد دچار عفونت نشود.

پیشگیری از بروز عفونت دندان در اطفال

یکی از مهم ترین نکات جلوگیری از بروز عفونت دندان در کودکان ، و رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد ؛ به این گونه که تا حد ممکن از مصرف مواد غذایی شیرین و چسبنده خودداری شود و در صورت مصرف نيز بلافاصله دندان های کودکان ، مسواک زده شود.

کودکان ، باید حداقل در طول روز دو مرتبه از مسواک و یک بار از نخ دندان استفاده کنند.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات