دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

ارتودنسی لینگوال از داخل و پشت دندانها

فهرست مطالب

ارتودنسی لینگوال از داخل و پشت دندانها

برخی از ناهنجاری‎ها‎ی دندانی به ژنتیک و عوامل ارثی مربوط می‎شود که در نتیجه به نامرتب شدن دندان‌ها و کج شدن لثه می‎انجامد . برای درمان این مشکلات ، ارتودنسی لینگوال از داخل و پشت دندانها بهترین راه حل محسوب می‎شود .

بدین ترتیب دندان‌های فاصله دار را به یکدیگر نزدیک و دندان‌های کج را نیز مرتب می‎نماید .

 

ارتودنسی لینگوال از داخل و پشت دندانها
ارتودنسی لینگوال از داخل و پشت دندانها

 

گفته می‎شود بهتر است کودکان ۵-۶ ساله برای یکبار هم که شده به منظور چکاپ نزد متخصص دندانپزشکی کودکان برده شوند تا اگر مشکلی در دندان‌های آن‌ها وجود دارد ، در همان اوایل کودکی رفع گردد .

در این زمان رشد استخوان‌های فک و ریشه دندان‌ها به حد کافی نرسیده است و درمان آن‌ها ، نوعی پیشگیری نیز محسوب می‎شود که از بروز مشکلات بعدی جلوگیری می‎کند .

در برخی از کودکان ، دو دندان جلویی بزرگتر از دیگر دندان‌هاست . علت این امر به جلو بودن فک بالا نسبت به فک پایین می‎باشد و در نتیجه دندان‌هایی هم که روی آن‌ها قرار دارد ، جلوتر قرار می‌گیرد .

ارتودنسی لینگوال از داخل و پشت دندانها

در این حالت می‌توان با انجام ارتودنسی لینگوال از داخل و پشت دندانها این مشکل را بر طرف نمود یکی از این روش‌های ارتودنسی که برای کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد ارتودنسی لینگوال می‌باشد .

ارتودنسی لینگوال یک روش درمانی است که در آن دستگاه ارتودنسی دندان (براکت ، سیم و الاستیک) در پشت دندان ها (سمت زبان) قرار می گیرد .

براکت های لینگوال به خاطر موقعیت مکانیشان گاهی اوقات “براکت داخلی” نیز نامیده می شوند برخلاف براکت های معمولی که در قسمت بیرونی دندان ها قرار داده می شوند .

با وجود اینکه موقعیت ارتودنسی لینگوال از داخل و پشت دندانها نسبت به ارتودنسی ثابت برعکس شده است اما هر دوی آنها شباهت های زیادی از نظر نوع سخت افزار و اصول ارتودنسی با هم دارند.

انواع بریس‌های لینگوال


انتخاب برند به متخصص ارتودنسی و توصیه‌های او و همچنین اولویت‌های شما بستگی دارد .

بدون توجه به سازنده ، وسایل و ابزار دهانی به یک روش کار می‌کنند .

تفاوت آنها در طراحی و چگونگی اتصال و محافظت از پشت دندان‌ها است. برخی از برندهای محبوب عبارتند از:

بریس‌های نامشخص

این نوع بریس ها کاملاً شخصی طراحی می‌شوند . براکت ها به جای استینس استیل در طلا قالب‌گیری می‌شوند و به شکل دندان می‌شوند . سیم‌ها نیز کاملاً بر اساس نیاز بیمار تهیه می‌شوند .

iBraces

iBraces ، بریس هایی هستند که با تکنولوژی روز ساخته شده‌اند . همه مدل‌ها توسط متخصصین آموزش دیده به وسیله تکنولوژی CAD / CAM طراحی شده‌اند که مدل‌ها را برای نمونه‌سازی اسکن می‌کنند .

In-Ovation

تکنولوژی بدون تحرک به معنی ناراحتی کمتر و درمان سریع‌تر این بریس‌های قدیمی است . سیستم بریس‌های In-Ovation متفاوت است ! با تکنولوژی بدون تحرک ، فشار کمی بر دندان‌ها وارد آمده یا اصلاً فشاری وارد نمی‌شود و دندان‌ها تدریجاً در محل صحیح قرار می‌گیرند .

روش انجام ارتودنسی لینگوال


بر خلاف ارتودنسی ثابت به روش معمولی که در آن وسایل ارتودنسی به سطح خارجی دندانها متصل می شود ، در ارتودنسی “لینگوال” یا “زبانی” وسایل به سطح داخلی و پشت دندانها (سمت زبانی) متصل شده و کاملا پنهان و غیر قابل رویت می باشد .

ارتودنسی لینگوال از داخل و پشت دندانها حدود ۱۵ سال پیش برای اولین بار به علم ارتودنسی معرفی شد ، در آن سال‌ها متخصصین ارتودنسی تصور می کردند این روش به زودی ارتودنسی را دگرگون خواهد کرد و با پیشرفت روزافزون ، جایگزین تمامی روش‌های روتین ارتودنسی ثابت می‌شود .

اصول کلی این روش مانند ارتودنسی ثابت معمولی است که در آن نیروی ارتودنسی از طریق براکت‌هایی که به سطح دندان چسبانده می‌شود، موجب حرکت آن به محل مناسب می‌شود .

این تکنیک فوق العاده پیشرفته برای افراد بزرگسالی که تمایل به بهبود وضعیت دندانهای خود دارند اما نگران مشاهده شدن وسایل ارتودنسی هستند ، راه حل مناسبی است .

این روش را نباید با درمانهای ارتودنسی ثابتی که از وسایل همرنگ دندان استفاده می نمایند و نامریی خوانده می شوند ، اشتباه گرفت .

در این روش به علت متصل شدن وسایل به سطوح داخلی دندانها ، وسایل ارتودنسی کاملا پنهان می باشد ولی یکی از مهمترین نگرانی ها امکان آسیب و آزار زبان و اشکال در صحبت کردن و غذا خوردن است .

روش انجام ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال یا زبانی ، همانگونه که در درمانهای ارتودنسی ثابت برای عادت کردن لب ها به وسایل ارتودنسی یک یا دو هفته زمان نیاز است ، در روش ارتودنسی لینگوال یا ارتودنسی نامرئی نیز امکان ایجاد ناراحتی در چند هفته اولیه وجود دارد و پس از آن زبان فرد به وضعیت موجود عادت کرده و این مشکل نیز برطرف می گردد .

از دیگر مشكلات ارتودنسی لینگوال ، هزینه چند برابر بیشتر این روش نسبت به هزینه ارتودنسی ثابت است ومحدود بودن آن به درمان‌های نسبتا ساده ارتودنسی ، طول مدت بیشتر درمان و پروسه های لابراتواری پیچیده می باشد .

متاسفانه در حال حاضر ارتودنسی لینگوال هنوز نمی‌تواند در اکثر درمان‌های ارتودنسی جایگزین قابل اعتمادی برای ارتودنسی ثابت باشد و تنها جهت رفع نامنظمی‌های بسیار ساده و مختصر دندان‌ها آن هم در افرادی که به دلیل شرایط کاری‌شان به هیچ وجه نمی‌توانند ظاهر وسایل ارتودنسی معمول را بپذیرند، توصیه می‌شود .

البته امید است که با پیشرفت بیشتر این تکنیک و رفع مشکلات موجود آن در سال‌های آینده ، بتوان از آن برای رفع مشکلات ارتودنسی بیشتری بهره برد .

مزایا


مزیت اصلی استفاده از ارتودنسی لینگوال از داخل و پشت دندانها این است که غیر قابل مشاهده است .

اگر شخصی با دقت به داخل دهانتان نگاه کند ممکن است به صورت اجمالی متوجه دستگاه ارتودنسی شما بشود (به خصوص اگر ارتودنسی لینگوال را روی دندان های پایینی استفاده کنید) . در غیر این صورت به راحتی قابل مشاهده نیستند .

اگر فکر می کنید که استفاده از ارتودنسی ثابت برای شما خجالت آور است ، ارتودنسی لینگوال یکی از انواع ارتودنسی نامرئی است که می توانید در نظر داشته باشید .

 قابلیت ارتودنسی لینگوال یا ارتودنسی نامرئی برای اصلاح مشکلات پیچیده مانند تغییر ارتفاع دندان ، چرخش دندان و بستن فضای خالی بین دندان بیشتر است .

در صورتی که بیمار بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نکند اگر تغییر رنگی ایجاد شود در پشت دندان خواهد بود و قابل مشاهده نیست .

تفاوت بین ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی معمولی


 برخلاف سایر بریس‌ها (که در جلوی دندان‌ها قرار می‌گیرند) قابل مشاهده نمی‌باشند.

 نسبت به دیگر بریس‌ها گران‌تر هستند.

براکت‌ها باید سفارشی ساخته شوند در حالی که برای بریس‌های معمولی بصورت انبوه تولید می‌شوند .

 برای بیماران دارای دهان کوچک یا مشکلات خاص در فک مناسب نمی‌باشند .

برای کودکان دارای دندان‌های شیری مناسب نیست.

مدت زمان درمان طولانی‌تر است.

هر متخصص ارتودنسی قادر به ارائه‌ی ارتودنسی لینگوال نمی‌باشد .

برای هر دو نوع ارتودنسی مزایا و معایبی وجود دارد که باید پیش از درمان با دقت در نظر گرفته شوند .

 

positief-opvoeden

 

هزینه و قیمت


یکی از بزرگترین فاکتورهای تاثیرگذار بر هزینه ارتودنسی لینگوال هزینه مواد اولیه استفاده شده در این نوع بریس ها است .

امروزه بیشتر از بریس های فلزی برای بیمار استفاده می شود و این نوع بریس ها می تواند هزینه درمان ارتودنسی را کاهش دهد. علاوه بر این ، لزوم استفاده از تکنولوژی CAD/CAM باعث افزایش هزینه ارتودنسی در مقایسه با ارتودنسی خارجی می شود .

اصلاحات دقیق ، زمان درمان طولانی ، و هزینه بالای ابزارهای جانبی مورد نیاز به معنی بالاتر بودن هزینه استفاده از بریس های لینگوال در مقایسه با بریس های عادی ارتودنسی است .

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

(ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکــش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات